Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #1 Skrevet 13. oktober 2014 Han er 7 år og var veldig sen med språket. Og av en eller annen grunn prater han bokmål lignende dialekt, helt annerledes enn oss andre? Ppt har vært innblandet, men de fant ikke noe galt. Hørselen er tipp topp. Syns bare det er så merkelig nå når han er så stor.. Anonymous poster hash: a3f82...9f5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #2 Skrevet 13. oktober 2014 Han er vel fornuftig da. Anonymous poster hash: 1465d...fac
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #3 Skrevet 13. oktober 2014 Med andre ord, han prater ren norsk og ikke grautmål? Og det er et problem fordi..? Anonymous poster hash: d63f1...bae
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #4 Skrevet 13. oktober 2014 Han har lært å snakke av tv/andre medier, og ikke av dere. Derav annen dialekt. Kan skje om de er sene med språket. Anonymous poster hash: d7e05...c81
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #5 Skrevet 13. oktober 2014 Med andre ord, han prater ren norsk og ikke grautmål? Og det er et problem fordi..? Anonymous poster hash: d63f1...bae Hyggelig svar. Det er ikke et stort problem, men de andre i klassen har begynt å kommentere det og mobbe han litt. Anonymous poster hash: a3f82...9f5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #6 Skrevet 13. oktober 2014 Min datter på 6 år har språkvansker, og snakker østlandsk med en dæsj dialekt i. For hennes del tenker jeg at det er bedre å snakke og gjøre seg forstått enn å ikke bli forstått i det hele tatt. Nå er vi vant til det, og tenker ikke så mye på det, men får stadige kommentarer fra andre om hvor fint hun snakker. Var også sen med språket. Har fått ekstraressurs til henne på skolen pga at hun trenger flere repetisjoner for å lære... Anonymous poster hash: ff893...ad9
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #7 Skrevet 13. oktober 2014 Med andre ord, han prater ren norsk og ikke grautmål? Og det er et problem fordi..? Anonymous poster hash: d63f1...bae Hyggelig svar. Det er ikke et stort problem, men de andre i klassen har begynt å kommentere det og mobbe han litt. Anonymous poster hash: a3f82...9f5 Tror det var skrevet litt ironisk :-) Her vi bor er det en del ulike dialekter på barna, pga. flyttinger osv. men ser ikke på det som noe problem. Viktig at vi voksne snakker med barna hvis det blir noe sak, at folk er ulike og det er helt greit. Sannsynligvis går dette seg til etter hvert. Anonymous poster hash: 8c292...2d8
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #8 Skrevet 13. oktober 2014 Med andre ord, han prater ren norsk og ikke grautmål? Og det er et problem fordi..? Anonymous poster hash: d63f1...bae Hyggelig svar.Det er ikke et stort problem, men de andre i klassen har begynt å kommentere det og mobbe han litt. Anonymous poster hash: a3f82...9f5 De andre i klassen er bare sjalu fordi han prater ren norsk, noe de ikke gjør. Anonymous poster hash: d63f1...bae
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #9 Skrevet 13. oktober 2014 Dette er BYGDA på sitt verste! Både barn og voksne som mobber en som snakker østlandsdialekt! Spiller da vel ingen rolle?! Anonymous poster hash: bc683...ee5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #10 Skrevet 13. oktober 2014 Han har lært å snakke av tv/andre medier, og ikke av dere. Derav annen dialekt. Kan skje om de er sene med språket. Anonymous poster hash: d7e05...c81 Her høres det ut som om at du indikerer at de ikke har snakket med barnet sitt, men satt ham foran tv.. Anonymous poster hash: 21398...4b0
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #11 Skrevet 13. oktober 2014 Vi har ikke gjort annet enn å snakke med han...han var bare ikke interessert, sa omtrent ikke et ord før han var 3 år. Når jeg sier annet dialekt, mener jeg at vi er fra stavanger og sier f.eks "Eg vett ikkje koffor då" han sier "Jeg vet ikke hvorfor da" Anonymous poster hash: a3f82...9f5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #12 Skrevet 13. oktober 2014 Hohoi... Ja, her var det mange smarte svar Anonymous poster hash: bcacb...b1b
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #13 Skrevet 13. oktober 2014 Med andre ord, han prater ren norsk og ikke grautmål? Og det er et problem fordi..? Anonymous poster hash: d63f1...bae Du er klar over at dialekter er mer norske enn bokmål? Bokmål er reformert dansk, bare forandret litt på for å passe norsk fonologi. Norsk, som islandsk, har forandret seg mindre fra det opprinnelige norrøne språket enn dansk. Vi har fortsatt tre kjønn og diftonger, blant annet. Dialekter har tatt vare på mer, på grunn av mindre påvirkning fra dansk. Sett deg inn i ting før du kommer med sånne stygge kommentarer. Hilsen lingvist Anonymous poster hash: 6c59b...8ef
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #14 Skrevet 13. oktober 2014 Med andre ord, han prater ren norsk og ikke grautmål? Og det er et problem fordi..? Anonymous poster hash: d63f1...bae Hyggelig svar.Det er ikke et stort problem, men de andre i klassen har begynt å kommentere det og mobbe han litt. Anonymous poster hash: a3f82...9f5 De andre i klassen er bare sjalu fordi han prater ren norsk, noe de ikke gjør. Anonymous poster hash: d63f1...bae Herregud, så pinlig... Bokmål er da ikke 'ren norsk'. Sov du i norsktimene på skolen? Anonymous poster hash: 7e463...3a8
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #15 Skrevet 13. oktober 2014 Med andre ord, han prater ren norsk og ikke grautmål? Og det er et problem fordi..? Anonymous poster hash: d63f1...bae Du er klar over at dialekter er mer norske enn bokmål? Bokmål er reformert dansk, bare forandret litt på for å passe norsk fonologi. Norsk, som islandsk, har forandret seg mindre fra det opprinnelige norrøne språket enn dansk. Vi har fortsatt tre kjønn og diftonger, blant annet. Dialekter har tatt vare på mer, på grunn av mindre påvirkning fra dansk. Sett deg inn i ting før du kommer med sånne stygge kommentarer. Hilsen lingvist Anonymous poster hash: 6c59b...8ef Ah... Leste ikke hele tråden før jeg svarte, så så ikke at noen hadde påpekt det allerede. 😊👍 Anonymous poster hash: 7e463...3a8
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #16 Skrevet 13. oktober 2014 Han har lært å snakke av tv/andre medier, og ikke av dere. Derav annen dialekt. Kan skje om de er sene med språket. Anonymous poster hash: d7e05...c81 Her høres det ut som om at du indikerer at de ikke har snakket med barnet sitt, men satt ham foran tv.. Anonymous poster hash: 21398...4b0 Men det var ikke det jeg skrev. Barnet har bare tatt mer læring i form av tv ol., enn menneskene rundt seg. Alle barn lærer forskjellig. Kan hende dialekten til hjemstedet hans er vanskeligere å uttale for ham enn østlandsk. HI skriver han var sen med språket, og når barna blir eldre, får de ofte lov å se litt mer på tv også. Det kan enkelt og greit være lettere for ham å lære på den måten. Anonymous poster hash: d7e05...c81
Villbringebringebær Skrevet 13. oktober 2014 #17 Skrevet 13. oktober 2014 Ikke tenk så mye på det. Fokuser heller på mobbing som forekommer! Det er syntes jeg er viktigere. Så lenge hab snakker ville jeg ike bekymret meg for hva. 4 åringen her snakker bokmål, men ofte bytter hun helt over til svensk, nord norsk, dansk og bred Hedmark dialekt.. Lar det bare være og syntes hun er søt. Men få en samtale med skole mobbing er helt uaktuelt!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #18 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg har 4 barn, og bor på en plass langt fra der jeg vokste opp. Jeg prater derfor bokmål, mannen har dialekt, samtidig som barna også plukker opp språkferdighetene sine i barnehagen, fra TV, fra nabobarna osv osv. Resultatet her er at jeg har to barn som skarrer og to som ikke gjør det. De kan egentlig skifte litt fra det ene til det andre når det kommer til dialekt alle fire, men de snakker ofte ganske forskjellig. Vi lo dog ganske godt da ene barnet vårt plutselig begynte kommer med noen skikkelig trønderske uttrykk, fordi førskolelæreren på småbarnsavdelingen var innflytter fra nettopp trøndelag. Jeg hadde ikke bekymret meg for dette, det går seg til. Anonymous poster hash: b9546...ff3
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #19 Skrevet 13. oktober 2014 Kjenner flere med språkproblemer i Bhg som har mer bokmålsdialekt. Noen er autister, noen uten noe diagnoser. Vet ikke om du skal legge så mye oppi det, folk er forskjellige. Det at han har språkproblemer er vel kanskje en grunn her? Anonymous poster hash: 37585...b41
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #20 Skrevet 13. oktober 2014 Min nevø snakker Toten dialekt. Vi er fra tjukkeste Oslo. Ikke noe galt med hørsel eller noe. Der er ett barn i barnehagen som snakker utvannet Totning. Mulig han tar etter han. Synes han er søt når han sier han "ska hemmat te meddag" 🙊 Anonymous poster hash: f3752...6cf
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #21 Skrevet 13. oktober 2014 Med andre ord, han prater ren norsk og ikke grautmål? Og det er et problem fordi..? Anonymous poster hash: d63f1...bae Hyggelig svar. Det er ikke et stort problem, men de andre i klassen har begynt å kommentere det og mobbe han litt. Anonymous poster hash: a3f82...9f5 Ikke gidd å svare på idiotuttalelsene. Anonymous poster hash: e08e9...062
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #22 Skrevet 13. oktober 2014 Med andre ord, han prater ren norsk og ikke grautmål? Og det er et problem fordi..? Anonymous poster hash: d63f1...bae Hyggelig svar. Det er ikke et stort problem, men de andre i klassen har begynt å kommentere det og mobbe han litt. Anonymous poster hash: a3f82...9f5 Ikke gidd å svare på idiotuttalelsene. Anonymous poster hash: e08e9...062 ...som forresten avslører en ufattelig mangel på kunnskap om det de uttaler seg om. Bokmål er "ren norsk", jeg må jo le! Men som sagt er dette uansett idiotuttalelser, kun skrevet for å provosere. Anonymous poster hash: e08e9...062
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå