Gå til innhold

Har min mor rett til...

Anbefalte innlegg

Skrevet

å komme med nedlatende kommentarer, negativ holdning og negative ansiktsuttrykk til vår økonomi?

Altså, jeg opplever ofte at hun kommer med negative kommentarer eller uttrykk hvis jeg sier at vi skal kjøpe noe, planlegger tur ett sted, planlegger å bygge/pusse opp eller nå som vi har begynt å tenke på å kjøpe hytte (ikke alt samtidig selvsagt ;) Er eksempler fra de siste årene). Eller også hvis jeg forteller hva jeg skal kjøpe til barna til bursdag eller sånn som er litt dyrt (1000-2000 kr).

Jeg hadde kanskje forstått det om det var slik at vi støtt spurte dem om penger, hvis barna manglet ting og tang, hvis vi levde på kreditt eller sånn..... men vi har aldri bedt dem om en krone, og vi lever på lønninger (ingen ting i kreditt). Altså har vi jo råd til de tingene.

Begynner å bli så lei av negative holdninger hver bidige gang jeg forteller en nyhet jeg gleder meg til som innebærer pengebruk! Har hun grunn eller rett til å gjøre det? Noen som har gode råd?

Anonymous poster hash: cbf8a...90f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig har hun ikke rett til det! Du er vel voksen og myndig, ergo gkør du hva du vil med dine penger

Anonymous poster hash: d82e3...fb3

Skrevet

Må du fortelle noe da? Hadde ikke sagt noe, eller så må du sette henne på plass.

Anonymous poster hash: bb223...327
Skrevet

Min mor er også sånn, så bekymret for om vi gjør det riktige og redd for at vi skal få mye gjeld. Jeg har sluttet å si ting til henne der jeg vet at hun kommer til å reagere :)

Skrevet

Nei selvsagt har hun ikke rett til det.

Men husk på at ting er ganske annerledes nå enn når vi vokste opp. Når vi var små så var det ikke snakk om og pusse opp for vi vil ha nytt bad eller lysere stue, før så pusset de opp fordet at de måtte av praktiske grunner.

Ingen kjøpte ny sofa med mindre den datt sammen, nå kjøper vi ny pga at den gamle kanskje ikke passer så godt inn etter at vi malte stuen. 

Ser samme greia hos mine foreldre de blir alltid litt bekymret over pengebruk og ser ikke nødvenigheten i alt vi kjøper for de mener at det vi allerede har fungere greit og er fullt brukbart. 

Skrevet

har dere barn og ikke klarer og styre økonomien, forstår jeg henne

Anonymous poster hash: 21474...15f
Skrevet

Hvorfor fortelle henne alt, da? Har du rapportplikt overfor din mor?

Anonymous poster hash: cf4e2...045

Skrevet

har dere barn og ikke klarer og styre økonomien, forstår jeg henne

Anonymous poster hash: 21474...15f

Og du gadd bare lese den første setningen?

Skrevet

Tipper din mor er litt som min far. Penger skal ikke brukes, penger skal spares. Ikke vet jeg hva det spares til, men......

Anonymous poster hash: 85021...41c
Skrevet

å komme med nedlatende kommentarer, negativ holdning og negative ansiktsuttrykk til vår økonomi?

Altså, jeg opplever ofte at hun kommer med negative kommentarer eller uttrykk hvis jeg sier at vi skal kjøpe noe, planlegger tur ett sted, planlegger å bygge/pusse opp eller nå som vi har begynt å tenke på å kjøpe hytte (ikke alt samtidig selvsagt ;) Er eksempler fra de siste årene). Eller også hvis jeg forteller hva jeg skal kjøpe til barna til bursdag eller sånn som er litt dyrt (1000-2000 kr).

Jeg hadde kanskje forstått det om det var slik at vi støtt spurte dem om penger, hvis barna manglet ting og tang, hvis vi levde på kreditt eller sånn..... men vi har aldri bedt dem om en krone, og vi lever på lønninger (ingen ting i kreditt). Altså har vi jo råd til de tingene.

Begynner å bli så lei av negative holdninger hver bidige gang jeg forteller en nyhet jeg gleder meg til som innebærer pengebruk! Har hun grunn eller rett til å gjøre det? Noen som har gode råd?

Anonymous poster hash: cbf8a...90f

Det kan hende det er en generasjonsgreie. Husk at forrige generasjon ikke kom så alt for lenge etter krigen, og at deres foreldre, som har opplevd krig, var enda mer opptatt av sparing. Det sitter så langt inne for noen, for det er en mentalitet man har vokst opp med at man skal spare, være varsom med pengene, ikke kaste... Prøv og vær raus med henne. Det er ikke noe gøy at hun er negativ til måten du velger å leve på, men de holdningene man har vokst opp med sitter dypt. Så la heller være å si noe, eller legg det frem på en annen måte. Svigers her i gården er helt like. De kan godt bruke penger selv, for de er voksne og ansvarlige, men ikke vi som er unge og burde spare (noe vi gjør, men det blir aldri nok). Så når vi kjøpte ny og dyr sofa sa vi ikke, "tada, ny sofa, den var svindyr, men det var verdt det." Vi sa heller "ååå, vi var så heldige og fant sofaen vi har tittet på lenge på tilbud." At den kosta 15 000 da nevnte vi ikke. Sa bare at vi fikk den på tilbud ;) anbefaler deg å prøve samme strategi :)

Anonymous poster hash: 558b4...7d0

Skrevet

Det finnes ikke noe lovverk som hindrer henne akkurat som det ikke finnes noe lovverk for å hindre at du blir sur. Spessielt smart er det kanskje likevel ikke.

Egentlig er det bra med mennesker som forsøker å redusere pengebruken og meterialismen, men jeg forstår at det er sårende.

Anonymous poster hash: fb400...9ba
Skrevet

Mamma er slik. Jeg har sluttet å fortelle henne hva vi planlegger å bruke penger på. Når hun oppdager nykjøpene så svarer jeg bare "ja, også. Vi har rå til det".

Anonymous poster hash: beda9...39e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...