Gå til innhold

Ulike "sannheter" man forteller barna.. Dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på fire hadde besøk av ei venninne i helgen, og mammaen var også med. Da vi var ute og lekte alle sammen begynte vi å snakke om vinter og snø. Venninnen sier at det er viktig å ikke spise snø, for da får man mark i magen, og mammaen nikker og sier at det er helt riktig. 

Jenta mi ser på meg og spør: Er det sant mamma?

Og jeg visste ikke hva jeg skulle si. Vi har lært jenta vår at det ikke er farlig å spise snø. Jeg har ikke lyst til å motsi meg selv, samtidig som jeg ikke vil påpeke at det er feil det som venninnen og mammaen sier. 

Så jeg ror det bare vekk og sier at det er sånt som vi kan snakke om senere, og at det uansett ikke er noe snø nå, nå kan vi heller finne på noe annet, som å samle blader. 

Men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre, for dette kommer helt sikkert til å komme opp igjen. Og hvordan skal jeg da forklare det til jenta mi? 

Anonymous poster hash: da489...9bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør begge deler sant. :-)

At det ikke er farlig å spise hvit, uberørt snø, men at man kan bli dårlig av å spise snø på steder med dyr og folk (" ikke spis gul snø")

Anonymous poster hash: 121e4...fa7

Skrevet

Jenta vår på fire hadde besøk av ei venninne i helgen, og mammaen var også med. Da vi var ute og lekte alle sammen begynte vi å snakke om vinter og snø. Venninnen sier at det er viktig å ikke spise snø, for da får man mark i magen, og mammaen nikker og sier at det er helt riktig.

Og jeg visste ikke hva jeg skulle si. Vi har lært jenta vår at det ikke er farlig å spise snø. Jeg har ikke lyst til å motsi meg selv, samtidig som jeg ikke vil påpeke at det er feil det som venninnen og mammaen sier.

Så jeg ror det bare vekk og sier at det er sånt som vi kan snakke om senere, og at det uansett ikke er noe snø nå, nå kan vi heller finne på noe annet, som å samle blader.

Men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre, for dette kommer helt sikkert til å komme opp igjen. Og hvordan skal jeg da forklare det til jenta mi?

Du kan jo si at du ikke tror det er mark i snø, men at noen mennesker tror det. Så kan du jo bare si at folk tror forskjellig? :) kinkig situasjon, jeg vet ikke hva annet man kan si...

Anonymous poster hash: bc52c...842

Skrevet

Gjør begge deler sant. :-)

At det ikke er farlig å spise hvit, uberørt snø, men at man kan bli dårlig av å spise snø på steder med dyr og folk (" ikke spis gul snø")

Anonymous poster hash: 121e4...fa7

Lurt :)

Anonymous poster hash: bc52c...842

Skrevet

Denne mammaen er sikkert oppvokst med den usannheten selv. Jeg fikk jeg faktisk beskjed fra barnehagen om at sønnen min på tre år hadde påstått at man "ikke får mark i magen av å spise snø, for det hadde mamma sagt". Ja, det stemmer jo det? Svarte jeg litt forvirret. Ped leder så helt bestyrtet ut, hun mente jeg burde oppklare for sønnen at de ansatte hadde rett når de sa at man fikk mark av snø. Så alle der trodde tydeligvis på det.

Jeg er heller ikke flink til å "irettesette" voksne, men ville sikkert ha støttet barnet der. Sagt noe sånt som at det stemmer at man ikke får mark, men det er ikke så lurt å spise snø uansett.

Anonymous poster hash: 99f34...9f9

Skrevet

Kan du ikke bare si at det er greit å spise hvit ren snø, men at den snøen som har blitt liggende en stund fort inneholder skitt og annet som ikke er så greit å spise.

Skrevet

Får man ikke mark da? Har hørt at de kryper opp fra bakken..

Anonymous poster hash: d37bc...eb1
Skrevet

Jeg sier også til mine at man ikke får mark av å spise snø, men at det ikke er bra å spise mye snø uansett fordi man blir kald i magen av det (veldig forenklet). Man kan bli raskere nedkjølt av det, om enn ikke av de mengdene de barnehagebarn har i seg. Jeg har i alle fall hørt at dersom man må spise snø for å slukke tørsten i nødsfall skal man helst smelte snøen først, men det kan jo også være en myte.

Jeg prøver å ikke opprettholde gamle "sannheter" for ungene mine, men det hender jeg setter ting litt på spissen (mtp. bruk av hjelm, løpe ut i trafikken ol.), og av og til vet man jo ikke bedre. At unger blir hypre av sukker er jo også en slik vedtatt sannhet, selv om det ikke finnes en eneste forskningsrapport som viser dette (enkeltindivider kan sikkert reagere, men ikke barn som gruppe).

Skulle vi satt oss inn i sannheten bak alle de tingene vi tror vi vet ville vi nok både fått oss en overraskelse og brukt mye tid på å finne ut av ting. For oss som nærmer oss 40 er det en hel haug med fakta vi kanskje lærte på skolen som de senere har funnet ut at ikke stemmer, og som man ikke nødvendigvis har fått med seg siste nytt om.

Anonymous poster hash: 85ab7...5bc
Skrevet

Takk for svar!

Vi har forklart jenta vår at om man skal spise snø, så er det viktig at den er hvit og ren. Ikke gammel og nedtrampet og ikke grå, brun eller gul (eller annen farge). 

Det var smart å kunne vinkle det med mark inn på det at man kan bli dårlig av å spise skitten snø. Det skal jeg prøve :) 

Merkelig at det er en hel barnehage hvor de voksne går rundt og tror at man får mark av å spise snø.Tydelig at det er en generasjon som ble innprentet dette veldig, og som ikke har undersøkt fakta etter de ble voksne :) 

HI

Anonymous poster hash: 31af3...858
Skrevet

Jeg hørte at det var markeegg i snøen, som så klekket ut i magen. Men det er bare en myte. 

HI

Skrevet

Jeg hørte at det var markeegg i snøen, som så klekket ut i magen. Men det er bare en myte. 

HI

Nå er det jo ikke akkurat smart å spise "ren" og hvit snø heller da. Den er ganske kraftig forurenset og ikke på langt nær så ren som den ser ut som den er.

Anonymous poster hash: 64d4b...f1a

Skrevet

Jøss, så lærte jeg noe nytt i dag også. 

:fnise:

Anonymous poster hash: 40caa...1d7
Skrevet

HI

Nå er det jo ikke akkurat smart å spise "ren" og hvit snø heller da. Den er ganske kraftig forurenset og ikke på langt nær så ren som den ser ut som den er.

Anonymous poster hash: 64d4b...f1a

Vi oppmuntrer ikke akkurat til det :) Men jeg løper heller ikke bort og røsker en snøfull vott ut av munnen til jenta mi. 

Det er det jeg mener med å spise snø, hun sitter ikke å gafler i seg :) Men å lære henne at snø er farlig tror jeg ikke har noe for seg, og den ene munnfullen hun måtte få i seg i løpet av en tur ut tror jeg ikke gjør så mye skade.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...