Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 Så og si alle nordmenn har lavt nivå i vinterhalvåret og det skader ikke å ta d-vitamintilskudd uten å egentlig vite hvor man ligger. Det skal utrolig mye til å få overdosert det. (Vært på kurs om dette) Jobber på legesenter og vi fikk nylig et skriv fra vårt sykehuslaboratori som skrev at denne analysen er veldig dyr og man bør kunn ta den hvis det er helt helt nødvendig. Ser legene våre rekvirer denne mye, på de aller fleste. Nå sier jeg ikke at ingen skal ta den, men vi alle kan fylle på uten å vite verdien for som sagt så er den ofte lav hos oss i vintethalvåret. Anonymous poster hash: 4da73...2e5
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 Og du tenkte dette var plassen å belære legene om hvilke prøver legene ikke bør krysse av for? Anonymous poster hash: 016dc...52b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #3 Skrevet 14. oktober 2014 Leste i Aftenposten Innsikt at Norges ledende ekspert på D vitamin anbefaler 5 ganger så høye doser som de offisielle... Anonymous poster hash: a9369...b08
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #4 Skrevet 14. oktober 2014 Ikke i det hele tatt, men legene jeg jobber for sier at pasientene tvinger de til å ta den prøven uansett. Hi Anonymous poster hash: 4da73...2e5
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 Det du sier er sant. Det anbefalte nivået i Norge er alt for lavt, vi kan med fordel innta 20-40mikrogram daglig. Tabletter og kapsler med 20 mikrogram fåes på apoteket. Nylig ble anbefalt nivå hevet fra 5 til 10, men det burde ligge på minst 20. Det er ikke skadelig før man inntar over 150 mikrogram over en lenger periode. Forøvrig vil man oppnå helsegevinst selv om man er over minimumsnivået av d-vitamin fra før ved å øke inntaket. Anonymous poster hash: 9eb35...756
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #6 Skrevet 14. oktober 2014 Ikke i det hele tatt, men legene jeg jobber for sier at pasientene tvinger de til å ta den prøven uansett. Hi Anonymous poster hash: 4da73...2e5 Jeg er en av de som anbefaler mine pasienten å få legen til å ta D-vit. prøver. Årsaken er at mange sliter unødvendig mye pga. D-vit. mangel, spesielt vinterhalvåret, men noen faktisk året rundt. Disse har gjerne fått anbefalt å ta 10 mikrogram daglig av lege, noen har dristet seg til å anbefale 20 mikrogram. Men for en pasient som har under 50 nmol/L D-vit., og kanskje under 30 eller 20 også, så vil de aldri bli bra om de tar så små doser. Legene tør heller ikke anbefale mer uten å vite blodverdiene, og dessverre så er det fremdeles stor mangel på kunnskap blant legene om hvor høye doser pasienten skal ha om de har ekstremt lave verdier. På toppen av dette er det sjeldent legene følger opp pasienter med lave verdier - ber dem ofte ta tilskudd, og så blir det aldri sjekket om pasienten har kommet seg opp i anbefalte verdier. En pasient med ekstremt lave verdier kan føle stor bedring bare de får økt verdiene sine litt, det betyr ikke at de nødvendigvis er kommet seg opp på anbefalte referanseverdier. For hvermansen som er frisk og helt uten plager så er det greit nok å ta tilskudd og ikke måle verdiene. Men for de som har plager som kan skyldes lave nivåer av D-vit. (og det er faktisk et utall av plager som kan skyldes dette) så er det avgjørende for riktig behandling og for muligheten til å bli frisk at de finner ut hva verdiene er, får tilpasset dosering etter behov, samt får oppfølging for å se om kroppen faktisk har greid å ta det opp og om det er nok. At du som helsesekretær nærmest sier at folk ikke bør ta disse målingene, det synes jeg er bekymringsfullt. Det er nemlig svært mange plager som i utgangspunktet ikke settes i sammenheng med D-vit. som kan være forårsaket av D-vit.mangel. Hva med eldre som er svimle, f.eks.? Eller personer med betennelser eller ryggvondt? Når legene endelig har begynt å sjekke D-vit. så blir det helt feil å skulle prøve å begrense disse prøvene. Sykehuslaboratoriet ser på egen økonomi, ikke nødvendigvis samfunnsøkonomien! Det er bedre å ta noen dyre prøver ekstra enn å ikke avdekke problemer hos noen, for det kan føre til unødvendige plager, store utgifter for arbeidsgivere og for samfunnet ellers. En lege skal være så trygg i sin jobb at han kan forklare en pasient hvorfor en prøve ev. ikke er nødvendig. Å si at legene tar for mange slike prøver fordi de "føler seg tvunget" til det, det er en ansvarsfraskrivelse på legenes vegne. Jeg har nok av eksempler hvor leger ikke har villet ta denne prøven av pasientene, men når pasienten etter påtrykk fra meg har krevd å få ta den så har prøven vist stor mangel. Så jeg mener at legene fremdeles ikke tar prøven ofte nok... Jeg er imidlertid veldig enig med deg i at folk er altfor redde for å ta "for mye" D-vit. Forskning har vist ingen bivirkninger av doser opp til nesten 120 mikrogram daglig. (Folk er ofte redde for å ta 20 mikrogram.) Ved 120 mikrogram fantes for halvannet-to år siden én studie som kunne vise små bivirkninger ved inntak av 120 mikrogram daglig, men iflg. norges fremste forsker så var dette et studie som visstnok ikke var av god kvalitet eller at resultatet ikke var statistisk relevant. Anonymous poster hash: 66722...b5d
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #7 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg sier ikke at folk ikke skal ta disse prøvene, men folk trur alt skyldes lavt d-vitamin og jo de krever det. Folk krever mer og mer. Det er det første de sier til oss på tlf, føler meg slapp og sliten og vil ta d-vitaminprøve. Jeg har ingen rett til å si noe om de skal ta prøvene eller ikke, ligger utenfor mitt område, men ville frem til at man må ikke vite verdien for å ta litt ekstra tilskudd gjennom vinterhalvåret. Hi Anonymous poster hash: 4da73...2e5
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #8 Skrevet 14. oktober 2014 Ikke i det hele tatt, men legene jeg jobber for sier at pasientene tvinger de til å ta den prøven uansett. Hi Anonymous poster hash: 4da73...2e5 Jeg er en av de som anbefaler mine pasienten å få legen til å ta D-vit. prøver. Årsaken er at mange sliter unødvendig mye pga. D-vit. mangel, spesielt vinterhalvåret, men noen faktisk året rundt. Disse har gjerne fått anbefalt å ta 10 mikrogram daglig av lege, noen har dristet seg til å anbefale 20 mikrogram. Men for en pasient som har under 50 nmol/L D-vit., og kanskje under 30 eller 20 også, så vil de aldri bli bra om de tar så små doser. Legene tør heller ikke anbefale mer uten å vite blodverdiene, og dessverre så er det fremdeles stor mangel på kunnskap blant legene om hvor høye doser pasienten skal ha om de har ekstremt lave verdier. På toppen av dette er det sjeldent legene følger opp pasienter med lave verdier - ber dem ofte ta tilskudd, og så blir det aldri sjekket om pasienten har kommet seg opp i anbefalte verdier. En pasient med ekstremt lave verdier kan føle stor bedring bare de får økt verdiene sine litt, det betyr ikke at de nødvendigvis er kommet seg opp på anbefalte referanseverdier. For hvermansen som er frisk og helt uten plager så er det greit nok å ta tilskudd og ikke måle verdiene. Men for de som har plager som kan skyldes lave nivåer av D-vit. (og det er faktisk et utall av plager som kan skyldes dette) så er det avgjørende for riktig behandling og for muligheten til å bli frisk at de finner ut hva verdiene er, får tilpasset dosering etter behov, samt får oppfølging for å se om kroppen faktisk har greid å ta det opp og om det er nok. At du som helsesekretær nærmest sier at folk ikke bør ta disse målingene, det synes jeg er bekymringsfullt. Det er nemlig svært mange plager som i utgangspunktet ikke settes i sammenheng med D-vit. som kan være forårsaket av D-vit.mangel. Hva med eldre som er svimle, f.eks.? Eller personer med betennelser eller ryggvondt? Når legene endelig har begynt å sjekke D-vit. så blir det helt feil å skulle prøve å begrense disse prøvene. Sykehuslaboratoriet ser på egen økonomi, ikke nødvendigvis samfunnsøkonomien! Det er bedre å ta noen dyre prøver ekstra enn å ikke avdekke problemer hos noen, for det kan føre til unødvendige plager, store utgifter for arbeidsgivere og for samfunnet ellers. En lege skal være så trygg i sin jobb at han kan forklare en pasient hvorfor en prøve ev. ikke er nødvendig. Å si at legene tar for mange slike prøver fordi de "føler seg tvunget" til det, det er en ansvarsfraskrivelse på legenes vegne. Jeg har nok av eksempler hvor leger ikke har villet ta denne prøven av pasientene, men når pasienten etter påtrykk fra meg har krevd å få ta den så har prøven vist stor mangel. Så jeg mener at legene fremdeles ikke tar prøven ofte nok... Jeg er imidlertid veldig enig med deg i at folk er altfor redde for å ta "for mye" D-vit. Forskning har vist ingen bivirkninger av doser opp til nesten 120 mikrogram daglig. (Folk er ofte redde for å ta 20 mikrogram.) Ved 120 mikrogram fantes for halvannet-to år siden én studie som kunne vise små bivirkninger ved inntak av 120 mikrogram daglig, men iflg. norges fremste forsker så var dette et studie som visstnok ikke var av god kvalitet eller at resultatet ikke var statistisk relevant. Anonymous poster hash: 66722...b5d Hva jobber du som? Anonymous poster hash: 29835...ce4
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #9 Skrevet 14. oktober 2014 Ikke i det hele tatt, men legene jeg jobber for sier at pasientene tvinger de til å ta den prøven uansett. Hi Anonymous poster hash: 4da73...2e5 Jeg er en av de som anbefaler mine pasienten å få legen til å ta D-vit. prøver. Årsaken er at mange sliter unødvendig mye pga. D-vit. mangel, spesielt vinterhalvåret, men noen faktisk året rundt. Disse har gjerne fått anbefalt å ta 10 mikrogram daglig av lege, noen har dristet seg til å anbefale 20 mikrogram. Men for en pasient som har under 50 nmol/L D-vit., og kanskje under 30 eller 20 også, så vil de aldri bli bra om de tar så små doser. Legene tør heller ikke anbefale mer uten å vite blodverdiene, og dessverre så er det fremdeles stor mangel på kunnskap blant legene om hvor høye doser pasienten skal ha om de har ekstremt lave verdier. På toppen av dette er det sjeldent legene følger opp pasienter med lave verdier - ber dem ofte ta tilskudd, og så blir det aldri sjekket om pasienten har kommet seg opp i anbefalte verdier. En pasient med ekstremt lave verdier kan føle stor bedring bare de får økt verdiene sine litt, det betyr ikke at de nødvendigvis er kommet seg opp på anbefalte referanseverdier. For hvermansen som er frisk og helt uten plager så er det greit nok å ta tilskudd og ikke måle verdiene. Men for de som har plager som kan skyldes lave nivåer av D-vit. (og det er faktisk et utall av plager som kan skyldes dette) så er det avgjørende for riktig behandling og for muligheten til å bli frisk at de finner ut hva verdiene er, får tilpasset dosering etter behov, samt får oppfølging for å se om kroppen faktisk har greid å ta det opp og om det er nok. At du som helsesekretær nærmest sier at folk ikke bør ta disse målingene, det synes jeg er bekymringsfullt. Det er nemlig svært mange plager som i utgangspunktet ikke settes i sammenheng med D-vit. som kan være forårsaket av D-vit.mangel. Hva med eldre som er svimle, f.eks.? Eller personer med betennelser eller ryggvondt? Når legene endelig har begynt å sjekke D-vit. så blir det helt feil å skulle prøve å begrense disse prøvene. Sykehuslaboratoriet ser på egen økonomi, ikke nødvendigvis samfunnsøkonomien! Det er bedre å ta noen dyre prøver ekstra enn å ikke avdekke problemer hos noen, for det kan føre til unødvendige plager, store utgifter for arbeidsgivere og for samfunnet ellers. En lege skal være så trygg i sin jobb at han kan forklare en pasient hvorfor en prøve ev. ikke er nødvendig. Å si at legene tar for mange slike prøver fordi de "føler seg tvunget" til det, det er en ansvarsfraskrivelse på legenes vegne. Jeg har nok av eksempler hvor leger ikke har villet ta denne prøven av pasientene, men når pasienten etter påtrykk fra meg har krevd å få ta den så har prøven vist stor mangel. Så jeg mener at legene fremdeles ikke tar prøven ofte nok... Jeg er imidlertid veldig enig med deg i at folk er altfor redde for å ta "for mye" D-vit. Forskning har vist ingen bivirkninger av doser opp til nesten 120 mikrogram daglig. (Folk er ofte redde for å ta 20 mikrogram.) Ved 120 mikrogram fantes for halvannet-to år siden én studie som kunne vise små bivirkninger ved inntak av 120 mikrogram daglig, men iflg. norges fremste forsker så var dette et studie som visstnok ikke var av god kvalitet eller at resultatet ikke var statistisk relevant. Anonymous poster hash: 66722...b5d Hei kanskje jeg kan få spørre deg om noe siden det høres ut som om du kan mye om dette. Jeg bruker nå disse kapslene ( http://www.greteroede.no/nettbutikk/kjoekkenutstyr/76644375.o2.html ) og har gjort det i snart 1 år. Etter 3 mnd på disse oppdaget jeg plutselig en dag at jeg følte meg mye mer opplagt og ikke så trett og tung i kroppen som jeg hadde gjort i mange år. Er dette høy nok dose og syns du de ser bra ut? Anonymous poster hash: 2e99d...6c7
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg har gått ned betennelser i kroppen i lang tid. Bihuler, halsbetennelse, beinhinnebetennelse, øyebetennelse, senebetennelse, tannkjøttbetennelse og sist- lungebetennelse. Alt har jeg hatt iår. N Anonymous poster hash: 016dc...52b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg har gått ned betennelser i kroppen i lang tid. Bihuler, halsbetennelse, beinhinnebetennelse, øyebetennelse, senebetennelse, tannkjøttbetennelse og sist- lungebetennelse. Alt har jeg hatt iår. N Anonymous poster hash: 016dc...52b Var ikke ferdig;-))Når jeg fikk lungebetennelsen til slutt var jeg så dårlig at trodde jeg skulle gå under. Har vært så mange runder hos legen iår så når jeg tilslutt ba om helsesjekk OG sjekk av d-vitamin ble jeg ganske irritert når mangelen lå der. Med en verdi på 25 etter nordnorges beste sommer må lagrene ha vært veldig lave i vinter som var. Så min konklusjon er at legene bør bli flinkere sjekke dette. En tidligere sjekk kunne spart samfunnet for mange dager med sykemelding. Og jeg kunne vært spart for alle tankene om at noe alvorlig måtte være feil med meg. Anonymous poster hash: 016dc...52b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #12 Skrevet 14. oktober 2014 Hei kanskje jeg kan få spørre deg om noe siden det høres ut som om du kan mye om dette. Jeg bruker nå disse kapslene ( http://www.greteroede.no/nettbutikk/kjoekkenutstyr/76644375.o2.html ) og har gjort det i snart 1 år. Etter 3 mnd på disse oppdaget jeg plutselig en dag at jeg følte meg mye mer opplagt og ikke så trett og tung i kroppen som jeg hadde gjort i mange år. Er dette høy nok dose og syns du de ser bra ut? Anonymous poster hash: 2e99d...6c7 Jeg har ikke kjennskap til dette produktet, så har ikke noen erfaring med det. Tok en rask kikk på dem nå. Personlig synes jeg de er dyre hvis man ser på dosering. I hvert fall sammenlignet med noen andre omega3-produkter jeg husker prisen på i farten, samt D-vit. produkter - og ser dette i sammenheng med dosering. Riktignok har disse fra gr også E-vit. og det kan være dyrt å kjøpe separat. På den andre siden ser det ut som disse inneholder veldig lite vit.E siden de ikke oppgir mengde, bare sier at det er tilsatt for å opprettholde kvalitet og holdbarhet. Den inneholder bare 5 mg D-vit., som for de fleste vil være for lite gjennom vinteren. Skal du begynne å kjøpe D-vit. utenom så vil det trolig lønne seg for deg å bruke andre merker i steden for. (Nå får jeg vel gr på nakken... ) Det kommer an på hvor mye fet fisk du får i deg hver uke i tillegg. Men er dette et produkt som passer for deg, så kan det jo hende det er helt riktig for deg. MEN, det som er viktig er ikke min mening, men hva du merker i egen kropp. Kanskje er dette nok for deg siden du føler deg bedre og har mer energi. Vi er alle forskjellige og har ulike behov. Er du usikker så er det bedre at du får testet nivåene dine hos legen. Anonymous poster hash: 66722...b5d
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2014 #13 Skrevet 15. oktober 2014 Hei kanskje jeg kan få spørre deg om noe siden det høres ut som om du kan mye om dette. Jeg bruker nå disse kapslene ( http://www.greteroede.no/nettbutikk/kjoekkenutstyr/76644375.o2.html ) og har gjort det i snart 1 år. Etter 3 mnd på disse oppdaget jeg plutselig en dag at jeg følte meg mye mer opplagt og ikke så trett og tung i kroppen som jeg hadde gjort i mange år. Er dette høy nok dose og syns du de ser bra ut? Anonymous poster hash: 2e99d...6c7 Jeg har ikke kjennskap til dette produktet, så har ikke noen erfaring med det. Tok en rask kikk på dem nå. Personlig synes jeg de er dyre hvis man ser på dosering. I hvert fall sammenlignet med noen andre omega3-produkter jeg husker prisen på i farten, samt D-vit. produkter - og ser dette i sammenheng med dosering. Riktignok har disse fra gr også E-vit. og det kan være dyrt å kjøpe separat. På den andre siden ser det ut som disse inneholder veldig lite vit.E siden de ikke oppgir mengde, bare sier at det er tilsatt for å opprettholde kvalitet og holdbarhet. Den inneholder bare 5 mg D-vit., som for de fleste vil være for lite gjennom vinteren. Skal du begynne å kjøpe D-vit. utenom så vil det trolig lønne seg for deg å bruke andre merker i steden for. (Nå får jeg vel gr på nakken... ) Det kommer an på hvor mye fet fisk du får i deg hver uke i tillegg. Men er dette et produkt som passer for deg, så kan det jo hende det er helt riktig for deg. MEN, det som er viktig er ikke min mening, men hva du merker i egen kropp. Kanskje er dette nok for deg siden du føler deg bedre og har mer energi. Vi er alle forskjellige og har ulike behov. Er du usikker så er det bedre at du får testet nivåene dine hos legen. Anonymous poster hash: 66722...b5d Takk for fint og utfyllende svar Anonymous poster hash: 2e99d...6c7
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2014 #14 Skrevet 15. oktober 2014 Skjønner godt at folk vil ha dette testet, man blir ganske syk mangler man dette. Jeg ble testet i fjor høst, da jeg var så dårlig, var hos legen flere ganger den vinteren, men nei ingenting var galt. Så 5 mnd etterpå, får jeg vite at den prøven jeg tok på høsten viste lave d vitamin verdier. Startet på veldig høy dose, og 2-4 uker etterpå var jeg mye bedre. Jeg fikk ødelagt et helt skoleår. Jeg er atopiker og, så både eksem og astma blir mye dårligere da jeg har lite D-vitamin. Nå går jeg på daglig høy dose, men er dårlig i år og. Så jeg kommer til å be om ny prøve. Anonymous poster hash: 2a422...071
ormeynglet Skrevet 15. oktober 2014 #15 Skrevet 15. oktober 2014 Hva slags tilskudd anbefales? Holder det med daglig inntak av tran, eller bør man ta D-vitamindråper?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå