Gå til innhold

Innsyn barnevernspapirer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var i barneskolealder ble det sendt noen bekymringsmeldinger om meg. Barnevernet var på skolen min og hjemme uten at det ble satt i gang tiltak. Har jeg nå som jeg er voksen noe rett på innsyn i papirene på dette?

Anonymous poster hash: 707dd...b88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

Du har rett i innsyn i egne papirer, men ikke 3. Partspapirer. Det vil si at du har rett til alle papirer barnevernstjenesten har skrevet om deg, tiltak, vurderinger osv, men ikke møtereferater, opplysninger gitt av andre osv.

Anonymous poster hash: 0b8f4...cdb

Skrevet

Du har krav på innsyn i alt som omhandler deg og din person.

Anonymous poster hash: bc917...a4e
Skrevet

Takk for svar. Men defineres slike papirer til å omhandle meg eller mine foreldre?

Skrevet

Takk for svar. Men defineres slike papirer til å omhandle meg eller mine foreldre? Anonymous poster hash: 707dd...b88

De er registrert i sak på ditt navn, men alt som omhandler andre (også dine foreldre) blir tatt bort. Du vil kun få utlevert det som direkte går på deg og din situasjon.

Anonymous poster hash: bc917...a4e

Skrevet

De defineres som deg. Det blir opprettet en klientmappe i ditt navn, og den blir arkivert/lagret så lenge du lever (og lengre).

Du har rett på innsyn på alt som er skrevet om deg, men det er avsenderen av brevene/rapportene som må gi deg innsyn. Dvs. barnevernet i kommunen, Bufetat, Fylkesmannen, BUP, psykolog osv. Mao hvis BUP skrev en rapport til barnevernet i kommunen, så er det Bup som må gi deg det osv.

Anonymous poster hash: 18ef3...78d
Skrevet

De defineres som deg. Det blir opprettet en klientmappe i ditt navn, og den blir arkivert/lagret så lenge du lever (og lengre).

Du har rett på innsyn på alt som er skrevet om deg, men det er avsenderen av brevene/rapportene som må gi deg innsyn. Dvs. barnevernet i kommunen, Bufetat, Fylkesmannen, BUP, psykolog osv. Mao hvis BUP skrev en rapport til barnevernet i kommunen, så er det Bup som må gi deg det osv.

Tusen takk. Da vet jeg hvor jeg skal begynne

Skrevet

Her var det mye rare svar...

Du har innsyn i mappen din. Dette gjelder alle papirer, også møtereferater og papirer fra instanser som BUP, helsestasjon, skole etc. Unntaket er dersom det står svært sensitiv helseinformasjon om dine foreldre som ikke gjelder saken. Dvs om det har kommet frem informasjon om at moren din har tatt abort, så vedkommer det ikke saken din. Er det papirer om foreldres psykiske sykdom for eksempel, og det var bakgrunnen for barnevernsaker din, så er det så vesentlig informasjon at du har innsyn i det. Dersom det finnes informasjon i mappen din om søsken, tas det også bort. ( I dag er det strenge regler om at det ikke skal være info om søsken i mappen din, før var de ikke så nøye på det...)

Mappen din lagres i 99 år, og du kan når som helst ta kontakt med den lokale bvtjenesten du var i kontakt med for å få se den. Du må gi dem litt tid, da gamle mapper gjerne blir oppbevart i et fjernarkiv, og barnevernet må lese igjennom alle dokumentene for å sjekke at det ikke ligger info der som du ikke har innsyn i.

Hilsen barnevernarbeider

Anonymous poster hash: dc6c8...8bf

Skrevet

Du har innsyn i mappen din. Dette gjelder alle papirer, også møtereferater og papirer fra instanser som BUP, helsestasjon, skole etc. Unntaket er dersom det står svært sensitiv helseinformasjon om dine foreldre som ikke gjelder saken. Dvs om det har kommet frem informasjon om at moren din har tatt abort, så vedkommer det ikke saken din. Er det papirer om foreldres psykiske sykdom for eksempel, og det var bakgrunnen for barnevernsaker din, så er det så vesentlig informasjon at du har innsyn i det. Dersom det finnes informasjon i mappen din om søsken, tas det også bort. ( I dag er det strenge regler om at det ikke skal være info om søsken i mappen din, før var de ikke så nøye på det...)

Mappen din lagres i 99 år, og du kan når som helst ta kontakt med den lokale bvtjenesten du var i kontakt med for å få se den. Du må gi dem litt tid, da gamle mapper gjerne blir oppbevart i et fjernarkiv, og barnevernet må lese igjennom alle dokumentene for å sjekke at det ikke ligger info der som du ikke har innsyn i.

Hilsen barnevernarbeider

Mappene lagres lengre. Dette vet jeg da jeg jobber i den statlige dokumentforvaltningen med klientmapper som hører til Bufetat.

Skrevet

Hilsen barnevernarbeider

Hvorfor mener du det var mange rare svar? De fleste sier jo det samme, at HI har rett på innsyn.

Skrevet

Her var det mye rare svar...Du har innsyn i mappen din. Dette gjelder alle papirer, også møtereferater og papirer fra instanser som BUP, helsestasjon, skole etc. Unntaket er dersom det står svært sensitiv helseinformasjon om dine foreldre som ikke gjelder saken. Dvs om det har kommet frem informasjon om at moren din har tatt abort, så vedkommer det ikke saken din. Er det papirer om foreldres psykiske sykdom for eksempel, og det var bakgrunnen for barnevernsaker din, så er det så vesentlig informasjon at du har innsyn i det. Dersom det finnes informasjon i mappen din om søsken, tas det også bort. ( I dag er det strenge regler om at det ikke skal være info om søsken i mappen din, før var de ikke så nøye på det...)Mappen din lagres i 99 år, og du kan når som helst ta kontakt med den lokale bvtjenesten du var i kontakt med for å få se den. Du må gi dem litt tid, da gamle mapper gjerne blir oppbevart i et fjernarkiv, og barnevernet må lese igjennom alle dokumentene for å sjekke at det ikke ligger info der som du ikke har innsyn i.Hilsen barnevernarbeiderAnonymous poster hash: dc6c8...8bf

Hvorfor mener du det var mange rare svar? De fleste sier jo det samme, at HI har rett på innsyn. Anonymous poster hash: 18ef3...78d

Jeg skrev det for noen sier at du ikke har innsyn i møtereferater og noen sier at du må kontakte alle de forskjellige instansene som har uttalt seg. Dette stemmer ikke, og jeg synes det er rart at folk svarer på ting de ikke vet.

Skrevet

Her var det mye rare svar...Du har innsyn i mappen din. Dette gjelder alle papirer, også møtereferater og papirer fra instanser som BUP, helsestasjon, skole etc. Unntaket er dersom det står svært sensitiv helseinformasjon om dine foreldre som ikke gjelder saken. Dvs om det har kommet frem informasjon om at moren din har tatt abort, så vedkommer det ikke saken din. Er det papirer om foreldres psykiske sykdom for eksempel, og det var bakgrunnen for barnevernsaker din, så er det så vesentlig informasjon at du har innsyn i det. Dersom det finnes informasjon i mappen din om søsken, tas det også bort. ( I dag er det strenge regler om at det ikke skal være info om søsken i mappen din, før var de ikke så nøye på det...)Mappen din lagres i 99 år, og du kan når som helst ta kontakt med den lokale bvtjenesten du var i kontakt med for å få se den. Du må gi dem litt tid, da gamle mapper gjerne blir oppbevart i et fjernarkiv, og barnevernet må lese igjennom alle dokumentene for å sjekke at det ikke ligger info der som du ikke har innsyn i.Hilsen barnevernarbeiderAnonymous poster hash: dc6c8...8bf

Mappene lagres lengre. Dette vet jeg da jeg jobber i den statlige dokumentforvaltningen med klientmapper som hører til Bufetat. Anonymous poster hash: 18ef3...78d

Ja, som jeg sa, oppbevares de i 99 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...