Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 I sommer kom en av kameratene til sønnen vår å spurte direkte hvorfor sønnen vår hadde fått en brukt sykel, når den forgje var forliten..... Jeg husker ikke hva jeg svarte. Men nå står jo vinteren for tur og her trengs diverse sportsutstyr.....og jeg tenker hvorfor ikke kjøpe brukt. De vokser jo så fort....også er det ikke sikkert det blir brukt mer enn ett titalls ganger.... Det ser jo helt nytt og greit ut det jeg har kjøpt til han nå. Dvs sykkelen var litt slitt på for sete var dekorert, men de vi kjøpte hos hadde 2 sykler tilsalgs, den ene så ikke brukt ut...men sønnen min valgte denne her selv. Vi har også kjøpt noen klespakker, og vi ha vært heldige på det meste så han har både Bergans og Skogstad.... Nå er ikke jeg den som er opptatt av merker. Klær skal funke for lek og moro, så jeg ser mere på det. Men jeg kjøper likegjerne brukt som nytt.... Må alt være nytt hos dere? Nå mener jeg ikke at han ikke skal få noe nytt. Men jeg er litt opptatt av gjenbruk. Fra slutten av mai til slutten av september føk min gjennom både str 122 og 128 og må nå ha 134.... Så nye ubrukte bukser blir bare gitt videre til venner. Mens det andre sendes til barnehjem i utlandet. Men jeg blir litt sånn svarskyldig når spesielt barn spør om det? Kan noen gi meg noe jeg kan svare.... Anonymous poster hash: 0d17b...1f0
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg synes og gjenbruk er helt knall! ikke bare sparer man penger, men man sparer planeten vår og. Det kan du si Anonymous poster hash: 8cdaa...44a
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2014 #4 Skrevet 15. oktober 2014 Da svarer du kameraten at dere er opptatt av å ta vare på planeten og syns det er fint å bruke ting flere ganger:) Selv kjøper vi alltid nytt. Jeg har forsøkt noen ganger på å kjøpe brukt, men det har alltid vært mer feil på det enn forespeilet og enkelte ting har vi måttet kaste - og da blir det dyrt når jeg må ut og kjøpe på nytt etterpå. Anonymous poster hash: e2bdc...3f1
MTF Skrevet 15. oktober 2014 #5 Skrevet 15. oktober 2014 Vi arver endel klær til eldstemann, og verken han eller vi har problemer med det. Han syns det er stas å få overta det hans eldre fetter tidligere har brukt (ser veldig opp til han;)) og jeg syns det er supert å slippe å kjøpe alt nytt. Vokser fort ut av ting og har nå begynt å bli opptatt av hva han går med (snart 10 år). Klærne vi overtar er pene og hele og ser veldig ofte ubrukt ut. Verken vi eller han har fått spørsmål om hvorfor han har brukte klær;) Av ting som sykler, ski ol har vi arvet lite, men hadde gladelig tatt i mot. Gir endel videre fra jenta vår til min søster sin jente, både klær, leker og sykkel. Har ikke kjøpt sykler brukt til ungene, men det kunne vi like gjerne gjort. Samme med ski ol. Ser absolutt ikke noe glat i det, er bare positivt. Sparer penger og gjenbruk - to fluer i en smekk:-) Dessuten er det jo veldig in med gjenbruk nå da, er veldig i vinden for tiden med Jenny Skavlan bla som et godt forbilde. Du får henvise til det neste gang du får spørsmålet he he
Cruella De Vil Skrevet 15. oktober 2014 #6 Skrevet 15. oktober 2014 Brukt er bra, både for lommeboken og miljøet! Hvor gammel var denne gutten som spurte? Hvis han er i barnehagealder, kan det jo godt være at han bare filosoferte over forskjellen (han fikk sykkel kjøpt i butikkk, sønnen din fikk sykkel kjøpt brukt) og spurte fordi han lurte på hvordan dette fungerte. Hvis det er en skolegutt, synes jeg det er greit å bare svare helt ærlig, at det er billigere for dere og bedre for miljøet å gjenbruke fremfor å kjøpe nytt hver gang. De fleste barn er jo veldig opptatt av miljø og forstår nok den vinklingen, selv i tidlig alder.
Monica Skrevet 15. oktober 2014 #7 Skrevet 15. oktober 2014 Vi kjøper både nytt og brukt. Men kommer veldig an på. Lette etter sykkel på finn til sønnen min i sommer, de fleste skulle ha 1000 kr for sykkel brukt i 2 år, han er 7 år, så foreløpig er syklene ganske billige. Da kjøpte vi heller ny sykkel til 700 kr på butikken. Vi har dessverre ingen å arve av. Så alt av klær er nytt. Men jeg kjøper også brukte møbler. Kjøpte nylig en kjempefin spisestue med skjenk til, kostet bare 1000 kr. Nå leter jeg etter slagbenk på finn.
Mandala Skrevet 15. oktober 2014 #8 Skrevet 15. oktober 2014 Det er selvsagt kjedelig når andre kommenterer det, men jeg tror barn gjør det uten å tenke seg om. Da jeg var liten kunne jeg ikke skjønne hvorfor noen gadd å bo i leilighet når de kunne bo i hus :-P hadde noen da forklart økonomidelen for meg, så hadde jeg forstått det. Så om noen hadde kommentert at vi kjøper brukte ting så hadde jeg forklart at vi tar vare på miljøet, at vi syntes tingen var fin og at vi nå har råd til mer. Barna mine er 11 og 8 år gamle. De elsker å finne seg skatter i bruktbutikker og får ofte brukte klær og utstyr. De syns ikke det gjør noe. Nabojenta kommenterte det høyt og tydelig da yngste fikk en brukt iPhone 4 i bursdagsgave, for hun hadde nemlig fått en nyyy iPhone 5 da hun hadde bursdag! Men makan til ufyselig unge skal du lete lenge etter, så ingen av barna brydde seg om det heller annet enn at de syns det var merkelig å kommentere sånn.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2014 #9 Skrevet 15. oktober 2014 Her kjøper vi nye klær, men mye sportsutstyr ol brukt. Jeg syns det er kjempe smart, mer penger til annet pluss at det er bra for miljøet. Ville sagt det akkurat sånn hvis noen spurte Anonymous poster hash: ddde0...739
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2014 #10 Skrevet 15. oktober 2014 Vi kjøper mye brukt. Vi har penger til å kjøpe nytt, men hvorfor gjøre det når det er like godt med brukt? Jeg synes forbruker samfunnet har fått nye høyder i det siste. Det er så jeg vemmes. En stund syntes jeg at jeg bar inn og bar inn i huset. Nå er jeg veldig bevisst på hva jeg bærer inn. Hvor kommer det fra osv. Dette for å spare miljø, lære ungene at lykke ikke kommer fra ting og samtidig sparer vi penger som vi kan kose oss litt ekstra med i ferien. Jeg har faktisk tenkt å ta det så langt som å innføre kjøpestopp (alt som kjøpes må kjøpes brukt eller byttes til seg) her i huset et helt år. Får se om resten er motivert til det. Jeg ble forresten skikkelig stolt av eldste på 14 år her om dagen. Hun ønsket seg en dyr vinterjakke. Men i stedet for å gå i butikken hadde hun funnet et par stykker på Finn til under halve prisen. Så i går var vi å kjøpte brukt jakke til henne Anonymous poster hash: 197f9...833
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2014 #11 Skrevet 15. oktober 2014 Vi tjener veldig godt, men kjøper mye brukt. Gjenbruk er topp, sparer miljøet. Mine venner har blitt inspirert når de ser hvor fint jeg har det hjemme, med en salig blanding av design, loppemarked og finn. Kjøper mye barneutstyr og sportsutstyr brukt, og gir bort til barnehjem i utlandet når vi er ferdige med tingene. Når vi trenger noe, er finn den første plassen jeg sjekker. svar til barn hadde vært at "den kjøpte vi på finn/brukt, er den ikke fin?". Hadde ikke tenkt noe over det. Anonymous poster hash: 3d704...41a
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2014 #12 Skrevet 15. oktober 2014 Gjenbruk er topp! Vi har råd til å kjøpe nytt, men kjøper mye brukt. Jeg kjøper også brukt til meg selv, det har jeg ingen problemer med. Har aldri fått noe spørsmål om dette, men hadde det kommet hadde jeg svart noe slikt som at vi kjøper brukt fordi det er like bra som nytt (en sykkel slites ikke veldig fort!), fordi vi sparer penger og fordi vi sparer miljøet. Anonymous poster hash: 5e41e...0c3
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2014 #13 Skrevet 15. oktober 2014 Her går mye i brukt. Jeg elsker å gå rundt å lete etter skatter og pusse opp gamle møbler. Klær er veldig kjekkt å arve. Ungene vokser så fort. På den måten sparer vi både på økonomien og på miljøet. Anonymous poster hash: 9c3dd...d51
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2014 #14 Skrevet 15. oktober 2014 Fordi det er flott at man kan spare miljøet ved å arve/kjøpe brukt. hvorfor skal man kaste ting som er fortsatt helt fine og brukbare? Her (i bygda vi bor) er ungene veldig opptatt av hvor fint det er med gjenbruk, de har det som et gjentakende tema på skole og sfo. Kjempeflott da det også gjør det enklere for de som har dårlig råd og alltid arver eller kjøper brukt at også de andre familiene med god råd gjør det samme. Vi har råd å kjøpe nytt men er allikevel kjempeglad for å arve. I år har vi arvet ski, staver og skøyter til 2 barn. Det er mye sparte penger som kan legges i andre ting så er kjempefornøyd med det, Og bare for et par dager siden kom det ei jente og fortalte meg kjempestolt at hun hadde kjøpt seg "ny" genser på bruktsalg. Tror du bare skal svare enkelt og vise barna at det ikke er noe å være flaut av. Om det virker som du vegrer deg for å svare så vil det også bli at det er noe negativt. Anonymous poster hash: 8fc6f...d94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå