Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #27 Skrevet 14. oktober 2014 Vi har vaksinert, men jeg er samtidig skeptisk. Av den grunn ventet vi til barna var 4 år før vi begynte med vaksinene. I følge statestikken så er ikke dette noe problem og barna løper ingen risiko. Faktisk så er vi så ppeviligerte her i norge at den største risikoen, når en ser på enkelt individer som oppholder seg i norge, er selve bivirkningene av vaksinen. Men barna skal vokse opp, ut å reise osv. Da ser jeg nødvendigheten av vaksiner selv om jeg er skeptisk. Som en av de første kommenterer her, det er de voksne uvaksinerte dere vaksinetilhengere bør "angripe", for det er de det er flest ubeskyttede av, ikke de 3-5% spedbarna. En anna "viktig" vaksine som blir glemt er influensavaksinen, men hvor mange er det som vaksinerer barna sine eller seg selv mot influensa? Hvor ble det av solidariteten til de svake? Influensa tar flere liv hvert år i norge en hva alle de andre sykdommene vi vaksinerer mot har gjor de siste 20 åra her i norge. Det viser bare hvor dårlige vi er til å kalkulere risikoer på samme måte som noen er redd for å fly når det faktisk er bilturen til flyplassen som er den reele risikoen. Anonymous poster hash: bb7d8...187
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #28 Skrevet 14. oktober 2014 Vi har vaksinert, men jeg er samtidig skeptisk. Av den grunn ventet vi til barna var 4 år før vi begynte med vaksinene. I følge statestikken så er ikke dette noe problem og barna løper ingen risiko. Faktisk så er vi så ppeviligerte her i norge at den største risikoen, når en ser på enkelt individer som oppholder seg i norge, er selve bivirkningene av vaksinen. Men barna skal vokse opp, ut å reise osv. Da ser jeg nødvendigheten av vaksiner selv om jeg er skeptisk. Som en av de første kommenterer her, det er de voksne uvaksinerte dere vaksinetilhengere bør "angripe", for det er de det er flest ubeskyttede av, ikke de 3-5% spedbarna. En anna "viktig" vaksine som blir glemt er influensavaksinen, men hvor mange er det som vaksinerer barna sine eller seg selv mot influensa? Hvor ble det av solidariteten til de svake? Influensa tar flere liv hvert år i norge en hva alle de andre sykdommene vi vaksinerer mot har gjor de siste 20 åra her i norge. Det viser bare hvor dårlige vi er til å kalkulere risikoer på samme måte som noen er redd for å fly når det faktisk er bilturen til flyplassen som er den reele risikoen. Anonymous poster hash: bb7d8...187 Nei, det viser at det at folk flest har tatt de andre vaksinene som er en del av vaksineprogrammet har hatt effekt... Anonymous poster hash: 8f4cf...02a
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #29 Skrevet 14. oktober 2014 Er det vanlig å ta vaksinene på nytt som voksen? Burde jeg gjøre det? Hvor henvender jeg meg da, fastlegen? Og vil han i tilfelle se rart på meg...? Anonymous poster hash: 18b49...7b7
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #30 Skrevet 14. oktober 2014 Vi har vaksinert, men jeg er samtidig skeptisk. Av den grunn ventet vi til barna var 4 år før vi begynte med vaksinene. I følge statestikken så er ikke dette noe problem og barna løper ingen risiko. Faktisk så er vi så ppeviligerte her i norge at den største risikoen, når en ser på enkelt individer som oppholder seg i norge, er selve bivirkningene av vaksinen. Men barna skal vokse opp, ut å reise osv. Da ser jeg nødvendigheten av vaksiner selv om jeg er skeptisk. Som en av de første kommenterer her, det er de voksne uvaksinerte dere vaksinetilhengere bør "angripe", for det er de det er flest ubeskyttede av, ikke de 3-5% spedbarna. En anna "viktig" vaksine som blir glemt er influensavaksinen, men hvor mange er det som vaksinerer barna sine eller seg selv mot influensa? Hvor ble det av solidariteten til de svake? Influensa tar flere liv hvert år i norge en hva alle de andre sykdommene vi vaksinerer mot har gjor de siste 20 åra her i norge. Det viser bare hvor dårlige vi er til å kalkulere risikoer på samme måte som noen er redd for å fly når det faktisk er bilturen til flyplassen som er den reele risikoen. Anonymous poster hash: bb7d8...187 Nei, det viser at det at folk flest har tatt de andre vaksinene som er en del av vaksineprogrammet har hatt effekt... Anonymous poster hash: 8f4cf...02a Man kan lett tro at det er vaksinene sin fortjeneste, men når en vet at mange vaksinene bare virker 6-8 år så kan en spørre seg hvorfor sykdommene dette gjelder ikke blusser opp hos den voksne befolkningen hvor bara ca 30% er beskyttet. Og uansett så kommer du ikke unna at influensa faktisk er den største risikoen i dagens norge. Anonymous poster hash: bb7d8...187
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #31 Skrevet 16. oktober 2014 Er det vanlig å ta vaksinene på nytt som voksen? Burde jeg gjøre det? Hvor henvender jeg meg da, fastlegen? Og vil han i tilfelle se rart på meg...? Anonymous poster hash: 18b49...7b7 VoksneOppfriskningsvaksiner For flere av vaksinene som gis i barnevaksinasjonsprogrammet, trengs det gjentatte oppfriskningsdoser i voksen alder for å opprettholde beskyttelsen mot de aktuelle sykdommene. Slik oppfriskningsvaksinasjon anbefales mot sykdommene stivkrampe, difteri og kikhoste. Dette bør gjøres ca. hvert 10. år og gjelder alle voksne, også personer som ikke har tenkt seg på utenlandsreise. På grunn av økt risiko for smitte og videre spredning av smitte til sårbare pasienter er dette spesielt viktig for helsepersonell. Ved reise til land hvor poliosmitte forekommer, bør det også gis oppfriskningsvaksine mot polio. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6464:0:25,8228&List_6212=6218:0:25,7075:1:0:0:::0:0 Du henvender deg til fastlegen. Anonymous poster hash: bb7d8...187
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #32 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg er egentlig for vaksinering men må si at i min familie er det genetisk predisposisjon for autoimmune sykdommer:ms,autoimmun hepatitt,pbc,autoimmun tyreoditt,psoriasis,vitiligo raynaud. Alt dette fikk min mors søster,brødre og hun selv. Til slutt fant det genet hos mora mi som gir pbc/aih. Og hun fikk denne sykdommen da hun tok hep B vaksine i voksen alder. Det finnes familier der barna ikke skulle få vaksiner. Helsearbeidere gjør ikke nok til å identifisere de og diskusjon går bare idiotisk rundt om en er motstander eller pro. Uten relevant diskusjon om et enkelt menneske er egnet til å få vaksine. Mine barn har fått vaksiner i noe slakkere tidsrom fordi fastlegen kjenner oss personlig og vet om våres familiebakgrunn. Men,hvor mange tar hensyn til det? Hvor mange spør,hvor mange nevner? Nesten ingen. La oss få frem viktige ting som kan redde livet til enkelte. Anonymous poster hash: 9b59e...49a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #33 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg er ikke imot vaksinering, men lurer på; Hvor mange av dere som hyler høyt om hvor idiotiske de som velger å ikke vaksinere sine barn er, har tatt seg bryet med å revaksinere dere selv? Det har jeg såklart gjort! Når det er sagt er det feks ikke like alvorlig for en voksen kontra baby å få kikhoste. Skal faktisk ta vaksinepåfyll snart da det er snart ti år siden sist:( Anonymous poster hash: 74733...14d
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2014 #34 Skrevet 16. oktober 2014 Vi følger vaksinasjonsprogrammet der vi bor, dvs stort sett de samme vaksinene som i Norge pluss TBE (tick borne encephalitis) samt Hep A og B. Vi voksne passer også på å ha vaksinene à jour til enhver tid. Stivkrampe og poli er skikkelig skumle greier, og stivkrampe trenger man ikke å reise veldig langt for å få. Men vi vaksinerer ikke mot influensa eller omgangssyke/reisesyke og vi passet på at han fikk vannkopper tidlig. Slik sett ligger vi sikkert et sted i midten mellom vaksinetilhengere og -skeptikere. Anonymous poster hash: 33296...7e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå