Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #1 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg har en tiåring som elsker fotball. Han er veldig opptatt av riktig trening, kosthold og søvn. En av de ukentlige treningsøkter med laget består av to timer teknikk og taktikk. På slutten av disse øktene har de hurtighetstrening, med masse spurting. Sønnen min har 90 minutter akademitrening før lagstreningen. Nå mener min sønn at spurting på slutten av treninger er en uting, og at man heller bør løpe seg ned med rolig jogg. I mitt hode virker det også mye mer fornuftig å jogge for å "skylle ut" melkesyren som har bygget seg opp enn å tilføre musklene ny runde melkesyre. Hva er riktig her? Noen av guttene på laget har kanskje litt dårlig kondis, men de har tre lagstreninger ukentlig i tillegg, og det burde være mulig å finne rom til utholdenhets- og hurtighetstrening andre steder, for eksempel tidligere i en økt, eller en helt egen økt dersom treneren synes det generelt er for dårlig kondisjon blant spillerene på laget. Anonymous poster hash: b8cb3...a1d
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #2 Skrevet 13. oktober 2014 Herregud, 10 år? Synes han er litt vel opptatt av trening, kanskje? Hadde prøvd og roe ned mitt barn og byttet ut med en annen aktivitet enn fotball for variasjonens sin del, en av øktene i uka. Antar det er en kamp i uka i tillegg til disse treningene også? Stor sjans for at det blir for mye løping på kunstgress med fotballsko... For all del, gutten må få spille fotball, men igjen, jeg ville jobbet med at en trening ikke hadde noe med fotball og gjøre. Evt jogging/løping bør skje i ulendt TERRENG, ikke på asfalt/fotballbane... aller best hadde det vært med turn, karate/kampsport, svømming eller noe annet "helt annet" enn fotball. Siden din gutt virker så utrolig interessert i "riktig trening" så skulle det også være en enkel sak. Så kan han heller trene litt ekstra "teknikk" hjemme på plena, for fotballferdighetene sin del. Det er de som trener mest UTENOM organisert trening som blir best,- til slutt. De som har det gøy og leker med ballen uten at det er organisert... Lykke til Anonymous poster hash: 9a40c...39d
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #3 Skrevet 13. oktober 2014 Herregud, 10 år? Synes han er litt vel opptatt av trening, kanskje? Hadde prøvd og roe ned mitt barn og byttet ut med en annen aktivitet enn fotball for variasjonens sin del, en av øktene i uka. Antar det er en kamp i uka i tillegg til disse treningene også? Stor sjans for at det blir for mye løping på kunstgress med fotballsko... For all del, gutten må få spille fotball, men igjen, jeg ville jobbet med at en trening ikke hadde noe med fotball og gjøre. Evt jogging/løping bør skje i ulendt TERRENG, ikke på asfalt/fotballbane... aller best hadde det vært med turn, karate/kampsport, svømming eller noe annet "helt annet" enn fotball. Siden din gutt virker så utrolig interessert i "riktig trening" så skulle det også være en enkel sak. Så kan han heller trene litt ekstra "teknikk" hjemme på plena, for fotballferdighetene sin del. Det er de som trener mest UTENOM organisert trening som blir best,- til slutt. De som har det gøy og leker med ballen uten at det er organisert... Lykke til Anonymous poster hash: 9a40c...39d Takk for svar, men var ikke akkurat det jeg spurte om Han er lidenskapelig opptatt av fotball, og finner tid til masse løkkefotball og egentrening ved siden av. De har en del løpetrening i skogen her (arenaen ligger i skogholtet). Han trener sv og til karate med sin far, står ski i sesongen og er generelt aktiv. Noen som vet angående spurting på slutten av øktene? Anonymous poster hash: b8cb3...a1d
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #4 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg forstår det sånn at du og sønnen er enige om at jogging vil være det beste? Jeg vil først og fremst si at dette var veldig intens trening for 10 åringer. For intens. Fotball skal være GØY i den alderen, ikke være treningsøkt... Så, til spørsmålet. Jogging er fint som oppvarming, og kan også virke som uttøying etter trening, samt å roe ned etter en aktiv spilleøkt. Å spurte etter trening gjør heller ikke noe - men det blir intenst med trening i dette fall. Det burde også tøyes ut etter spurting. Kondisjonstrening synes jeg egentlig burde tas før trening, som en del av oppvarmingen, eller ta det som egne treningsøkter andre dager. Så jeg mener jogging er best, men her er synspunktene ulike. Ingen fasit. Håper dette hjalp litt. Anonymous poster hash: d89f6...541
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #5 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg forstår det sånn at du og sønnen er enige om at jogging vil være det beste? Jeg vil først og fremst si at dette var veldig intens trening for 10 åringer. For intens. Fotball skal være GØY i den alderen, ikke være treningsøkt... Så, til spørsmålet. Jogging er fint som oppvarming, og kan også virke som uttøying etter trening, samt å roe ned etter en aktiv spilleøkt. Å spurte etter trening gjør heller ikke noe - men det blir intenst med trening i dette fall. Det burde også tøyes ut etter spurting. Kondisjonstrening synes jeg egentlig burde tas før trening, som en del av oppvarmingen, eller ta det som egne treningsøkter andre dager. Så jeg mener jogging er best, men her er synspunktene ulike. Ingen fasit. Håper dette hjalp litt. Anonymous poster hash: d89f6...541 Takk. Ja, vi er egentlig enige. Siden gutten min alt har 90 minutter trening bak seg før denne totimersøkten mener jeg også at det i alle fall for ham blir for mye med spurting på slutten. Han har veldig god kondisjon, så tror ikke det gjør noe om han står over. Per i dag spiller han to alderstrinn opp, så dette opplegget er egentlig for 12-åringer. Han elsker treningene, og gleder seg stort til hver økt. Og bare for å ha sagt det (så vi ikke høres helt koko ut), det står ingen gal fotballpappa bak og hyler og dytter. Ingen av oss var i utgangspunktet interessert i fotball før denne gutten fant sin første ball i bhg og nektet å gå noe sted uten. Han har tre yngre "normale" søsken som driver med fotball mest pga det sosiale. Vi lar ham styre på så lenge det ikke går ut over helse, skole og venner. Anonymous poster hash: b8cb3...a1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå