Gå til innhold

mobbing i barnehagen..


Anbefalte innlegg

Skrevet

4-åringen vår startet i ny barnehage for et par måneder siden.. hun trives og er fornøyd! gir aldri uttrykk for at hun ikke vil til barnehagen..

men det har vært noen utfordringer med å 'komme inn i' jentegruppa.. det er 4 jenter som har gått sammen siden de var ett år! Har vært noen tilfeller av 'du får ikke leke med oss' osv.

 

Men barnehagen har tatt fint tak i dette og vi har sett en god forbedring de siste ukene..

 

men i dag opplevde vi noe ganske kjipt ved levering. Det satt tre førskolebarn (som da er på en annen gruppe en jenta mi.. de er en stor sone inndelt i 3 grupper. Førskolebarna er på en gruppe for seg selv) på et bord som da jenta vår kom inn høyt og tydelig begynte å si ting som: 'er du venn med X?' 'Nei, ikke jeg. er du?' osv

Jenta vår ble kjempe lei seg!

 

Jeg ble veldig overrasket da jeg hørte dette (pappen som leverte og ringte meg etterpå..), for jeg var ikke klar over at det var problematisk med barn fra andre grupper. Jeg hadde fått inntrykk av at det gjaldt bare de jentene på hennes egen alder, som går på samme gruppe..

 

Nå sitter jeg med helt vondt i magen, og har mest lyst til å dra og hente henne!

 

Hvordan tar jeg dette videre med barnehagen?? Før jeg bør ta opp denne spesielle hendelsen med ped.leder? Den voksne som tok imot jenta vår vet selvfølgelig hva som skjedde.. og sa de 'var klar over det'..

 



Anonymous poster hash: d9fcf...245
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om et møte ped.leder. Det hjelper ikke om de "var klar over det" dersom ikke gjorde noe med det.

 

Her må de lage en plan, eventuellt må barnahagen ta det opp med foreldrene det gjelder. Her er det faktisk voksne som har sett og hørt dette selv så ingen kan vifte det bort med at det er barnaprat.

 

Få de til å aktivt gjøre noe med problemet. Grusomt at dette skal være et problem allerede i barnehagen, men det skjer.

 

 



Anonymous poster hash: b811c...1ae
Skrevet

Dette var leit, men jeg synes ikke det var en stor affære eller en spesiell hendelse som du sier det. Barn er barn og de kan si mye rart. Jeg har selv jobbet i barnehage og ikke sjelden er det slike konfrontasjoner. Spesielt mellom jenter. Kan godt være en engangshendelse siden barnehagen ikke har nevnt dette som et problem.Som mamma er det veldig sårt når barna våre opplever slikt og jeg skjønner godt følelsen din. Jeg ville tatt det opp med de ansatte, men ikke noe mer.

Skrevet

Dette var leit, men jeg synes ikke det var en stor affære eller en spesiell hendelse som du sier det. Barn er barn og de kan si mye rart. Jeg har selv jobbet i barnehage og ikke sjelden er det slike konfrontasjoner. Spesielt mellom jenter. Kan godt være en engangshendelse siden barnehagen ikke har nevnt dette som et problem.Som mamma er det veldig sårt når barna våre opplever slikt og jeg skjønner godt følelsen din. Jeg ville tatt det opp med de ansatte, men ikke noe mer.

 

Det er jo ingen engangshendelse når den voksne (som ikke jobber på jenta vår sin gruppe en gang) umiddelbart sier at 'vi er klar over denne situasjonen'..

 

nettopp fordi slike konfrontasjoner (som du kaller det) skjer relativt ofte er det jo viktig at barnehagen tar tak i det.. at de snakker med barna om hvordan man oppfører seg, være snill, ikke snakke stygt om, inkludere alle i leken osv..

 

Anonymous poster hash: d9fcf...245

Skrevet

Dette var leit, men jeg synes ikke det var en stor affære eller en spesiell hendelse som du sier det. Barn er barn og de kan si mye rart. Jeg har selv jobbet i barnehage og ikke sjelden er det slike konfrontasjoner. Spesielt mellom jenter. Kan godt være en engangshendelse siden barnehagen ikke har nevnt dette som et problem.Som mamma er det veldig sårt når barna våre opplever slikt og jeg skjønner godt følelsen din. Jeg ville tatt det opp med de ansatte, men ikke noe mer.

Veldig uenig. Særlig når den ansatte sier at de er klar over dette. Dette er en ukultur de må ta tak i, snakke om hva som er greit /ikke greit å si til andre. Dette utvikler seg fort og hadde en av mine unger snakket slik til andre unger hhadde det blitt oppvask hjemme. Det er ikke greit.

 

 

Anonymous poster hash: aaf88...74e

Skrevet

Det er superviktig at dette tas på alvor av barnehagen. Vi fikk et kjempeproblem med mobbing blant jentene i bhg til eldstedatteren min, nettopp fordi det ikke ble tatt ordentlig tak og dermed fikk utvikle seg. Det ble et fryktelig miljø blant jentene og de ble aggresive og utrygge. Vi foreldre var helt fortvilet etter hvert og hadde møte på møte med ped leder og styrer, men det var visst bare slik jenter var.. Det hele endte med en kjempesak og at de begge forsvant fra bhg. Situasjonen ble tatt på alvor av ny ped leder og det ble nulltoleranse for mobbing. Det tok laaaang tid og mye jobbing å endre situasjonen igjen, men det gikk heldigvis bra til slutt. Sier ikke at det er slik det kommer til å bli i deres barnehage, men vil bare komme med et eksempel til skrekk og advarsel. Det er ingen grunn til å akseptere noen form for mobbing!

 

Anonymous poster hash: 8e2e0...20c

Skrevet

Ta det opp med lederen du. Samtidig vet jeg av erfaring at jenter kan være litt tøffe med hverandre. Sier ikke at det er greit da. Han selv en jente som går i bhg. Har hendt jeg har hørt jevngamle jenter prøve å stenge ut henne eller andre. Og jeg sier ifra. Er ikke grei oppførsel. Forventer at andre foreldre sier ifra også om mitt barn gjør slikt. 



Anonymous poster hash: a7790...8a6
Skrevet

Det er superviktig at dette tas på alvor av barnehagen. Vi fikk et kjempeproblem med mobbing blant jentene i bhg til eldstedatteren min, nettopp fordi det ikke ble tatt ordentlig tak og dermed fikk utvikle seg. Det ble et fryktelig miljø blant jentene og de ble aggresive og utrygge. Vi foreldre var helt fortvilet etter hvert og hadde møte på møte med ped leder og styrer, men det var visst bare slik jenter var.. Det hele endte med en kjempesak og at de begge forsvant fra bhg. Situasjonen ble tatt på alvor av ny ped leder og det ble nulltoleranse for mobbing. Det tok laaaang tid og mye jobbing å endre situasjonen igjen, men det gikk heldigvis bra til slutt. Sier ikke at det er slik det kommer til å bli i deres barnehage, men vil bare komme med et eksempel til skrekk og advarsel. Det er ingen grunn til å akseptere noen form for mobbing!

 

Anonymous poster hash: 8e2e0...20c

 

takk! :)

det er jo nettopp for å unngå en slik situasjon at jeg ønsker å ta ordentlig tak i dette nå - før det utvikler seg til å bli en kjempe greie..

 

 

Anonymous poster hash: d9fcf...245

Skrevet

Akkurat dette opplevde vi da jenta vår var 4. Bhg bagatelliserte det i et halvt år før en hendelse gjorde at de ikke kunne se bort fra det.

 

Jeg mener at hun mistet mye sosial trening i denne perioden, og fikk veldig kav selvfølelse. Hun tåler veldig dårlig når noen ler rundt henne den dag i dag.. Tror det er av henne..

 

Ikke gi dere, få full klarhet i situasjonen!!!

 

Anonymous poster hash: 14266...b90

Skrevet

Jeg er på motsatt side av bordet. Jeg hadde en datter som mobbet for en kort periode. Det var ett spesielt barn hun hadde satt seg ut. Når jeg oppdaget dette tok jeg det med en gang med opp medgruppeleder. Barnehagen tok fort grep og nå er hun blitt mye bedre! De har aldri gjort noe negativt med datteren min, men de fokuserte mye i en periode på å arrangere lek mellom dem to, snakke på morgensamling osv om hvordan man skal være mot hverandre, følelser etc. 

 

Hjemme snakket vi veldig mye (på en naturlig måte) om hvordan andre kan føle ting osv.

Kanskje dette er løsningen? Om du  har mulighet kan dette kanskje være noe å ta opp med hver enkelt forelder eller på foreldremøte. Det er nok få foreldre som vet at barna deres mobber.

Håper det ordner seg! Det er som forelder grusomt å høre om at barnet sitt mobber eller blir mobbet.



Anonymous poster hash: fd431...5d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...