Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #1 Skrevet 16. oktober 2014 Ser at mange som blir anbefalt denne eller som er i risikogruppen vegrer seg å la seg vaksinere. Ofte med begrunnelser som, "vi tåler en influensa". Men når all forskning viser at den tryggeste av alle vaksinene vi har, minsker risikoen for alvorlige hendelser feks. under graviditet , astma el. Hvorfor er da så mange skeptiske? Stoler dere ikke på helsemyndighetene? Jeg klarer ikke å se logikken. Spesielt ikke når de i neste øyeblikk vaksinere barna sine uten å blunke. Anonymous poster hash: ff371...9ba
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #2 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg stoler ikke på helsemyndighetene, nei. Ikke etter at vi ble rådet til å ta svineinfluensavaksine, mens man får så å si ikke medhold i at bivirkninger skyldes vaksinen, helsemyndighetene beskytter sin egen ræv og sier at det MÅ være andre årsaker til dette. Stoler heller ikke på dem når det ble anbefalt for alle gravide å ta den, mens de fleste leger og jordmødre sa at hvis de hadde vært gravide eller hatt gravide døtre, så hadde ikke de tatt den vaksinen selv/anbefalt døtrene til å ta den. Når det gjelder vaksinen som tilhører vaksinasjonsprogrammet, så gjelder det DØDELIGE sykdommer som difteri og polio, og veldig alvorlige sykdommer som meslinger, kusma osv. Vaksinene har vært nøye utprøvd i flere tiår og gis TO ganger i løpet av livet, ikke hvert år slik influensavaksine gis. Anonymous poster hash: 87705...311
Gjest Skrevet 16. oktober 2014 #3 Skrevet 16. oktober 2014 Har selv tatt vaksinen siden 2009, og nei- jeg tåler ikke en influensa. OG i år skal jeg supplimere med pneumovax. Har heller aldri fått noen bivirkninger fra sprøyten og vil ha den enn å ligge på isolat på sykehus. Men folk får ta ansvar for sin egen helse, så om de velger å la være - så gjør de det. ER ikke tvang her i Norge, men man blir anbefalt.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #4 Skrevet 16. oktober 2014 Tror det er mange misforståelser rundt flere faktorer her. Mange aner ikke hva influensa egentlig er for noe, jeg kjenner så mange mennesker som kaller en kraftig forkjølelse med feber for influensa. Men influensa er det faktisk bare mellom 10 og 20% av befolkningen som får hvert år, og da kan ikke alle som sier de har hatt influensa virkelig ha hatt det altså. Hvor mange som dør av influensa i Norge varierer hvert år, men gjennomsnittet er 900 stykker. Når man tenker på at bare 10-20% av befolkningen får influensa og 900 dør, så er det faktisk ganske mange. Det er riktignok mest eldre mennesker som dør, de tåler rett og slett ikke en influensa, men det dør folk i alle aldersgrupper og nesten alle sammen er i risikogruppen. Når man samtidig vet at influensavaksinen er den minst farlige av alle vaksiner vi har i dette landet skjønner ikke jeg heller hvorfor folk i risikogruppen dropper den. Anonymous poster hash: 1938b...224
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #5 Skrevet 16. oktober 2014 Ser at noen, 5 år etter, ikke klarer å skille svineinfluensavaksinen fra vanlig influensavaksine. Den vanlige influensavaksinen er trygg. Anonymous poster hash: ff371...9ba
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #6 Skrevet 16. oktober 2014 Tror det er mange misforståelser rundt flere faktorer her. Mange aner ikke hva influensa egentlig er for noe, jeg kjenner så mange mennesker som kaller en kraftig forkjølelse med feber for influensa. Men influensa er det faktisk bare mellom 10 og 20% av befolkningen som får hvert år, og da kan ikke alle som sier de har hatt influensa virkelig ha hatt det altså. Hvor mange som dør av influensa i Norge varierer hvert år, men gjennomsnittet er 900 stykker. Når man tenker på at bare 10-20% av befolkningen får influensa og 900 dør, så er det faktisk ganske mange. Det er riktignok mest eldre mennesker som dør, de tåler rett og slett ikke en influensa, men det dør folk i alle aldersgrupper og nesten alle sammen er i risikogruppen. Når man samtidig vet at influensavaksinen er den minst farlige av alle vaksiner vi har i dette landet skjønner ikke jeg heller hvorfor folk i risikogruppen dropper den. Anonymous poster hash: 1938b...224 Ja det er vittig med de som har influensa fire ganger i året... Anonymous poster hash: 28844...5f8
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #7 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg er i risikogruppen og har hatt influensa en gang. Jeg tror jeg aldri har hverken før eller siden har vært så syk, men likevel føler jeg ikke behov for vaksinen. Jeg har nå levd i 34 år og har en gang i livet hatt influensa. Jeg kom meg helskinnet igjennom det også, uten at noen var redd for at det skulle gå feile veien. Jeg tåler nok en influensa til. Anonymous poster hash: 8913e...b26
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #8 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg er i risikogruppen og har hatt influensa en gang. Jeg tror jeg aldri har hverken før eller siden har vært så syk, men likevel føler jeg ikke behov for vaksinen. Jeg har nå levd i 34 år og har en gang i livet hatt influensa. Jeg kom meg helskinnet igjennom det også, uten at noen var redd for at det skulle gå feile veien. Jeg tåler nok en influensa til. Anonymous poster hash: 8913e...b26 Det kan være, men det tryggeste du kan gjøre er å ta vaksinen. Men av nysgjerighet, er det stikket, pengene eller hva er det som gjør at du ikke bare tar vaksinen? Anonymous poster hash: ff371...9ba
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #9 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg er i risikogruppen og har hatt influensa en gang. Jeg tror jeg aldri har hverken før eller siden har vært så syk, men likevel føler jeg ikke behov for vaksinen. Jeg har nå levd i 34 år og har en gang i livet hatt influensa. Jeg kom meg helskinnet igjennom det også, uten at noen var redd for at det skulle gå feile veien. Jeg tåler nok en influensa til. Anonymous poster hash: 8913e...b26 Det kan være, men det tryggeste du kan gjøre er å ta vaksinen. Men av nysgjerighet, er det stikket, pengene eller hva er det som gjør at du ikke bare tar vaksinen? Anonymous poster hash: ff371...9ba Jeg har aldri følt behovet, har aldri vært redd for influensa. Anonymous poster hash: 8913e...b26
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #10 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg er i risikogruppen og har hatt influensa en gang. Jeg tror jeg aldri har hverken før eller siden har vært så syk, men likevel føler jeg ikke behov for vaksinen. Jeg har nå levd i 34 år og har en gang i livet hatt influensa. Jeg kom meg helskinnet igjennom det også, uten at noen var redd for at det skulle gå feile veien. Jeg tåler nok en influensa til. Anonymous poster hash: 8913e...b26 Det kan være, men det tryggeste du kan gjøre er å ta vaksinen. Men av nysgjerighet, er det stikket, pengene eller hva er det som gjør at du ikke bare tar vaksinen? Anonymous poster hash: ff371...9ba Jeg har aldri følt behovet, har aldri vært redd for influensa. Anonymous poster hash: 8913e...b26 Vi er alle forskjellige, og godt er jo det, men for meg så blir det som å kjøre bil uten belte. Jeg ser bare ikke vitsen med å ta den risikoen når en kan slippe. Anonymous poster hash: ff371...9ba
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #11 Skrevet 16. oktober 2014 Influensavaksinen har jo vist seg å være lite effektiv - hvis dere er interessert så google på effekt på vaksinen for forrige år eller året før. Jeg er i såkalt risikogruppe, men fastlege og spesialist på sykehus sier at jeg ikke trenger det. Er svært bevisst på kosthold og livsstil, og tross et dårlig immunforsvar blir jeg aldri veldig dårlig de sjeldne gangene jeg får influensa - er som regel mange år mellom hver gang. Anonymous poster hash: c38e2...e33
Trimsi Skrevet 16. oktober 2014 #12 Skrevet 16. oktober 2014 Kanskje fordi de mener at all sykdom er så naturlig. Da burde jo i prinsippet de fleste barn dø før de fylte 10 år, og gjennomsnittsalderen være ca 50... Før mennesket skaffet seg husdyr og vi levde forholdsvis spredt, fantes det veldig få virussykdommer. Meslinger har opphav i kvegpest og valpesyke, mens forkjølelse og influensa stammer fra griser, ender og hester. Man mener tuberkulose kom fra drøvtyggere i egyptisk bondesteinalder og kopper stammet fra kukopper. Den grusomme sykdommen kopper greide mennesket å utslette pga vaksine. Var det kanskje feil, var den egentlig naturlig? Så lenge en vaksine er nøye utprøvd over lang tid, og så lenge det har en god helseeffekt, er det ingen grunn til ikke å vaksinere seg. Noen mener at vaksiner er skummelt, fordi den liksom "klusser" med kroppens naturlige immunforsvar. Nei! Vaksiner trigger bare kroppens imunforsvar akkurat slik en "normal" sykdom gjør det, forskjellen er at vi da stort sett ungår å bli syke, ganske genialt spør du meg. Noen tror vaksiner har store bivirninger som er større enn fordelene de har. Nei! Man har drevet mye forskning på dette, vaksiner gir normalt veldig få og milde bivirkninger. Problemet er at hvis man blir syk, får feber etc en liten stund etter å ha tatt en vaksine, vil mange automatisk tro at vaksinen har skylden. Når man overvåker en større gruppe som ikke har tatt vaksine mot en større gruppe som har tatt en vaksine, finner man ut at det ikke er vaksinen som har skylden. Influensavaksiner anbefales vel til eldre, og de med veldig svekket immunforsvar? Og vips har man kanskje unngått noen titalls dødsfall. Vel anvendte penger
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #13 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg anser den ikke helt som viktig for min del. Flere år har den ikke gitt beskyttelse fordi viruset har vært annerledes enn det man antar kommer (hvis jeg husker rett). Og ingen har de siste tyve årene dødd av sesonginfluensa som ikke har vært i en spesiell risikogruppe. Jeg har hatt influensa to ganger i mitt liv, da i omtrent 10- 14 dager hver- så jeg vet forskjellen på det og en forkjølelse. Og jeg forveksler ikke en slik trygg og utprøvd vaksine med en hastevaksine som Pandemrix. Ser likevel ikke poenget med å styre med å bestille time og betale for å ta den når sjansen for å smittes er så liten, vaksinen har så usikker effekt og vi garantert tåler en influensa om vi er riktig uheldige. Anonymous poster hash: d504b...adc
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #14 Skrevet 16. oktober 2014 Influensavaksinen har jo vist seg å være lite effektiv - hvis dere er interessert så google på effekt på vaksinen for forrige år eller året før. Jeg er i såkalt risikogruppe, men fastlege og spesialist på sykehus sier at jeg ikke trenger det. Er svært bevisst på kosthold og livsstil, og tross et dårlig immunforsvar blir jeg aldri veldig dårlig de sjeldne gangene jeg får influensa - er som regel mange år mellom hver gang. Anonymous poster hash: c38e2...e33 Nettopp. Hadde vaksinen vært svært effektiv, og influensa vanlig å få, så hadde jeg tatt den. Anonymous poster hash: d504b...adc
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #15 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg er i risikogruppen og har hatt influensa en gang. Jeg tror jeg aldri har hverken før eller siden har vært så syk, men likevel føler jeg ikke behov for vaksinen. Jeg har nå levd i 34 år og har en gang i livet hatt influensa. Jeg kom meg helskinnet igjennom det også, uten at noen var redd for at det skulle gå feile veien. Jeg tåler nok en influensa til. Anonymous poster hash: 8913e...b26 Det kan være, men det tryggeste du kan gjøre er å ta vaksinen. Men av nysgjerighet, er det stikket, pengene eller hva er det som gjør at du ikke bare tar vaksinen? Anonymous poster hash: ff371...9ba Jeg har aldri følt behovet, har aldri vært redd for influensa. Anonymous poster hash: 8913e...b26 Vi er alle forskjellige, og godt er jo det, men for meg så blir det som å kjøre bil uten belte. Jeg ser bare ikke vitsen med å ta den risikoen når en kan slippe. Anonymous poster hash: ff371...9ba Øh. Du tuller nå håper jeg? En slik sammenlikning blir fullstendig irrelevant. Anonymous poster hash: d504b...adc
Trimsi Skrevet 16. oktober 2014 #16 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg er i risikogruppen og har hatt influensa en gang. Jeg tror jeg aldri har hverken før eller siden har vært så syk, men likevel føler jeg ikke behov for vaksinen. Jeg har nå levd i 34 år og har en gang i livet hatt influensa. Jeg kom meg helskinnet igjennom det også, uten at noen var redd for at det skulle gå feile veien. Jeg tåler nok en influensa til. Anonymous poster hash: 8913e...b26 Det kan være, men det tryggeste du kan gjøre er å ta vaksinen. Men av nysgjerighet, er det stikket, pengene eller hva er det som gjør at du ikke bare tar vaksinen? Anonymous poster hash: ff371...9ba Jeg har aldri følt behovet, har aldri vært redd for influensa. Anonymous poster hash: 8913e...b26 Vi er alle forskjellige, og godt er jo det, men for meg så blir det som å kjøre bil uten belte. Jeg ser bare ikke vitsen med å ta den risikoen når en kan slippe. Anonymous poster hash: ff371...9ba Øh. Du tuller nå håper jeg? En slik sammenlikning blir fullstendig irrelevant. Anonymous poster hash: d504b...adc Eh, en slik sammenligning er veldig relevant hvis man er i risikogrupen og blir anbefalt å ta influensavaksinen. Litt fakta til deg. 97,5% av bilister bruker bilbelte (heldigvis..) Mer enn 40% av de som omkommer i trafikken hvert år har ikke brukt bilbelte. Man er rimelig sikre på at over halvparten av disse hadde overlevd hvis de hadde brukt bilbelte. Hvis alle som var i risikogrupper tok influensavaksinen, viser studier at mellom 85-95% vil være beskyttet mot den varianten av influensa man kaller sesonginfluensa. Det er den typen det er aller mest av. Studier viser entydig at hvis man tar vaksinen, dør 75% færre mennesker av influensa. Det synes jeg er ganske sterke tall. Mellom 5 og 15% av befolningeen blir smittet av influensa, og ca 900 mennesker dør av dette hvert år. Men pytt pytt, dette er bestemor på 80 år, jenta på 7 år med leukemi og 25 åringen med astma... Du er altså en mye større idiot hvis du er i risikogruppen og ikke tar influensvaksinen, enn om du kjører rundt uten bilbelte...
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #17 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg er i risikogruppe pga overvekt (det var i alle fall inkludert sist jeg sjekket), men har godt immunforsvar likevel, ingen følgesykdommer, er stort sett frisk osv. Har hatt influensa to ganger som jeg kan huske, og var selvsagt ganske slått ut og ubrukelig, men ikke døden nær. Så jeg føler meg trygg på at jeg klarer meg uten vaksine. Grunnen til at jeg ikke tar den for sikkerhets skyld er at jeg har lest at det er økt risiko for narkolepsi etter en vanlig influensavaksine hvis man allerede har tatt svineinfluensavaksinen. Og den tok jeg dessverre. (Tar gjerne imot link hvis dette er tilbakevist, for om jeg kan unngå risikoen for influensa uten å samtidig ta en annen risiko, så gjør jeg jo gjerne det.) Anonymous poster hash: 03156...8ed
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #18 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg er i risikogruppen og har hatt influensa en gang. Jeg tror jeg aldri har hverken før eller siden har vært så syk, men likevel føler jeg ikke behov for vaksinen. Jeg har nå levd i 34 år og har en gang i livet hatt influensa. Jeg kom meg helskinnet igjennom det også, uten at noen var redd for at det skulle gå feile veien. Jeg tåler nok en influensa til. Anonymous poster hash: 8913e...b26 Det kan være, men det tryggeste du kan gjøre er å ta vaksinen. Men av nysgjerighet, er det stikket, pengene eller hva er det som gjør at du ikke bare tar vaksinen? Anonymous poster hash: ff371...9ba Jeg har aldri følt behovet, har aldri vært redd for influensa. Anonymous poster hash: 8913e...b26 Vi er alle forskjellige, og godt er jo det, men for meg så blir det som å kjøre bil uten belte. Jeg ser bare ikke vitsen med å ta den risikoen når en kan slippe. Anonymous poster hash: ff371...9ba Øh. Du tuller nå håper jeg? En slik sammenlikning blir fullstendig irrelevant. Anonymous poster hash: d504b...adc Eh, en slik sammenligning er veldig relevant hvis man er i risikogrupen og blir anbefalt å ta influensavaksinen. Litt fakta til deg. 97,5% av bilister bruker bilbelte (heldigvis..) Mer enn 40% av de som omkommer i trafikken hvert år har ikke brukt bilbelte. Man er rimelig sikre på at over halvparten av disse hadde overlevd hvis de hadde brukt bilbelte. Hvis alle som var i risikogrupper tok influensavaksinen, viser studier at mellom 85-95% vil være beskyttet mot den varianten av influensa man kaller sesonginfluensa. Det er den typen det er aller mest av. Studier viser entydig at hvis man tar vaksinen, dør 75% færre mennesker av influensa. Det synes jeg er ganske sterke tall. Mellom 5 og 15% av befolningeen blir smittet av influensa, og ca 900 mennesker dør av dette hvert år. Men pytt pytt, dette er bestemor på 80 år, jenta på 7 år med leukemi og 25 åringen med astma... Du er altså en mye større idiot hvis du er i risikogruppen og ikke tar influensvaksinen, enn om du kjører rundt uten bilbelte... Det er naturligvis litt annerledes om man er i en risikogruppe. Men du sammenlikner likevel to helt ulike ting som ikke kan sammenliknes på en logisk gyldig måte. Det blir som om jeg skulle påstå at de med høyt kolesterol som ikke trener to ganger per uke like gjerne kunne ha latt være å bruke bilbelte. Begge deler vil øke en potensiell dødsrisiko, men sammenliknbare er de ikke. Anonymous poster hash: d504b...adc
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #19 Skrevet 16. oktober 2014 Eh, en slik sammenligning er veldig relevant hvis man er i risikogrupen og blir anbefalt å ta influensavaksinen. Litt fakta til deg. 97,5% av bilister bruker bilbelte (heldigvis..) Mer enn 40% av de som omkommer i trafikken hvert år har ikke brukt bilbelte. Man er rimelig sikre på at over halvparten av disse hadde overlevd hvis de hadde brukt bilbelte. Hvis alle som var i risikogrupper tok influensavaksinen, viser studier at mellom 85-95% vil være beskyttet mot den varianten av influensa man kaller sesonginfluensa. Det er den typen det er aller mest av. Studier viser entydig at hvis man tar vaksinen, dør 75% færre mennesker av influensa. Det synes jeg er ganske sterke tall. Mellom 5 og 15% av befolningeen blir smittet av influensa, og ca 900 mennesker dør av dette hvert år. Men pytt pytt, dette er bestemor på 80 år, jenta på 7 år med leukemi og 25 åringen med astma... Du er altså en mye større idiot hvis du er i risikogruppen og ikke tar influensvaksinen, enn om du kjører rundt uten bilbelte... Sammenligningen du gjør er ikke relevant, kan ikke sammenlignes. Du forutsetter likeså at alle i risikogruppene er en homogen gruppe, at alle trenger denne vaksinen. Det er ikke tilfellet. Jeg har vært i risikogruppe i 10-11 år nå. Påvist lave verdier av div. hvite blodlegemer bl.a. Likevel har hverken fastlege eller spesialister på sykehus ment at jeg trenger å ta influensavaksine. Årsaken er at jeg gjør alt jeg kan for å optimalisere immunforsvaret mitt, med kosthold, tilskudd osv. Og dette fungerer. Svineinfluensaen var den letteste jeg noen gang har hatt, var blant de tidlige. Hadde influensa for noen uker siden, da ble jeg mer slått ut, men det har sammenheng med at jeg samtidig hadde en annen alvorlig tilstand. Likevel var jeg oppegående (om enn redusert) etter under to uker. Kroppen trengte noen uker til for å komme seg helt, men likevel var ikke noe av dette grunn til at hverken fastlege eller spesialist mente at jeg trenger influensavaksine - og jeg hadde tilfeldigvis time begge steder rett før og når jeg begynte å bli frisk, var også og tok blodprøver mens jeg var syk. Folk er individuelle, og selv om de er satt i en sekkebetegnelse som kalles risikogruppe, så betyr absolutt ikke det at de generelle anbefalingene trenger å gjelde alle i gruppen. Gjennomsnitlige høyden på kvinner i Norge ligger vel på ca 164 cm mener jeg å ha lest et sted. Betyr det at jeg skal kappe av meg 10 cm av høyden min for å tilpasse meg det gjennomsnitlige? Omtrent like logisk som noen av sammenligningene du gjør over... Poenget er at helse er, og må vurderes, individuelt! Anonymous poster hash: c38e2...e33
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #20 Skrevet 16. oktober 2014 Einaste som gjorde meg skeptisk til influensavaksina, er at eg har skrekk mot nåler. Var på svangerskapskontroll i dag, og legen anbefalte at eg tok den for å beskytte meg og barnet, så tok den, til tross for skrekken. Beidre å vere førevar enn ettersnar! Anonymous poster hash: 23e64...99c
Elskerhøsten2014 Skrevet 17. oktober 2014 #21 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg stolte på dem og tok den, fordi jeg er i risiko gruppen, angrer ikke et sekund på jeg gjorde det
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #22 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg er i risikogruppe pga overvekt (det var i alle fall inkludert sist jeg sjekket), men har godt immunforsvar likevel, ingen følgesykdommer, er stort sett frisk osv. Har hatt influensa to ganger som jeg kan huske, og var selvsagt ganske slått ut og ubrukelig, men ikke døden nær. Så jeg føler meg trygg på at jeg klarer meg uten vaksine. Grunnen til at jeg ikke tar den for sikkerhets skyld er at jeg har lest at det er økt risiko for narkolepsi etter en vanlig influensavaksine hvis man allerede har tatt svineinfluensavaksinen. Og den tok jeg dessverre. (Tar gjerne imot link hvis dette er tilbakevist, for om jeg kan unngå risikoen for influensa uten å samtidig ta en annen risiko, så gjør jeg jo gjerne det.) Anonymous poster hash: 03156...8ed Det med narkolepsi pga. tidligere vaksinasjoner var kun en hypotese som ble fremstilt av noen finske forskere. Norske myndigheter gikk ut og sa deres beslutning om å anbefale influensavaksine var tatt på vitenskapelig grunnlag. Og den hypotesen har vi ikke hørt noe mer fra. Ser det er mye som er skrevet i denne tråden som er dirkete feil. Feks. at ingen har dødd i Norge de siste 20 åra uten å være i risikogruppe. Dette er tull. Jeg kjenner et foreldrepar som mistet sin helt friske 4 åring til influensa. Det står til og med å lese på folkehelseinstituttet sine nettsider at friske folk dør av influensa, men det hører heldigvis til sjeldenheten. For meg virker det som at de fleste som er skeptiske er feilinformerte og rett og slett har mangel på kunnskap. Spesielt etter svineinfluensavaksinen er det blitt "inn" å være imot influensavaksine, virker som folk ikke klarer å skill de to. For de som er i risikogruppen kan det dessverre koste dem dyrt. Anonymous poster hash: ff371...9ba
Trimsi Skrevet 17. oktober 2014 #23 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg er i risikogruppen og har hatt influensa en gang. Jeg tror jeg aldri har hverken før eller siden har vært så syk, men likevel føler jeg ikke behov for vaksinen. Jeg har nå levd i 34 år og har en gang i livet hatt influensa. Jeg kom meg helskinnet igjennom det også, uten at noen var redd for at det skulle gå feile veien. Jeg tåler nok en influensa til. Anonymous poster hash: 8913e...b26 Det kan være, men det tryggeste du kan gjøre er å ta vaksinen. Men av nysgjerighet, er det stikket, pengene eller hva er det som gjør at du ikke bare tar vaksinen? Anonymous poster hash: ff371...9ba Jeg har aldri følt behovet, har aldri vært redd for influensa. Anonymous poster hash: 8913e...b26 Vi er alle forskjellige, og godt er jo det, men for meg så blir det som å kjøre bil uten belte. Jeg ser bare ikke vitsen med å ta den risikoen når en kan slippe. Anonymous poster hash: ff371...9ba Øh. Du tuller nå håper jeg? En slik sammenlikning blir fullstendig irrelevant. Anonymous poster hash: d504b...adc Eh, en slik sammenligning er veldig relevant hvis man er i risikogrupen og blir anbefalt å ta influensavaksinen. Litt fakta til deg. 97,5% av bilister bruker bilbelte (heldigvis..) Mer enn 40% av de som omkommer i trafikken hvert år har ikke brukt bilbelte. Man er rimelig sikre på at over halvparten av disse hadde overlevd hvis de hadde brukt bilbelte. Hvis alle som var i risikogrupper tok influensavaksinen, viser studier at mellom 85-95% vil være beskyttet mot den varianten av influensa man kaller sesonginfluensa. Det er den typen det er aller mest av. Studier viser entydig at hvis man tar vaksinen, dør 75% færre mennesker av influensa. Det synes jeg er ganske sterke tall. Mellom 5 og 15% av befolningeen blir smittet av influensa, og ca 900 mennesker dør av dette hvert år. Men pytt pytt, dette er bestemor på 80 år, jenta på 7 år med leukemi og 25 åringen med astma... Du er altså en mye større idiot hvis du er i risikogruppen og ikke tar influensvaksinen, enn om du kjører rundt uten bilbelte... Det er naturligvis litt annerledes om man er i en risikogruppe. Men du sammenlikner likevel to helt ulike ting som ikke kan sammenliknes på en logisk gyldig måte. Det blir som om jeg skulle påstå at de med høyt kolesterol som ikke trener to ganger per uke like gjerne kunne ha latt være å bruke bilbelte. Begge deler vil øke en potensiell dødsrisiko, men sammenliknbare er de ikke. Anonymous poster hash: d504b...adc Nei! For det første er det i utgangspunktet ikke farlig å ha høyt kolesterol. Kolesterol er helt essensielt å ha, og gjør en utrolig viktig jobb i kroppen vår. Det aller meste av kolesterolet lager vi og regulerer vi selv. Det du mener er sikkert det å ha høyt (dårlig) LDL. Altså at mye av kolesterolet er pakket inn i HDL lipoproteine. Jo, dette kan øke sjansene for å få hjerte og kar lidelser. Det å løpe to turer i uken vi kunne gi en liten virkning på de "dårlig kolesterolet". Kombinerer du det med kostomlegging, kutter i karbohydrater og sukker, vil du kanskje kunne se en målbar forskjell etter en stund. Helsemyndighetene anbefaler 6 måneder med trening og kostomlegging før kan ta stilling til om dette hjelper. 1. Det er omdiskutert og usikkert hvor mye kolesterol har å si for hjerte og karsykdommer. Det er udiskutabelt hvor mye bilbelte har å si for at man skal overleve et kraftig bilkrasj, og det er ganske så udiskutabelt hvor mange som dør av influensa. 2. Trening gir en usikker effekt og det vil ta lang tid før man eventualt ser en effekt på kolesterolet. Bilbelte vet man redder mange liv hvert år, og influensavaksinen redder mange liv, men kunne absolutt reddet flere hvis alle som burde det vaksinerte seg. Det er forresten fryktelig trist og egentlig veldig ondskapsfullt at halvparten av helsearbeidere i Norge velger å ikke vaksinere seg! Men det er mulig at å høre tallet 900 døde ikke har virkning...
Trimsi Skrevet 17. oktober 2014 #24 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg er i risikogruppe pga overvekt (det var i alle fall inkludert sist jeg sjekket), men har godt immunforsvar likevel, ingen følgesykdommer, er stort sett frisk osv. Har hatt influensa to ganger som jeg kan huske, og var selvsagt ganske slått ut og ubrukelig, men ikke døden nær. Så jeg føler meg trygg på at jeg klarer meg uten vaksine. Grunnen til at jeg ikke tar den for sikkerhets skyld er at jeg har lest at det er økt risiko for narkolepsi etter en vanlig influensavaksine hvis man allerede har tatt svineinfluensavaksinen. Og den tok jeg dessverre. (Tar gjerne imot link hvis dette er tilbakevist, for om jeg kan unngå risikoen for influensa uten å samtidig ta en annen risiko, så gjør jeg jo gjerne det.) Anonymous poster hash: 03156...8ed Hvor har du hørt at den årlige influensavaksinen skal øke risikoen for de 2,2 millioner nordmenn som tok svineinfluensavaksinen til å få narkolepsi? Har du en link? De aller, aller fleste som får narkolepsi har genetiske faktorer som gir grunnlaget for sykdommen. Bl.a har de vevstypeantigenet HLADQBI*0602 og sterkt nedsatt hypokretininnhold i ryggmargsvæsken. For de som er disponert er det flere ting som kan utløse sykdommen, som enkelte streptokokker og influensavirus. Flere studier viser en klar sammenheng mellom de årene det er mye influensa, og økning av narkolepsi. Mange av de barna som fikk narkolepsi i 2009 (svineinfluensaåret) hadde ikke tatt vaksinen, men hadde hatt svineinfluensaen. Grunnen til at svineinfluensavaksinen kunne utløse narkolepsi var ikke fordi det var en influensavaksine. Det var bare en bestemt variant av vaksinen (Pandemix) som gjorde dette. Den ble solgt i Norge, Finland, England, Sverige, Irland og Frankrike. Disse vaksinene inneholdt et tilleggstoff som skulle styrke den immunologiske reaksonen. Det som var spesielt og veldig trist var at de som fikk sykdommen utløst av Pandemix fikk en voldsom variant av sykdommen, og den kom veldig brått. Denne sykdommen kan oppstå ganske brått, men ofte kommer den snikende, og den kan ta flere år å diagnosere. Etter at man (heldigvis) fant en sammenheng mellom narkolepsi og Pandemix, har man så selvfølgelig sluttet å lage denne varianten av vaksinen. Noen av disse barna, og voksne som fikk sykdommen ville nok fått den allikevel hvis de ble smittet av svineinfluensaen, eller hvis de ble smittet av influensa på et senere tidspunkt. Men dette kan man ikke bruke som unnskyldning. Selv om 30 unge døde av svineinfluensaen i Norge, og 40 flere ville ha omkommet om ikke så mange hadde latt seg vaksinere, skal man ta bivirkninger etter vaksiner veldig alvorlig. Og heldigvis gjør helsemyndighetene i alle land nettopp det.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #25 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg er i risikogruppe pga overvekt (det var i alle fall inkludert sist jeg sjekket), men har godt immunforsvar likevel, ingen følgesykdommer, er stort sett frisk osv. Har hatt influensa to ganger som jeg kan huske, og var selvsagt ganske slått ut og ubrukelig, men ikke døden nær. Så jeg føler meg trygg på at jeg klarer meg uten vaksine. Grunnen til at jeg ikke tar den for sikkerhets skyld er at jeg har lest at det er økt risiko for narkolepsi etter en vanlig influensavaksine hvis man allerede har tatt svineinfluensavaksinen. Og den tok jeg dessverre. (Tar gjerne imot link hvis dette er tilbakevist, for om jeg kan unngå risikoen for influensa uten å samtidig ta en annen risiko, så gjør jeg jo gjerne det.) Anonymous poster hash: 03156...8ed Hvor har du hørt at den årlige influensavaksinen skal øke risikoen for de 2,2 millioner nordmenn som tok svineinfluensavaksinen til å få narkolepsi? Har du en link? De aller, aller fleste som får narkolepsi har genetiske faktorer som gir grunnlaget for sykdommen. Bl.a har de vevstypeantigenet HLADQBI*0602 og sterkt nedsatt hypokretininnhold i ryggmargsvæsken. For de som er disponert er det flere ting som kan utløse sykdommen, som enkelte streptokokker og influensavirus. Flere studier viser en klar sammenheng mellom de årene det er mye influensa, og økning av narkolepsi. Mange av de barna som fikk narkolepsi i 2009 (svineinfluensaåret) hadde ikke tatt vaksinen, men hadde hatt svineinfluensaen. Grunnen til at svineinfluensavaksinen kunne utløse narkolepsi var ikke fordi det var en influensavaksine. Det var bare en bestemt variant av vaksinen (Pandemix) som gjorde dette. Den ble solgt i Norge, Finland, England, Sverige, Irland og Frankrike. Disse vaksinene inneholdt et tilleggstoff som skulle styrke den immunologiske reaksonen. Det som var spesielt og veldig trist var at de som fikk sykdommen utløst av Pandemix fikk en voldsom variant av sykdommen, og den kom veldig brått. Denne sykdommen kan oppstå ganske brått, men ofte kommer den snikende, og den kan ta flere år å diagnosere. Etter at man (heldigvis) fant en sammenheng mellom narkolepsi og Pandemix, har man så selvfølgelig sluttet å lage denne varianten av vaksinen. Noen av disse barna, og voksne som fikk sykdommen ville nok fått den allikevel hvis de ble smittet av svineinfluensaen, eller hvis de ble smittet av influensa på et senere tidspunkt. Men dette kan man ikke bruke som unnskyldning. Selv om 30 unge døde av svineinfluensaen i Norge, og 40 flere ville ha omkommet om ikke så mange hadde latt seg vaksinere, skal man ta bivirkninger etter vaksiner veldig alvorlig. Og heldigvis gjør helsemyndighetene i alle land nettopp det. Nei jeg har ingen link, og jeg husker ikke hvor jeg leste det. Jeg vet altså ikke om det stemmer, men det skremte meg. Og om de som fikk det var genetisk disponert for det, så hjelper jo ikke det, for jeg vet jo ikke om jeg også er disponert for det... Anonymous poster hash: 03156...8ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå