Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 Kvinner født i 1997 eller senere vil nå ikke kunne si nei til verneplikt hvis de godkjennes på sesjon. http://www.nrk.no/rogaland/haper-pa-kvinnerush-i-forsvaret-1.11985297 Hva mener dere? Anonymous poster hash: 7d85d...2dd
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 Kjempebra Det skal jo være likestilling. Anonymous poster hash: a4c3f...064
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #3 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg syn det bør være valgfritt for både menn og damer. Det er nok av de som melder seg frivillig. Anonymous poster hash: 06ace...fb7
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #4 Skrevet 14. oktober 2014 Fullstendig tåpelig. Den såkalte likestillingen er helt ute av kurs. Anonymous poster hash: f4b62...94b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 Fullstendig tåpelig. Den såkalte likestillingen er helt ute av kurs. Anonymous poster hash: f4b62...94b Hvorfor mener du det? Er det ikke likestilling at det er like plikter og rettigheter for begge kjønn? Anonymous poster hash: a4c3f...064
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #6 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg syn det bør være valgfritt for både menn og damer. Det er nok av de som melder seg frivillig. Anonymous poster hash: 06ace...fb7 Det er jo så og si frivillig idag. Holder å si du ikke har lyst eller ikke er motivert så står du vel ikke akkurat først i køen heller. Synes det bare skulle mangle at ikke det er verneplikt for kvinner i dette landet her også nå i 2014. Militæret har et ufortjent dårlig rykte. Jeg tok min førstegangstjeneste i garden og lærte vanvittig mye! Mest av alt om meg selv og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ble voksen det året. Anonymous poster hash: 12a93...cf3
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #7 Skrevet 14. oktober 2014 Fullstendig tåpelig. Den såkalte likestillingen er helt ute av kurs. Anonymous poster hash: f4b62...94b Hvorfor mener du det? Er det ikke likestilling at det er like plikter og rettigheter for begge kjønn? Anonymous poster hash: a4c3f...064 Det er ikke det. I realiteten mister kvinner rettigheter og får flere plikter. Menn er de store vinnerne og det geniale er at de får kvinner til å tro st det handler om likestilling. Anonymous poster hash: f4b62...94b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #8 Skrevet 14. oktober 2014 Skulle bare mangle. Selv har jeg avtjent min verneplikt og vel så det. Anonymous poster hash: 79835...be1
Elsker livet Skrevet 14. oktober 2014 #9 Skrevet 14. oktober 2014 Får håpe det tilrettelegges for de sarteste. Det stod ikke så mye i artikkelen hvordan denne verneplikte skulle gjennomføres. Skulle jeg gått gjennom det samme som mannen gjorde da han var i millitæret, hadde jeg nok blitt traumatisert og fått en psykisk knekk. I tillegg vil det, om det ikke er relevant i forhold til utdannelsen, gi kvinner enda et år etterslep med tanke på karriere, og det vil bli enda høyere alder for førstegangsfødende.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 Får håpe det tilrettelegges for de sarteste. Det stod ikke så mye i artikkelen hvordan denne verneplikte skulle gjennomføres. Skulle jeg gått gjennom det samme som mannen gjorde da han var i millitæret, hadde jeg nok blitt traumatisert og fått en psykisk knekk. I tillegg vil det, om det ikke er relevant i forhold til utdannelsen, gi kvinner enda et år etterslep med tanke på karriere, og det vil bli enda høyere alder for førstegangsfødende. Får håpe det tilrettelegges for de sarteste. Det stod ikke så mye i artikkelen hvordan denne verneplikte skulle gjennomføres. Skulle jeg gått gjennom det samme som mannen gjorde da han var i millitæret, hadde jeg nok blitt traumatisert og fått en psykisk knekk. I tillegg vil det, om det ikke er relevant i forhold til utdannelsen, gi kvinner enda et år etterslep med tanke på karriere, og det vil bli enda høyere alder for førstegangsfødende.Ett år ekstra har nok ikke så ufattelig mye å si for eggene gitt...... Anonymous poster hash: 7fcb1...e80
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 Idiotisk. Jeg er for likestilling som like muligheter, lik lønn for likt arbeid osv. Men kvinner og menn er fysisk forskjellige; muskler hormoner osv. Og ja, I'll go there: kvinner er gravide, føder og ammer. Det er mer enn nok. For all del, hvis kvinner ønsker å avtjene verneplikt er det flott. Men det bør ikke være plikt. Anonymous poster hash: 9fe15...e6a
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #12 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg syn det bør være valgfritt for både menn og damer. Det er nok av de som melder seg frivillig. Anonymous poster hash: 06ace...fb7 Håper du tuller nå? Er du i det hele tatt klar over hvor få soldater/styrker vi har her til lands i forhold til de enorme området som skal dekkes opp? Bare tenk på den laaaaange kystlinja vår, grensene mot Sverige (og Russland) osv! Hvis Norge hadde blitt invadert hadde vi hatt styrker til å kjempe i 45 min før vi måtte ha kapitulert, forklarte en FN-soldat jeg datet for noen år siden. Og det er SKREMMENDE!. Vi er DØNN avhengig av hjelp utenifra om Norge skulle blitt angrepet! Som mor til 4 så skremmer det livskiten av meg å tenke på at ungene kanskje må ut i krigen en gang i framtiden. Men vi er rett og slett ikke mange nok innbyggere til at militæret kan være frivillig Anonymous poster hash: c14ba...32e
Elsker livet Skrevet 14. oktober 2014 #13 Skrevet 14. oktober 2014 Får håpe det tilrettelegges for de sarteste. Det stod ikke så mye i artikkelen hvordan denne verneplikte skulle gjennomføres. Skulle jeg gått gjennom det samme som mannen gjorde da han var i millitæret, hadde jeg nok blitt traumatisert og fått en psykisk knekk. I tillegg vil det, om det ikke er relevant i forhold til utdannelsen, gi kvinner enda et år etterslep med tanke på karriere, og det vil bli enda høyere alder for førstegangsfødende. Får håpe det tilrettelegges for de sarteste. Det stod ikke så mye i artikkelen hvordan denne verneplikte skulle gjennomføres. Skulle jeg gått gjennom det samme som mannen gjorde da han var i millitæret, hadde jeg nok blitt traumatisert og fått en psykisk knekk. I tillegg vil det, om det ikke er relevant i forhold til utdannelsen, gi kvinner enda et år etterslep med tanke på karriere, og det vil bli enda høyere alder for førstegangsfødende.Ett år ekstra har nok ikke så ufattelig mye å si for eggene gitt...... Anonymous poster hash: 7fcb1...e80 Om vi i snitt ventet enda ett år tror jeg nok det vil bli flere barnløse, langt flere som trenger fertilitetsbehandling og flere som har økt risiko for spontanabort, og misdannelser hos foster.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #14 Skrevet 14. oktober 2014 Håper du tuller nå? Er du i det hele tatt klar over hvor få soldater/styrker vi har her til lands i forhold til de enorme området som skal dekkes opp? Bare tenk på den laaaaange kystlinja vår, grensene mot Sverige (og Russland) osv! Hvis Norge hadde blitt invadert hadde vi hatt styrker til å kjempe i 45 min før vi måtte ha kapitulert, forklarte en FN-soldat jeg datet for noen år siden. Og det er SKREMMENDE!. Vi er DØNN avhengig av hjelp utenifra om Norge skulle blitt angrepet! Som mor til 4 så skremmer det livskiten av meg å tenke på at ungene kanskje må ut i krigen en gang i framtiden. Men vi er rett og slett ikke mange nok innbyggere til at militæret kan være frivillig Anonymous poster hash: c14ba...32e Men slik det er i dag så er det jo bare et fåtall av de vernepliktige som blir innkalt til tjeneste. Det er også mange som virkelig ønsker å avtjene vikeplikten som ikke får fordi det ikke er mange nok plasser. Se hva som står i artikkelen jeg linket til over: "I dag er om lag 1.000 kvinner og 7.000 menn inne til førstegangstjeneste. Andelen vernepliktige er selvsagt langt høyere, rundt 60.000 totalt per årskull. Utad kan det framstå som noe tilfeldig hvem som må avtjene førstegangstjenesten og hvem som får slippe. – Vi er heldigvis i den situasjonen at det er veldig attraktivt å få komme inn og avtjene førstegangstjenesten. Det vi oftere opplever er at ungdom som gjerne vil inn, ikke får plass, sier Søreide. " Dvs. at allerede i dag så er det mange som ikke får komme inn. Det står ikke noe i artikkelen om at de samtidig med at de innfører verneplikt for kvinner skal opprette flere plasser. Om de ikke oppretter flere plasser så vil dette bare føre til at enda færre menn skal avtjene vikeplikten fordi kvinner skal inn med en større prosent. Jeg mener dette er en helt feilslått likestillingsgrep. Og som en over nevnte, så taper kvinner allerede ift. menn når det kommer til karriere, permisjon med barn, svangerskap osv. Ordningen slik den har fungert siste årene at de kvinnene som er på sesjon og blir innkalt kan si ja eller nei har fungert godt. Det blir urimelig å tvinge flere kvinner inn når det er mange menn som ønsker å avtjene verneplikten som ikke får gjøre det. Anonymous poster hash: 7d85d...2dd
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #15 Skrevet 14. oktober 2014 Hva med de som er blitt unge mødre? Anonymous poster hash: e8751...5f7
kråkemamma Skrevet 14. oktober 2014 #16 Skrevet 14. oktober 2014 Kjempebra:) Om det blir et bedre system på hvem som må tjenestegjøre og at de som ønsker og klarer å gjennomføre tjenesten får gjøre det så blir det bra. Vi er ikke tjent med en gjeng umotiverte tenåringer uansett kjønn. Med en god mix av kjønn vil både kunnskap og arbeidsmiljø bli bedre. At damer er svakere fysisk er en ting men de har like mye å stille opp med på logikk, ledelse osv. Jeg har førstegangstjeneste og utenlandstjeneste. Hadde valgt det igjen om jeg kunne. Mann, barn og utdannelse har jeg også gitt.. Et år er ikke lenge. Så er det opp til hver enkelt om de vil ta videre jobb i Forsvaret. Det er jo mange muligheter der. Man kan være lærlig i ymse fag f eks.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #17 Skrevet 14. oktober 2014 Hva med de som er blitt unge mødre? Anonymous poster hash: e8751...5f7 Da må det jo bli på samme måte som de unge fedrene. Mange mener jo så "fint" nå at far er like god omsorgsperson som mor når barnet er baby, så her får mor gå i militæret mens far står igjen hjemme med baby på armen! Anonymous poster hash: 484aa...01a
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #18 Skrevet 14. oktober 2014 Det betyr flere år for kvinner ute av studier / arbeidslivet. Kvinner tjener allerede landet ved å bli gravide, føde barn og ved å ha mest permisjon. Dersom en ung kvinne først er i militæret, så blir gravid 2 ganger, blir syk i graviditeten og så tar mammapermisjon så er det ganske mange år utenfor arbeidslivet eller studier. Anonymous poster hash: 79706...476
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #19 Skrevet 14. oktober 2014 Hva med de som er blitt unge mødre? Anonymous poster hash: e8751...5f7 Da må det jo bli på samme måte som de unge fedrene. Mange mener jo så "fint" nå at far er like god omsorgsperson som mor når barnet er baby, så her får mor gå i militæret mens far står igjen hjemme med baby på armen! Anonymous poster hash: 484aa...01a Tenker du da at far skal amme eller skal man gi flaske fordi det passer staten best? Hvor er barnets beste? Anonymous poster hash: 79706...476
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #20 Skrevet 14. oktober 2014 Hva med de som er blitt unge mødre? Anonymous poster hash: e8751...5f7 Da må det jo bli på samme måte som de unge fedrene. Mange mener jo så "fint" nå at far er like god omsorgsperson som mor når barnet er baby, så her får mor gå i militæret mens far står igjen hjemme med baby på armen! Anonymous poster hash: 484aa...01a Tenker du da at far skal amme eller skal man gi flaske fordi det passer staten best? Hvor er barnets beste? Anonymous poster hash: 79706...476 Jeg vil tro at annie...01a mente det hun skrev delvis ironisk...?! Anonymous poster hash: 7d85d...2dd
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #21 Skrevet 14. oktober 2014 Hva med de som er blitt unge mødre? Anonymous poster hash: e8751...5f7 Da må det jo bli på samme måte som de unge fedrene. Mange mener jo så "fint" nå at far er like god omsorgsperson som mor når barnet er baby, så her får mor gå i militæret mens far står igjen hjemme med baby på armen! Anonymous poster hash: 484aa...01a Tenker du da at far skal amme eller skal man gi flaske fordi det passer staten best? Hvor er barnets beste? Anonymous poster hash: 79706...476 Jeg vil tro at annie...01a mente det hun skrev delvis ironisk...?! Anonymous poster hash: 7d85d...2dd Hehe, ok Ikke alltid like lett på nett Anonymous poster hash: 79706...476
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #22 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg ble kalt inn til sesjon da jeg var litt yngre, født i 90. Alle jenter ble kalt inn, men var frivillig å gå. Veldig glad for at dette likestillingstullet ikke ble gjennomført før jeg var utenfor "faresonen". Anonymous poster hash: 5efb9...c9b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #23 Skrevet 14. oktober 2014 Hva med de som er blitt unge mødre? Anonymous poster hash: e8751...5f7 Da må det jo bli på samme måte som de unge fedrene. Mange mener jo så "fint" nå at far er like god omsorgsperson som mor når barnet er baby, så her får mor gå i militæret mens far står igjen hjemme med baby på armen! Anonymous poster hash: 484aa...01a Tenker du da at far skal amme eller skal man gi flaske fordi det passer staten best? Hvor er barnets beste? Anonymous poster hash: 79706...476 Jeg vil tro at annie...01a mente det hun skrev delvis ironisk...?! Anonymous poster hash: 7d85d...2dd Hehe, ok Ikke alltid like lett på nett Anonymous poster hash: 79706...476 Riktig! Derfor jeg skrev fint i gåseøyne Likestillingskrigen er gått for langt. Jeg er helt for lik lønn for likt arbeid, og hele den greia der. Men, vi må ikke glemme at mann og kvinne er forskjellig, og at vi fra naturens siden er bygd opp både fysisk og psykisk på den måten at vi faktisk utfyller hverandre. Vi er faktisk ikke like... Anonymous poster hash: 484aa...01a
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #24 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg syn det bør være valgfritt for både menn og damer. Det er nok av de som melder seg frivillig. Anonymous poster hash: 06ace...fb7 Håper du tuller nå? Er du i det hele tatt klar over hvor få soldater/styrker vi har her til lands i forhold til de enorme området som skal dekkes opp? Bare tenk på den laaaaange kystlinja vår, grensene mot Sverige (og Russland) osv! Hvis Norge hadde blitt invadert hadde vi hatt styrker til å kjempe i 45 min før vi måtte ha kapitulert, forklarte en FN-soldat jeg datet for noen år siden. Og det er SKREMMENDE!. Vi er DØNN avhengig av hjelp utenifra om Norge skulle blitt angrepet! Som mor til 4 så skremmer det livskiten av meg å tenke på at ungene kanskje må ut i krigen en gang i framtiden. Men vi er rett og slett ikke mange nok innbyggere til at militæret kan være frivillig Anonymous poster hash: c14ba...32e Nei jeg tuller ikke. Det er flere som blir avvist fordi det ikke er plass til de. Til tross for at de er i toppform både fysisk og psykisk. Så hvis du syns det er noe feil med mengden soldater så er det de som bestemmer inntaket det er noe galt med. Anonymous poster hash: 06ace...fb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå