Tante Gustava Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 På alle mine tidligere arbeidsplasser har man kunnet avtale uttak av avspasering med sjefen. Altså kan man sette inn opparbeidet overtid som avspasering, og så be om å avspasere når man har behov for det. F.eks hvis man må gå før en dag, trenger fri en fredag for å reise bort i helgen etc. På min nye arbeidsplass fungerer det tydeligvis ikke slik. I følge de andre som jobber der så får man aldri avtale avspasering på forhånd, man kan risikere å få beskjed om at nå er det så rolig, så i morgen må du ta ut avspasering. Noen sier også at man kan risikere å få beskjed om å gå hjem når man kommer på jobb, men jeg vet ikke om det er skjedd. Resultatet av dette er selvsagt at ingen ønsker overtid tatt ut som avspasering, kun i betalt. Men jeg lurer på om noen vet hvordan regelverket er på dette. Jeg skjønner at arbeidsgiver kan si nei til avspasering hvis det ikke passer, men kan de pålegge arbeidstaker å ta ut avspasering? Og evt på hvor kort varsel? Jeg finner det ikke ut i aml, så da håper jeg på hjelp her 😊
Gjest Kira Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 Har dere en personalhåndbok på arbeidsplassen din? Jeg vet at det kan være forskjellige regler på forskjellige arbeidsplasser, men det må jo være nedskrevet et sted. Står det noe på arbeidskontrakten din? På min arbeidsplass er det også slik du er vant med fra tidligere; vi kan ta ut avspassering når det måtte passe oss og blir aldri tvunget til å ta det ut når det passer arbeidsgiver.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #3 Skrevet 14. oktober 2014 Arbeidsgiver har nok mulighet til å gjøre det sånn, men skal i så fall være glad de har ansatte. JEG hadde aldri giddet å jobbe der. Hos oss kommer og går vi mer eller mindre som det passer oss, passer bare på at hun i administrasjonen vet når vi er tilbake i tilfelle telefoner o.l. Anonymous poster hash: 7a1cc...eba
Tante Gustava Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter #4 Skrevet 14. oktober 2014 Jobber som sykepleier på sykehus, så skjønner jo selvsagt at vi ikke kan ta ut avspasering akkurat når vi vil eller "komme og gå som det passer oss". Man må ha et visst minimum på jobb for å ha forsvarlig pasientbehandling. Det jeg reagerer på er at arbeidsgiver skal kunne bestemme avspasering på kort varsel, og lurer på hvordan reglene rundt dette er. Jeg er ikke vant til denne rigiditeten hos en leder. Dette irriterer selvsagt folk, men det resulterer kun i at folk konsekvent ber om all overtid i betalt. Ellers har vi et veldig godt arbeidsmiljø, selv om denne lederen skaper et visst misnøye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå