Gå til innhold

foreldrene som kjører uten å sikre barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis barnet ditt skal bli med en fra barnehagen hjem,å mor til barnet ikke har setet til ditt barn men velger å kjøre likevel,forventer du da at de ansatte i barnehagen griper inn hvis de ser dette? Eller eventuelt ringer mor til det andre barnet?

Dette var tema på foreldrem møte ettersom de har sett flere ganger at barn blir med noen hjem etter barnehagen,men han/hun som kjører bilen har ikke barnesetet til barnet som skal være med,å likevel kjører de.

Så hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 915c4...5e6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke det problemet, skal min være med noen hjem setter jeg setet hans igjen i bhg hvis de ikke har selv. Trodde det var helt normalt?

Anonymous poster hash: cb120...86a
Skrevet

Har ikke det problemet, skal min være med noen hjem setter jeg setet hans igjen i bhg hvis de ikke har selv. Trodde det var helt normalt?

Det trodde jeg også men barnehagen har observert noe helt annet.

Synes det er ett intressant tema hva folk tenker om det hvertfall.

Skrevet

Holder det ikke at denne diskusjonen raser i den andre tråden, må du absolutt lage en ny??

Anonymous poster hash: c61fd...9da
Skrevet

Her avtaler vi på forhånd slik at setter igjenn bilstolen. Dersom det er mer på sparket så avtaler vi å levere ungen selv eller vente på mor/far slik at vi får stolen da.

Selv har vi dobbelt opp med stoler så for oss er ikke dette et problem. Vet det ikke er noe alle kan ha til sine, men vi er avhengig av å ha det for å få kabalen til å gå opp.

Skrevet

Holder det ikke at denne diskusjonen raser i den andre tråden, må du absolutt lage en ny??

Klapp igjen, du trengte ikke lese denne tråden hvis det plaget deg så enormt.

Skrevet

Dette var da på ingen måte ment som noen sammenheng til den andre tråden!

Jeg lurer egentlig bare på hva dere syns barnehagen bør gjøre i denne situasjonen,eller om dere syns barnehagen bør gjøre noe i det hele tatt.

Var veldig delte meninger på møtet,å nå er jeg nygjerrig på hva dere mener.

Skrevet

Barnehagen har låneseter som foreldre kan låne ved behov. Det er opplyst på hjemmesiden til barnehagen og på foreldremøtet. Barnehagen spør også om bilstol når barna blir med andre hjem eller blir hentet av andre enn foreldrene.

Anonymous poster hash: b198a...36c

Skrevet

Dette var da på ingen måte ment som noen sammenheng til den andre tråden!

Jeg lurer egentlig bare på hva dere syns barnehagen bør gjøre i denne situasjonen,eller om dere syns barnehagen bør gjøre noe i det hele tatt.

Var veldig delte meninger på møtet,å nå er jeg nygjerrig på hva dere mener.

Kanskje ikke, men saken er jo tatt rett fra den tråden. Og vil du vite hva vi andre her inne synes, så står det i alle svarene der.

Skrevet

Jeg synes ikke det er barnehagen sitt ansvar i utgangspunktet, men hvis de tilfeldigvis ser det, så bør de jo absolutt si fra ja.

Men det kunne ikke falle meg inn å la barnet mitt bli med noen hjem uten å avklare sånt på forhånd.

Anonymous poster hash: 0cc87...a35
Skrevet

Jeg synes ikke det er barnehagen sitt ansvar i utgangspunktet, men hvis de tilfeldigvis ser det, så bør de jo absolutt si fra ja.

Men det kunne ikke falle meg inn å la barnet mitt bli med noen hjem uten å avklare sånt på forhånd.

Sånn tenker jeg også,at det er ikke barnehagen sitt ansvar egentlig men konsekvensen kan fakttisk gjelde liv og død så syns de bør si ifra.

Skulle egentlig ønske de kunne ringe meg hvis de ser at barnet mitt blir kjørt i en bil uten å være sikret,men det kan jeg selvsagt ikke kreve av barnehagen.

Skrevet

Det er veldig viktig at barn sikres i bil, og derfor er det vedtatt lover som sikrer dette. Bevitner man slike lovbrudd skal man som samfunnsborger melde fra. Folk som ikke sikrer barna sine driver omsorgsvikt. Er de ikke glade i barna sine, eller regner de med at det ikke skjer noe?

Anonymous poster hash: 9cdcf...b02
Skrevet

Det er veldig viktig at barn sikres i bil, og derfor er det vedtatt lover som sikrer dette. Bevitner man slike lovbrudd skal man som samfunnsborger melde fra. Folk som ikke sikrer barna sine driver omsorgsvikt. Er de ikke glade i barna sine, eller regner de med at det ikke skjer noe?

Vi fikk beskjed at om noen velger å kjøre med andre sitt barn usikret så vil barnehagen prøve å snakke med han/hun som kjører,men mer kunne de ikke gjøre.

Jeg syns det er såpass alvorlig å kjøre usikret med barn at jeg hadde håpet de kunne gjort litt mer.

Men som sagt så skjønner jeg selvsagt at dette ikke er barnehagen sitt ansvar.

Skrevet

Vi fikk beskjed at om noen velger å kjøre med andre sitt barn usikret så vil barnehagen prøve å snakke med han/hun som kjører,men mer kunne de ikke gjøre.

Jeg syns det er såpass alvorlig å kjøre usikret med barn at jeg hadde håpet de kunne gjort litt mer.

Hva mener du barnehagen skulle gjort?

Anonymous poster hash: 1e178...8ce

Skrevet

Hva mener du barnehagen skulle gjort?

Anonymous poster hash: 1e178...8ce

Syns de kunne ringt meg å sagt at nå sitter sønnen min i bil uten barnesetet.

Det er såpass alvorlig sak at jeg hadde håpet at barnehagen hadde gjort det.

Men må selvsagt heller bare sørge for å aldri komme opp i en sånn situasjon :)

En bør jo alltid forhøre seg med foreldrene til det andre barnet å forsikre seg om at de har ett ekstra setet.

Men på møte viste det seg at mange foreldre tok det bare som en selvfølge at de som skal kjøre barnet deres sikrer de forsvarlig.

Skrevet

Det beste barnehagen kunne gjort i en sånn situasjon hadde vært å tipset politiet om å ta en kontroll, så kunne de stått rundt hjørnet å tatt de dette gjelder. Tror det er så pass mange som hadde følt seg så dum da at dette ikke hadde blitt ett stort problem en tid fremover.

Anonymous poster hash: 52682...f38

Skrevet

Det beste barnehagen kunne gjort i en sånn situasjon hadde vært å tipset politiet om å ta en kontroll, så kunne de stått rundt hjørnet å tatt de dette gjelder. Tror det er så pass mange som hadde følt seg så dum da at dette ikke hadde blitt ett stort problem en tid fremover.

Anonymous poster hash: 52682...f38

Skrevet

Mine barn skal sikres - alltid! Derfor avtales ikke besøk etter bhg hvis forsvarlig sikring ikke er mulig, da kjører jeg heller selv :) det er veldig enkelt, egentlig!

Så må dere huske at 50% av alle barn er sikret feil - dvs i tillegg til dem som ikke er sikret i det hele tatt er ledig mange sikret feil selv om utstyret er i orden!

Feks så skal en babystol som er festet med belter løsnet og festet på nytt med jevne mellomrom. Jakker/dresser skal av. Belter skal ikke være vridd. Beltet skal være stramt og ligge korrekt.

Politiet har hatt kontroll i vår bhg, og det kjenner jeg er helt greit! Det er mange foreldre i vår bhg som mener at bhg ikke har noe med hvordan og om barna sikres. For meg er det helt naturlig at bhg legger seg opp i det - det er ikke bestandig foreldre/de som henter har hodet med seg og barna kan ikke forventes å ha ansvar for dette selv :)

Anonymous poster hash: 85906...cde

Skrevet

Jeg tenker at dette er foreldrenes ansvar. I vår barnehage ville de ansatte måtte bli med ut og gå rundt barnehagen til baksiden, forbi en annen bygning og ut på parkeringsplassen for å kunne se om barnet blir sikret eller ikke. Det kan de selvsagt ikke gjøre.

Når vi har avtalt sånne besøk har vi avtalt det såpass tidlig at vi rekker å sette igjen setet i barnehagen. Kommer spørsmålet for sent til at det er en mulighet så svipper vi barnet bort selv.

Skrevet

Nei, jeg forventer ikke at barnehagen blander seg borti hvordan foreldre eller andre velger å transportere barna. Hvis det er noe de ser ofte kan de ta det opp med dem det gjelder eller opplyse alle foreldre om at dette er en problemstilling de skal være oppmerksomme på, men jeg forventer ikke at de skal gripe inn for å forhindre at det skjer, like lite som jeg forventer at de skal gripe inn hvis det er noen voksne som kjører uten sele eller som dropper hjelm på sykkelen.

Anonymous poster hash: 6c405...089
Skrevet

Helt klart foreldrenes ansvar og ikke barnehagens.

Glad jeg bor sentralt i Oslo hvor alle går til/fra skole eller barnehage og dermed blir ikke dette en problemstilling i det hele tatt..............

Men vi har uansett kjøpt et ekstra bilsetet til vår bil slik at barnet vårt, som er 7 år, kan ha med en venn på tur eller trening i fritiden. Ville aldri latt et barn sitte på usikret.

Anonymous poster hash: 72fc8...346
Skrevet

Dette er foreldrenes ansvar.

Jeg hadde dessuten ikke regnet med at de barnehageansatte hadde brydd seg om de så det heller. De kjører gjerne med sine egne barn usikret selv. Jeg ser barn nesten hver eneste dag som ikke er sikret slik de burde utenfor skolen/barnehagen, og det er gjerne pedagoisk leders, lærerens, tannlegens og sykepleierens barn som sitter usikret. I tillegg til at ordføreren og banksjefen leverer/henter sine barnebarn stående i midten bak. Nå venter jeg i spenning og uro til den dagen lensmannen får barnebarn, så får vi se om det er håp for bygda. Er helt håpløst når det gjelder bilsikring her. De fleste holder seg innenfor 50 sonen, men det er ingen unskyldning. Håper det blir en skikkelig kontroll snart.

Skrevet

Ser at flere sier at å sikre barnet lovmessig er foreldrenes ansvar, og jeg er selvfølgelig enig i at vi må stille barneseter til disposisjon ol, selv om forglemmelser kan skje.

Men juridisk er det vel bilførers ansvar; regner med at det er jeg som bilfører som får boten dersom jeg kjører rundt med naboens barn usikret?

Skrevet

Ser at flere sier at å sikre barnet lovmessig er foreldrenes ansvar, og jeg er selvfølgelig enig i at vi må stille barneseter til disposisjon ol, selv om forglemmelser kan skje.

Men juridisk er det vel bilførers ansvar; regner med at det er jeg som bilfører som får boten dersom jeg kjører rundt med naboens barn usikret?

Det stemmer, men man har samtidig et ansvar som forelder. Ikke på den måten at du risikerer bot, men du risikerer at det blir stilt spørsmål ved dine omsorgsevner dersom du vet (eller burde ha visst) at barnet ditt sitter på med noen usikret.

Skrevet

Nei, det forventer jeg ikke av bhg. Om vi foreldre har avtalt med noen andre foreldre at vårt/våre barn skal bli med noen andre hjem, er det vårt ansvar og avtale ang bil seter.

Vi har ofte med en ekstra hjem, vi har ikke ett ekstra sete. Det som da skjer er at eldste sønnen vår (stor 1 klasing) setter seg frem i fremsetet og gjesten får hans bil pute. Det samme ser jeg at maaange andre gjør, det er stort sett her inne at folk er forferdelig opptatt av hva andre gjør. Når barna var mindre hadde vi ett ekstra sete stående i bilen (nå har vi 3 barn selv, og da sammen med vogn er det ikke plass til flere ekstra seter).

Til du som sier at du hadde satt pris på at bhg ringte deg og så i fra om sønnen din satt usikret i en bil. Hva gjør han i den bilen om du ikke kjenner og stoler nok på foreldrene som har tatt han med. Når dere avtale at han skulle bli med dem hjem, er det jo ditt ansvar og spørre etter ekstra bilsetet, evt sette igjen bil setet i bhg.

Anonymous poster hash: 6a803...548

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...