Gå til innhold

Hvordan fargelegger din førsteklassing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en del fargeleggingsoppgaver i matte, og det er ren smerte!!

Hun er kjempeflink å tegne, men fargelegger så unøyaktig og stygt. Sliter med å holde seg innenfor kantene, for ikke å snakke om å motivere seg til å gjennomføre..

Anonymous poster hash: 45024...29a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er mine 2. og 3. klassing. Jenta farget veldig nøyaktig og tett, og har fortsatt med det. Gutten farget en del utenfor, og det var mer streker i forskjellige retninger enn farging. Nå som 3. klassing er det ikke utenfor strekene på samme måte, men han gidder ikke fylle ut skikkelig. Fargelegging har vært ren smerte for gutten vår også, mens jenta vår elsker slike oppgaver.

Skrevet

Jeg synes ikke farvelegging har så mye med matte å gjøre. Hadde heller fått henne til å sette et kryss med riktig farge, så kan dere heller fokusere på mattedelen av oppgaven:)

Skrevet

Jeg synes ikke farvelegging har så mye med matte å gjøre. Hadde heller fått henne til å sette et kryss med riktig farge, så kan dere heller fokusere på mattedelen av oppgaven:)

Nå er det slik at barn ofte liker å bruke konkreter, og mange av tegningene i mattebøkene er lagt opp slik at de er konkreter - altså at det er enklere for ungene å relatere det til det de skal lære. 

Når det gjelder spørsmålet her, så er fargelegging en god øvelse for finmotorikken, som de får igjen for når de skal lære seg å skrive pent.  Men førsteklassingene er "bare" 5-6 år, så ikke vær bekymra. Øv hjemme på å la barnet få klippe figurer (gjerne enkle til å begynne med, som sirkel, firkant, trekant osv), å bruk tykke streker slik at det er lettere for han/hun å følge med saksa. Dette er og en god motorisk øvelse, som kanskje kan føre til at barnet føler at fargelegginga går litt lettere. Følg også med på blyantgrepet :)

Hilsen lærer'n

Anonymous poster hash: 3b80e...f01

Skrevet

Nå er det slik at barn ofte liker å bruke konkreter, og mange av tegningene i mattebøkene er lagt opp slik at de er konkreter - altså at det er enklere for ungene å relatere det til det de skal lære.  Når det gjelder spørsmålet her, så er fargelegging en god øvelse for finmotorikken, som de får igjen for når de skal lære seg å skrive pent.  Men førsteklassingene er "bare" 5-6 år, så ikke vær bekymra. Øv hjemme på å la barnet få klippe figurer (gjerne enkle til å begynne med, som sirkel, firkant, trekant osv), å bruk tykke streker slik at det er lettere for han/hun å følge med saksa. Dette er og en god motorisk øvelse, som kanskje kan føre til at barnet føler at fargelegginga går litt lettere. Følg også med på blyantgrepet :) Hilsen lærer'n Anonymous poster hash: 3b80e...f01

Forstår godt at det er en god øvelse når det kommer til finmotorikk, men når matteleksa blir preget av at barnet ikke klarer å tegne innenfor strekene, blir det ikke mye god læring. Da kan man heller fokusere på finmotorikk og utvikling av slike ferdigheter i en annen kontekst.

Hilsen lærer.

Skrevet

Fargeleggingen er selve oppgaven. Andre typer oppgaver går hun løs på med stor iver. Men hun har lett for å bli unøyaktig for eksempel med hvordan bokstaver er i størrelse i forhold til hverandre..

HI

Anonymous poster hash: 45024...29a

Skrevet

Fargeleggingen er selve oppgaven. Andre typer oppgaver går hun løs på med stor iver. Men hun har lett for å bli unøyaktig for eksempel med hvordan bokstaver er i størrelse i forhold til hverandre..

HIAnonymous poster hash: 45024...29a

Da ville jeg prøvd å ha mest fokus på om hun følger oppskriften rett i fargeleggingsoppgaven og heller se litt mellom fingrene på hvor fint hun fargelegger:) Hvis vi studerer en gjennomsnittlig mattebok for 1. klasse, så har de en overvekt av fargeleggingsoppgaver. Dette er trist, for det kan ødelegge litt av gleden med matematikk for de barna som ikke er så glad i å tegne. Du sier jo selv at hun kaster seg over de andre oppgavene med iver, og det er jo nettopp denne iveren som er gull verdt for hennes videre utvikling i faget.

Så kan dere heller prøve å fokusere på nøyaktighet når dere øver på å skrive bokstavene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...