Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 Frokost - 3 hjemmelagede knekkebrød med magert pålegg Lunsj - havregryn med lettmelk Middag - 1 porsjon uansett hva det er (kjøtt, fisk, poteter) Kveldsmat - noen hjemmelagede knekkebrød Mellommåltid om jeg er sulten - gulrot, eple, yoghurt etc. Prøver å kutte ut alt søtt og fett som chips, kjeks ol. Morsjon i form av trilleturer. Anonymous poster hash: d2731...a82
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 Nei det trur jeg ikke. For mye mat. Men det spørs hva utgpkt ditt er. Er du svært overvektig og har hatt et veldig usundt kosthold så funker det jo. Men for meg dom skal ned 10 kg og har et helt alright kosthold nesten alltid funker ikke det der. Anonymous poster hash: 0a0db...f7a
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #3 Skrevet 14. oktober 2014 Har ca 15 kg jeg vil bli kvitt. Men må jo på en måte ha mat, hvor mener du jeg skal skrenke inn? Knekkebrødene er små, ca6x6 cm. Kan ikke trene så mye pga bekkenet og betennelser som må fikses. Men har tenkt å drive med styrketrening og rockering på stuegulvet. Har levd relativt usunt med mye småspising av snacks i sv.skap og permisjon fram til nå. Anonymous poster hash: d2731...a82
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #4 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg syns ikke det var for mye mat. Men du bør supplere med mer proteiner og grønnsaker. Og hvis du i tillegg trener det du tåler, tror jeg du vil gå ned - kanskje ikke så fort men det er jo uansett ikke bra å gå ned for fort., Anonymous poster hash: 98424...1f0
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 For få måltider, for store porsjoner, for mye karbohydrater. Anonymous poster hash: b7651...5d9
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #6 Skrevet 14. oktober 2014 For meg så ser det der ut som helt vanlig kosthold, absolutt ikke usundt. Men med 3 ganske store måltider-frokost-lunsj-vanlig middag, pluss kveldsmat med knekkebrød igjen og mellommåltider så ser ikke jeg helt hva som er kuttet ned? Det er jo kalorier i både grøt og knekkebrød og ikke minst vanlig middagsmat. I Tillegg ikke trening. Du kutter ut godteri så på lang sikt så går du nok ned noen kilo. Det var kanskje det som var planen. Anonymous poster hash: 0a0db...f7a
MrsMilla Skrevet 14. oktober 2014 #7 Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Frokost - 3 hjemmelagede knekkebrød med magert pålegg Lunsj - havregryn med lettmelk Middag - 1 porsjon uansett hva det er (kjøtt, fisk, poteter) Kveldsmat - noen hjemmelagede knekkebrød Mellommåltid om jeg er sulten - gulrot, eple, yoghurt etc. Prøver å kutte ut alt søtt og fett som chips, kjeks ol. Morsjon i form av trilleturer. Anonymous poster hash: d2731...a82 Det tror jeg :-) Har gått ned typisk 20 kilo fire ganger (etter graviditet typisk) på en livsstil i samme stil, og faktisk med noe godt til helgene. Men har lagt til litt mer aktivitet enn du setter opp. Ville anbefale at du tar noen knebøy og andre styrkeøvelser i forbindelse med trilleturene - ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt, men for å øke styrke samt stramme opp når du går ned i vekt. Poenget er jo ikke å gå på slankekur - blir jo bare tull med de greiene der - men å leve som om du er ti kilo mindre. Da blir man på sikt også ti kilo mindre. Jobber meg ned etter fjerde graviditeten her, og hadde ca 15 kg som måtte av for å nå normalvekt. Er godt i gang, har åtte igjen, går ned uten slankekur, spiser kake hver helg og tar meg et glass vin eller to et par ganger i uka, trener tre ganger i uka og går ned ca 2 kg i måneden. På et helt vanlig kosthold der jeg spiser meg mett, har smør i grøten og supplerer med ei ekstra brødskive om jeg skulle finne på å være sulten :-) Endret 14. oktober 2014 av MrsMilla
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #8 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg slanker meg nå, skal ned 10 kg. Spiser det du skriver med unntak av kveldsmat og mellommåltider. Til middag dropper jeg alt av saus eller fete ting, kun kjøtt/fisk og grønnsaker. Spiser ikke sukker i det hele tatt og tilnærmet ikke noe som inneholder hvetemel. Knekkebrødene er grove og hjemmelagde. Drikker kun vann, skummet melk og te. Går ned ca 1 kg i uka uten trening. Anonymous poster hash: 6eb90...346
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #9 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg slanker meg nå, skal ned 10 kg. Spiser det du skriver med unntak av kveldsmat og mellommåltider. Til middag dropper jeg alt av saus eller fete ting, kun kjøtt/fisk og grønnsaker. Spiser ikke sukker i det hele tatt og tilnærmet ikke noe som inneholder hvetemel. Knekkebrødene er grove og hjemmelagde. Drikker kun vann, skummet melk og te. Går ned ca 1 kg i uka uten trening. Anonymous poster hash: 6eb90...346 Den er jeg med på. Anonymous poster hash: 0a0db...f7a
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 Har ca 15 kg jeg vil bli kvitt. Men må jo på en måte ha mat, hvor mener du jeg skal skrenke inn? Knekkebrødene er små, ca6x6 cm. Kan ikke trene så mye pga bekkenet og betennelser som må fikses. Men har tenkt å drive med styrketrening og rockering på stuegulvet. Har levd relativt usunt med mye småspising av snacks i sv.skap og permisjon fram til nå. Anonymous poster hash: d2731...a82 Hei 😊 Jeg, som kostholdsveileder, tror du vil gå ned i vekt! Nøkkelen til suksess når det gjelder vekttap er mye mat! Det er derfor mange som ikke lykkes. Man tror det er lite mat som gjelder! Var jeg deg ville jeg meldt meg på et greteroedekurs 😊 Der vil du kunne spise som du har planlagt, men få det justert ut fra din vekt/høyde/aktivitet. Koster litt, men går du et kurs vil du lære nok til å ta resten av veien selv! Evt kan du få bestilt grunnboken til en bokhandel nær deg, tror det går! Jeg ville spist 3-4 knekkebrød til frokost med pålegg som du sier, og grønnsaker på toppen. Havregryn er fin lunsj, men finn ut hvor mye kalorier det er i grammene og hold deg til rundt 2-300 kcal per lunsj. Havregryn blir fort mye energi! Middag er topp: Kjør rene proteinkilder, mye grønt, litt potet/pasta/ris og en spiseskje med dressing/saus. 2-3 knekkebrød til kvelds. Tenk 300 gram frukt, og pass på å få i deg nok melk! Lett yoghurt, skyr, melk er bra. Og, kos deg litt på lørdagskveld med litt god mat, evt. sunnere snacks. Eneste jeg ville passet på var knekkebrødene. Hva er de laget av? Mye frø/nøtter er kaloririkt, og i mange tilfeller kan fiberrike kjøpeknekkebrød være like mettende og mindre kaloririke. Lykke til! Høres ut som en god plan! Ta en yoghurt i arbeidstiden og to frukt. Og en frukt på kvelden? Og husk bevegelse, gjerne litt høyt tempo en time-90 min om dagen er anbefalt 😊😊😊 Eller skritteller? 13000 for vektnedgang 😊 Anonymous poster hash: 9eb7d...fe2
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 Frokost - 3 hjemmelagede knekkebrød med magert pålegg Lunsj - havregryn med lettmelk Middag - 1 porsjon uansett hva det er (kjøtt, fisk, poteter) Kveldsmat - noen hjemmelagede knekkebrød Mellommåltid om jeg er sulten - gulrot, eple, yoghurt etc. Prøver å kutte ut alt søtt og fett som chips, kjeks ol. Morsjon i form av trilleturer. Anonymous poster hash: d2731...a82 Det tror jeg :-) Har gått ned typisk 20 kilo fire ganger (etter graviditet typisk) på en livsstil i samme stil, og faktisk med noe godt til helgene. Men har lagt til litt mer aktivitet enn du setter opp. Ville anbefale at du tar noen knebøy og andre styrkeøvelser i forbindelse med trilleturene - ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt, men for å øke styrke samt stramme opp når du går ned i vekt. Poenget er jo ikke å gå på slankekur - blir jo bare tull med de greiene der - men å leve som om du er ti kilo mindre. Da blir man på sikt også ti kilo mindre. Jobber meg ned etter fjerde graviditeten her, og hadde ca 15 kg som måtte av for å nå normalvekt. Er godt i gang, har åtte igjen, går ned uten slankekur, spiser kake hver helg og tar meg et glass vin eller to et par ganger i uka, trener tre ganger i uka og går ned ca 2 kg i måneden. På et helt vanlig kosthold der jeg spiser meg mett, har smør i grøten og supplerer med ei ekstra brødskive om jeg skulle finne på å være sulten :-) Men det er jo et valg det også da, hvor mye man vil gå ned i uka. (Jeg som svarte over her at jeg går ned 1 kg i uka). Jeg har gjort det sånn som jeg beskriver etter alle mine 3 barn. Jeg foretrekker å gå ned litt raskere (ca 1 kg i uka), og når jeg er i havn justerer jeg bare kostholdet ved å spise litt mer, men fortsatt sunt. Jeg mister fort motivasjonen hvis det går altfor tregt (feks 0,5 kg i uka), da sprekker jeg bare. Mange måter å gjøre det på, finnes ikke én fasit! Anonymous poster hash: 6eb90...346
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #12 Skrevet 14. oktober 2014 Med så mye karbohydrater vil du neppe gå ned i vekt. Jeg vil anbefale deg å prøve paleo livsstil for å gå ned i vekt Karbohydrater er den store skurken både mtp helseproblemer og overvekt. At man blir tjukk av å spise fett er bare en myte. Da hadde i så fall jeg og flere jeg kjenner som spiser paleo vært smellfeite. Jeg spiser kjøtt, fisk, fugl, nøtter, bær, litt frukt, litt fete meieriprodukter og har aldri følt meg bedre både vekt- og helsemessig. Kvisene er borte, energien er på topp, jeg er mett og god, og nå holder det med 3-4 måltider per dag. Dessuten slipper jeg telle kalorier, det som er en av mange faktorer som er så genialt med paleo. Kan virkelig anbefale det Kolesterolprøvene mine og diverse andre blodprøver viser supre resultater. Før da jeg inntok mye korn, en del raffinert sukker helgene og mer karbohydrater generelt slet jeg med ustabilt blodsukker i form av at jeg ble mer sulten/slapp/trøtt/uopplagt, kviser, oppblåst mage, var mer forkjølt m.m og trengte mer mat, mens nå er alt dette borte som dugg for sola. Kjenner flere som merker samme forbedringer Dette med forbedringer har jeg mange kilder på. Har selv sett mange foredrag på nettet fra leger, ernæringseksperter m.m. som har egne resultater samt pasienter å vise til. Jeg har aldri hatt så bra helse og vekt som etter jeg startet med paleo, både før, under og etter graviditeten. Jeg passet buksene mine noen dager etter fødselen og 7 dager etter fødsel var vekten min mindre enn før graviditet og magen flat, men selvfølgelig gjenstår det oppstramming Oi, dette ble en del, men jeg blir så engasjert og så er det hyggelig å hjelpe andre. Ønsker deg lykke til, er sikker på at du klarer det hvis du prøver paleo. Anonymous poster hash: 7db2b...2dd
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #13 Skrevet 14. oktober 2014 Har ca 15 kg jeg vil bli kvitt. Men må jo på en måte ha mat, hvor mener du jeg skal skrenke inn? Knekkebrødene er små, ca6x6 cm. Kan ikke trene så mye pga bekkenet og betennelser som må fikses. Men har tenkt å drive med styrketrening og rockering på stuegulvet. Har levd relativt usunt med mye småspising av snacks i sv.skap og permisjon fram til nå. Anonymous poster hash: d2731...a82 Hei Jeg, som kostholdsveileder, tror du vil gå ned i vekt! Nøkkelen til suksess når det gjelder vekttap er mye mat! Det er derfor mange som ikke lykkes. Man tror det er lite mat som gjelder! Var jeg deg ville jeg meldt meg på et greteroedekurs Der vil du kunne spise som du har planlagt, men få det justert ut fra din vekt/høyde/aktivitet. Koster litt, men går du et kurs vil du lære nok til å ta resten av veien selv! Evt kan du få bestilt grunnboken til en bokhandel nær deg, tror det går! Jeg ville spist 3-4 knekkebrød til frokost med pålegg som du sier, og grønnsaker på toppen. Havregryn er fin lunsj, men finn ut hvor mye kalorier det er i grammene og hold deg til rundt 2-300 kcal per lunsj. Havregryn blir fort mye energi! Middag er topp: Kjør rene proteinkilder, mye grønt, litt potet/pasta/ris og en spiseskje med dressing/saus. 2-3 knekkebrød til kvelds. Tenk 300 gram frukt, og pass på å få i deg nok melk! Lett yoghurt, skyr, melk er bra. Og, kos deg litt på lørdagskveld med litt god mat, evt. sunnere snacks. Eneste jeg ville passet på var knekkebrødene. Hva er de laget av? Mye frø/nøtter er kaloririkt, og i mange tilfeller kan fiberrike kjøpeknekkebrød være like mettende og mindre kaloririke. Lykke til! Høres ut som en god plan! Ta en yoghurt i arbeidstiden og to frukt. Og en frukt på kvelden? Og husk bevegelse, gjerne litt høyt tempo en time-90 min om dagen er anbefalt Eller skritteller? 13000 for vektnedgang Anonymous poster hash: 9eb7d...fe2 Du sier at Skyr er bra. Skremmende at det kommer fra en kostholdsveileder. Kan du fortelle meg hva som er så "bra" med Skyr? Hvis man leser på varedeklarasjonen, ser man at den består av mange ingredienser, ergo er det et fabrikkert produkt, langt fra et naturlig produkt. Den består også av en del tilsatt sukker, noe som overhodet ikke er bra. Det er mye bedre å spise fete meieriprodukter. Selv kjører jeg en blanding av lavkarbo og paleo og aldri har jeg hatt så bra helse og holdt vekta så stabil, og dette gjør jeg UTEN å telle kalorier og jeg spiser meg både mett og god Har masse energi og er frisk året rundt, med andre ord så har jeg funnet formelen og det tror jeg mange andre mennesker også hadde gjort om de hadde kjørt lavkarbo eller paleo eller en blanding. Det handler om å finne en livsstil som fungerer og jeg har enda til gode å høre noen som har prøvd lavkarbo/paleo som ikke har hatt positiv effekt Anonymous poster hash: 7db2b...2dd
Pobie Skrevet 14. oktober 2014 #14 Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Synes det er for mye mat, og spesielt for mye knekkebrød. Alt som inneholder korn inneholder også mye kalorier, og det høres ikke ut som vil bli mett på det der, dermed trenger du snacks mellom måltidene. Yogurt inneholder også mye kalorier. FIRE måltider pluss snacks synes jeg blir veldig mye, med mindre du er veldig overvektig. Man trenger vel ikke mer enn tre måltider per dag, og hvis man spiser riktig burde man ikke være så sulten at man trenger flere porsjoner mer snacks hver dag. Kutt ut brød, knekkebrød og annen kornbakst, eller i det aller minste kutt ned på mengden av disse. Kutt ut poteter, null næring, men mye kalorier. Reduser mengden yogurt. Til snacks burde du kun spise frukt, bær eller nøtter, ikke yogurt. Her er det jeg spiser til vanlig, og går ikke sulten: Frokost: Musli med yogurt eller havregrøt med lettmelk Lunsj: Stor salat Middag: Varierer litt, men vanligvis mye grønnsaker, litt kjøtt eller fisk, og en liten mengde ris. Aldri pasta eller poteter. Spiser aldri kveldsmat, og hvis jeg blir sulten mellom lunsj og middag tar jeg meg et eple eller noen nøtter. Synes forslaget om paleo over er veldig bra. Endret 14. oktober 2014 av Pobie
Leirha Skrevet 14. oktober 2014 #15 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg tror det blir for lite mat, så kroppen vil gå i "sparemodus".Og da tar du ikke av, men får for lite mat og vil være sulten konstant.Jeg holder nå på å gå ned i vekt, målet mitt er å tape 17kg på 18 uker. Jeg har meldt meg inn i vektklubben på vg.no, veldig fornøyd, har brukt dem før, og har alltid vist gode resultater.For å nå målet mitt med bare å legge om kostholdet uten å trene (for jeg kan ikke trene for øyeblikket) og gå ned xantall kg på de gitte x antall uker, så skal jeg kunne spise 1700kcal til dagen, det er gasnke mye mer enn det du har listet opp.Og det skal fordeles på 5-6måltider, 3 hovedmåltider og 2-3 mellom/småmåltider.Og disse spiser med 2,5-3 timers mellomrom ikke tettere og ihvertfall ikke lenger ifra, for da vil du gå i sultmodus, noe som er svært ugunstig for fordøyelsen som senkes. Det er nok det som har skjedd når jeg har spist for lite.Jeg spiser ca 1500kcal.Og tar fint av.De ukene jeg har spist mindre, ja da har jeg faktisk enten stått stille på vekta, men oftest faktisk gått opp i vekt, av en eller annen grunn.De ukene jeg har spist litt mer, har jeg gått ned mest.Målet er 1kg i uka, MAX!For da går det ann å holde det på lang sikt, det er en omlegging av kosthold og en blir ikke sprø og tenker en slanker seg hele tiden. Det er en omlegging bare, og virker utmerket.Jeg vulle bare vise litt hva jeg gjør for å gå ned.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #16 Skrevet 14. oktober 2014 Med så mye karbohydrater vil du neppe gå ned i vekt. Jeg vil anbefale deg å prøve paleo livsstil for å gå ned i vekt Karbohydrater er den store skurken både mtp helseproblemer og overvekt. At man blir tjukk av å spise fett er bare en myte. Da hadde i så fall jeg og flere jeg kjenner som spiser paleo vært smellfeite. Jeg spiser kjøtt, fisk, fugl, nøtter, bær, litt frukt, litt fete meieriprodukter og har aldri følt meg bedre både vekt- og helsemessig. Kvisene er borte, energien er på topp, jeg er mett og god, og nå holder det med 3-4 måltider per dag. Dessuten slipper jeg telle kalorier, det som er en av mange faktorer som er så genialt med paleo. Kan virkelig anbefale det Kolesterolprøvene mine og diverse andre blodprøver viser supre resultater. Før da jeg inntok mye korn, en del raffinert sukker helgene og mer karbohydrater generelt slet jeg med ustabilt blodsukker i form av at jeg ble mer sulten/slapp/trøtt/uopplagt, kviser, oppblåst mage, var mer forkjølt m.m og trengte mer mat, mens nå er alt dette borte som dugg for sola. Kjenner flere som merker samme forbedringer Dette med forbedringer har jeg mange kilder på. Har selv sett mange foredrag på nettet fra leger, ernæringseksperter m.m. som har egne resultater samt pasienter å vise til. Jeg har aldri hatt så bra helse og vekt som etter jeg startet med paleo, både før, under og etter graviditeten. Jeg passet buksene mine noen dager etter fødselen og 7 dager etter fødsel var vekten min mindre enn før graviditet og magen flat, men selvfølgelig gjenstår det oppstramming Oi, dette ble en del, men jeg blir så engasjert og så er det hyggelig å hjelpe andre. Ønsker deg lykke til, er sikker på at du klarer det hvis du prøver paleo. Anonymous poster hash: 7db2b...2dd Tull og tøys, selvfølgelig går man ned i vekt selv om man spiser karbohydrater, dersom man holder seg på ett relativt lavt kalorinivå! Anonymous poster hash: dbb7a...723
MrsMilla Skrevet 14. oktober 2014 #17 Skrevet 14. oktober 2014 Frokost - 3 hjemmelagede knekkebrød med magert pålegg Lunsj - havregryn med lettmelk Middag - 1 porsjon uansett hva det er (kjøtt, fisk, poteter) Kveldsmat - noen hjemmelagede knekkebrød Mellommåltid om jeg er sulten - gulrot, eple, yoghurt etc. Prøver å kutte ut alt søtt og fett som chips, kjeks ol. Morsjon i form av trilleturer. Anonymous poster hash: d2731...a82 Det tror jeg :-) Har gått ned typisk 20 kilo fire ganger (etter graviditet typisk) på en livsstil i samme stil, og faktisk med noe godt til helgene. Men har lagt til litt mer aktivitet enn du setter opp. Ville anbefale at du tar noen knebøy og andre styrkeøvelser i forbindelse med trilleturene - ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt, men for å øke styrke samt stramme opp når du går ned i vekt. Poenget er jo ikke å gå på slankekur - blir jo bare tull med de greiene der - men å leve som om du er ti kilo mindre. Da blir man på sikt også ti kilo mindre. Jobber meg ned etter fjerde graviditeten her, og hadde ca 15 kg som måtte av for å nå normalvekt. Er godt i gang, har åtte igjen, går ned uten slankekur, spiser kake hver helg og tar meg et glass vin eller to et par ganger i uka, trener tre ganger i uka og går ned ca 2 kg i måneden. På et helt vanlig kosthold der jeg spiser meg mett, har smør i grøten og supplerer med ei ekstra brødskive om jeg skulle finne på å være sulten :-) Men det er jo et valg det også da, hvor mye man vil gå ned i uka. (Jeg som svarte over her at jeg går ned 1 kg i uka). Jeg har gjort det sånn som jeg beskriver etter alle mine 3 barn. Jeg foretrekker å gå ned litt raskere (ca 1 kg i uka), og når jeg er i havn justerer jeg bare kostholdet ved å spise litt mer, men fortsatt sunt. Jeg mister fort motivasjonen hvis det går altfor tregt (feks 0,5 kg i uka), da sprekker jeg bare. Mange måter å gjøre det på, finnes ikke én fasit! Anonymous poster hash: 6eb90...346 Sant nok, samt forskjell på kropper, alder etc.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #18 Skrevet 14. oktober 2014 Har ca 15 kg jeg vil bli kvitt. Men må jo på en måte ha mat, hvor mener du jeg skal skrenke inn? Knekkebrødene er små, ca6x6 cm. Kan ikke trene så mye pga bekkenet og betennelser som må fikses. Men har tenkt å drive med styrketrening og rockering på stuegulvet. Har levd relativt usunt med mye småspising av snacks i sv.skap og permisjon fram til nå. Anonymous poster hash: d2731...a82 Hei Jeg, som kostholdsveileder, tror du vil gå ned i vekt! Nøkkelen til suksess når det gjelder vekttap er mye mat! Det er derfor mange som ikke lykkes. Man tror det er lite mat som gjelder! Var jeg deg ville jeg meldt meg på et greteroedekurs Der vil du kunne spise som du har planlagt, men få det justert ut fra din vekt/høyde/aktivitet. Koster litt, men går du et kurs vil du lære nok til å ta resten av veien selv! Evt kan du få bestilt grunnboken til en bokhandel nær deg, tror det går! Jeg ville spist 3-4 knekkebrød til frokost med pålegg som du sier, og grønnsaker på toppen. Havregryn er fin lunsj, men finn ut hvor mye kalorier det er i grammene og hold deg til rundt 2-300 kcal per lunsj. Havregryn blir fort mye energi! Middag er topp: Kjør rene proteinkilder, mye grønt, litt potet/pasta/ris og en spiseskje med dressing/saus. 2-3 knekkebrød til kvelds. Tenk 300 gram frukt, og pass på å få i deg nok melk! Lett yoghurt, skyr, melk er bra. Og, kos deg litt på lørdagskveld med litt god mat, evt. sunnere snacks. Eneste jeg ville passet på var knekkebrødene. Hva er de laget av? Mye frø/nøtter er kaloririkt, og i mange tilfeller kan fiberrike kjøpeknekkebrød være like mettende og mindre kaloririke. Lykke til! Høres ut som en god plan! Ta en yoghurt i arbeidstiden og to frukt. Og en frukt på kvelden? Og husk bevegelse, gjerne litt høyt tempo en time-90 min om dagen er anbefalt Eller skritteller? 13000 for vektnedgang Anonymous poster hash: 9eb7d...fe2 Du sier at Skyr er bra. Skremmende at det kommer fra en kostholdsveileder. Kan du fortelle meg hva som er så "bra" med Skyr? Hvis man leser på varedeklarasjonen, ser man at den består av mange ingredienser, ergo er det et fabrikkert produkt, langt fra et naturlig produkt. Den består også av en del tilsatt sukker, noe som overhodet ikke er bra. Det er mye bedre å spise fete meieriprodukter. Selv kjører jeg en blanding av lavkarbo og paleo og aldri har jeg hatt så bra helse og holdt vekta så stabil, og dette gjør jeg UTEN å telle kalorier og jeg spiser meg både mett og god Har masse energi og er frisk året rundt, med andre ord så har jeg funnet formelen og det tror jeg mange andre mennesker også hadde gjort om de hadde kjørt lavkarbo eller paleo eller en blanding. Det handler om å finne en livsstil som fungerer og jeg har enda til gode å høre noen som har prøvd lavkarbo/paleo som ikke har hatt positiv effekt Anonymous poster hash: 7db2b...2dd Deg har jeg diskutert med før! Hva slags utdannelse har du?! Både grove knekkebrød og Havregryn er bra mat. Generelt er et paleobasert kosthold i form av "eat Clean" et greit kosthold, men ikke kom her og diskuter med påstander som skyr er dårlig mat, man går ikke ned av karbohydrater osv. ved å ha lest en bok om paleokosthold! Jeg har studert i 3 år for å få min utdannelse innenfor idrett/kosthold, så jeg er redd jeg har både lest flere bøker og flere undersøkelser enn deg. Selv om en undersøkelse sier ditt og datt, er det garantert tusenvis andre som sier det motsatte. Det er en grunn til at idrettsutøvere bruker karbohydrattilskudd for å prestere best mulig! Og man trenger ikke nødvendigvis være sunn selv om man er tynn. Man kan også fint leve uten karbohydrater, men det er ikke anbefalt. GAD, folk som tror de vet ALT fordi de har lest en fuckings kokebok! *oppgitt* Og jeg sier ikke at jeg vet alt heller, men tydeligvis mer enn deg! Anonymous poster hash: 9eb7d...fe2
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #19 Skrevet 14. oktober 2014 Selvfølgelig kan man spise knekkebrød når man slanker seg, snakk om hysteri! Anonymous poster hash: 5cb37...6dc
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #20 Skrevet 14. oktober 2014 Synes det er for mye mat, og spesielt for mye knekkebrød. Alt som inneholder korn inneholder også mye kalorier, og det høres ikke ut som vil bli mett på det der, dermed trenger du snacks mellom måltidene. Yogurt inneholder også mye kalorier. FIRE måltider pluss snacks synes jeg blir veldig mye, med mindre du er veldig overvektig. Man trenger vel ikke mer enn tre måltider per dag, og hvis man spiser riktig burde man ikke være så sulten at man trenger flere porsjoner mer snacks hver dag. Kutt ut brød, knekkebrød og annen kornbakst, eller i det aller minste kutt ned på mengden av disse. Kutt ut poteter, null næring, men mye kalorier. Reduser mengden yogurt. Til snacks burde du kun spise frukt, bær eller nøtter, ikke yogurt. Her er det jeg spiser til vanlig, og går ikke sulten: Frokost: Musli med yogurt eller havregrøt med lettmelk Lunsj: Stor salat Middag: Varierer litt, men vanligvis mye grønnsaker, litt kjøtt eller fisk, og en liten mengde ris. Aldri pasta eller poteter. Spiser aldri kveldsmat, og hvis jeg blir sulten mellom lunsj og middag tar jeg meg et eple eller noen nøtter. Synes forslaget om paleo over er veldig bra. Slutt å spre vranglære! Jeg skjønner ikke at amatører som deg får noe ut av å dikte opp usannheter om ting. http://fitnessbloggen.no/spis-potet-med-god-samvittighet/ Her har du ett og annet å lære sånn at vi slipper å høre sånt vås flere ganger. Anonymous poster hash: de31d...f08
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #21 Skrevet 14. oktober 2014 Abefaler boken "12 uker til et sunnere liv og en flatere mage" av Berit Nordstrand. Da går du ned ca en kg i uka men mer mat enn det du skriver her. Enkle, naturlige og sunne kostråd, en livsstilsendring som ikke er en slankekur Anonymous poster hash: a81db...495
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #22 Skrevet 14. oktober 2014 Frokost - 3 hjemmelagede knekkebrød med magert pålegg Lunsj - havregryn med lettmelk Middag - 1 porsjon uansett hva det er (kjøtt, fisk, poteter) Kveldsmat - noen hjemmelagede knekkebrød Mellommåltid om jeg er sulten - gulrot, eple, yoghurt etc. Prøver å kutte ut alt søtt og fett som chips, kjeks ol. Morsjon i form av trilleturer. Anonymous poster hash: d2731...a82 Anbefaler deg å sjekke ut appen Lifesum der kan du plotte inn høyde, vekt, hvor mye du ønsker å gå ned eller opp og så plotte inn maten du spiser og se på kaloriinntak tilpasset deg det er både morro og enkelt Anonymous poster hash: 0ef11...ae1
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #23 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg er veldig glad i karbohydrater som finnes i brød og pasta. Noe ris og potet også, men ikke like mye. Knekkebrød har også mye karbohydrat. Men, siden jeg er vant til å spise brød, ville knekkebrød vært et sunnere alternativ for meg. Mengden lunsj og middag må være mindre, og ikke fråtse i hjemmelagde knekkebrød. Jeg måtte ha droppet yoghurten, men kanskje heller brukt kesam (kanskje med en liten skje sukkerfri saft for å få yoghurt-feeling, det er faktisk like godt som enhver yoghurt). En ting jeg leste for litt siden, er at knekkebrød faktisk ikke var så sunt som man skulle tro. For å bli like mett av knekkebrød som av brød, måtte det dobbel mengde til. Altså to brødskiver tilsvarer fire knekkebrød i metthetsskalaen (visstnok, ikke vet jeg om det stemmer). Det vil altså si at karbohydratene blir det samme, men siden du har fire knekkebrød, vil du trenge dobbelt så mye pålegg som på to skiver... Dermed går vinninga opp i spinninga, om du skjønner? Så de tre frokost-knekkebrødene dine tilsvarer altså halvannen skive, men med et ekstra pålegg enn på to skiver (som jeg spiser til frokost). Jeg kan si med en gang at jeg trolig ville gått litt ned i vekt med ditt kosthold, og jeg er normalvektig per i dag. Med fysisk aktivitet, ville jeg garantert gått ned i vekt/erstattet fett med muskler. Anonymous poster hash: 74564...6f1
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #24 Skrevet 17. oktober 2014 Dette handler ikke om utdannelse eller ei. Jeg har jobbet sammen med flere leger som for eksempel har uttalt «Det spiller ingen rolle hva man spiser så lenge man er i bevegelse», liknende har jeg også overhørt at personlige trenere har sagt, noe som viser at utdannelse ikke er ensbetydende med kunnskap om et sunt kosthold. Det finnes ingen forskning som viser at kornprodukter er sunn og egnet menneskemat. Mye nyere forskning viser at kornprodukter er den største «skurken» i kostholdet og er rota til mye «uhelse», inneholder antibeitestoffer og proteiner som kan skade tarmene, samt har en forstyrrende effekt på opptak av næringsstoffer, hormoner, stoffskifte og i verste fall gi f.eks kraftige mageproblemer, Crohns sykdom og ulcerøs kolitt. Toppidrettsutøvere klarer seg ofte lenge på et karbohydrat-rikt kosthold og også godt trente slanke mosjonister kan også klare seg lenge, mens folk som sliter med overvekt, har sannsynligvis utviklet insulinresistens. Som du sikkert vet med din utdannelse så blir alt av karbohydrater omdannet til glukose i blodet, så dersom man ikke tåler karbohydrater vil det være galskap å spise det. Helsemyndighetene sier at du kan bli insulinresistent dersom du er overvektig, men mye nyere forsking tyder på at man blir overvektig fordi man er insulinresistent. Årsaken til at jeg rakker ned på Skyr er fordi det er et fabrikkert produkt med et unaturlig høyt proteininnhold, lite bær/råvare. Her er ingrediensene til f.eks Skyr blåbær og vanilje: Skummet melk, blåbær 7 %, solbær, aroma (vanilje), søtstoff (aspartam, acesulfam K) og syrekultur. Syrnet melkeprodukt, pasteurisert og ultrafiltrert. Inneholder søtstoffer. Med et naturlig innhold av sukker. Inneholder fenylalaninkilde. Melk. Hva trenger man aroma, aspartam, acesulfam K, syrekultur og fenylalaninkilde til? Hva er dine kilder på at Skyr skaper en god helse og hva sier du til dine kunder når du går god for dette produktet? Som du skrev «folk som tror de vet ALT fordi de har lest en fuckings kokebok». Ut fra den kommentaren din, oser du sinne siden vi har ulike meninger. Jeg har aldri skrevet at jeg kun har lest en kokebok, så her har du tydeligvis misforstått veldig eller kanskje du er forutinntatt. Jeg tror du blir sur fordi du føler deg angrepet da Skyr, havregryn og knekkebrød er mat du selv spiser. Hvorfor mener du at grove knekkebrød, havregryn og Skyr er bra mat og hvilke kilder har du på at at disse produktene bidrar til en god helse eller at folk blir kvitt sin overvekt? Jeg skjønner så klart din frustrasjon hvis det viser seg at at du har fått 3 år med vranglære. Det finnes mye nyere forsking som viser hvorfor paleo og også lavkarbo er riktig kosthold for mennesket. Det finnes egne konferanser for dette, både i Norge, Sverige og USA. Det finnes utallige foredrag av fagfolk som indremedisinere, kostholdseksperter, leger m.m samt mange bøker om paleo/lavkarbo med kildehenvisninger. For ikke å snakke om alle pasienthistoriene de henviser til, hvor pasienter har blitt kvitt både overvekt og lidelser som ulcerøs kolitt og morbus chron ved å legge om til paleo/lavkarbo. Er helt enig med deg at det å være tynn ikke er ensbetydende med å være sunn. Selv om man er tynn, kan man ha feilreguleringer i kroppen og vekta forteller lite om helsa. Tilbake i steinalderen fetet folk seg opp på frukt og bær på høsten for å ha noe å tære på før vinteren, mens på vinteren måtte de klare seg med animalsk mat og da våren kom var de igjen slanke. Kostholdet skal ta seg av kiloene, mens treninga tar seg av grammene, «bon paleo-titt»! :-) Anonymous poster hash: 7db2b...2dd
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #25 Skrevet 17. oktober 2014 Har ikke lest gjennom alt hva andre har skrevet, men, ja du vil nok gå ned i vekt! Selv går jeg på et et kurs, og hun sier at man kan spise 5 knekkebrød på en brødskiver :-) Så tre knekkebrød til frokost og kvelds, er ikke for mye! Litt karbohydrater må vi ha og Anonymous poster hash: 4899e...4de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå