Gå til innhold

Frustrert over barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hentet ham litt sent i barnehagen (16.30) før helgen og det var to barn og to voksne på avd. Sønnen min hadde stappfull bleie - og det var åpenbart at han hadde hatt den lenge. Han var kjempesår i stumpen og vi brukte hele helgen på å få drevet det tilbake. Han gråt masse under stell. Jeg får helt vondt :( Er det mulig? Blir så sint og lei meg.

Jeg har full oversikt over skiftetøyet til gutten min. Jeg VET at han alltid har alt han trenger (og litt til) og ALT er merket. I går, da Kjæresten hentet under utelek, hadde han en fleecedress som ikke er vår under bhg-dressen.

De har fortsatt ikke lagt ut månedsplan for oktober, de skriver aldri dagsreferat (selvom de sier at de skal) og tar generelt utrolig mange "snarveier".

Det er så mange ting og det toppet seg med manglende bleieskift før helgen.

Vi skal nå sende mail til styrer og be om et møte. *hjertesukk fra meg*

Flere som opplever barnehagen slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du overdriver.

Det med full bleie må du selvfølgelig si får om. Men det holder å gi en muntlig tilbakrmelding på dette, for jeg tegner med det kun har skjedd en gang?

Alt det andre kan du gi tilbakemelding på ved en foreldresamtale, for regner med dere skal ha det straks?

Anonymous poster hash: 27b25...c2d

Skrevet

Jeg synes ikke du overdriver. I barnehagen til min eldste fungerte "ingenting", dvs det var hele tiden små feil som ble gjort (som du sier - mye snarveier). Minstemann går i en annen barnehage og der er det aldri noen problemer av noe slag. Så jeg tror det rett og slett har med "kulturen" i barnehagen å gjøre. Jeg har i etterkant angret veldig på at jeg ikke byttet barnehage for eldste.

Anonymous poster hash: 42bb0...efc
Skrevet

Vil bare legge til (første anonymt svar) at jeg ikke mener du overdriver på at det er problemer som bhg bør få tilbKemeldinger på. Men jeg synes du overdriver med å be om et møte med styrer. Synes det holder i massevis å be om en samtale med per.leder. Om dette ikke fører frem og problemene fortsetter kan du så klart ta det videre til syrer men ja..

Anonymous poster hash: 27b25...c2d

Skrevet

Tja, jeg skjønner ikke helt hvorfor du reagerer så veldig på det med månedsplan og dagsreferat, jeg hadde ikke hørt om noen av delene før du nevnte det i en tråd om barnehagen deres en gang tidligere. Vi får bare ukeplan, samt beskjed ved henting om det har skjedd noe spesielt og hvordan det har gått, og vi er fornøyd med det.

Her har de faste rutiner på bleieskift etter lunsj og etter frukt enten det trengs eller ikke, og ellers når det bæsjes. ;) Synes det er litt lenge å vente til 12 for de som leveres klokken 7, men det ser ut til å gå greit for vårt barn. De eneste gangene han har hatt altfor full bleie er når vi har hentet før eller under fruktmåltidet og glemt at han da ikke har fått ny bleie enda. :P

Men de ansatte her er veldig engasjerte og virker oppriktig interessert i at barna skal ha det best mulig, og det er det aller viktigste synes jeg, derfor er vi veldig fornøyde med barnehagen. Det er nok lettere å overse små feil og mangler når dette er på plass, og jeg mener å huske fra det tidligere innlegget at dette var noe du savnet. Så da forstår jeg jo egentlig at du reagerer.

Anonymous poster hash: 5424e...a04
Skrevet

At de tar feil av klærne har forresten skjedd et par ganger når de har hatt det travelt, selv om vi også har alt på stell og godt merket. Det er bare sånt som skjer tenker jeg, ingen krise. :)

Anonymous poster hash: 5424e...a04
Skrevet

Jeg skjønner godt frustrasjonen din og syns ikke du overdriver.

Jeg har lest tidliger innlegg og forstår at dere har tatt opp forskjellige ting tidligere? Uten veldig mye bedring?

Barn skal ikke få sår stump pga bæsjebleie. Det er faktisk noe av det helt grunnleggende når det gjelder omsorg. Mette, rene og tørre barn skal man kunne forvente å ha i bhg.

Jeg tror det er lurt med en samtale med styrer. Bedre å ta det op på en skikkelig måte enn å stadig irritere seg.

Når man leverer fra seg så små barn spesielt skal man være trygg på at de får det beste stell.

Skrevet

Mye likt som i min barnehage.. Var ikke sånn da han gikk på minste avdelingen, men på den store avdelingen er de sløve med bleieskift. Kom en gang hjem med avføring langt oppover ryggen, måtte ta han rett i dusjen. Flere gang han har kommet hjem med avføring i bleia og tunge tissebleier. Ble rimelig forbanna da jeg også måtte bruke hele helgen på å få bort det såre i stumpen, hadde til og med gått hull på huden! Han har aldri rød stump hjemme eller på minste avdelingen. Jeg tok det opp med avdelinga, de gikk rett i forsvarsposisjon og uttrykte misnøye, og sa de følte jeg beskyldte dem for den såre stumpen. Ja, såklart beskyldte jeg dem!! Det skjedde jo i barnehagen.. Ungen gråt når han skulle sette seg ned og sa bare "aua i rompa mi" hele helgen. Skjer det en gang til skal jeg be om møte med styrer. Da har jeg hvertfall forsøkt å ta det opp med avdelinga først..

Anonymous poster hash: 388e6...b0d

Skrevet

Hvis du skal klage på barnehagen hadde jeg først pratet med pedleder og sagt at du ønsker et møte og kort forklare hvorfor. Det føles ikke noe godt hvis du går direkte til styrer, det er ikke så populært. Når du ikke frem til pedleder etter møte kan du prate med styrer :-) 

Skrevet

Ikke gå rett til styrer hvertfall, det gjorde jeg. Styrer og pedleder var vist veldig gode venninner på privaten, og det ble tatt veldig ille opp og pedleder satt og hulket på møte og sa at jeg hadde gått bak ryggen hennes mens styrer satt å klappet henne på ryggen og trøstet. Løste heller ikke problemet. Tidligere pedleder nekter nå å hilse på meg, overser meg totalt, og har fått med seg de andre ansatte på denne merkelige hevnaksjonen. Barnehagen løste situasjonen ved å bytte avdeling til jenta mi, og den nye fungerer mye bedre, heldigvis.

Anonymous poster hash: 0c4ec...856

Skrevet

Skjønner din frustrasjon men hadde prøvd å snakke med bhg personalet/ ped.leder først. Bruker å ta opp slike ting men en gang jeg så slipper jeg å irritere meg over det;) apropos sår stump så kan enn få det etter kort tid også. Barna mine er av og til surmaget og blir sår med en gang! De har dessverre arvet min sensitive hud...

Anonymous poster hash: 86026...749

Skrevet

Full bleie som bleia full av avføring eller var den bare veldig våt? Vesensforskjell der...

Om det var bæsj, og barnet var utendørs, så er det ikke alltid like lett å kjenne lukta gjennom dresser osv. Men var barnet inne burde de jo kjent bæsjelukta. 

Det med fleecedressen hadde jeg ikke tatt på vei for.

Ikke heller dette med referatene. På en småbarnsavdeling synes jeg ikke det er så viktig med disse referatene. Mye av hverdagen går med til mat, stell og soving for barna. Hvor mye kan det være å skrive? At de synger lille Petter Edderkopp, og at de synes barna er gøy? At de har gått en tur i skogen, og at lille Sander fant et fugleegg?    Skjønner ikke helt jeg altså... 

Jeg tror du skal velge dine kamper rett og slett. Du blir dessverre fort upopulær hvis du skal klage på alt sånt småtteri. 

Anonymous poster hash: 310e3...7fc
Skrevet

Uff, det skal ikke være slik. jeg ville tatt opp det med bleien ned pedleder først. ikke gå rett til styrer.

blås i fleecedressen, alle kan ta feil. vent heller og se om det gjentar seg flere ganger.

her får vi kun månedsplan. De skriver noen ganger på tavla om hva de har gjort, hvis de har tid! men det er vel bare å spørre ved henting om hva de har gjort og om han har hatt det bra.

Anonymous poster hash: 420b4...1a0

Skrevet

Hadde tatt det opp avdelingsleder. Kjæresten din kunne vel nevnt for de at de hadde hatt på barnet feil klær. Og det med bleien hadde jeg tatt opp mandagen. 

Anonymous poster hash: 291e1...da8
Skrevet

Jeg har hatt 4 barnehagebarn i 12 år tilsammen (fortsatt halvannet år igjen til siste er ferdig), og en ting som har slått meg, etter å ha lest dine innlegg, er at du nok har litt annerledes krav til barnehagen enn jeg har ;)

Om du ser bort i fra de vanlige kravene som mat, påkledning, trygghet osv, så har jeg som regel bare gitt beskjed til en ansatt om det er noe jeg reagerer på.

Ja, jeg krever at ungen blir skiftet på. Opplevde dette et par ganger da det var sommervikarer at de ikke hadde kontroll på hvilke barn de hadde skiftet på. Jeg leverte ungen i up'n'go, men hadde vanlige bleier i barnehagen. Da jeg hentet hadde ungen fortsatt på seg up'n'go og den var så tung at den nesten subbet i bakken. DA sa jeg ifra.

Men dagsreferat f.eks, de pleier å fortelle om de har gjort noe spesielt, men har det vært en vanlig dag i brhg så er det strengt tatt ikke så mye å fortelle? Og lurer jeg, så spør jeg heller ;)

Har ungen på andres klær så spør jeg bare "hadde ikke x dress her?".. Og tar en titt i garderoben. Som oftest dukker den opp da, eller dagen etter når den de har byttet med leverer tilbake.

Da eldste gikk i barnehagen hendte det rett som det var at hun kom hjem med feil strømpebukse. Jeg vasket og leverte den tilbake, men det gjorde ikke de andre. Så jeg mistet minst 1 strømpebukse i uka en periode. Veldig irriterende og dyrt i lengden. Jeg ga beskjed til personalet, og de beklaget rutinen de hadde da de skiftet (skiftet visst på flere samtidig og gikk i surr ved påkledning). Dagen etter hang det lapp på døra med oppfordring til oss foreldre om å levere tilbake om vi fikk med feil ting hjem.

Mer enn det trengtes ikke. Ting begynte å dukke opp og personalet ble nøyere med å kle på riktig klær på rett barn.

Trengte ikke involvere verken styrer eller ped.leder.. Ingen strenge mailer eller møte med styrer :)

Vil jo tro at det burde holde å gi beskjed til en ansatt? Denne personen klarer vel fint å ta det videre med sine kollegaer samt ped.leder?

Anonymous poster hash: 10859...e75

Skrevet

Jeg er enig med hun over. Jeg har også mange barn og har erfaring fra flere barnehager. Det med bleia skal selvsagt ikke skje (regner med det var bæsjebleie?), men ja det har også skjedd oss mange ganger og da sier vi ifra. Ikke noe eget møte, tar det med den ansvarlige på avdelingen. Skjer det flere ganger sier jeg ifra flere ganger. Da ordner det seg alltid.

Jeg synes det er storforlangende med dagsrapport. Kan du ikke bare slå av en kjapp prat når du henter? Og dersom du ikke får full rapport hver dag er det vel ingen krise? Dette er uansett mer et tema for foreldremøte.

Garderobene er ofte litt kaotiske. Til og med den beste Bhg vi hadde der jeg var superfornøyd hadde litt kaos i garderoben innimellom. Jeg har alltid pleid å gå gjennom plassen ved levering og henting og sjekke at alt ligger riktig. Evt rydde bort/lete etter ting som ligger feil. Hvis jeg skulle bedt om møte med styrer hver gang noe var feil i garderoben hadde jeg hatt klippekort!

Vet om en barnehage som kun ønsket seg flerbarnsforeldre for de som var førstegangs ble så masete, og alle var opptatt av forskjellige småting så det ble ikke lett...

Anonymous poster hash: fc3ad...7f4

Skrevet

Hvis dette er noe du har tatt opp flere ganger uten resultater ville jeg snakket med de andre foreldrene. Samle dere sammen og ta dette opp! Barna skal IKKE ha det slik.

Anonymous poster hash: 6dc71...364
Skrevet

I vår barnehage er de flinke til å putte riktig klær på ungen så lenge det er merket. Husker at vesla hadde en periode hun ble ekstremt fort sår hvis ikke bleia ble tatt raskt(type blødende sår) Dette skjedde 1 gang og jeg sa i fra at det var særdeles viktig at hun ble sjekket relativt ofte.(Dette varte bare en periode). Klart skjønner jeg at det er mange barn å holde styr på, men kjøttsår i stumpen er ikke greit.

De er særdeles flinke hos oss og har bare måtte si i fra 1 gang :) Ville tatt opp det med bleie skift også kan du jo minne dem på å sjekke merkinga ;) Men det er jo ikke det viktigste.

Skrevet

Du overdriver ikke. Hadde aldri godtatt at to voksne fordelt på 2-3 barn ikke klarer å skifte bæsj innen ungen rekker bli sår. Sånt er uaktuelt og jeg ville vært så klar i min tale at de jada ville syntes jeg var bitch men nok ville tatt seg selv litt i nakken til senere anledninger.

Skrevet

Du overdriver ikke. Hadde aldri godtatt at to voksne fordelt på 2-3 barn ikke klarer å skifte bæsj innen ungen rekker bli sår. Sånt er uaktuelt og jeg ville vært så klar i min tale at de jada ville syntes jeg var bitch men nok ville tatt seg selv litt i nakken til senere anledninger.

..men hun sier jo ikke at det var bæsj eller ikke. 

Anonymous poster hash: 310e3...7fc

Skrevet

Mye likt som i min barnehage.. Var ikke sånn da han gikk på minste avdelingen, men på den store avdelingen er de sløve med bleieskift. Kom en gang hjem med avføring langt oppover ryggen, måtte ta han rett i dusjen. Flere gang han har kommet hjem med avføring i bleia og tunge tissebleier. Ble rimelig forbanna da jeg også måtte bruke hele helgen på å få bort det såre i stumpen, hadde til og med gått hull på huden! Han har aldri rød stump hjemme eller på minste avdelingen. Jeg tok det opp med avdelinga, de gikk rett i forsvarsposisjon og uttrykte misnøye, og sa de følte jeg beskyldte dem for den såre stumpen. Ja, såklart beskyldte jeg dem!! Det skjedde jo i barnehagen.. Ungen gråt når han skulle sette seg ned og sa bare "aua i rompa mi" hele helgen. Skjer det en gang til skal jeg be om møte med styrer. Da har jeg hvertfall forsøkt å ta det opp med avdelinga først.. Anonymous poster hash: 388e6...b0d

Bleie på storebarn? På tide å slutte kanskje??

Anonymous poster hash: acc63...2b4

Skrevet

Mye likt som i min barnehage.. Var ikke sånn da han gikk på minste avdelingen, men på den store avdelingen er de sløve med bleieskift. Kom en gang hjem med avføring langt oppover ryggen, måtte ta han rett i dusjen. Flere gang han har kommet hjem med avføring i bleia og tunge tissebleier. Ble rimelig forbanna da jeg også måtte bruke hele helgen på å få bort det såre i stumpen, hadde til og med gått hull på huden! Han har aldri rød stump hjemme eller på minste avdelingen. Jeg tok det opp med avdelinga, de gikk rett i forsvarsposisjon og uttrykte misnøye, og sa de følte jeg beskyldte dem for den såre stumpen. Ja, såklart beskyldte jeg dem!! Det skjedde jo i barnehagen.. Ungen gråt når han skulle sette seg ned og sa bare "aua i rompa mi" hele helgen. Skjer det en gang til skal jeg be om møte med styrer. Da har jeg hvertfall forsøkt å ta det opp med avdelinga først.. Anonymous poster hash: 388e6...b0d

Bleie på storebarn? På tide å slutte kanskje??

Anonymous poster hash: acc63...2b4

De begynner på stor avdeling når de er 2.. Unormalt å bruke bleie enda da kanskje?

Anonymous poster hash: 388e6...b0d

Skrevet

Jeg synes du overdriver.

Du virker rett og slett hysterisk.

Regner med du er barnehagens ansattes store skrekk..

Anonymous poster hash: f61eb...ff4

Skrevet

Hentet ham litt sent i barnehagen (16.30) før helgen og det var to barn og to voksne på avd. Sønnen min hadde stappfull bleie - og det var åpenbart at han hadde hatt den lenge. Han var kjempesår i stumpen og vi brukte hele helgen på å få drevet det tilbake. Han gråt masse under stell. Jeg får helt vondt :( Er det mulig? Blir så sint og lei meg.

Jeg har full oversikt over skiftetøyet til gutten min. Jeg VET at han alltid har alt han trenger (og litt til) og ALT er merket. I går, da Kjæresten hentet under utelek, hadde han en fleecedress som ikke er vår under bhg-dressen.

De har fortsatt ikke lagt ut månedsplan for oktober, de skriver aldri dagsreferat (selvom de sier at de skal) og tar generelt utrolig mange "snarveier".

Det er så mange ting og det toppet seg med manglende bleieskift før helgen.

Vi skal nå sende mail til styrer og be om et møte. *hjertesukk fra meg*

Flere som opplever barnehagen slik?

Hvis det var stappfull bæsjebleie så er det uakseptabelt og god grunn til å si i fra.

Det at han hadde feil fleecedress på seg er jo ingen krise og ingen grunn til å lage noe styr av, med mindre det er noe som skjer ofte. Det er jo bare å si i fra at når vi hentet i går, så hadde han et annet barn sin fleecedress på seg. Selv om tøy er merket, så kan det av og til bli feil.

Er det krise at det ikke er kommet ut månedsplan enda, det kan jo være en grunn til at den er forsinket. I min barnehage så leverer vi ikke ut månedsplan til foreldrene i det hele tatt, de får kun månedsbrev i etterkant. Når det gjelder dagsreferat så kan jeg si som pedleder hos de aller minste at det egentlig er ganske unødvendig. I hvert fall hos oss så er det mye det samme som skjer hver dag, faste rutiner og aktiviteter. Det er rett og slett ikke så veldig mye å skrive om bortsett fra at vi ha vært ute å lekt, spist lapskaus til lunsj osv.

Jeg lurer litt på hva du mener med at barnehagen tar utrolig mange "snarveier". Er det fordi de ikke følger opp ting de sier de skal gjøre, eller det fordi de ikke gjør det du forventer? Samsvarer dine forventninger med hvordan barnehagen drives? Har du litt urealistiske forventninger til barnehagen kanskje?

Med mindre du allerede har snakket med pedleder og ikke føler deg hørt. så synes jeg ikke du skal sende mail til styrer å be om møte, det er å overdrive litt. Det verste jeg vet er når foreldre går rett til styrer i stedet forå ta opp ting direkte med meg. Vår styrer hadde henvist deg videre til meg uansett, med mindre du overhodet ikke ble hørt hos pedleder.

Anonymous poster hash: f1594...8a1

Skrevet (endret)

Takk for svar :)

Jeg hadde da aldri reagert på en tissebleie. Bleiene i dag holder seg dessuten så tørre at det ikke ville ha vært problematisk. Det som er problematisk er at det virker som barnehagen "ikke gjør noen ting".

Barna har med matpakke hver dag, de har ikke smøremåltid. All mat skal være ferdigsmurt (de vil ikke ha Småbokser med leverpostei e.l.)

Kl.14.00 får de frukt og youghurt som de har med seg. Jeg synes ikke at frukt og youghurt er et fullverdig måltid. I barnehagene hvor jeg har jobbet før fikk de varm mat 2 ganger i uken, smøremåltid 2 ganger i uken og hadde med 2 matpakker på turdag. Matpakke kl.14.00.

Vi må ha med drikkeflaske hver dag. Denne må vi ta med hjem og vaske hver dag til bruk utendørs. Der hvor jeg har jobbet har barna en flaske i bhg som vi vasket/kokte hver dag. Vi øvde på å helle av mugge og drikke av kopp. De tar aldri med vann ut på ettermiddagen. Det skrives ikke dagsreferater og det har ikke dukket opp noen månedsplan slik vi har blitt forespeilet. Ingen er heller i stand til å gjøre rede for hvor lenge min sønn har sovet eller hvor mange bleier han ev.har hatt. Barna har whiteboard tavler over plassene hvor dette skal skrives. Tavlene brukes ikke, Jeg er skikkelig i stuss og lurer veldig på hva de egentlig driver med. De har en digital fotoramme på veggen, men den er aldri i bruk. Jeg har flere ganger etterlyst overnevnte og fått null gehør.

Jeg har fått gleden av å jobbe med mange dyktige folk i barnehagesammenheng og jeg vet hvordan barnehagen bør være. Dette holder imidlertid ikke for meg.

Endret av MammantilNurket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...