Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #1 Skrevet 13. oktober 2014 Startet i ny jobb den 1. september. Jeg hadde brukt alle mine 5 uker med ferie hos forrige arbeidsgiver. Har jeg nå krav på ferie hos min nye arbeidsgiver? Og vil jeg ha rett på 5 uker ferie med/uten lønn til neste år? Håper noen kan svare Anonymous poster hash: 9efb1...123
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #2 Skrevet 13. oktober 2014 Du har ikke krav på mer ferie i år nei. Når du tar ut ferie neste år får du bare ferhepenger tjent opp fra sept til desember fra din nye arbeidsgiver. Feriepenger tjent opp fra januar til august skal du få fra din gamle arbeidsgiver med sluttoppgøret og selv spare dem til du faktisk tar ut ferie neste år. Anonymous poster hash: df21e...134
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #3 Skrevet 13. oktober 2014 Du kan sikkert få lov å ta ut ferie, eller rettere sagt fri, hos ny arbeidsgiver, men det blir jo da selvsagt uten lønn. Neste år har du også krav på ferie selvsagt, 5 uker eller 4 uker og en dag alt etter hvilken avtale som gjelder i din nye bedrift. Feriepenger for neste års ferie får du fra din gamle arbeidsgiver. Enten fikk du det utbetalt måneden etter siste lønning i år, altså nå i oktober eller i november dersom det er etterskuddslønn, eller så får du det utbetalt til sommeren neste år. Hvis du har jobbet i en privat bedrift ville jeg definitivt krevd å få feriepengene utbetalt fra gammel arbeidsgiver så fort som mulig. Du må da betale skatt av dem, men du er i alle fall sikret å få pengene dine. Hvis bedriften går konkurs før en evt utbetaling til sommeren kan du nemlig se langt etter de pengene da feriepenger ikke dekkes av lønnssikringsfondet (hvis der ikke har vært en forandring på dette de siste årene). Da jeg var involvert i en slik situasjon for mange år siden mistet jeg feriepengene mine pga det. Skikkelig kjipt. Har ikke satt meg inn i oppdaterte regler dog, så mulig det ikke gjelder lengre. Men hvis du nå får feriepengene utbetalt nå, så husk å sette dem på en konto så du har den til du faktisk skal ha ferie da. 😊👍 Anonymous poster hash: faf24...78c
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #4 Skrevet 13. oktober 2014 Ah jeg skjønner. Ja feriepengene har jeg fått, og de står på konto til neste år Jeg bare lurte siden jeg kunne tenke meg å reise til svigers i Tyskland i jula, det er da snakk om 3 dager fri fra jobb. Lurte bare på om jeg har feriedager uten lønn, eller om jeg må spørre om å få ta fri uten lønn om jeg reiser. Var usikker om ferie man har brukt hos tidligere arb. giver gjelder hos ny, men skjønner jo at noe betalt ferie blir det jo ikke HI Anonymous poster hash: 9efb1...123
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #5 Skrevet 13. oktober 2014 Du har ikke krav på mer ferie i år, den er brukt opp. Du har krav på 5 uker ferie neste år (hvis det er 5 uker bedriften har). Ferie er alltid ulønnet, og som kompensasjon får du feriepenger. Neste år vil du få feriepenger fra din forrige arbeidsgiver for perioden frem til du sluttet, og fra din nåværende for perioden fra oppstart og frem til nyttår. Feriepenger opptjenes året før det utbetales. Det kan hende at din tidligere arbeidsgiver har betalt ut feriepengene i forbindelse med sluttoppgjøret, evt at du får de i januar. Da må du sette vekk pengene til du skal ha ferie. Anonymous poster hash: 9354b...1c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå