Gå til innhold

Klarer ikke spise mat..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uansett hva jeg spiser, eller tenker på å spise blir jeg kvalm. Dette blir bare værre med alderen. Klarer ikke spise noe før klokken er rundt 12-13, og da har jeg vært oppe siden seks. Spiser jeg før blir jeg kvalm og trøtt uansett hva det er.

Kan få i meg et knekkebrød med magert pålegg til lunsj, men det er alt. Så middag kl.17.30 med familien. Mannen lager nydelig mat hver dag. Kan kun spise det som er helt friskt, altså rå grønnsaker eller salat. Klarer ikke noe som er søtt eller "creamy".

Aner ikke hvorfor det er sånn, er hverken helsefreak eller på slankern. Klarer bare ikke mat. Vært sånn i over et år nå, og jeg behøver vel ikke å si at vekta raser bed og jeg ser veldig sliten ut..

Kan det være noe galt med meg og bør jeg gå til lege?

Spiser i gj.snitt på dag;

Et knekkebrød med pålegg

Eple eller gulrot sol mellommåltid.

Salat eller rå grønnsaker til middag, noen ganger en bit kjøtt.

Drikke farris og kaffe ila dagen.

Tar kosttilskudd.

Drikker noen ganger en nutrilett Shake for å spe på ila dagen, men blir kvalm av det og.

PS: kaster ikke opp, blir bare uvel.

Er det flere som har det sånn ?

Anonymous poster hash: a49b9...a13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sansynligvis har du bare kommet inn i en ond sirkel som er vansklig å bryte, men kom deg til legen for å sjekke at det ikke er noe mer alvorlig og for å få hjelp til å spise normalt.

Anonymous poster hash: 9bb81...d08
Skrevet

Du kan selvfølgelig ha pådratt deg noen matallergier eller intoleranser som har startet denne spiralen, men mest sannsynlig sitter det i hodet ditt.

Uansett må du jo ta turen til legen, du blir undervektig og det påvirker kroppen negativt på så mange måter. Alt fra stoffskifte til hormonbalanse blir ødelagt når du blir så undervektig, og i tillegg brytes muskler ned, immunforsvaret blir dårlig, du risikerer benskjørhet og allverdens sykdommer.

Du er nødt til å få hjelp før det er for sent.

Anonymous poster hash: 92fbc...c51
Skrevet

Jeg har det slik i perioder, særlig om vinteren. Hadde det oftere før, men nå hr jeg blitt flinkere til å spise rutinemessig, og det hjelper. 

Enig i at du trenger hjelp. Snakk med legen din, kanskje han kan henvise deg? I mellomtiden anbefaler jeg deg å lage juice av frukt og grønnsaker. Det har hjulpet meg mye i perioder der jeg har orket lite mat. 

Anonymous poster hash: 033c6...450
Skrevet

Ok, takk for svar. Bestiller time hos legen til uka. Men hva kan legen gjøre egentlig? Blir så oppgitt over dette, for jeg er så glad i mat egentlig og finnes ikke kresen. Det starter liksom med barn nr.3. Akkurat som om kroppen ikke orker å fordøye maten. Klarte heller ikke spise ordentlig da jeg ammet, og måtte gi babyen tillegg for å være sikker på at han fikk nok næring.

Veide 74 kg før jeg ble gravid med nr.3 og nå veier jeg 63,5. Er 1.80 høy, så det begynner å bli ganske stygt.

Huff, håper dette kan ordnes, grusomt å være så kvalm hele tiden..

Skrevet

Jeg har det slik i perioder, særlig om vinteren. Hadde det oftere før, men nå hr jeg blitt flinkere til å spise rutinemessig, og det hjelper.

Enig i at du trenger hjelp. Snakk med legen din, kanskje han kan henvise deg? I mellomtiden anbefaler jeg deg å lage juice av frukt og grønnsaker. Det har hjulpet meg mye i perioder der jeg har orket lite mat.

Må man ha en "juicer" til det, eller kan man bruke blender?

Skrevet

Du må ha juicemaskin til det. Smoothies er jo også veldig bra, men det er vanskeligere å få i seg grønnsaker. Ikke så lett å blende en gulrot, liksom. Juicemaskiner koster litt (men kan ofte fåes brukt), men jeg synes min har vært verd hver krone. Uten den tror jeg at jeg hadde utviklet skjørbuk i noen av de verste periodene. 

Skrevet

Du må ha juicemaskin til det. Smoothies er jo også veldig bra, men det er vanskeligere å få i seg grønnsaker. Ikke så lett å blende en gulrot, liksom. Juicemaskiner koster litt (men kan ofte fåes brukt), men jeg synes min har vært verd hver krone. Uten den tror jeg at jeg hadde utviklet skjørbuk i noen av de verste periodene.

Da skal jeg kjøpe en sånn. Tusen takk for fint tips;) ble litt letta nå:)

Skrevet

Vår blender gjør mat flytende, dvs vi lager smoothie med den, så prøv med den dere har først :) Finnes også enæringsdrikker på apoteket, og enæringspuddinger. Men er litt dyrt.

Anonymous poster hash: f7e63...584

Skrevet

Det kan jo godt hende du får matlysten igjen om du bare venner magesekken til å fylles igjen, og gir kroppen energi og overskudd til å faktisk orke fordøye og spise maten.

Hva med å drikke en energidrikk fra apoteket 3-4 ganger om dagen, da får du i deg energien du trenger uten å tygge og svelge mat.

Men jeg ville uansett tatt turen til legen altså, noe er jo galt. Det kan ikke ha skjedd noe med magesekk/spiserør under siste svangerskapet da? Greit å få utelukket at det er noe fysisk galt også. Sure oppstøt og halsbrann i svangerskapet kommer jo av brokk på lukkemuskelen mellom magesekk og spiserør, det blir som regel borte av seg selv etter fødselen, men kanskje du har fått en eller annen permanent skade?

http://www.apotek1.no/wcs/SearchDisplay?catalogId=10051&langId=200&storeId=10151&beginIndex=0&sType=SimpleSearch&resultCatEntryType=2&showResultsPage=true&pageView=&errorViewName=SearchDisplayView&searchTerm=nutridrink&as_values_search-box=

Skrevet

Det kan jo godt hende du får matlysten igjen om du bare venner magesekken til å fylles igjen, og gir kroppen energi og overskudd til å faktisk orke fordøye og spise maten.

Hva med å drikke en energidrikk fra apoteket 3-4 ganger om dagen, da får du i deg energien du trenger uten å tygge og svelge mat.

Men jeg ville uansett tatt turen til legen altså, noe er jo galt. Det kan ikke ha skjedd noe med magesekk/spiserør under siste svangerskapet da? Greit å få utelukket at det er noe fysisk galt også. Sure oppstøt og halsbrann i svangerskapet kommer jo av brokk på lukkemuskelen mellom magesekk og spiserør, det blir som regel borte av seg selv etter fødselen, men kanskje du har fått en eller annen permanent skade?

http://www.apotek1.no/wcs/SearchDisplay?catalogId=10051&langId=200&storeId=10151&beginIndex=0&sType=SimpleSearch&resultCatEntryType=2&showResultsPage=true&pageView=&errorViewName=SearchDisplayView&searchTerm=nutridrink&as_values_search-box=

Har bestilt tid hos legen neste fredag. Må ta noen prøver.takk for tips og lenke;)

Skrevet

Hei jeg har det også sånn som du har det. Har vært sånn i ett år nå og på toppen av det hele en graviditet.

gikk ikke opp mye i graviditeten og jeg er tilbake til normalvekt og under det også. Ungen er 1,5 mnd men en uke etter fødselen var jeg kjempetynn og utsulta. Tærer litt på ammingen, men jeg piner i meg måltider for barnets skyld så jeg har greid å gå opp i vekt litt nå.

Folk kommenterer det og jeg er flau over hvor tynn jeg er.

har alltid hatt litt ekstra på kroppen men slanket meg før graviditeten da..

Ddt er forferdelig å få ned mat og vært måltid er ett mareritt.

Men pin det i deg så går du sakte men sikkert opp igjen som meg :)

Spis junk om det er det som må til.bedre enn ingen mat.

Anonymous poster hash: 1cb9d...0bc

Skrevet

Kan jo være mange årsaker til at du har det slik, så godt du tar turen til legen.

Selv om du ikke føler det slik så kan det ligge en psykisk mekanisme bak. Men hvis du føler det ikke gjøre det, så ikke gi deg med at du blir avfeid med det.

Noen som sliter med blodsukkeret kan blir som deg. Spiser man for lite en dag, og så ikke spiser på alle timene i løpet av natten (man gjør jo normalt ikke det, for det skal ikke være nødvendig), da kan blodsukkeret bli veldig lavt. Hos noen kan lavt blodsukker gi lignende symptomer som du beskriver.

Men så har du de hvor kroppen, når den ikke får nok påfyll og får lavt blodsukker, begynner å skaffe energi fra lagrene vi har i kroppen, og da kan du faktisk ha for høyt blodsukker når du våkner om morgenen - fordi kroppen "lager" sukker selv (for å si det enkelt)... Når du da velger å ikke spise eller spise for lite på morgenen så får du ikke stabilisert blodsukkeret ditt fra morgenen av... og da kan noen også få samme symptomer som du har.

Ved å spise så lite i løpet av dagen opprettholder du ubalansen i blodsukkeret ditt - med de bivirkningene det har på mange områder.

Ytterligere så finnes det en del mangler av mineraler og/eller vitaminer som kan gi nedsatt matlyst, kvalme, vektnedgang osv. Dette bør du få legen til å sjekke - be om en full utredning! Be også om å få sjekket kobber og sink, da bl.a. kobberubalanser faktisk i noen tilfeller kan gi anorektiske tendenser, kvalme osv.

Nevner det med kobber fordi det er svært lite kjent blant legene.

Hvis det er blodsukkeret ditt som er årsaken til slik du har det, da er faktisk eneste kur å begynne å spise, men da spise riktig. Kan hende vil det hjelpe deg å spise noe om kvelden som vil holde blodsukkeret ditt stabilt gjennom natten, at kroppen din da er mer i balanse om morgenen slik at du ikke er kvalm da.

I hvert fall, ikke la deg avfeie med at dette "bare" er psykisk, men be om en full utredning med blodprøver osv. først.

Jeg har hatt det litt som deg, men har likevel greid å tvinge i meg mat på trass fordi jeg merket jeg ble verre om jeg ikke gjorde det. Jeg har i et par andre anledninger siste 10 år tatt opp at jeg var bekymret for matlysten min (er også veldig glad i mat normalt sett), men det har alltid blitt satt i sammenheng med ev. store påkjenninger ellers i livet når jeg har tatt det opp. Var ikke så ille tidligere, men jeg som alltid har vært så glad i mat har siste halvannet året lett kunnet gå inn i en anorektisk livsstil, for det hadde vært null problem for meg å slutte å spise pga kvalme og nærmest totalt fravær av matlyst. Men jeg har altså spist på trass! ;) Viser seg nå at jeg har en eller annen veldig sjelden ubalanse i kobberstoffskiftet, og det er åraken til disse symptomene hos meg.

Anonymous poster hash: 5236e...4cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...