Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #1 Skrevet 16. oktober 2014 Hei. Gutten min på ett år ble vaksinert i dag mot hepatitt b og helsesøster ville vaksinere ham igjen neste uke (2stk). Hun sa det er ingen problem med å få de to vaksiner 7 dager etter hepatitt b vaksine, men jeg ble litt skeptisk. Hadde dere ventet litt mer med de to vaksiner? Han har jo to doser av dem så tror jeg han er litt beskytett, ikke sant? Takk for hjelpen. Anonymous poster hash: 292ba...8b4
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #2 Skrevet 16. oktober 2014 Det skal vel ikke være noe problem, men jeg ville ventet i alle fall en mnd. Anonymous poster hash: d5580...16a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #3 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg hadde ventet et stund. Snakket faktisk med helsesøster om dette i går, det var riktignok ang noen andre vaksiner, men til barn, og hun sa at det var greit at man ikke ga immunforsvaret for mye å jobbe med på en gang. I verste fall kunne det føre til at effekten av vaksinen ble lavere, dersom det ble for mye for fort. Men jeg vet ikke hvordan det stiller seg i tilfellet med den vaksinen du har tatt nå. Du kan jo evt ringe fhi og høre hva de sier. Men personlig ville jeg nok ha ventet i en måned eller to. Vi ble anbefalt minst to måneders venting mellom de to vaksinene vi skal sette. Anonymous poster hash: ad057...714
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #4 Skrevet 16. oktober 2014 Det er forskjell på hvilke vaksiner det er. Feks etter MMR så skal en vente, men det er mulig å sette flere vaksiner samtidig med mmr. Anonymous poster hash: d5580...16a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #5 Skrevet 16. oktober 2014 Er det forresten kombivaksinen + rota dere skal ta neste uke? Siste dose? Snakket litt om den også, og det skulle være 6 mnd fra dose nr 2 til dose nr 3. Fikk da høre at det ikke gjorde noe om det gikk lenger tid, men at det ikke skulle være kortere mellom dosene. Hun brukte eksempel som at det godt kunne gå en måned ekstra før man fikk neste dose, så lenge det ikke var kortere tid enn det de hadde satt. Men, som sagt, ring fhi, det var det helsesøster sa at de gjorde om de sto fast på noe ang vaksiner. Så regner med de har kontroll på ventetider. Anonymous poster hash: ad057...714
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #6 Skrevet 16. oktober 2014 Er det forresten kombivaksinen + rota dere skal ta neste uke? Siste dose? Snakket litt om den også, og det skulle være 6 mnd fra dose nr 2 til dose nr 3. Fikk da høre at det ikke gjorde noe om det gikk lenger tid, men at det ikke skulle være kortere mellom dosene. Hun brukte eksempel som at det godt kunne gå en måned ekstra før man fikk neste dose, så lenge det ikke var kortere tid enn det de hadde satt. Men, som sagt, ring fhi, det var det helsesøster sa at de gjorde om de sto fast på noe ang vaksiner. Så regner med de har kontroll på ventetider. Anonymous poster hash: ad057...714 Det stemmer nok med at det er minimum hvor lenge det bør gå. Vi stoppet all vaksinasjon etter 5 mnd. vaksinene for jeg ble så skeptisk etter å ha lest noen bøker osv. Når barnet var 3 år tok vi opp programmet igjen, og da telte fortsatt de første vaksinene. Anonymous poster hash: d5580...16a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #7 Skrevet 16. oktober 2014 Hei og tusen takk. Så kjekt å høre det. Jeg bare forstår ikke hvorfor hun vil vaksinere mitt barn så fort igjen... Jeg skal vente med det. Det er DTP +Pneumokokk siste dose han skal ha. Men ikke rotavirus. Fikk barna deres rota vaksinen? Jeg visste ikke vi kunne ringe fhi. Skal prøve det. Anonymous poster hash: 292ba...8b4
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #8 Skrevet 16. oktober 2014 Her jeg bor er det minimum 1 måned ventetid etter hep b vaksine. Anonymous poster hash: ad388...d87
2xmamma Skrevet 16. oktober 2014 #9 Skrevet 16. oktober 2014 Er det forresten kombivaksinen + rota dere skal ta neste uke? Siste dose? Snakket litt om den også, og det skulle være 6 mnd fra dose nr 2 til dose nr 3. Fikk da høre at det ikke gjorde noe om det gikk lenger tid, men at det ikke skulle være kortere mellom dosene. Hun brukte eksempel som at det godt kunne gå en måned ekstra før man fikk neste dose, så lenge det ikke var kortere tid enn det de hadde satt. Men, som sagt, ring fhi, det var det helsesøster sa at de gjorde om de sto fast på noe ang vaksiner. Så regner med de har kontroll på ventetider. Anonymous poster hash: ad057...714 Det stemmer nok med at det er minimum hvor lenge det bør gå. Vi stoppet all vaksinasjon etter 5 mnd. vaksinene for jeg ble så skeptisk etter å ha lest noen bøker osv. Når barnet var 3 år tok vi opp programmet igjen, og da telte fortsatt de første vaksinene. Anonymous poster hash: d5580...16a Jeg er også litt skeptisk med vaksiner. Hvorfor har dere bestemt å ta opp programmet igjen? Ble nysgjerrig jeg.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #10 Skrevet 16. oktober 2014 Her jeg bor er det minimum 1 måned ventetid etter hep b vaksine. Anonymous poster hash: ad388...d87 Er det det? Men mener du 1 måned mellom to doser av hepatitt b eller mellom hepatitt b og andre vaksiner? Anonymous poster hash: 292ba...8b4
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #11 Skrevet 16. oktober 2014 Har ringt fhi men fikk beskjed at det er bare leger og helsesøstre som kan ringe der. Så må jeg bare snakke med helsesøster igjen... Anonymous poster hash: 292ba...8b4
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #12 Skrevet 18. oktober 2014 Er det forresten kombivaksinen + rota dere skal ta neste uke? Siste dose? Snakket litt om den også, og det skulle være 6 mnd fra dose nr 2 til dose nr 3. Fikk da høre at det ikke gjorde noe om det gikk lenger tid, men at det ikke skulle være kortere mellom dosene. Hun brukte eksempel som at det godt kunne gå en måned ekstra før man fikk neste dose, så lenge det ikke var kortere tid enn det de hadde satt. Men, som sagt, ring fhi, det var det helsesøster sa at de gjorde om de sto fast på noe ang vaksiner. Så regner med de har kontroll på ventetider. Anonymous poster hash: ad057...714 Det stemmer nok med at det er minimum hvor lenge det bør gå. Vi stoppet all vaksinasjon etter 5 mnd. vaksinene for jeg ble så skeptisk etter å ha lest noen bøker osv. Når barnet var 3 år tok vi opp programmet igjen, og da telte fortsatt de første vaksinene. Anonymous poster hash: d5580...16a Jeg er også litt skeptisk med vaksiner. Hvorfor har dere bestemt å ta opp programmet igjen? Ble nysgjerrig jeg. Risikoen er i følge statistikker ikke værende så lenge barna er små og ikke er på reisefot. Faktisk er risikoen for alvorlige bivirkninger av vaksinen større om kun ser på et enkelt individ. Mange mener at det er fordel å ikke vaksinere før imunforsvaret er "ferdig utviklet", noe det visst nok skal være i 3 års alderen. I begynnelsen var jeg ganske stail og veldig i mot vaksiner, men etter hvert som en leser om emne så får en ofte følelse av at de som er skeptiske ofte har noe tynt grunnlag for sine meninger. Jeg er komt frem til at det er riktig å vaksinere, men jeg ønsker ikke å vaksinere mine barn før 3 års alderen. Anonymous poster hash: d5580...16a
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #13 Skrevet 18. oktober 2014 Her jeg bor er det minimum 1 måned ventetid etter hep b vaksine. Anonymous poster hash: ad388...d87 Er det det? Men mener du 1 måned mellom to doser av hepatitt b eller mellom hepatitt b og andre vaksiner? Anonymous poster hash: 292ba...8b4 Her blir barnet vaksinert ved fødsel med hep b.revaks er etter en måned og så kommer dip en måned etter den. Altså både/og. ;-) Men altså du må ikke,det er bare minimums ventetid. Jeg laget større mellomrom Anonymous poster hash: ad388...d87
2xmamma Skrevet 20. oktober 2014 #14 Skrevet 20. oktober 2014 Er det forresten kombivaksinen + rota dere skal ta neste uke? Siste dose? Snakket litt om den også, og det skulle være 6 mnd fra dose nr 2 til dose nr 3. Fikk da høre at det ikke gjorde noe om det gikk lenger tid, men at det ikke skulle være kortere mellom dosene. Hun brukte eksempel som at det godt kunne gå en måned ekstra før man fikk neste dose, så lenge det ikke var kortere tid enn det de hadde satt. Men, som sagt, ring fhi, det var det helsesøster sa at de gjorde om de sto fast på noe ang vaksiner. Så regner med de har kontroll på ventetider. Anonymous poster hash: ad057...714 Det stemmer nok med at det er minimum hvor lenge det bør gå. Vi stoppet all vaksinasjon etter 5 mnd. vaksinene for jeg ble så skeptisk etter å ha lest noen bøker osv. Når barnet var 3 år tok vi opp programmet igjen, og da telte fortsatt de første vaksinene. Anonymous poster hash: d5580...16a Jeg er også litt skeptisk med vaksiner. Hvorfor har dere bestemt å ta opp programmet igjen? Ble nysgjerrig jeg. Risikoen er i følge statistikker ikke værende så lenge barna er små og ikke er på reisefot. Faktisk er risikoen for alvorlige bivirkninger av vaksinen større om kun ser på et enkelt individ. Mange mener at det er fordel å ikke vaksinere før imunforsvaret er "ferdig utviklet", noe det visst nok skal være i 3 års alderen. I begynnelsen var jeg ganske stail og veldig i mot vaksiner, men etter hvert som en leser om emne så får en ofte følelse av at de som er skeptiske ofte har noe tynt grunnlag for sine meninger. Jeg er komt frem til at det er riktig å vaksinere, men jeg ønsker ikke å vaksinere mine barn før 3 års alderen. Anonymous poster hash: d5580...16a Hei. Takk for svaret. Jeg er enig med deg. Mitt andre barn fikk den første vaksinen da hun var seks måneder. Vi reiser ofte til sør amerika og da tar jeg ikke sjansen vet du. Jeg må vaksinere dem før vi reiser. Jeg er så redd for vaksiner, men er også redd for at de blir syke av noe jeg kunne ha forhindret. Alltid vanskelig å bestemme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå