Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 Datteren min hadde nylig bursdag. Foreldrene mine visste at (de kommende) bonusbarna mine også skulle være der. Bonusbarna mine kaller allerede foreldrene mine for besteforeldrenavn, noe de gjør helt på eget initiativ. Foreldrene mine hadde med seg gave til datteren selvsagt, men også en litt stor gave til den andre datteren min som ikke hadde bursdag. Burde de hatt med en liten ting til hver av bonusbarna mine også? Jeg er ikke irritert på dem eller noe, for skjønner om det ikke er like naturlig for dem. Men jeg kommer til å være mer inkluderende om noen av mine barn eller bonusbarn får egne bonusbarn Jeg sier "kommende" bonusbarn siden mange her er bestemte på at det ikke er bonusbarn når man ikke bor sammen. Uansett hvor lenge man har vært sammen Anonymous poster hash: a3b5b...f96
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 Nei, hvorfor skulle de det? Anonymous poster hash: 51e6b...7c8
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #3 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg ville ikke reagert så enormt nei. Du bor ikke sammen med disse barna. Saken er en annen den dagen dere bir sammen, men selv da skal du ikke automatisk regne med at fin familie gir helt likt til sin barnebarn og din samboers barn. Anonymous poster hash: e5d50...7ce
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #4 Skrevet 14. oktober 2014 Nja, vanskelig, men jeg tenker at siden dere ikke engang bor sammen, så nei. Skjønner godt at det ikke er naturlig for foreldrene dine å kjøpe til `alle` barna som kommer i selskapet. Kjøper foreldrene til kjæresten din til bonusbarna til dine barn da? Hadde det vært naturlig? Anonymous poster hash: 093ab...ad5
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 Nja, vanskelig, men jeg tenker at siden dere ikke engang bor sammen, så nei. Skjønner godt at det ikke er naturlig for foreldrene dine å kjøpe til `alle` barna som kommer i selskapet. Kjøper foreldrene til kjæresten din til bonusbarna til dine barn da? Hadde det vært naturlig? Anonymous poster hash: 093ab...ad5 Nest siste setningen skulle være: Kjøper foreldrene til kjæresten din til dine barn da? Anonymous poster hash: 093ab...ad5
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #6 Skrevet 14. oktober 2014 Nei, men hadde dere bodd ilag hadde det i mine øyne vert naturlig. Mine barn får gaver mannens foreldre, enda de ikke er hans biologiske. Glad de blir inkludert på samme måte som hans biologiske. Anonymous poster hash: 2f2e3...89f
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #7 Skrevet 14. oktober 2014 Ja, det synes jeg de skulle ha gjort. Greit nok om bare bursdagsbarnet fikk gave, men det å ta med en liten oppmerksomhet til det ene barnet men ikke de andre synes jeg er veldig uklokt. Voksne mennesker burde tenke litt lenger. Anonymous poster hash: a4115...ba1
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #8 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg skjønner ikke hvordan dere kan sidestille det med "alle barna som kommer i selskapet", men det er nå meg. Vi har vært sammen i flere år og skal flytte sammen i løpet av 2015. Hvorfor endrer alt seg akkurat den dagen man flytter sammen? Barna våre kaller hverandre for søsken, de kaller oss for stemor og stefar, de kaller mine foreldre besteforeldre. Hva blir forskjellen den dagen vi deler bolig? Bortsett fra at vi da heldigvis får sett hverandre de få hverdagene vi ikke får gjort det pr idag. Men for øvrig familie gjør det egentlig ikke stort fra eller til.... Det blir annerledes den andre veien, så jeg vet ikke hva foreldrene til kjæresten min hadde gjort. Der er nemlig bare en forelder i live, og det er en litt surrete en, som knapt husker å kjøpe til sine egne. Anonymous poster hash: a3b5b...f96
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #9 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg skjønner ikke hvordan dere kan sidestille det med "alle barna som kommer i selskapet", men det er nå meg. Vi har vært sammen i flere år og skal flytte sammen i løpet av 2015. Hvorfor endrer alt seg akkurat den dagen man flytter sammen? Barna våre kaller hverandre for søsken, de kaller oss for stemor og stefar, de kaller mine foreldre besteforeldre. Hva blir forskjellen den dagen vi deler bolig? Bortsett fra at vi da heldigvis får sett hverandre de få hverdagene vi ikke får gjort det pr idag. Men for øvrig familie gjør det egentlig ikke stort fra eller til.... Det blir annerledes den andre veien, så jeg vet ikke hva foreldrene til kjæresten min hadde gjort. Der er nemlig bare en forelder i live, og det er en litt surrete en, som knapt husker å kjøpe til sine egne. Anonymous poster hash: a3b5b...f96 Jeg er veldig enig i det du skriver her. Hvorvidt kjærestens foreldre gir dine barn gaver har heller ingen ting med saken å gjøre, det er veld ikke snakk om byttehandel her? En liten ting, om så bare en sjokolade, ville ha signalisert til barna at de er velkommen og regnes som familiemedlemmer. Jeg synes det var uklokt og korttenkt av foreldrene dine. Anonymous poster hash: a4115...ba1
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 Jo, det er forskjell på om dere bor sammen eller ikke. For andre enn dere er det et "mål" på hvor seriøse dere er, og om dette vil vare. Hvor ofte har dine foreldre truffet hans barn? De bor minst like mye hos sin mor går jeg ut i fra? Mao forventer du at dersom dine foreldre kommer på besøk og bonusbarn er hos mor så legger de igjen presang? Forventer du at dersom dine foreldre har arvegods de fordeler til sine barnebarn så må de også inkludere alle bonusbarnebarna som du ikke bor med? Om din mor syr og broderer bunad til alle sine barnebarn - skal hun også gjøre det til bonusbarn? Arv? Hvor setter du grensen på hvordan dine foreldre skal te seg mellom bonusbarnebarn og barnebarn? Anonymous poster hash: e5d50...7ce
Appelsinpiken Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 Enten gave til kun bursdagsbarnet, eller en oppmerksomhet til alle søsknene, enten de er hel, halv eller ste. Det er iallefall min mening, og slik det blir praktisert i vår familie.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #12 Skrevet 14. oktober 2014 Jo, det er forskjell på om dere bor sammen eller ikke. For andre enn dere er det et "mål" på hvor seriøse dere er, og om dette vil vare. Hvor ofte har dine foreldre truffet hans barn? De bor minst like mye hos sin mor går jeg ut i fra? Mao forventer du at dersom dine foreldre kommer på besøk og bonusbarn er hos mor så legger de igjen presang? Forventer du at dersom dine foreldre har arvegods de fordeler til sine barnebarn så må de også inkludere alle bonusbarnebarna som du ikke bor med? Om din mor syr og broderer bunad til alle sine barnebarn - skal hun også gjøre det til bonusbarn? Arv? Hvor setter du grensen på hvordan dine foreldre skal te seg mellom bonusbarnebarn og barnebarn? Anonymous poster hash: e5d50...7ce Ehm, jeg setter grensen ved en liten oppmerksomhet når de vet at dem skal være der. Ting som er naturlige å gjøre. Ikke legge igjen noe hvis ikke de er tilstede. Selvsagt ikke arv eller store ting som bunader. Det er snakk om en leke til 30 kr, en sjokolade, et blad. Foreldrene mine har hatt med en av dem på en helgetur uten meg, og vært på hyttetur med barna og meg. Dessuten bør ikke det om vi bor sammen eller ikke, være noen pekepinn på seriøsiteten når det gjelder mine foreldre! De vet da utmerket godt hvor vi står og hvorfor vi ikke bor sammen enda. Greit at mine søsken jeg ikke har så mye kontakt med eller andre tenker sånn, men ikke dem. Anonymous poster hash: a3b5b...f96
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #13 Skrevet 14. oktober 2014 Utenom de helgeturene så har de truffet dem kun i bursdager og noen få ganger utenom det. Men jeg merker generelt at de ikke er så åpne, de tar ikke til seg nye mennesker så lett. Der er jeg så tvert imot dem, sikkert derfor det plager meg litt. Anonymous poster hash: a3b5b...f96
Love my kidz Skrevet 14. oktober 2014 #14 Skrevet 14. oktober 2014 Det som ble feil her er at flere enn bursdagsbarnet fikk noe.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #15 Skrevet 14. oktober 2014 Reagerer mest på at kjærestens barn kaller foreldrene dine med besteforeldrenavn, når foreldrene dine tydeligvis ikke vil være bonusbesteforeldre. Ikke alle er like fortrolige med de nye storfamiliene, og kanskje har de dårlig erfaring med dette fra tidligere med dine søsken. Bonusbarnebarn som bare er i familien kort tid. Klart at besteforeldre skal få ha med gaver til sine egne barnebarn. Det blir jo feil uansett. Er bonusbarna små, så holder det kanskje med en sjokolade, men er de eldre så ser de jo at de andre får flotte gaver som kanskje de også ønsker seg. Økonomi spiller jo også inn her. Hva med de som har forskjellige fedre til barna. Skal fedrene og foreldre kjøpe til alle barna når de kommer? Man kan ikke forvente at alle skal innrette seg etter deres valg. Anonymous poster hash: d12d4...3d0
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #16 Skrevet 14. oktober 2014 En ting til, synes man har full rett til å nekte å kalles bestemor og bestefar av andre enn sine egne barnebarn, om man ikke ønsker det. Dette har jo sklidd helt ut. Anonymous poster hash: d12d4...3d0
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #17 Skrevet 14. oktober 2014 De har null erfaring med bonusbarnebarn fra før av. Jeg kan være enig i at det blir litt merkelig når barna kaller mine foreldre for "besteforeldrenavn". Alle rundt dem sier navnene dems og ingen oppfordrer til at de skal kalle dem med besteforeldrenavn. Men å avskjære det helt klarer jeg ikke. Der syns jeg heller mine voksne foreldre får klare ubehaget ved at små barn har gitt dem kosenavn. Anonymous poster hash: a3b5b...f96
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #18 Skrevet 14. oktober 2014 For og være helt ærlig så syns jeg alt dette styret med gaver til "bonus barn" har komet fullstendig ut av kontroll, for det første så regner jeg med at disse ungen har egne besteforeldre, tanter, onkler osv. Alle er så opptatt av at bonusbarna skal føle seg velkommen, at de ikke skal føle seg utenfor og at ALLE barna skal få lik mage gaver og summen må selvsagt være lik, ellers så blir det urettferdig. Men problemet er vel at det ikke er noen så får mer enn nettopp bonus barna. Først får de av sin egen familie og så får gaver/ penger av mors og fars nye familier, altså så får disse ungene 3 ganger så mye som unger av ikke skilte foreldre. Min søster er selv skilt og hun har 2 barn med sin eks mann. Der får de ungene av sin "ekte" familie, så av fars nye samboers familie, fars familie og min søsters nye svigerfamilie. Det er helt vilt alt det gaver de ungene får. I motsetning til mine som kun får av sin familie. Dette med at alt skal være likt, kommer helt ute av kontroll. Anonymous poster hash: 24be3...e4c
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #19 Skrevet 14. oktober 2014 Besteforeldre og barnebarn må få lov til å ha et spesielt forhold, ikke trenge å dele titlene, kunne gi hverandre gaver, overnatte, dra på turer sammen -alene- UTEN å få dårlig samvittighet. Det var ditt valg å utvide familien med fremmede, ikke noe barn og besteforeldre valgte. Skal virkelig ikke dine foreldre få gi gaver til sine egne barnebarn uten å måtte unnskylde seg? Man snakker hele tiden om bonusbarnas følelser, men hva med dine barns følelser? Anonymous poster hash: d12d4...3d0
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #20 Skrevet 14. oktober 2014 Min mann har et barn fra tidligere, jeg har et barn fra tidligere og vi har et felles. Mine foreldre kjøper gaver til sine barnebarn og en oppmerksomhet til bonusbarnet. Hans foreldre gjør det på samme måte. Det ER forskjell og det er helt greit. Anonymous poster hash: 4b7e4...8f8
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #21 Skrevet 14. oktober 2014 For og være helt ærlig så syns jeg alt dette styret med gaver til "bonus barn" har komet fullstendig ut av kontroll, for det første så regner jeg med at disse ungen har egne besteforeldre, tanter, onkler osv. Alle er så opptatt av at bonusbarna skal føle seg velkommen, at de ikke skal føle seg utenfor og at ALLE barna skal få lik mage gaver og summen må selvsagt være lik, ellers så blir det urettferdig. Men problemet er vel at det ikke er noen så får mer enn nettopp bonus barna. Først får de av sin egen familie og så får gaver/ penger av mors og fars nye familier, altså så får disse ungene 3 ganger så mye som unger av ikke skilte foreldre. Min søster er selv skilt og hun har 2 barn med sin eks mann. Der får de ungene av sin "ekte" familie, så av fars nye samboers familie, fars familie og min søsters nye svigerfamilie. Det er helt vilt alt det gaver de ungene får. I motsetning til mine som kun får av sin familie. Dette med at alt skal være likt, kommer helt ute av kontroll. Anonymous poster hash: 24be3...e4c Skjønner du ikke at dette ikke handler om antall gaver totalt, men om det å føle seg velkommen i en familie? I mine øyne viser du null forståelse for små barns følelser. Det å føle seg godtatt og velkommen er verdt uendelig mye mer enn gaven i seg selv, og det er helt uinteressant hva de har fått av andre. Anonymous poster hash: a4115...ba1
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #22 Skrevet 14. oktober 2014 For og være helt ærlig så syns jeg alt dette styret med gaver til "bonus barn" har komet fullstendig ut av kontroll, for det første så regner jeg med at disse ungen har egne besteforeldre, tanter, onkler osv. Alle er så opptatt av at bonusbarna skal føle seg velkommen, at de ikke skal føle seg utenfor og at ALLE barna skal få lik mage gaver og summen må selvsagt være lik, ellers så blir det urettferdig. Men problemet er vel at det ikke er noen så får mer enn nettopp bonus barna. Først får de av sin egen familie og så får gaver/ penger av mors og fars nye familier, altså så får disse ungene 3 ganger så mye som unger av ikke skilte foreldre. Min søster er selv skilt og hun har 2 barn med sin eks mann. Der får de ungene av sin "ekte" familie, så av fars nye samboers familie, fars familie og min søsters nye svigerfamilie. Det er helt vilt alt det gaver de ungene får. I motsetning til mine som kun får av sin familie. Dette med at alt skal være likt, kommer helt ute av kontroll. Anonymous poster hash: 24be3...e4c Skjønner du ikke at dette ikke handler om antall gaver totalt, men om det å føle seg velkommen i en familie? I mine øyne viser du null forståelse for små barns følelser. Det å føle seg godtatt og velkommen er verdt uendelig mye mer enn gaven i seg selv, og det er helt uinteressant hva de har fått av andre. Anonymous poster hash: a4115...ba1 Ehhhh... Skjønner ikke du at bonosbarna blir oppdratt til og få det neste av det de ønsker seg. Hva med de andre barna på feks julaften da som sitter med store øyne og skjønner hvorfor "Stine" har fått så mange pakker i forhold til alle andre. Anonymous poster hash: 24be3...e4c
SuperFries Skrevet 14. oktober 2014 #23 Skrevet 14. oktober 2014 Så lenge de tar med gave til flere enn den som har bursdag, så burde de ta med til alle.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #24 Skrevet 14. oktober 2014 Synes ikke de burde tatt med til alle, de tok med til barnebarna sine og det er nok. Anonymous poster hash: f9e50...ee0
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #25 Skrevet 14. oktober 2014 Så lenge de tar med gave til flere enn den som har bursdag, så burde de ta med til alle. Hvorfor det? De tok med til sine barnebarn. Anonymous poster hash: 4b7e4...8f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå