Gå til innhold

Adventskalender- vil ikke være kjip:-S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 4 barn tilsammen, minste er for liten for adventskalender.

2 av dem er barn samboer har med en annen kvinne.

Jeg føler det er som en konkurranse med adventskalendere.

Første par årene vi var sammen laget jeg dyre kalendere til dem, men når vi fikk barn sammen ville jeg ikke forvenne henne med at det skulle være en stor presang hver dag...

Når jeg var liten hadde vi pakkekalendere hvor mamma pakket inn enten en pakke tyggis, et par sokker, noen gelemenner eller annet smågodt...trengte ikke være så mye...

I år har jeg vell egentlig bestemt meg for at det blir noe slikt til alle....synes det er tull å bruke flere tusen kroner på kalendere...men så er det jo det at man er så himla redd for å virke smålig....

hva ville dere gjort?Hva gir dere?

Anonymous poster hash: 3479a...f24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fire barn sammen, så alle helsøsken som bor sammen hele tiden, og de får alle pakkekalender.

Men å bruke tusenvis av kroner på en gavekalender er helt uaktuelt, det er ikke det julekalenderen handler om. Her er gjennomsnittsprisen ganske lav, ofte en tyggis, en liten sjokoladenisse e.l. også litt andre ting som et par sokker eller vanter, ny tannbørste e.l. innimellom. De to eldste her begynner å bli så store at de også får ting de trenger og som jeg ville kjøpt uansett, som en ny deo e.l. Jeg har også bestilt noen nye pepperkakeformer på Ebay som de får i kalenderen, jeg vet det blir kjempestas med Hello Kitty og Mikke Mus former o.l. og de kostet ca 5 kr stk.

Anonymous poster hash: abd3b...308
Skrevet

Sjokolade kalender fra nille. Med fire barn der den eldste er 20 så har det aldri hvert noe problem.

Det er foreldrene som lager dette behovet med dyre pakkekalendere.

Anonymous poster hash: c8f79...a9f

Skrevet

Ja, det gavekalenderstyret har tatt helt av syns jeg. Hos oss er vi bare to barn, men de har pleid å få annenhver dag. Jeg har kjøpt alt fra en sjokolalde, en pk fotballkort, hårspenner, klistermerker ol. og vanligvis ingen store gaver. Kun julaften og eldste sin bursdag (han har bursdag midt i desember) har det vanket litt større ting, som en liten Legopakke el. Likevl syns jeg det blir mye penger på sånne kalendere. I år ville minsta ha Lego Friends kalender i stede, mens eldste vil ha pakkekaleneder, så da blir det jo gave hver dag på han, men har sagt at det ikke blir noe dyre store greier. Har allerede kjøpt 5 pk fotballkort (kosten 60kr på BR leker) og 4 pk med noen sånne småfigurer (trash pack tror jeg de heter) til 40,- samme sted. Ellers blir det nok noen julesjokolader (tenkte å kjøpe en pk med sånne julenissesjokolader), tyggis og annet snop, noen penner/blyanter og viskelær, boxere (jepp! :lol:), nøkkelhank, klistermerker og annet smådill.

Det er jo vi som foreldre som venner de til at de skal få store syre gaver i kalenderen desember gjennom, så da må vi også klare å legge om til en mer nøktern adventstid i så fall. ;)

Skrevet

Enkle ting i kalenderen. Noen ganger småting som en liten sjokolade eller en tyggispakke, noe småtteri de trenger f.eks truser eller noe sånt, hårstrikker, spenner osv. Andre ganger aktiviteter, som pepperkakebaking, montering og pynting av pepperkakehus osv. Legger da ved et lite bilde av det vi skal gjøre og skriver noe koselig ved siden av som at vi gleder oss til en kveld med feks pepperkakebaking sammen med ... (barna).

Juletiden er ikke kun penger og om å gjøre å bruke mest mulig penger, men det er (for vår del i alle fall) en tid vi skal prioritere på å ha det koselig sammen og gjøre koselige ting. Når barna ser om morgenen at vi skal bake pepperkaker den kvelden, så avtaler de ikke noe med venner, og vi har avtale på at vi har en rask og enkel middag, sånn at vi har mer tid til kos og baking. 

Anonymous poster hash: 7ba45...3b3
Skrevet

Vi har hatt Legokalender et  år, Haribo/Kinderegg et år og gavekalender et år. Ellers har vi de for 9kr på Europris. Ikke noe større glede med pakkekalender eller Haribo, fremfor den billige sjokoladekalenderen. Minsten like ikke Kinderkalenderen han fikk, da søsteren fikk Haribo. Vi visste han ikke like vingummien i Haribo, og trodde Kinderkalender ville gå. Men han er så kresen på sjokolade, at han spiste bare noen få dager..

Men de billige derimot, samme sorten hver dag,- men like moro lell. Det er nedtellinga som er morsom. Har laget "kalender" i andre sammenhenger også, for og telle ned til ferie eller andre ting vi gleder oss til..Da har jeg tegner ruter på et A4 ark, og begynt med det antall dager det er igjen til aktivitet,- og sluttet på dag 0 DA SKJER DET! har også  merket av små, trivelige ting underveis...SÅ krysser de av en dag hver kveld før de legger seg. Har vært kjempesuksess! Og kan likeså gjerne gjøre det samme til jul, bare lage arket litt penere kanskje? Det var en ide :)

Anonymous poster hash: 8b790...1ba
Skrevet

Så lenge du gir samme prisklasse til alle barna er du da ikke smålig.

Disse to barna får vel på toppen av det hele to julekalendere, en hos mor og en hos dere, og hvis begge laget slike dyre så er det snakk om uendelig mye penger i bare kalendergaver så kommer julegaver på toppen.Det hele er jo litt galskap.

Jeg har to barn og har stort sett alltid laget pakkekalendere, prislappen har ligget på 100- 150kr per kalender.

Det har vært ting som småleker, Tannbørste, truser, sokker,og smågodt.

I år har jeg laget en kalender som kom på rundt 600kr, men da er det kun en kalender så de får bare åpne annen hver dag hver seg. Og den er dyrere siden den inneholder pysjer, julekjoler, genser. På toppen av de vanlige tingene.

Dette er ting de trenger og jeg ville kjøpt samme hva, men jeg velger å legge de inn i kalenderen.

Anonymous poster hash: d7152...268
Skrevet

Husker godt da jeg var yngre. Mamma pakket inn en smågodt hver dag og jeg var kjempeglad for det. Imens fikk flere av mine venninner svindyre kalendere med fotoapparat, sminke, osv til mange tusen kr. Bare en digresjon:)

Jeg har nå 3 barn og alle blir å få kalendergave hver dag. Eldste blir nok å ville ha legokalender. Den koster vel 300 om jeg ikke tar feil, så da må jeg finne noe til 300 til hver av de andre også.

Anonymous poster hash: e691f...622

Skrevet

Sjokoladekalender

Anonymous poster hash: ce2d3...949

Skrevet

Tre barn. Har fått pakkekalender i alle år, nå vil de kjøpe seg en. Setter tak på ca 200 pr pers. Da de fikk pakkekalender aner jeg ikke hva det kostet, men jeg forsøkte holde prisen nede og kanskje kjøpe litt som kom til nytte, som blyanter etc

Anonymous poster hash: 37ac3...b1a

Skrevet

Husker godt da jeg var yngre. Mamma pakket inn en smågodt hver dag og jeg var kjempeglad for det. Imens fikk flere av mine venninner svindyre kalendere med fotoapparat, sminke, osv til mange tusen kr. Bare en digresjon:)

Jeg har nå 3 barn og alle blir å få kalendergave hver dag. Eldste blir nok å ville ha legokalender. Den koster vel 300 om jeg ikke tar feil, så da må jeg finne noe til 300 til hver av de andre også.

Anonymous poster hash: e691f...622

Jeg kjøpte Lego friends kalender på Obs til 199,-. Det samme kostet Lego City kalenderen. Star Wars kostet 299, men så de hadde den til 249,- hos Extra leker

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mine får legokalender, eller en annen type de har lyst på. Jeg har verken råd, tid,overskudd, eller ork til å stå å lage kalender til 3 unger...

Skrevet

Mamma laget puslespillkalender til oss:) Hun hadde sydd kalender med lommer, som hang på kjøkkendøra. Så hadde hun lagt puslespillet på forhånd, og fordelt rammen i de første lukene og resten av puslespillet ble fordelt i resten av lukene. Kjempespennende! Vi åpnet en luke annenhverdag (var to søstre), og trengte ikke mere:) Hele adventstiden ble også brukt til å lete etter lokket på puslespillet.

Anonymous poster hash: 485b6...56a
Gjest vinterbrud
Skrevet

Mamma laget puslespillkalender til oss:) Hun hadde sydd kalender med lommer, som hang på kjøkkendøra. Så hadde hun lagt puslespillet på forhånd, og fordelt rammen i de første lukene og resten av puslespillet ble fordelt i resten av lukene. Kjempespennende! Vi åpnet en luke annenhverdag (var to søstre), og trengte ikke mere:) Hele adventstiden ble også brukt til å lete etter lokket på puslespillet.

Så koselig en julekalender og juletradisjon du hadde som barn :)

Skrevet

Man kan godt lage pakkekalender bare ikke til svimlende priser. Det er jo du selv som legger lista. Jeg tenker at Haribo eller Kinder-kalenderen er et alternativ her, 3 barn.  Tenker også at de barna som er hos dere på samvær kanskje kan få gave på kalenderen bare de dagene de er der?

Anonymous poster hash: 5cdeb...689
Skrevet

Kalenderstyret har tatt av og jeg kjøper derfor ferdig, gjerne en sjokoladekalender. Velger å la være å bruke penger på daglige gaver i desember. Unger flest får mer enn nok gaver uansett og jeg gidder ikke å bruke tid på å kjøpe ræl de ikke trenger. Definisjonen på god mor er definitivt ikke fantastiske kalendergaver, laget sånn mer eller mindre for å imponere noen.

Skrevet

DET syntes jeg hørtes litt kjipt ut, etter dagens standard. Det var sikkert nok den gangen, men tror ikke dagens barn ville blitt så glade for en appelsin på deling på julaften som bestefaren min ble for å si det sånn. ;)

Jeg ville gått for valgfri kjøptkalender. Det er hverken kjipt eller altfor dyrt. :)

Anonymous poster hash: fcd5b...c82

Skrevet

Husker ett år mamma lagde til håndskrevne dikt om jula/vinter og tegnet/malt til. Hun er kunstner og veldig flink til å både skrive pent og å male/tegne. Fikk ett dikt hver dag og på julaften fikk vi (meg og min søster) en bok vi kunne kunne samle de i. Har denne fremdeles den dag i dag og dette er et av mine fineste eiendeler og et fantastisk juleminne.

Skrevet

Jeg er nok litt kjip i år. Jeg har kjøpt boken julemysteriet av jostein gaarder. så i år blir kalenderen at vi skal lese boken sammen jeg og de to eldste jentene. så skal de få en sjokoladekalender hver de 3 som er eldst. Det er nok sukker om de ikke skal få godteri hver dag også, så den lille biten holder =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...