Gå til innhold

overdriver jeg eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sammens med en mann som har en sønn fra før, moren der mener vi skal kjøpe likt til barna, jeg synes det er helt greit,men jeg har ikke råd til så dyre gaver til han, barnefaren jobber ikke,så han har heller ikke råd.

Vår får for ca 2000, er ting han trenger i barnehagen og slikt, og han skal få en et lekekjøkken.

Stesønn får for 1500, det var det faren og jeg hadde råd til og dele på, altså 750 hver.

er jeg helt urimlig her?

Anonymous poster hash: a14a1...8cb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kjøper dere for 1750 til hver.

Synes for øvrig dere kjøper alt for dyre gaver med tanke på at mannen ikke jobber. Hvorfor jobber han ikke forresten?

Men hvordan vet moren hvor mye gavene til barna koster?

Anonymous poster hash: 423bc...94c

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Hvorfor skal mor bestemme det? Hvis du tar av dine penger for å kjøpe gave til deres gutt, kan ikke mor sette en grense eller si at det må koste like mye.

Skrevet

Hvis dere har dårlig råd syns jeg dere bruker altfor mye på julegaver.. I hvertfall hvis dere har dårlig råd og mannen din er uten jobb.

Vi har god råd og bruker ikke så mye på gaver til barna.

Anonymous poster hash: 6b5cb...97f
Skrevet

Er igrunn litt enig med mor. Det høres ut som dere gir gavene sammen, og da bør det være noenlunde likt. Ca samme antall gaver og ca samme verdi. Iallefall om de skal pakke opp gavene sammen. Så om din sønn får lekekjøkken, bør hans barn få tilsvarende stor leke om han ønsker seg det. Men om din får klær han trenger til barnehagen, kan feks hans sønn få ekstra klær til å ha hos far.

Skrevet

Jeg syns ikke det trenger å være lik sum. Om stesønn får gaver som bare er for lek og moro, mens deres barn får mest utstyr så kan det fint skille 500 kr i pengesum. Forøvrig syns jeg også at dere gir dyre gaver.

Skrevet

Da ville jeg kjøpt ting han trenger til barnehagen utenom og ikke gitt det som gave. Så kan stesønnen få tilsvarende det lekekjøkkenet koster. Ikke fordi JEG synes det MÅ være likt, men fordi det er en enkel måte å unngå konflikt. Det vil jo ikke gjøre noen forskjell for den minste likevel, de blir som oftest lei av å pakke opp før de er ferdige.

Anonymous poster hash: aa8bd...53b
Skrevet

Og en annen ting er det vanlig å sitte å regne pris på gavene. Hvordan vet mor hva det dere gir i gave til deres sønn koster.

Her kjøper vi gaver til barna uten å tenke på at det skal være samme sum. I fjor ble summene forskjellig, eldste fikk en gave til ca 900, men mellomste ca 600 og yngste ca 700.

Er dere veldig opptatt av at dere skal få likt som deres egne søsken også? Jeg har aldri regnet på om jeg og min søster har fått likt med penger.

Anonymous poster hash: 6b5cb...97f
Skrevet

Jeg synes dette blir litt feil. Hele den økonomiske byrden for gave til stesønnen kan ikke ligge på deg. Kjøper mor like dyre gaver som du, vil jo deres sønn få dobbelt så mye som din også. Jeg er enig med de som synes dere kjøper dyre gaver. Ville kun kjøpt lekekjøkken til deres felles sønn (holdt det han trenger til bhg utenfor), og kjøpt omtrent tilsvarende gave til stesønnen. Personlig synes jeg gavestyret tar litt av, men her har vi fem barn, så hvis vi skulle pakket inn alt av vannflasker og ullsokker ville vi sittet med gaveåpning til påske.

Anonymous poster hash: d1bb2...eec

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet (endret)

Som mor til barn med to hjem selv, syns jeg moren til stesønnen din er urimelig. Her får mine barn dobbelt opp av gaver, de får både av kjæresten min og meg, og av far og stemor. I tillegg blir det gaver fra "besteforeldrene" på stemor sin side OG fra besteforeldre her..det blir MYE gaver.

Hvordan vet hun forresten hva dere kjøper for?

Så er det summene i seg selv, da..har dere virkelig råd til så dyre gaver? Syns forresten 1500 også er mye penger!

Endret av Syltebærtyttetøy
Skrevet

Herregud for en sum å kjøpe gave til barn for!!

Anonymous poster hash: 2342a...c31

Skrevet

Om dette er barnehagebarn har dei vel lite begrep om pengeverdien på gåvene? I så fall ville eg gitt beng i kva mora meinar.

Om det er slik at stebarnet er opphengt i pengeverdi ville eg gitt for samme sum, og kjøpt barnehageutstyret utanom julegåvene (har lært her inne at det ikkje er gåver, nemlig ;) ). Dette utstyret hadde eg kjøpt i november og frakta til bhg utan å informere stebarnet vidare. Reknar med dette barnet får nødvendig utstyr av mor og far?

Det er mange omsyn å ta, men om barnet ditt får nødvendig utstyr og begge barna får gåver dei er nøgd med samtidig som ingen kjenner seg forfordelt har du funne ei bra løysing.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det skal være helt likt jeg.

For om dere kjøper for samme summen blir det ikke likt det blir at ditt stebarn får for mer.

Deres barn får gave for 2000kr, altså 1000kr fra mor og 1000kr fra far.

Stebarnet får gave for 750 kr fra deg, 750 kr fra far altså 1500kr, om han da får gave for mer en 500kr fra sin mor får han altså da større gave en det barnet deres får.

Det blir også galt at du skal måtte begrense hva du vil bruke på ditt barn fordi far ikke har økonomi til å legge like mye penger på sitt andre barn. Man kan si at det riktige blir at far legger like mye penger på hvert av sine barn så får du og det andre barnets mor bruke akkurat hvor mye dere ønsker på deres barn.

Jeg har to barn og de får ikke alltid for samme summen når det gjelder gave.

Det kommer jo helt an på hvilke behov de har der og da.

Til bursdagen i år fikk den ene gave for 600kr mer en det den andre fikk, da dette barnet trengte ny sykkel.

Et annen gang er det andre barnet som trenger noe dyrere og da blir det det barnet som får en dyrere gave.

Jeg teller heller ikke på krone og øre til jul i forhold til at de skal ha lik verdi.

Jeg har satt et tak på hvor mye de får gave for hver, men kjøper så ut fra hva de ønsker seg og trenger.

Noen ganger får de for samme summen andre ganger varierer prisene såpass at det blir en del mer for den enes gave en den andre.

Anonymous poster hash: 4ff73...da4
Skrevet

Jeg er sammens med en mann som har en sønn fra før, moren der mener vi skal kjøpe likt til barna, jeg synes det er helt greit,men jeg har ikke råd til så dyre gaver til han, barnefaren jobber ikke,så han har heller ikke råd.

Vår får for ca 2000, er ting han trenger i barnehagen og slikt, og han skal få en et lekekjøkken.

Stesønn får for 1500, det var det faren og jeg hadde råd til og dele på, altså 750 hver.

er jeg helt urimlig her?

Hvorfor i alle verden kjøper dere så dyre gaver, særli med dårlig råd? Skjønner ikke hvorfor moren blander seg med mindre det tidligere har vært åpenbar stor forskjell på gavene til de to. Hadde bare sagt at det blir ca likt men du vet ikke helt nøyaktig hva gavene kommer på. Litt spesielt å diskutere pris på julegaver i detalj synes jeg... Alle må jo gi det de vil og kan, men forstår det som sagt om det har vært noe gjort stor forskjell før.

Anonymous poster hash: 76847...f2b

Skrevet

Sinnsyk sum. Vi har helt normal inntekt, og femåringen vår får IKKE gave til 2000kr! Er du helt spinnvill.. Hva i alle dager skal han med noe så dyrt? De blir like glade for en litt kjekk legodings f.eks til 4-500kr maks. I fjor fikk han et lekeslott til 300kr, han leker fremdeles MYE med det. 

Synes dere overdriver noe vanvittig hvis dere kaster så mye penger ut på gaver til små barn.

Anonymous poster hash: 3f1be...3a4
Skrevet

Jeg har aldri syntes summen er viktig, så lenge barna får noe de faktisk ønsker seg. Om det er forskjell i pris er uviktig, iallefall så lenge ikke noen begynner å bitche til ungene om hvor lite rettferdig det er. Unger er faktisk glad for å få det de ønsket seg de.

Anonymous poster hash: 4021d...68d
Skrevet

Takk for mange gode svar. Moren til stesønnen min vet det pga hun spurte min samboer,vet ikke hvorfor han sa det,men han gjør stort sett dette.

Jeg har råd til og kjøpe så dyre gaver,det er faren som ikke jobber, jeg jobber fullt,så det er ingen problem,men synes han bør få seg jobb nå.

Vår bruker og få gave til 200-300kr av storebror og hun skulle  kjøpe dyrehage biletter til han,så han får nok mye mer gaver enn sønnen min,både fra hennes side, min samboers side og hennes manns side. men for meg gjør ikke dette noe, min får masse også

Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig. Hvor gamle er barna? Vi har bare felles barn, men vi sitter ikke og finregner på hva gavene koster. Et år får eldste mest, neste året får yngste mest. De er så små at de ikke skjønner hva ting koster og har ingen begreper om at en får mer enn den andre.

Mor kan ikke diktere hva dere skal gi til hvert barn. Hun kan si det hun mener og dere kan helt klart velge å ikke imøtekomme henne på dette punktet.

Anonymous poster hash: 03c47...757

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...