Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #1 Skrevet 12. oktober 2014 Vi har til nå feiret jul annenhver gang med henne og mannens søsken og med mine foreldre og søsken. Vi bor alle samme sted. Svigermor er superegoist, og vi ser henne aldri. Hun har ikke hatt barna på overnattingsbesøk etter hun fikk ny kjæreste for to år siden. Etterhvert har vi sluttet å spørre. Mine foreldre stiller alltid opp. Er det da så rart om vi velger å feire med dem vi ser eller i året også? Mannen min sier jeg kan velge, det er ikke viktig for han å feire med moren. Jeg er jo redd for å såre noen- samtidig blir jeg sint på meg selv fordi jeg alltid skal ta hensyn til andre uten å tenke på hva som er best for oss. Anonymous poster hash: d9f48...b07
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #2 Skrevet 12. oktober 2014 Ville valgt det som barna helst vil. Jula er for dem. Om de får en mye bedre jul sammen med dine foreldre ville jeg nok ha prioritert å feire julaften der, og heller besøkt svigermor senere i julen. Anonymous poster hash: 8644c...483
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #3 Skrevet 12. oktober 2014 Jula er for alle. Velg det som er best for familien. Anonymous poster hash: 6427a...f84
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #4 Skrevet 12. oktober 2014 Ser jeg skrev at ungene ikke har vært på overnattingsbesøk. Det rette er besøk overhodet. Hun stikker innom èn gang i mnd og er her 1 time. Ungene spør ikke lenger etter henne, men forguder mine foreldre. Når vi feirer med mine lager vi mat sammen og spleiser på utgiftene. Når vi feirer med henne forventer hun å komme til duk og dekket bord. Har med seg litt sjokolade og brus. Hi Anonymous poster hash: 48287...a1d
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #5 Skrevet 12. oktober 2014 Kan dere ikke invitere alle? En ting er at dere ikke har noe godt forhold til din svigermor, men det er jo også mannens søsken. Ellers kan det jo være en fin tradisjon å feire julaften med den ene siden av familien og 1. Juledag med den andre. Anonymous poster hash: 697a0...58a
førskolelæreren Skrevet 12. oktober 2014 #6 Skrevet 12. oktober 2014 Det viktigste er at jula blir en hyggelig opplelvese for alle. Du og din mann må ta en avgjørelse på barnas vegne. Utifra det du beskriver hadde jeg valgt dine foreldre som alltid stiller opp. Hilsen Førskolelæreren.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #7 Skrevet 12. oktober 2014 Rart det blir krig i verden! Har du spurt henne om det går bra med henne f.eks? Vet du at hun har det bra? At hun har råd til å være med å spleise på ting? Kanskje hun har andre ting å tenke på enn å passe ungene deres. Bestemødre har ikke noen obligatorisk plikt til å passe barnebarna, selvom jeg forstår veldig veldig godt at det er koselig. Men inviterer du ikke henne kommer barna til å se det, hun kommer sannsynligvis til å bli veldig såret og du har skapt dårlig stemning i familien.. Er det seriøst verdt det? Kan du ikke være glad for at din familie er så jævlig tilstedeværende da? Anonymous poster hash: f09bb...0c7
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #8 Skrevet 12. oktober 2014 Rart det blir krig i verden! Har du spurt henne om det går bra med henne f.eks? Vet du at hun har det bra? At hun har råd til å være med å spleise på ting? Kanskje hun har andre ting å tenke på enn å passe ungene deres. Bestemødre har ikke noen obligatorisk plikt til å passe barnebarna, selvom jeg forstår veldig veldig godt at det er koselig. Men inviterer du ikke henne kommer barna til å se det, hun kommer sannsynligvis til å bli veldig såret og du har skapt dårlig stemning i familien.. Er det seriøst verdt det? Kan du ikke være glad for at din familie er så jævlig tilstedeværende da? Anonymous poster hash: f09bb...0c7 Har voksne barn en obligatorisk plikt da til å feire med foreldre som ikke vriler ha interesse av den og deres i hverdagen? Anonymous poster hash: 9bc16...008
Elskerhøsten2014 Skrevet 13. oktober 2014 #9 Skrevet 13. oktober 2014 Nei, det er ingen som kan tvinge dere og feire med henne,stiller hun ikke opp ,så la være
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #10 Skrevet 13. oktober 2014 VI feirer alltid julaften med mine foreldre og 1.juledag med svigerforeldrene mine. Dette nettopp fordi mine foreldre prioriterer oss og barnebarna og det gjør ikke mine svigerforeldre. Når det skal sies inviterer vi alltid svigerforeldrene hjem til oss, men de kommer aldri (de vil at vi skal komme til dem) Anonymous poster hash: 25fbd...ac3
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #11 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg tenker at det er begrenset hvor mange år vi har besteforeldrene til barna og at det er eint å skape gode barndoms og juleminner for barna også med de vi ikke har så godt forhold til. Barna lærer også da at det er en fin ting å inkludere alle til jul, selv om vi er forskjellige og har forskjellige prioriteringer. Vi begynte derfor å feire jul hjemme og inviterer alle hit. Siden jeg har 3 søsken med familie og mannen to blir vi altfor mange og gruppa deler seg litt forskjellig fra år til år. Ingen av besteforeldrene feirer jul hjemme lenger men bytter litt på hvor de er. Fungerer fint for oss. Anonymous poster hash: 6e026...f5b
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #12 Skrevet 13. oktober 2014 Nei, dere har ingen plikt til å invitere noen som helst på besøk. Bruk gjerne julen til å forsøke å forbedre forholdet, foreslå at hun han komme på besøk en dag og bake julekaker med ungene, spør hvilken julemat hun helst vil spise osv. Gjør litt stas på henne. Prøv å reparere forholdet. Men jeg forstår godt at dere heller vil ha dine foreldre på julaften. Jeg opplever at min far og konen prioriterer seg selv og hennes familie gjennom hele året. Det kan gå måneder mellom hver gang de tar initiativ til å treffes. De tilbyr ALDRI å hjelpe med noe som helst (Jeg er voksen, har ordnet økonomi og klarer meg selv. Men det ville likevel vært hyggelig om de i det minste tilbød seg å hjelpe med NOE av og til, f.eks. da min mann nylig var innlagt på sykehus i flere uker.) Likevel inviterer jeg dem. Og opplever år etter år at de ikke engang gidder svare, før de har planlagt julen ferdig med hennes familie. I de fleste forhold skal man gi og ta, er det snakk om folk som er gamle eller syke så kan man egentlig ikke forvente noe. Men problemstillingen er er jo at mange har foreldre eller annen familie som kanskje er relativt unge, ved god helse og faktisk bare prioriterer seg selv gjennom hele året. Da synes jeg at familien deres skal få prioritere dem vekk på julaften, og heller kan invitere dem f.eks. 2. juledag uten å få dårlig samvittighet. Anonymous poster hash: f5bb0...e5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå