Gå til innhold

Sove uten gråt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes mange måter å lære babyene sine å finne søvnen selv på, og jeg opplever at mange foreldre er veldig opptatt av at babyene skal sovne uten gråt. Det jeg lurer på i den forbindelse er hva man eg. legger i det å sove uten gråt? Ingen gråt i det hele tatt?

Selv har jeg to barn og begge to har vært og er helt umulig å få til å sovne uten gråting. Jeg synes derfor det er utrolig frustrerende å høre folk si at det ikke er bra for babyer å gråte når de skal sove. Det er i alle fall helt umulig her i gården.. Minstemann er 6 mnd nå og har bestandig hylt når hun skal sove, alt fra 5 - 30 min. uansett hva vi gjør. Frem til 4,5 mnd bysset, holdt og trillet vi, men nå lar vi henne sovne på egenhånd selv om det blir gråting (protestgråt). Vi sørger selvsagt for at hun er mett, ren bleie, ikke har vondt og at hun vet vi er i nærheten.

Anonymous poster hash: 0a5be...6ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er frustrerende ja, føler jeg har prøvd absolutt alt selv, og den eneste måten mini sovner uten gråt på er bæring og byssing, men det kan jeg jo ikke gjøre i evig tid. Han er fem mnd. Nå legger jeg meg sammen med han og lar han brøle en liten stund, vanligvis sovner han, men hvis jeg synes det tar for lang tid tar jeg han opp. Venter litt og prøver igjen.

Skrevet

Det er frustrerende ja, føler jeg har prøvd absolutt alt selv, og den eneste måten mini sovner uten gråt på er bæring og byssing, men det kan jeg jo ikke gjøre i evig tid. Han er fem mnd. Nå legger jeg meg sammen med han og lar han brøle en liten stund, vanligvis sovner han, men hvis jeg synes det tar for lang tid tar jeg han opp. Venter litt og prøver igjen.

Ja, kjempefrustrerende. Vi tok henne også opp til å begynne med, men sluttet med det for 1 mnd siden, det gjorde alt bare verre til slutt. Nå går kveldene relativt bra, synes jeg, men det er dagsovingen som er mest frustrerende. Hvis jeg legger henne inne, kan hun hyle opptil 50 min og kave seg opp selv noe så innmari. Og ellers er vi ute og triller og da hyker hun voldsomt i vognen når hun skal sove selv om hun er stuptrøtt. Folk rundt ser rart på meg.. :)

Skrevet

Jeg er helt enig.

Vår yngste gråter når han skal sove. Dersom vi bysser han i søvn så går det max 1 time før han våkner og skriker verre enn før..

Lar vi han gråte en 10-15 min til han sovner selv sover han lenge.

Er jo selvsagt innom han og kikker med jevne mellomrom og hører om det er den "kjente" gråten eller ikke..

Anonymous poster hash: ea89c...e1c

Skrevet

Har dere sjekket barna for låsninger evt reflux? Kanskje er det vondt å ligge flatt på rygg? Min hadde stille reflux og roet seg når han hadde hodet litt hevet, lå litt på siden og med klut over halve ansiktet...

Anonymous poster hash: 70db6...0b8

Skrevet

Mulig jeg misforstår helt, men for meg betyr å "sove uten gråt" at man ikke lar babyen gråte seg i søvn uten å gripe inn. Men noen babyer vil gråte når de er trøtte, uansett hva foreldrene gjør.

Vi prøvde å ha så harmoniske leggeseanser som mulig med gutten, allikevel var det en 2-3 ukers periode rundt 4-mndr alderen der han hylte fra seg ved legging uansett hva vi gjorde. Byssing og bæring hadde som eneste effekt at vi fikk vondt i øret som var nærmest hodet hans. Vi endte opp med å sitte ved siden av han og synge rolig den tiden det tok for at han roet seg ned. Han sluttet med det like plutselig som det begynte.

Ellers har det var kvelder der vi bommet på "leggevinduet" og en overtrøtt baby signaliserte sin misnøye over inkompetente foreldre med høylytt skriking. Da var det bare å sette seg ved siden, synge og stryke han på magen til han skjønte at alt skulle gå bra likevel.

Likevel ville jeg påstå at vi jobbet for at gutten skulle finne søvnen uten gråt. Men han var da usedvanlig enkel å legge, og jeg tar ingen personlig kreditt for det.

Anonymous poster hash: b3fcf...36d

Skrevet

Det finnes mange måter å lære babyene sine å finne søvnen selv på, og jeg opplever at mange foreldre er veldig opptatt av at babyene skal sovne uten gråt. Det jeg lurer på i den forbindelse er hva man eg. legger i det å sove uten gråt? Ingen gråt i det hele tatt?

Selv har jeg to barn og begge to har vært og er helt umulig å få til å sovne uten gråting. Jeg synes derfor det er utrolig frustrerende å høre folk si at det ikke er bra for babyer å gråte når de skal sove. Det er i alle fall helt umulig her i gården.. Minstemann er 6 mnd nå og har bestandig hylt når hun skal sove, alt fra 5 - 30 min. uansett hva vi gjør. Frem til 4,5 mnd bysset, holdt og trillet vi, men nå lar vi henne sovne på egenhånd selv om det blir gråting (protestgråt). Vi sørger selvsagt for at hun er mett, ren bleie, ikke har vondt og at hun vet vi er i nærheten.

Det er bare foreldre med begrenset erfaring eller veldig "enkle" barn som kan komme med en sånn påstand. Med vår første ble det gråt uansett. Da vi la han gråt han, så vi plukket han opp og bysset og bar, men da ble han overtrøtt og gråt da også. Det ble gråt uansett. Så vi lot han ligge i senga å gråte til han sovnet. Alternativet var jo at han var våken og gråt. Mangel på søvn er tortur, så å skulle kose på han til han sovnet, når det tar mye lengre tid, det er jo bare slemt.

Nei, alt til sin tid. Barn må få kos og nærhet og barn må få søvn. Det er like viktig. Men alt til sin tid.

Anonymous poster hash: 3d7e6...5d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...