Gå til innhold

Svigersproblem - ulike meninger og synspunkter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og hans søster arver et nydelig, gammelt landsted på vestlandet. Dette er nå uten møbler og innredning, og må pusses opp en god del for å få det bra. 

Svigers har solgt sitt kjempestore hus/eiendom som lå rett i nærheten, for å flytte inn i en mindre seniorleilighet. 

Fremtidige familiesammenkomster kommer til å foregå på landstedet, og svigers kommer til å bruke det også. 

"Problemet" er at svigers har møbler nok til sikkert 3 hus, og kan bare ta med seg litt til den nye leiligheten. Dette er møbler og nips som har vært arvet og samlet gjennom de siste 40 åra, og det bærer preg av det også. 

Ingenting blir kastet, for det er jo ikke utslitt....

Vi snakker sennepsgule og brune gulvtepper, stoffsofa fra 70 tallet i brun/grønn, kjipe furumøbler og også masse erverdige, gamle møbler som vi ønsker å ha fremme fordi de passer til huset og har opprinnelig stått der. 

Ønsket til min mann og søsteren er å sette huset i stand og møblere med tidsriktige møbler som passer til hus fra århundrskiftet. 

Svigerfar er temmelig "mye" og blir snurt av at noen sier imot. Han tenkte å brenne den gamle spisestuen som opprinnelig sto i huset, og heller sette inn den i ubehanlet furu, fordi den var jo nyere. Kjip, stygg og helt uten sjel synes jeg. 

Diskusjonen endte med at alt blir flyttet ned i huset, for det er jo for fint til å kastes. Da snakker vi fire spisestuer, en hauggammel skinnsalong, en furusalong, sikkert 10 senger, 100 sett sengetøy, hauggamle gultepper, nips herfra til månen, servicer fra alle prestegjeld - sikkert nok til 80 personer. Etc etc. 

Søsteren til samboer bor utenlands, så hun lar oss ordne med dette flyttestyret. Problemet nå er at jeg føler at gleden ved å pusse opp og bruke masse penger på å sette i stand det gamle huset - blekner litt når vi er nødt å overfylle det med gamle, stygge møbler. 

Svigers har alltid hatt det overmøblert og jeg får nesten litt klaus av så mye møbler og ting. Men vi kan jo gud forby ikke si noe heller, da blir svigerfar sur. 

Mannen mener vi skal bare flytte alt ned og ta det derfra, men jeg vet jo at det ikke blir kastet så mye som en porselensengel. 

Jeg høres nok utakknemlig ut nå, men dette kommer til å koste oss en del hundre tusen, og da har jeg også lyst å ha det pent og luftig.

Det er ikke verdifulle ting jeg har lyst å kvitte meg med, men masseprodusert europris-nips, hauggamle flanellslaken, nedstøvede stoler fra 70 taller etc. 

Noen innspill på hvordan vi løser denne knipen ? 

Skal jeg bare lukke øynene og leve med alt dette mørkebrune? 

Anonymous poster hash: e4fce...22d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel ikke helt enkelt det der. Først og fremst er det kanskje best at samboeren og søsteren hans er de som må ta det opp med foreldrene sine. Hold deg i bakgrunnen.

Om dere har arvet huset er det jo dere som eier det. Og da kan dere jo gjøre som dere vil med det, selv om svigers blir sure. Unngå for all del at alt stasjet blir lagret i huset. Vanskelig å få det ut igjen da. De må få svigers til å forstå at det er møbler som tilhører dem og som de må ta ansvar for. Når de flytter fra et digert hus og inn i leilighet må de kvitte seg med noe.

Blir de sure får de bare bli det tenker jeg.

Anonymous poster hash: f2659...a52

Skrevet

Det er altså deres hus og skal være deres hjem? I så fall må det være dere som har siste ordet. Prøv å få dette over til svigerfar samtidig som du viser forståelse for at de vil beholde møblene i familien. Etter mange år i deres hus har de jo affeksjonsverdi for dem og da sliter han kanskje litt med å takle det. Mine svigerforeldre var også veldig på at vi skulle få alle de gamle møblene deres da de flytta i leil. og ble litt snurte da vi ikke ville ha så mye. Men et år senere tenkte ingen noe mer over det. Gi svigerfar litt tid, så kommer han nok over det han også :)

Anonymous poster hash: 22127...100

Skrevet

Nei det blir ikke vårt hjem, men landsted. 

Jeg frykter jo at når ting først har kommet ned i huset, så blir det værende enda så gyselig det er. Og dette er jo møbler som svigers har faset ut for lenge siden for de har jo kjøpt nye ting (derfor har de så ekstremt mye møbler) 

Det hender jo de fornyer seg litt, men de kvitter seg ikke med noe gammelt av den grunn. De har svært hus med 5 soverom som alle har store garderobeskap. Disse er fylt til randen av pent sammenbrettede gardiner, sengetøy (jeg overdriver ikke om jeg sier de har 150 sett fra tidenes morgen og opp til i dag) .

Det stemmer nok at ting har affeksjonsverdi for dem, men jeg begriper ikke at to voksne mennesker ikke ser at det bare har så ALT for mye. 

En svær pose med gardinrester samlet gjennom tidene ble flyttet ned - der røyk min ide om å ha hvite blondegardiner i stuen, rutete, koselige gardiner på soverommet etc. Nå blir det sennepsgult i stedet, for gardiner må vi jo ikke kaste . 

And the list goes on. 

Huff. Jeg har skjønt at jeg må bare finne meg i det, og heller håpe sjangsen for å kjøre noen ganger på dynga åpner seg når vi er alene.

Skrevet

Syntes du skal være ærlig med mannen din og si hva du mener, stedet er hans og hans søster så til syvende og sist er det ikke du som skal bestemme hvordan det ser ut der.

Men du kan bestemme at du ikke orker å legge inn din tid og dine penger på stedet og at du ikke orker å bruke det stedet som feriested men at mannen får dra dit uten deg.

Sært kan hende men jeg hadde ikke orket å bruke masse tid og energi på noe hvor jeg ikke kunne få et ord med i laget.

Hvis din mann og hans søster er enige med deg om at dette er stygt og dette er ikke slik de ønsker det hvorfor i all verden går de i så fall med på å ha det seendes ut på en slik måte at de ikke kommer til å trives.

Eller er det at de ikke har noe imot å ha det slik der, det er dine tanker og drømmer som ikke er som deres?

Da jeg flyttet hit jeg bor nå flyttet jeg fra liten leilighet til hus, dette var bare mnd etter mine foreldre hadde solgt sitt hus.

Min mor er nok som dine svigerforeldre, sparer på alt syntes alt er bare så pent.

Jeg er av typen menneske som ikke kan fordra mye møbler i et rom og pynteting byr meg imot.

Jeg kan gå med på noe julepynt for barnas skyld men jeg vil ikke ha nips i huset utenom.

Pga litt styr på den tiden jeg skulle flytte inn ankom mine foreldre huset mitt et par dager før meg, så når jeg kom hadde min mor uten å spørre meg fylt det med møbler og pyntegjenstander hvorav mesteparten var rett og slett stygt.

Så det var bare å pakke hennes ting ut av skapene for å få plass til mine, og rydde vekk ting.

Hun ble selvsagt ganske så snurt men som jeg gang på gang måtte minne henne på. Jeg er takknemlig for at de ønsker å hjelpe, men dette er mitt hus og skal innredes etter min smak da det er jeg som skal bo her.

Og når hun kom med at en eller annen pyntegjenstand var så fantastisk flott og hvor ille det var at jeg ikke ville ha den sa jeg fra at hun hadde jo selv valgt å gi den bort. Om hun var så uendelig glad i den og syntes det var så flott hadde hun beholdt den selv og ikke gitt den til meg til å begynne med.

Så passet jeg på å takke veldig og skryte av de tingene som jeg valgte å beholde.

Det tok noen mnd før hun kom over det hele men det gikk over tilslutt, de la det bak seg og jeg har huset slik jeg ønsker å ha det.

Sure miner ja selv sårede følelser er ikke nok til at jeg lar andre innrede huset mitt med ting jeg ikke liker.

Anonymous poster hash: 35905...c02
Skrevet

Er det et uthus dere kan lagre skrotet i, og så lurer dere litt og litt på dynga?

Så tar dere kun det som er pent inn i huset, og ordner sånn dere selv vil.

Eller dere lagrer midlertidig under pressending, den blåser av, regnet ødelegger alt. Nei da, men fristende :)

Anonymous poster hash: 1697b...c5b
Skrevet

Det positive er jo at dere unge er enig :)

Skrevet

Hadde gitt beskjed om hva dere ville hatt og så fikk svigerfar bare blitt sur. Er deres sted, og har han problemer med det er ikke det deres problem. Lykke til!

Anonymous poster hash: dabc2...c17
Skrevet

Men jeg skjønner ikke helt... Hvis det bare er er landsted, så skal dere vel ikke være der såå mye? Gjør det noe at det er "feil" gardiner da da? Jeg skjønner at du ikke vil legge masse penger i et sted som ikke ser ut, men om det bare er til bruk i blant uansett, kan du ikke være litt rausere? Det kommer jo uansett en tid der dere vil få det som dere vil. Kan du ikke leve med litt nips og rask noen år?

Anonymous poster hash: 22127...100

Skrevet

Dette må mannen din ta opp med sine foreldre.

Dere er IKKE pliktig til å ta i mot alt mulig "skrot", men heller velge dere ut noen ting dere vil ha. 

Anonymous poster hash: ef34b...bee
Skrevet

Ja mannen er enig med meg. Regner med svigerinnen ikke er interessert i masse gammalt skrot heller, men hun har ikke vært hjemme og vært en del av dette. 

Min samboer sier bare, "jada vi setter det inn så får vi se da. Det ordner seg"

Og han mener at det er bedre å bruke dette gamle fremfor å kjøpe nytt.  

Det er en låve der, og den regner jeg med blir full ja. 

HI

Skrevet

Snakk mer med samboeren din, og nytter det ikke så ta i mot, sett noe på låven. Og heller gjør om veldig gradvis (bytt ut gardinene i stua, og noen uker senere bytte ut noe annet), eller vent til svigers har gått bort. Er jo sånn at de skal få bruke huset selv om dere arver det, og de er snille som lar dere arve og ikke bare selger huset. Så ikke overkjør de helt. Men jeg skjønner din frustrasjon! Drømmelandstedet kan dere få til men ikke akkurat nå :)

Anonymous poster hash: 33893...062
Skrevet

Sender min medfølelse! I mitt tilfelle er det min familie som er sånn, sparer på ALT og synes det er såå flott. Nå har min familie fått tildelt et rom på landstedet som skal være "vårt", men da jeg nevnte at jeg ønsket å male litt og bytte ut /pusse opp noen møbler ble det ramaskrik.. Kunne ikke bytte de stygge gardinene tante sydde på 70-tallet, kan ikke male den gamle plankesenga pappa har snekret.. Får heller ikke lov å kaste ut de gamle sengesettene for det er jo så innmari "kjekt å ha". Blæh.

Anonymous poster hash: fe767...a91
Skrevet

Hvem har dere arvet stedet av? Er det dine svigerforeldre som har hatt det tidligere? Hvis det aldri har vært deres er det i alle fall enkelt. Sett de gamle tingene på loven og innred etter deres (din mann og hans søsters) smak. Hvis det har et svigers' sted tidligere er det sikkert litt sårere og mer vanskelig.

Anonymous poster hash: 1b596...7e9

Skrevet

Jeg hadde bare gjort kort prosess og sagt rett ut at takk, men nei takk. Dere vil innrede selv, og foretrekker å se tingene FØR de kommer i hus. 

Si at du ikke kan fordra sennepsgult hvis du ikke liker det, vær ærlig. Det er ingen som er tjent med at du lyver. Blir de sure har DE et problem, ikke du. Hvis de var så forbanna glad i driten sin hadde de ikke gitt det vekk.

Anonymous poster hash: 07ef7...395
Skrevet

Tipser om at sengetøy i retromønster kan være enkelt å bli kvitt på finn.no ;-) Og mye annet skrap kan være andres gull. Om det gir litt ekstra i oppussingskassen, gjør det vel ingenting :-D Ta det litt etter litt ;-)

Anonymous poster hash: a2486...df3

Gjest Antarctica
Skrevet

Mannen din må si til mor og far (kanskje på en taktisk måte) at "nå som vi pusser opp, skal håndverkere tråkke inn og ut i 6 måneder. De får ikke plass til å jobbe, og det kan i tillegg komme skader og malingsflekker på møbler som er i veien. Vil dere leie et lager til tingene deres, eller skal vi holde garasjesalg?" Han kan også hjelpe dem å lage en Finn-annonse, der de får se at deres fire spisestuer innbringer llitt gryn.

Å leie lager eller container koster pr kubikk, og da skal du se porselensenglene får fart på seg!

Skrevet

Kommer jo an på hvor gamle disse svigerforeldrene er, om de er 40 eller 80, og om barna allerede har fått landstedet som forskudd på arv, eller om de bare har brukstillatelse nå. Forstår det sånn at seniorene fortsatt skal ha full tilgang til hytta, og da blir jo ting straks mer komplisert. Ser for meg fremtidig uenighet mellom dere, søsteren og svigers, om du tar over styringen her.

Skrevet

Det blir litt annerledes, men da vi bygde hus prøvde både min far og svigermor å pakke på oss alt mulig gammelt ræl. Begge er av typen som helst ikke kaster noe. Jeg ga klar beskjed om at vi ikke ville være oppbevaringsplass for deres dårlige samvittighet. Det ble godtatt, i alle fall tilsynelatende. Men nå skal jo vi bo her, og ikke de.

Anonymous poster hash: 1b596...7e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...