Gå til innhold

Røntgen og gravid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rett før jeg fant ut at jeg var gravid så måtte jeg ta røntgen av lungene. Nå har jeg tenkt på dette av og på i flere uker. Legger det fra meg en stund, men så kommer tvilen snikende igjen..

Har googlet meg grønn, det står over alt at det ikke skal være farlig. Men samtidig er det jo i 1. trimester alt dannes. Men jeg kan jo ikke ha vært mer enn i uke 4.

Noen her som kan noe om dette?

Anonymous poster hash: c9859...880

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble utsatt for radioaktiv stråling da jeg var noen få uker på vei (visste ikke jeg var gravid).

Spurte legen om dette, og han (i samråd med sykehuset) konkluderte med at sjansen for at noe hadde gått galt var svært svært liten. Samtidig så var jeg så kort på vei at evt skader ville påvirke fosteret så mye at det ville ført til abort og ikke til misdannelser.

Jeg fikk en tidlig ultralyd i uke 6, bare for å sjekke om det var liv. Og det var det. :-)

Anonymous poster hash: becdd...b32

Skrevet

Rett før jeg fant ut at jeg var gravid så måtte jeg ta røntgen av lungene. Nå har jeg tenkt på dette av og på i flere uker. Legger det fra meg en stund, men så kommer tvilen snikende igjen..

Har googlet meg grønn, det står over alt at det ikke skal være farlig. Men samtidig er det jo i 1. trimester alt dannes. Men jeg kan jo ikke ha vært mer enn i uke 4.

Noen her som kan noe om dette?

Siden fosteret er så lite og sitter så dypt i bekkenet de første ukene av et svangerskap så kommer det så langt unna primærstrålefeltet (som skal være like under diafragma) at faren for spredt stråling til fosteret er minimal. Mest sannsynlig blir den spredte strålingen absorbert av hud, tarmer og andre indre organer før den når ned til livmor. 

Du får uansett mer stråling på en lengre flytur, så et røntgenbilde ville jeg ikke bekymret meg for.

Anonymous poster hash: 75b33...2eb

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svarene deres!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...