Gå til innhold

Hvor mye mer jobb med tre enn to barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en ettåring og en treåring, vurderer nummer tre. Hvor mye mer jobb blir det? Vet det kommer an på ungene, men din erfaring? En ting vi synes er praktisk nå er jo at vi kan ta et barn hver når vi skal noe, men tenker at når nr tre kommer greier jo eldste seg mer og mer selv...

Anonymous poster hash: 75df1...178

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har veldig med planlegging og alder på barna. Hvis dere tenker å satse på nr 3 nå så må dere nok forvente at det blir en del mere jobbing. selvom den største kanskje er minimum 4 når nr tre kommer er det veldig mye den ikke klarer selv. 

jeg fikk nr tre når mine gutter var 3 og 5 og det var ikke verre enn å ha  "kun" to på 1 og 3. (eldste med litt ekstra utfordrninger) 

Anonymous poster hash: 40a5b...d1c
Skrevet

Ikke så mye ekstra når de er så små som dine. Men når de begynner på skolen med lekser, fritidsaktiviteter, bursdager mm.....Da merker man at det er travelt med 3 barn

Skrevet

Tenk på hvor mye jobb det er med hvert enekelt av de to barna dine. Det blir et barn til som blir minst like mye jobb. Et helt barn til som skal følges opp. Som skal pusse tenner, som du må kjøpe klær til, ordne mat til osv. Men såååå kos det er med tre barn!!<3

Anonymous poster hash: 7901d...6ee
Skrevet

Jeg synes det er mye enklere med skole barn, de klarer seg for det meste selv, men trenger istede veiledning og oppfølging.

Anonymous poster hash: 40a5b...d1c
Skrevet

jeg synes det var værre med 2..!? Nr 3 kommer liksom inn å balanserer det hele :) 

Anonymous poster hash: 947d3...be5
Skrevet

JA, mye mer arbeid synes jeg. Nr 1 og 2 helt greit. Men da 3 kom begynte det liksom å bli travelt 😛

Anonymous poster hash: 720ae...33f

Skrevet

Jeg merket ikke forskjell. Ble nesten litt roligere, men det har nok med at mine eldste ble mer selvhjulpne siden de var eldre. De var 4 og 6.

Anonymous poster hash: 2bf77...7e0

Skrevet (endret)

Guttene er 5 og 7, og med lillesnupp på noen måneder er alt helt fantastisk idyllisk. De eldste klarer seg godt selv, og minste er harmonisk og blid - så gjenstår det å se hvor travelt det blir når hverdagen med jobb og skole innhenter oss😉 men kos, det er det!❤️

Endret av Mor di!
Skrevet

Tenk på hvor mye jobb det er med hvert enekelt av de to barna dine. Det blir et barn til som blir minst like mye jobb. Et helt barn til som skal følges opp. Som skal pusse tenner, som du må kjøpe klær til, ordne mat til osv. Men såååå kos det er med tre barn!!<3 Anonymous poster hash: 7901d...6ee

Jeg greier ikke helt å se det for meg. For mat lager jeg jo til de to uansett, klær kjøpes inn, mye gjenbrukes. Pusse tenner, bad og stell tar jo ikke mye tid hver dag. De dagene alt skal med til bhg etter ferie ser jeg det, finne fram til alle, men det er jo gjort på en halvtime.

Ser mest på det med at vi voksne blir i undertall, men det er kanskje ikke noe problem?

Skrevet

MYE!

Men når dine er så små som de er hvis dere går for en tredje nå, så er det ikke sikkert dere merker så mye til det. Men når hver bidige ettermiddag er fyllt opp av vennebesøk, bursdager, kjøring til trening, kamper, cuper i helgene, konserter med korpset, arrangering av loppemarked, loddsalg, kakebaking til x-antall arrangementer.... Da merker man at tre ofte er en for mye ;)

Anonymous poster hash: d69a6...a75
Skrevet

MYE!Men når dine er så små som de er hvis dere går for en tredje nå, så er det ikke sikkert dere merker så mye til det. Men når hver bidige ettermiddag er fyllt opp av vennebesøk, bursdager, kjøring til trening, kamper, cuper i helgene, konserter med korpset, arrangering av loppemarked, loddsalg, kakebaking til x-antall arrangementer.... Da merker man at tre ofte er en for mye ;)Anonymous poster hash: d69a6...a75

Ser den. Nekte barna aktiviteter å satse på asosiale barn? Vi har ikke hjelp i nærheten heller og begge er tidvis borte med jobben, til ulik tid da såklart... Hmmm...

Skrevet

Det er MYE ekstra jobb med tre unger istedenfor to. Vi fikk våre ganske tett, det er 2 år mellom hver, så guttene var 2 og 4 når lillesøster ble født. Til å begynne med så var det ikke så mye ekstra arbeid, lillesøster var en enkel baby og de søte små sparkebuksene tok ikke mye plass i vaskemaskinen. Men nå når de går i 4, 6 og 8 klasse er det TRAVELT! Alle tre går på fotball, eldste går på håndball i tillegg. Det er dugnader for håndballen, det er dugnader for fotballen, det er fotball kamper hver uke. Midterste spiller stort sett to kamper hver uke pga mangel på folk. Det er foreldremøter, foreldre samtaler, det er selskaper, turneringer osv. På toppen av alt så går alle helger bort i håndball fra midten av oktober til midten av april. Eldste spiller på to håndball lag og har derfor 3 kamper nesten hver helg!! Vi kan selvfølgelig velge å ikke se kampene deres, men husker selv at det var trist at ingen sto å heia på meg. Så det skal mine unger slippe å oppleve! Når vibda på toppen sitter som nestleder i FAU (for andre året på rad), sitter som styremedlem i ett annet styre og mannen trener eldste og yngste i fotball. Så blir det travelt! Vi trenger selvfølgelig ikke å ta på oss disse ekstra vervene, men når alle andre i klassene klager på at alt er så travelt så må jo noen ta det. Når vi må stille dobbelt opp på dugnader fordi folk ikke stiller opp, ja da blir det enda travlere!

Men sånn bortsett fra det, så er det VELDIG koselig og kjekt med tre tette. De har utrolig mye glede av hverandre 💜 Vi har forresten ingen hjelp av hverken svigers eller mine foreldre, men vi er vant med det og klarer oss fint alene ;-)

Skrevet

Det går helt fint, når de var små så jeg jo ikke rekkevidden..nå sliter vi jevnlig med logistikken, men det går seg til. Men det er noe med at vi er en for lite. hvis du vil følge opp ungene dine skikkelig og gjøre det jeg synes kreves (ift idrett, klassekontakt, trener, utstyr, hjelp etc) så tar det MYE tid og krefter. MYE. Men det er livet mitt og jeg liker det!

Anonymous poster hash: 8ee5b...c82
Skrevet

Det er MYE ekstra jobb med tre unger istedenfor to. Vi fikk våre ganske tett, det er 2 år mellom hver, så guttene var 2 og 4 når lillesøster ble født. Til å begynne med så var det ikke så mye ekstra arbeid, lillesøster var en enkel baby og de søte små sparkebuksene tok ikke mye plass i vaskemaskinen. Men nå når de går i 4, 6 og 8 klasse er det TRAVELT! Alle tre går på fotball, eldste går på håndball i tillegg. Det er dugnader for håndballen, det er dugnader for fotballen, det er fotball kamper hver uke. Midterste spiller stort sett to kamper hver uke pga mangel på folk. Det er foreldremøter, foreldre samtaler, det er selskaper, turneringer osv. På toppen av alt så går alle helger bort i håndball fra midten av oktober til midten av april. Eldste spiller på to håndball lag og har derfor 3 kamper nesten hver helg!! Vi kan selvfølgelig velge å ikke se kampene deres, men husker selv at det var trist at ingen sto å heia på meg. Så det skal mine unger slippe å oppleve! Når vibda på toppen sitter som nestleder i FAU (for andre året på rad), sitter som styremedlem i ett annet styre og mannen trener eldste og yngste i fotball. Så blir det travelt! Vi trenger selvfølgelig ikke å ta på oss disse ekstra vervene, men når alle andre i klassene klager på at alt er så travelt så må jo noen ta det. Når vi må stille dobbelt opp på dugnader fordi folk ikke stiller opp, ja da blir det enda travlere!

Men sånn bortsett fra det, så er det VELDIG koselig og kjekt med tre tette. De har utrolig mye glede av hverandre Vi har forresten ingen hjelp av hverken svigers eller mine foreldre, men vi er vant med det og klarer oss fint alene ;-)

Synes dere høres ut som en flott familie :)

Skrevet

Jøss, mange sporty mammaer her😳 Kjenner jeg blir litt smådeppa av å lese kommentarene, jeg synes nemlig nr 3 snudde tilværelsen fullstendig på hode! To var helt greit men forskjellen på to og tre føles for meg så ubegripelig mye større enn man skulle tro. JO - det ER masse mer rydding, vasking, inn/ut oppvaskmaskin, matpakkesmøring, vaskemaskin (1-3 hver eneste dag), stryking, lekser, fritidsaktiviteter osv. Alt tar så utrolig mye energi!! Jeg føler meg aldri opplagt lenger, konstant utslitt😩 Har veldig aktive barn, mann som jobber mye og ingen besteforeldre som kan avlaste litt - kanskje dèt er mye av problemet? Det å aldri ha ro over seg eller egentid er mye mer krevende enn jeg trodde før nr tre ble født, og kjærestetid?! HAH😭 Jeg stuper i seng kl ti og han sitter og jobber til tolv😒 Jo da - det er (heldigvis) MASSE kjærlighet i familien vår, fantastiske barn, alle tre, og mannen og jeg elsker hverandre og har det godt, men jeg er UUTSLITT og innser at hverdagsstresset mitt aldri kommer til å ta slutt😥 Dagens sukk fra meg (og nå - til sengs...). Og - lykke til til deg😉

Anonymous poster hash: 0ca97...b5e

Skrevet

Jeg har bare bare ett barn, men jeg har to brødre og det var nok full rulle hjemmehos oss ja. Det jeg vil si er at jeg ikke kan huske noe mas i oppveksten, at ting var stress i hverdagen, eller at mine foreldre aldri hadde tid til meg. Jeg hadde en flott barndom med verdens beste familie, og ønsker meg tre barn fordi jeg har nydt godt av to søsken selv ♥

Anonymous poster hash: 34481...ab3

Skrevet

Jøss, mange sporty mammaer her Kjenner jeg blir litt smådeppa av å lese kommentarene, jeg synes nemlig nr 3 snudde tilværelsen fullstendig på hode! To var helt greit men forskjellen på to og tre føles for meg så ubegripelig mye større enn man skulle tro. JO - det ER masse mer rydding, vasking, inn/ut oppvaskmaskin, matpakkesmøring, vaskemaskin (1-3 hver eneste dag), stryking, lekser, fritidsaktiviteter osv. Alt tar så utrolig mye energi!! Jeg føler meg aldri opplagt lenger, konstant utslitt Har veldig aktive barn, mann som jobber mye og ingen besteforeldre som kan avlaste litt - kanskje dèt er mye av problemet? Det å aldri ha ro over seg eller egentid er mye mer krevende enn jeg trodde før nr tre ble født, og kjærestetid?! HAH Jeg stuper i seng kl ti og han sitter og jobber til tolv Jo da - det er (heldigvis) MASSE kjærlighet i familien vår, fantastiske barn, alle tre, og mannen og jeg elsker hverandre og har det godt, men jeg er UUTSLITT og innser at hverdagsstresset mitt aldri kommer til å ta slutt Dagens sukk fra meg (og nå - til sengs...). Og - lykke til til degAnonymous poster hash: 0ca97...b5e

Redd det blir slik her og, vi har heller ingen avlastning, og barna er små enda, så vi har huset for oss selv fra 20... Ingen akt utenom bhg enda. Hvilke aldersforskjeller har du på dine? Var du sliten med bare to også? Eller kom det med nr tre? Sammenfalt det med at eldste begynte med mer aktiviteter?

Skrevet

Jøss, mange sporty mammaer her Kjenner jeg blir litt smådeppa av å lese kommentarene, jeg synes nemlig nr 3 snudde tilværelsen fullstendig på hode! To var helt greit men forskjellen på to og tre føles for meg så ubegripelig mye større enn man skulle tro. JO - det ER masse mer rydding, vasking, inn/ut oppvaskmaskin, matpakkesmøring, vaskemaskin (1-3 hver eneste dag), stryking, lekser, fritidsaktiviteter osv. Alt tar så utrolig mye energi!! Jeg føler meg aldri opplagt lenger, konstant utslitt Har veldig aktive barn, mann som jobber mye og ingen besteforeldre som kan avlaste litt - kanskje dèt er mye av problemet? Det å aldri ha ro over seg eller egentid er mye mer krevende enn jeg trodde før nr tre ble født, og kjærestetid?! HAH Jeg stuper i seng kl ti og han sitter og jobber til tolv Jo da - det er (heldigvis) MASSE kjærlighet i familien vår, fantastiske barn, alle tre, og mannen og jeg elsker hverandre og har det godt, men jeg er UUTSLITT og innser at hverdagsstresset mitt aldri kommer til å ta slutt Dagens sukk fra meg (og nå - til sengs...). Og - lykke til til degAnonymous poster hash: 0ca97...b5e

Redd det blir slik her og, vi har heller ingen avlastning, og barna er små enda, så vi har huset for oss selv fra 20... Ingen akt utenom bhg enda. Hvilke aldersforskjeller har du på dine? Var du sliten med bare to også? Eller kom det med nr tre? Sammenfalt det med at eldste begynte med mer aktiviteter?

Store aldersforskjellen her - 9, 6 og 1.5 så det er andre utfordringer enn hos dere. Store barn trenger likevel masse oppfølging, bare på en helt annen måte enn små. Og med skole følger helt andre forpliktelser enn i bhg. Jeg kan rett og slett ikke huske at jeg noen gang har vært så langvarig stressa og sliten i så sterk grad som det siste året (de første mnd etter at nr ble født var fine - det var først når hn nærmet seg året at det endret seg voldsomt). Tre barn er uten tvil avgjørende. Så må jeg si at jeg ALDRI!!!! trodde jeg kom til å ha det slik - tenkte at nr tre ikke kom til å utgjøre så stor forskjell; mer erfaren, tryggere på meg selv, stabil økonomi/ekteskap/jobb/bolig/etc - alt lå til rette for et virkelig harmonisk familieliv så jeg er rett og slett i sjokk😱 Men - folk er forskjellige, mener for all del ikke å demotiverende deg ift 3 barn men flerbarnstilværelsen er ikke nødvendigvis så rosenrød og idyllisk som mange fremstiller. Elsker barna mine uendelig, ja - men jeg er unektelig blitt en mye dårligere mamma nå fordi jeg er konstant sliten, urolig og stressa😢

Anonymous poster hash: 0ca97...b5e

Skrevet

1 barn = barn + fritid

2 barn = mye barn + litt fritid

3 barn = altoppslukende

Anonymous poster hash: 78508...64c
Skrevet (endret)

Det ble utrolig mye mer jobb med 3 barn, faktisk så mye at vi måtte anskaffe au pair for å få dagene til å gå rundt enda jeg jobber deltid. Alt er myyyye dyrere med tre barn, ferier, bil etc. Vi har god økonomi og kan kjøpe mye hjelp ( au pair, vaskehjelp, gartnertjenester osv) inser at det ikke hadde gått rundt uten denne muligheten. Har dere veldig god økonomi, hjelp av familie/ mulighet for å kjøpe hjelp, og mulighet til å jobbe redusert, samt har veldig lyst på tre barn gå for det. Hvis ikke tenk nøye igjennom at dere må jobbe og tjene rundt 2-4 mill (vi bruker mye mer pr barn men det er vårt valg..;))ekstra de årene fra barnet er 0-18 år for å dekke inn de ekstra kostnadene det er med et barn til. Det er faktisk myyye jobb og mindre tid til hvert enkelt barn som blir resultatet.

Endret av Snuppa09
Skrevet

To er to. Blir jo mer 50 % mer jobb. En til som skal følges opp.

Men du får igjen så mye mer!! All den kjærligheten!! 💞💞💞

Skrevet

Jeg synes ikke det ble så mye mer jobb jeg, og barnehagetiden er jo veldig behagelig for da skjer det ikke så mye på kveldene. Vi har fire barn da.

Nå som barna har blitt 5, 7, 10 og 13 er det mye jobb, det er en vannvittig logistikk når alle fire går på fritidsaktiviteter, det er oppfølging av lekser, kjøring og henting til vennebesøk og barneselskaper, det er foreldremøter, dugnader, dugnader og enda noen dugnader osv.

Men at det uoverkommelig er jeg ikke enig i, det går helt fint an å følge opp tre-fire barn så lenge man er to om jobben. Vi har vaskehjelp annenhver uke, men ellers ingen hjelp i hverdagen. Mine foreldre bor på andre siden av landet og mannens foreldre er veldig gamle så det er ikke noe praktisk hjelp å hente der heller. 

Barna blir både sett og hørt, de får oppmerksomhet og kjærlighet i massevis og har en god oppvekst. Men det er jo et valg av livsstil, når man velger å få såpass mange barn uten noe stort nettverk til å hjelpe seg må man jo være innstilt på å gjøre jobben selv. Man kan ikke sette så mange barn til verden og tro at man skal ha tid til å trene mange ganger i uken selv, møte venner på cafè i hytt og pine, ha kjæreste-weeekend og alenetid. Man velger å bruke en periode av livet på å være foreldre og ikke så mye annet.

Anonymous poster hash: bf2b4...454
Skrevet

Vi merket nr 3 VELDIG godt. Det er så utrolig hektisk! Har jo nesten ikke tid til noe lengre og jeg er så utrolig sliten med 100 % jobb og 3 barn som hver krever sitt. Men det blir vel bedre og vi er kjempeglad for hele gjengen,

Anonymous poster hash: 7cb9d...564

Skrevet

Her var det mye større overgang fra 1-2 enn fra 2-3. Minsten er liksom med på lasset uansett han, og vi har en helt annen ro.

Syns faktisk at livet med tre er roligere enn med to :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...