Gå til innhold

Noen som har barn som har slitt med lesing og leseglede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og som plutselig snudde og ble veldig flinke på å lese?

Hva gjorde dere/barnet for at lesing skulle bli gøy?

Og hvor gammelt var barnet da ting snudde?

Anonymous poster hash: a0307...f76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo ikke svar på det du spør etter, men min erfaring (som lærer og mor til fire ulike barn) er at dette med lesing i stor grad er avhengig av personlighet. Jeg elsker å lese, og to av barna mine har arvet dette. 7-åringen min som går i 2. klasse leser allerede mer avanserte bøker enn sin dyslektiske storebror på 11 år som hater å lese. Mannen min har aldri likt å lese bøker selv om han ble veldig oppmuntret til det som barn, og to av barna mine er heller ikke glad i å lese. Han ene er flink likevel, scorer alltid veldig høyt på tester, mens han andre har dysleksi og scorer dårlig.

Som lærer ser jeg at det er noen som bare ikke får helt til dette med å kose seg med bøker. Uansett hva vi graver fram til dem, så fenger det bare ikke. Mannen min, som da altså ikke å liker å lese, sier at det er fordi han synes det er kjedelig. Han blir bare ikke fenget av ordene og fortellingene i bøker, men ha er veldig intelligent og god til å lese likevel.

Jeg mener ikke at du skal gi opp å oppmuntre til leselyst, men at jeg tror vi må innse at noen rett og slett bare ikke er skapt til å kose seg med bøker. Tips? Lage koselige lesestunder med barnet i armkroken og lese en side hver. Tilrettelegge for lesestunder. Ta barnet ofte med på bibliotek og la det velge bøker selv. Om det hjelper er jo en annen sak.

Anonymous poster hash: c9232...1f2
Skrevet

Med fire barn i huset, er det fire typer ulik lesing.

17åringen har lest fra før hun begynte på skolen, og har alltid vært en bokorm. Ganske snevert utvalg i det hun leser, hun har sikkert lest harry potter bøkene 20ganger. Like spennende hver gang. Fant en bok hun ville lese som ikke var gitt ut på ett annet språk enn japansk, da lærte hun seg det for å kunne lese boka. Var en barnebok, men sier litt om interessen hennes.

14åringen leser alt og ingenting, når hun har lyst. Veldig periodeleser, og begynner hun er hun fort ferdig med en bok. Sjeldent hun har lest en bok lengre enn to dager. Leste voksen bøker i andreklasse.

11åringen harnalltid lest greit, men sjeldent hun har lest en bok. Lasse og maja bøkene er de eneste bøkene hun har lest fra perm til perm skikkelig, og mange ganger. Ting som må leses på skolen nå er ett ork, hun er ikke interessert i bøker.

9åringen har alltid vært flink til å lese, men hun er sær når det kommer til bøker. Når hun hadde leselekser fra valgfri bok tidligere, fant hun faktabøker i hylla. Læreren lo når hun kom på skolen med leksikon og slike bøker. Vi har en diger bok med stjerner og planeter på rundt 400sider. Den har hun lest fra perm til perm, men barnebøkene vi har er aldri åpnet. Men som lærern sa, så er det samme hva ungene leser bare de leser.

Hun fant en serie hun leste, men etter noen bøker så gadd hun ikke fortsette. Så nå presser hun seg gjennom det de må lese på skolen. Og i valgfri leselekse så er det faktabøker hun leser igjen. Sist jeg så lå fugleboka vår i sekken hennes. Hun har også tatt en av bøkene min mann hadde på sykepleierskolen. Det likte han ikke, så de har blitt gjemt. Han syns nemlig hun var for liten til å lese slikt, men jeg syns det var helt greit egentlig (men mulig det står mye rart og ekkelt der)

Anonymous poster hash: 036ad...344

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...