Gå til innhold

Dere som har byttet etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss i utlandet, bryllupsreisen tas der. Hvordan er det greiest å gjøre det med navneendring da? 

Skal jeg endre det nå, bestille nye pass/kort etc., eller skal jeg vente til jeg kommer hjem? Vil jo gjerne ha navnet klart til bruk til vi gifter oss, ikke 1 mnd etter. 

Hvordan er det vanlig å løse dette, hvordan gjorde du det?

Anonymous poster hash: 67620...6ca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha same namn på passet og bilettane, så då må du søkje om namneendring ei stund før bryllupet.  Eg reiste på bryllupsreise med det "gamle" namnet mitt på pass og billett.  På hotellet brukte me det "nye" namnet trur eg.  (er nokre år sidan)

Skrevet

Nå er jeg ikke gift selv, men vil forklare hvordan ei venninne gjorde det.

Vi dro på utenlandstur to uker etter hun giftet seg ( tusen takk til hennes ektemann som lot oss ta en jentetur så kort tid etter brylluppet!).

Hun bestilte alt i hennes pikenavn.

Det tar enormt tid å få nytt pass, få godkjent endring av etternavn på både pass og førerkort, og ja alle forsikringene.

Kjør det i ditt pikenavn ( huff, pikenavn hørtes da så gammeldags ut...).

Bedre å få unnagjordt reisen og brylluppet med ditt pikenavn i passet enn å stå der på avreise å ikke få reise pga av at du ikke har fått nytt pass!

Skrevet

Du må ha same namn på passet og bilettane, så då må du søkje om namneendring ei stund før bryllupet.  Eg reiste på bryllupsreise med det "gamle" namnet mitt på pass og billett.  På hotellet brukte me det "nye" namnet trur eg.  (er nokre år sidan)

Aha! Så når billettene allerede er bestilt (Norwegian), så måtte jeg i så fall betalt navneendringsgebyr til mitt nye navn?

Skrevet

Vi dro på utenlandstur to uker etter hun giftet seg ( tusen takk til hennes ektemann som lot oss ta en jentetur så kort tid etter brylluppet!).

Det tar enormt tid å få nytt pass, få godkjent endring av etternavn på både pass og førerkort, og ja alle forsikringene.

Bedre å få unnagjordt reisen og brylluppet med ditt pikenavn i passet enn å stå der på avreise å ikke få reise pga av at du ikke har fått nytt pass!

Takk for svar! :) 

Jeg har 2 måneder på meg, men det hadde selvfølgelig vært typisk min flaks hvis noe gikk galt sånn at jeg stod der og ikke fikk reist... Eller giftet meg!

Skrevet

Aha! Så når billettene allerede er bestilt (Norwegian), så måtte jeg i så fall betalt navneendringsgebyr til mitt nye navn?

Ja det måtte du ha gjort.

Jeg sende inn papirene på endring av navn samtidig med prøvingsatseten, men bestilte tur og brukte passet jeg hadde på turen og tok jobben med å få nytt pass, sertifikat, bankkort, sende navneendring til alle i etterkant. 

Anonymous poster hash: 9f3a2...8df

Skrevet

Jeg endret det og nytt pass da jeg kom hjem fra bryllupsreise ;)

Skrevet

Men har du lyst til å ha det nye navnet ditt før du gifter deg da? Vi har begge våres navn med bindestrek etter at vi giftet oss og det var jo stas å endre navnet etter at vi var gift.. Litt sånn ekstra romantisk :)

Ville ikke endret før vi giftet oss for da lå du gjøre deg lenge før for å være sikre på alt er i orden til turen. Vi dro på bryllupsreise med våre "gamle" navn og ordnet alt når vi kom hjem og "hverdagen" begynte igjen.

Skrevet

ja, men så lenge namnet i passet stemmer med biletten er det ok.  Trur ikkje dei sjekkar opp mot folkeregisteret, gjekk iallefall bra for 7 år sidan :) 

Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg har 2 måneder på meg, men det hadde selvfølgelig vært typisk min flaks hvis noe gikk galt sånn at jeg stod der og ikke fikk reist... Eller giftet meg!

Jeg ville safe med mitt pikenavn.

Mi venninne giftet seg i juni, og dro i slutten av september på sin andre brylluppsreise ( skal si at de har en ting for det..), og fremdeles med  hennes, dog svenske pikenavn pass. Kan hende det skjer hurtigere i Norge

Skrevet

Jeg endret etter bryllupsreisen for å være sikker:)

Anonymous poster hash: c7603...51f

Skrevet

Da venter jeg, takk for alle svar! 

Hi

Skrevet

Jeg byttet ikke, men mannen byttet etter bryllupet og bryllupsreisen

Anonymous poster hash: 4679d...c37

Skrevet

Eg hadde gløymt å legge inn mellomnamnet mitt og barna sine med Norwegian, og såg at eg måtte betale 700,- per pers. Ringte til kundeservice og dei fiksa det gratis. 

Anonymous poster hash: 9ad84...428

Skrevet

Vi giftet oss i USA for 5,5 år siden og jeg skiftet navn før vi reiste da jeg måtte ha nytt pass (og syns det ble vel bortkastet å få nytt pass i mitt gamle navn for så å måtte bytte det ut rett etter vi var gift ;)) Pass og billetter må ha samme navn. Vær obs, jeg måtte ringe folkeregisteret og få dem til å bytte navnet mitt før vi giftet oss, for de hadde tenkt å vente til den datoen jeg hadde satt som bryllupsdato (man oppgir grunn til navneendring). Da jeg ikke fikk tilbakemelding på lang tid, ringte jeg for å sjekke.

Skrevet

Opplevde ikke dette som noe stress i det hele tatt. Da bekreftelsen på navneendringen kom, var det bare å ta denne med seg til passkontoret og få nytt pass. Samme med bankkort. Gikk som smør det :-)

Skrevet

Vi måtte endre navn etterpå, da vi begge har sjeldne etternavn som krever gyldig grunn eller underskrift av samtlige som har navnet. Og da vi var studenter, og dermed ikke folkeregisterte samboere, så hadde vi ingen gyldig grunn før vi fikk vigselsattesten. (Kan jo være at papirene om søknad om vigsel hadde vært nok, men det kom vi ikke på).

Anonymous poster hash: 1520a...d66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...