Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 For ca ti år siden jobbet jeg en periode på et apotek. Dette var en praksisplass gjennom nav, og jeg har ingen utdannelse eller annen tilknytning til yrket. Bare et ønske om å prøve det. På jobben hadde jeg ansvar for blant annet resepter og siden vi bodde på et mindre sted fikk jeg etterhvert god kjennskap til hvilke plager og sykdommer folk hadde. Enkelte ting har på en måte satt seg fast i hodet mitt og det dukker opp hver gang jeg ser eller møter vedkommende. Jeg har selvsagt aldri sagt noe, men innimellom blir jeg redd for å røpe noe av det jeg vet. Er dette normal tankegang? Hadde vært deilig å kunne tømt hodet for ting man vet men ikke lenger behøve vite. Jeg drikker sjelden og er enda sjeldnere på fest. Men jeg har tenkt tanken på om jeg hadde møtt folk jeg koblet til enkelte ting og kommet til å si noe. Bare tanken får meg til å la være å drikke. Hvordan stole på at man holder taushetsplikten i alle situasjoner? Dere som jobber i taushetsbelagte yrker, har dere det noen ganger slik? Og greier dere feks å slå dere løs på fest uten å være redd for å si noe upassende? Jeg bare lurer. Anonymous poster hash: 4f2cc...868 Anonymous poster hash: 4f2cc...868
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 Kobler ut jobben og legger den fra meg. Har blitt veldig flink på å skille jobb og privatliv, og å ikke ta jobb med meg hjem. Jobber i barnevernet. Anonymous poster hash: de0a4...653
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #3 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg er tannlege. Det er kanskje noe annet når msn er utdannet innen det man driver med. Taushetsplikten blir grundig innprentet i løpet av studiet, og å bryte den er helt utenkelig. Jeg er ikke det minste redd for å feste (gjør det aldri, men det er fordi jeg ikke prioriterer det). Jobben ligger igjen på kontoret når jeg går. Hadde derimot en ufaglært sekretær en gang. Hun ble tatt i å snoke i journalene til folk hun kjente, og vi vet med sikkerhet at hun spredte det videre. Hun jobber ikke der mer nå. Jeg ville bare sluttet å tenke på hva du fikk se da du var i jobben. Hver gang tankene kommer jager du dem bare bort. Det er gode grunner til at vi har taushetsplikt, og egentlig mener jeg den bør gjelde mentalt også, altså at man ikke skal gå å tenke på opplysninger man har tilegnet seg om ulike personer gjennom jobben. Folk er så mye mer enn diagnosene sine, og det er utrolig uprofesjonelt å grunne på sensitive opplysninger. Anonymous poster hash: 28e8c...f46
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #4 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg er tannlege. Det er kanskje noe annet når msn er utdannet innen det man driver med. Taushetsplikten blir grundig innprentet i løpet av studiet, og å bryte den er helt utenkelig. Jeg er ikke det minste redd for å feste (gjør det aldri, men det er fordi jeg ikke prioriterer det). Jobben ligger igjen på kontoret når jeg går. Hadde derimot en ufaglært sekretær en gang. Hun ble tatt i å snoke i journalene til folk hun kjente, og vi vet med sikkerhet at hun spredte det videre. Hun jobber ikke der mer nå. Jeg ville bare sluttet å tenke på hva du fikk se da du var i jobben. Hver gang tankene kommer jager du dem bare bort. Det er gode grunner til at vi har taushetsplikt, og egentlig mener jeg den bør gjelde mentalt også, altså at man ikke skal gå å tenke på opplysninger man har tilegnet seg om ulike personer gjennom jobben. Folk er så mye mer enn diagnosene sine, og det er utrolig uprofesjonelt å grunne på sensitive opplysninger. Anonymous poster hash: 28e8c...f46 God skrevet og helt enig #2 Anonymous poster hash: de0a4...653
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 Takk for gode svar. Nå går jeg ikke rundt å tenker på hvilke diagnoser folk har, og heldigvis har jeg glemt det meste. Men noen få sitter som spikret og det er som om diagnosen står skrevet i panna med store bokstaver. Jeg har jobbet innen helsevesenet i flere år men der har jeg aldri opplevd det sånn. Anonymous poster hash: 4f2cc...868
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #6 Skrevet 14. oktober 2014 Dett er faktisk jeg litt bekymret for og. Har en veldig god venninne, som forteller alt for mye fra sin jobb i nav. Såpass detaljert at det ikke blir så vanskelig å finne ut hvem det er. Men hun sier jeg er den eneste hun prater med om det. Men jeg vet jo ikke. Selv har jeg startet å jobbe som personlig assistent. Og må ta meg selv i, og ikke fortelle ting til min bestevenninne. Jeg tar og utdannelse, hvor taushetsplikt i yrket blir viktig. Men regner vel med at jeg etter hvert blir vant til det. Og ikke trenger å tenke over det engang. Anonymous poster hash: f2203...972
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #7 Skrevet 14. oktober 2014 Det har nok med at du bor så tett oppi de menneskene du har taushetsplikt ovenfor. Jeg er lærer og bodde tidligere på en liten plass. Siden skolen også var relativt liten, ble alle lærerne kjent med alle trinnene og elevene der. Det var ikke til å unngå at man fikk vite både det ene og andre om elevene og deres foresatte, og en el av tingene var veldig ubehagelig. Som f.eks. en gang jeg måtte melde en mor til barnevernet og dette var en kvinne jeg så jevnlig utenfor jobb. Når det var sosiale sammenkomster og fester og de andre snakket om barna sine og skolen, ble jeg helt taus. Jeg turde ikke å si noe i frykt for å i vanvare si noe jeg ikke burde si. Det gjorde til at jeg følte meg litt utenfor og at mange situasjoner ble veldig kleine. De andre prøvde noen ganger å presse meg, spesielt når de hadde drukket, og det føltes veldig ubehagelig. Jeg drakk aldri mer enn 1-2 glass rett og slett fordi jeg var redd for å bli for løsmunnet. Heldigvis flyttet vi etter hvert til en by, og jeg jobber nå ved en skole som ligger en liten bit unna der vi bor. Det er vidunderlig! Nå kan jeg omsider snakke litt om jobben hjemme og med andre uten å være redd for å si noe jeg ikke burde, samt at jeg slipper å hele tiden møte noens mor, far, tante, bestefar el. Anonymous poster hash: 9d9df...7bb
SuperFries Skrevet 14. oktober 2014 #8 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg legger det også fra meg på jobb. Tenker aldri på det i sosiale sammenhenger, og har aldri vært bekymret for å røpe noe de få gangene jeg drikker.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #9 Skrevet 14. oktober 2014 Er det vanlig - at ufaglærte NAV-klienter får midlertidig jobb der de får tilgang til Taushetsbelagt og sensitiv informasjon? Nå ble jeg skeptisk merker jeg.... Anonymous poster hash: 0f357...dd9
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 NAV klienter? Det kan likeså være en med god utdannelse som trenger litt hjelp til å komme tilbake i arbeidslivet pga ting vi ikke vet, som får jobb innenfor sitt udanningsfelt via NAV. Kan være deg og det. Anonymous poster hash: 3268f...cab
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 NAV klienter? Det kan likeså være en med god utdannelse som trenger litt hjelp til å komme tilbake i arbeidslivet pga ting vi ikke vet, som får jobb innenfor sitt udanningsfelt via NAV. Kan være deg og det. Anonymous poster hash: 3268f...cab Dersom det er mitt innlegg du reagerer på - så presiserte jeg ufaglært. HI skrev selv at hun ikke hadde noen utdannelse eller tilknytning til yrket. Jeg mener ikke med mitt spørsmål eks. En lege som får "praksisplass" gjennom NAV. Anonymous poster hash: 0f357...dd9
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #12 Skrevet 14. oktober 2014 Utrolig utovekkende at en ufaglært får tilgang på slik informasjon. Du beviser at jeg har rett bare med det faktum at du er redd for å bryte taushetsplikten. Litt rart at du og snakker om alkohol i denne forbindelse. Vil tro at de fleste voksne har null problemer med å styre unna sensitiv info når de drikker alkohol. Å si dumme ting når man har drukket er temmelig fjortis. Anonymous poster hash: 8071f...285
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #13 Skrevet 14. oktober 2014 Hadde helt fint greid å styre unna å dele sensitive opplysninger, selv etter noen drammer. Det sitter ganske innprentet å holde taushetsløftet. Heldigvis. Hilsen sykepleier. Anonymous poster hash: cf748...bf4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå