Gå til innhold

"Babyen min skal bare spise hver 4 time"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sa venninnen min som fikk baby for 3 mnd siden.

Jeg ser jo at barnet er sulten lenge før, han spiser på hendene sine og lager "suttelyder", men får ikke mat før den fjerde timen er der.

Er ikke dette litt over grensen?

Jeg prøver å fortelle henne at barnet må bli ammet når han er sulten, uavhengig av om det er 2 eller 4 timer siden.

Anonymous poster hash: c5601...8da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså alle babyer er jo ikke like? Noen trenger mer mat enn andre?

Helt ærlig får jeg ganske vondt i meg av barnet :/

HI

Anonymous poster hash: 5b8c3...a6e

Skrevet

Om ungen går for øite opp i vekt eller ikke har det bra vil nok Helsestasjonen fange opp dette, men du kan jo holde ett øye med babyen.

Babyer sutter på hendene sine og lager lyder hele tiden selv om de får nok mat. Helt vanlig.

Anonymous poster hash: 98b64...e98
Skrevet

Din venninne kjenner sikkert sitt eget barn best. Helsestasjonen følger med på vektøkning, så du trenger ikke bekymre deg.

Anonymous poster hash: fa6bb...7a7

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg, og mener at man bør gi barnet mat når dte viser tegn på sult. Men er ikke barnet hennes underernært, men virker ellers glad og fornøyd og legger på seg så har det det nok fint. For alle oss som er født på 60-,70-, og 80-tallet så var det helt vanlig at man kun fikk mat hver fjerde time helt fra barselavdelingen på sykehuset, og vi har da stort sett vokst opp og hatt det fint vi :)

Anonymous poster hash: 8a346...1ff
Skrevet

Nå er vel ikke akkurat det å spise på fingrene tegn på sult, det gjør jo småbarn hele tiden...

Jeg har fullammet i 6 mnd to ganger og det er egentlig bare første 2-3 ukene de ammet i hytt og gevær, etter det spiste de ca hver tredje time. Jeg ammet ihvertfall ikke hver gang de suttet på hånda ;) Var de sultne gav de mye mer høylytt tegn på det...

Anonymous poster hash: 3182b...fee

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg, og mener at man bør gi barnet mat når dte viser tegn på sult. Men er ikke barnet hennes underernært, men virker ellers glad og fornøyd og legger på seg så har det det nok fint. For alle oss som er født på 60-,70-, og 80-tallet så var det helt vanlig at man kun fikk mat hver fjerde time helt fra barselavdelingen på sykehuset, og vi har da stort sett vokst opp og hatt det fint vi :)

Men blant disse generasjonene var det også veldig vanlig å ikke ha "nok melk". Og hvorfor det? Jo fordi ungen ikke får styre produksjonen selv. Hvordan skal de klare å øke for eksempel når de kun blir ammet hver fjerde time?

Anonymous poster hash: 6511e...491

Skrevet

Men blant disse generasjonene var det også veldig vanlig å ikke ha "nok melk". Og hvorfor det? Jo fordi ungen ikke får styre produksjonen selv. Hvordan skal de klare å øke for eksempel når de kun blir ammet hver fjerde time?

Anonymous poster hash: 6511e...491

Jeg er helt enig med deg i det, men nå kommenterte jo ikke HI at hun var bekymret for at mor ikke hadde nok melk, men om barnet hadde det bra :)

Skrevet

Min skal også spise hver fjerde time helst, da hun går for mye opp i vekt. Er ikke alltid det går men vi prøver. Kan hende det er sånn for din venninne også?

Skrevet

Mitt barn hadde voldsomt sugebehov, og om jeg hadde brukt "sutte på fingrene" som tegn til sult, ville han blitt ammet døgnet rundt.

Jeg har en venninne som gjorde nettopp det siden datteren ikke tok smokk. Puppen ut døgnet rundt, og dertter pupp og mat hver gang babyen viser tegn til sult. Enden på visa er at hun har klart å få en 1-åring som sprenger vektkurven helt. Helsesøsteren har begynt å hinte om at babyen kanskje er litt for stor og at matmengden kanskje burdes begrenses. Det virker som om hun ikke eier selvregulering, hun spiser alt hun får og blir aldri mett. Visst ganske uvanlig, men ikke helt uhørt.

Det er forøvrig fremdeles ganske vanlig å føle en timeplan i andre land, særlig med babyer som får flaske.

Anonymous poster hash: 9f367...362

Skrevet

Er babyen sulten regner jeg med at babyen SKRIKER...ikke nøyer seg med å sutte på fingrene.

Alle mine 3 har hatt et enormt suttebehov uten nødvendigvis å være sulten.

De færreste babyer er stille når de er sultne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...