Gå til innhold

Kronisk trøtt...hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge jeg kan huske har jeg slitt med følelse av trøtthet. Tidlig i tenårene var forklaringen jeg fikk at jeg vokste mye og mye skjedde i kroppen. Senere i tenårene var det jernmangel pga store menstruasjonsblødninger. Jeg tok jerntilskudd, men merket egentlig aldri den store bedringen. Så ble jeg gravid som 21-åring og da ble trøttheten forklart med graviditet. Så med småbarnstid, nye graviditeter osv. Alltid noe.

Nå er minsten blitt 5 år og jeg sovet hele natten de fleste netter de siste 2-3 årene. Jeg burde med andre ord ikke være så trøtt lenger. For 1,5 år siden gikk jeg til lege og krevde en grundig sjekk. Legen tok masse blodprøver og andre tester, men det er absolutt ikke noe fysisk galt med meg, tvert i mot har jeg visst nok så perfekte verdier som det går an å ha!

Jeg gjør alt rett ellers også. Jeg trener flere dager i uken, legger meg til omtrent samme tid hver kveld uansett om det er ukedag, helg eller ferie og får sover ca 7-8 timer om natten. Kostholdet mitt er bra, jeg drikker nesten bare vann, og ikke er jeg videre stresset heller.

Likevel er jeg altså kronisk trøtt. Bare noen ytterst få dager føler jeg meg litt uthvilt. Hver morgning når jeg skal på jobb er det nesten fysisk vondt å åpne øynene fordi jeg føler meg så trøtt (står opp kl. 7, så det er ikke så tidlig heller). I helgene sover jeg til rundt 8-9, og da er jeg mindre trøtt, men føler meg ikke utsovet heller. Det som er rart er at jeg ikke er noe særlig mer sliten enn andre. Jeg jobber 100%, har fire barn som jeg følger opp, gjør ting i huset, trener, er sosial osv. Det er klart jeg blir sliten, spesielt i noen perioder, men ikke sånn at jeg føler jeg skal gå i gulvet heller. Det er mer den ubehagelig følelsen av å være så utrolig trøtt som er plagsom. Noen tider på dagen er bedre enn andre, jeg føler meg ikke like overveldende trøtt hele tiden, men heller aldri helt uthvilt.

Noen som kjenner seg igjen og kan komme med noen forklaring på hvorfor det er slik?

Anonymous poster hash: 23ee3...549
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe bedre om sommeren? Har du prøvd store doser D vitamin? (Mer enn det anbefalte). Har veldig stor betydning for meg.

Anonymous poster hash: fffb0...1ef

Skrevet

Er det noe bedre om sommeren? Har du prøvd store doser D vitamin? (Mer enn det anbefalte). Har veldig stor betydning for meg.

Anonymous poster hash: fffb0...1ef

Nei, det er egentlig ikke så mye bedre om sommeren. Litt kanskje, helt på slutten av ferien, men liten forskjell. Jeg vet ikke om jeg tør å ta mer vitaminer enn det som er anbefalt. Er D-vitamin vannløselig slik at det er ok å ta mer av det?

HI

Anonymous poster hash: 23ee3...549

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...