Gå til innhold

Søke sykepleien med realkompetanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har alltid hatt lyst å bli sykepleier. Men aldri våget å søke før.

Jeg er 32 år, har to barn. Det ene barnet er nyfødt. Og føler når permisjonen er over så kunne jeg begynt å studere.

Jeg har ikke studiekompetanse dessverre. Dette er noe jeg angrer veldig på at jeg kkke tok. Jeg har grunnkurs helse og sosial og vk1 omsorgslinje. Fagbrev som Omsorgsarbeider. Jeg har ikke jobbet med dette siden jeg var ferdig for 10 åt siden. Men vært i arbeid hele tiden. Da som konsulent.

Sykepleierdrømmen har jeg ennå. Men jeg kjenner jeg har ikke ork til å ta studiekompetanse nå. Vil helst begynne rett på studiet. Men har jeg noe sjans til å komm inn? Eller prioriterer de unge som kommer rett fra videregående med studiekompetanse?

Håper noen vil svare meg :-)

Anonymous poster hash: 77a80...305

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha studiekompetanse, ellers har du ikke sjangs :)

Anonymous poster hash: 93494...9b5
Skrevet

DU har jobbet i ti år, og kan få godkjent realkompetanse. Du søker direkte til studiested.

Jeg vet ikke hva du har av matte etc, men skolen der du har tenkt å gå kan fortelle deg hva som kreves.

Skrevet

Ah jeg skjønner. Så det er da opp til studiested å avgjøre. Det blir nok vanskelig å komme inn i Bergen. Har hørt det er høyt snitt her :(

HI

Skrevet

Ingen som har kommet inn på studiet med realkompetanse?

Skrevet

Ville kontaktet HIB og hørt med dem, evt en studieveileder! Men ja, det er vanskelig å komme inn i Bergen, jeg måtte til Stord å ta sykepleien, meg og halve kullet var fra Bergen :P

Anonymous poster hash: 50237...278

Skrevet

Åå skjønner. Blir vanskelig å dra til Stord med to barn :( så dumt.

Skrevet

Du må ha studiekompetanse, ellers har du ikke sjangs :)

Tull.. jeg går nå mitt siste år på sykepleien.  Jeg har ikke studiekompetanse, men ble realkompetanse vurdert

Skrevet

Jeg kom inn med realkompetanse på første inntak! Men...De krever nok kompetanse relatert til studiene.Spørs hva salgs konsulent du har vært? Jeg var hjelpepleier med ca 15 års ansiennitet og hadde 4 barn. Fikk nr fem under studiet:) Gikk deltid da. Dvs på 4 år:)

Anonymous poster hash: 4bc82...7e1

Skrevet

Åå skjønner. Blir vanskelig å dra til Stord med to barn :( så dumt. Anonymous poster hash: 77a80...305

men du, det vet man ikke før man prøver ;) ring rundt og hør, plutselig er du student igjen ;) lykke til :)

Skrevet

Jeg går nå siste året på sykepleien. Deltidstudie. I fredrikstad, Jeg er 37 år, har to barn og har jobbet 100% hele stidietiden ( Helt sant )

Jeg søkte med realkompetanse. Det gikk supert som du skjønner. De har visstnok et antall plasser som holdes av til dette. Du må skrive hvorfor, og hvordan du har planer om å mestre studiet ( vet ikke om det gjelder de med studiekompetanse også) Jeg  smurte på noe veldig=)

Eneste som kan være mot din fordel kan være at du ikke har jobbet i helsevesenet i de 10 årene du har vært yrkesaktiv. Men det er ikke sikkert heller, og du forklarer skikkelig hvorfor. Viktig å få med at dette alltid har vært din Drøm=)

Skrevet

Vil du virkelig jobbe 3. Hver helg... Mye kvelder og helligdager....jeg angrer nå som jeg har fått barn.. Julaften på jobb er ikke gøy med små hjemme. Sykepleie arbeid er stress, påkjenning psykisk og fysisk. Lite takk tilbake.. Litr lønn. Utakknemmelighet.... Skjønner drømmen din. Hadde den selv... Men det er virkelig ikke bare bare å jobbe som sykepleier. Velg et ytke der du har god tid til familie.

Anonymous poster hash: 829e3...c35

Skrevet

Vil du virkelig jobbe 3. Hver helg... Mye kvelder og helligdager....jeg angrer nå som jeg har fått barn.. Julaften på jobb er ikke gøy med små hjemme. Sykepleie arbeid er stress, påkjenning psykisk og fysisk. Lite takk tilbake.. Litr lønn. Utakknemmelighet.... Skjønner drømmen din. Hadde den selv... Men det er virkelig ikke bare bare å jobbe som sykepleier. Velg et ytke der du har god tid til familie. Anonymous poster hash: 829e3...c35

jeg er helt enig med deg i dette, og jeg har ikke barn selv enda! Jeg hadde en drøm om dette yrket, men det er myyyye tøffere enn det jeg først trodde! Men jeg holdt ut og tok utdannelsen og jeg er ikke i tvil om at jeg en dag går videre på noe annet!

Skrevet

Hei,

Jeg er 32 år, har to barn. Det ene barnet er nyfødt. Og føler når permisjonen er over så kunne jeg begynt å studere.

Jeg har ikke studiekompetanse dessverre. Dette er noe jeg angrer veldig på at jeg kkke tok. Jeg har grunnkurs helse og sosial og vk1 omsorgslinje. Fagbrev som Omsorgsarbeider. Jeg har ikke jobbet med dette siden jeg var ferdig for 10 åt siden. Men vært i arbeid hele tiden. Da som konsulent.

Sykepleierdrømmen har jeg ennå. Men jeg kjenner jeg har ikke ork til å ta studiekompetanse nå. Vil helst begynne rett på studiet. Men har jeg noe sjans til å komm inn? Eller prioriterer de unge som kommer rett fra videregående med studiekompetanse?

Håper noen vil svare meg :-)

Jeg forsøkte meg i år. Samme utdannelse som deg, men har jobbet i 15 år i yrket.

På HiO måtte jeg ha matte, på Lovisenberg måtte jeg ha matte og engelsk.

Nedtur

Anonymous poster hash: ef336...523

Skrevet

Hei,

Håper noen vil svare meg :-)Anonymous poster hash: 77a80...305

Jeg forsøkte meg i år. Samme utdannelse som deg, men har jobbet i 15 år i yrket.

På HiO måtte jeg ha matte, på Lovisenberg måtte jeg ha matte og engelsk.

NedturAnonymous poster hash: ef336...523

men da er jo det bare til å ta disse fagene som privatist ;)

Skrevet

Tiltak! Ville begynne rett på studiet 😖

Og jeg er virkelig ikke glad i matte..

Skrevet

Om du virkelig vil bli sykepleier så gjør du det du må for å komme inn

Anonymous poster hash: 2b6e8...802

Skrevet

Tiltak! Ville begynne rett på studiet

Og jeg er virkelig ikke glad i matte.. Anonymous poster hash: ef336...523

det er ikke jeg heller, men matte måtte jeg ha for å komme inn på sykepleien. Og siden jeg strøk i matte på VGs, så ble det å ta den opp igjen slik at jeg kom inn ;) man får til det man vil få til vettu ;kr

Skrevet

det er ikke jeg heller, men matte måtte jeg ha for å komme inn på sykepleien. Og siden jeg strøk i matte på VGs, så ble det å ta den opp igjen slik at jeg kom inn ;) man får til det man vil få til vettu ;kr

Takk for støtten.

Skrevet

Og hva heter matten vi må ha? Jeg har prøvd å søke rundt, men finner ikke ut av det.

Skrevet

Håper ikke folk kommer inn uten matte, dere skal tross alt kunne medikamentregning, og gjør dere feil kan dere ta livet av folk..

Skrevet

Jeg tar studiekompetanse nå fordi min arbeidserfaring ikke var relevant til å søke sykepleie. Jeg er utdannet barne og ungdomsarbeider, men har som deg ikke jobbet innen feltet.

Men, det skal telle at du har egne barn og at du har fagbrev i omsorgsfag. Når du søker så skal du legge ved et søknadsbrev, et personlig. Der kan du skrive om din motivasjon og du kan dokumentere omsorg for eget barn ved å legge ved fødselsattest.

Ikke vær redd for å søke, det verste som skjer er at du får nei.

Søk i tillegg på voksenopplæring, så kan du ta stilling til om du orker å gå på studiekompetanse hvis du får nei.

Matematikken du skal ta heter 1p og 2p, og med litt innsats går det som en drøm 😊

Lykke til! 😊

Anonymous poster hash: 08d0b...569

Skrevet

Matte er 1p og 2p. Jeg har hatt matteangst, og hadde 2 i matte fra videregående. Men jeg fikk 5, krevde hardt arbeid da, men gikk fint.

Men jeg tok studiekompetanse med flere som skulle på sykepleien, og noen av de hadde hørt med skolen om de kunne komme inn med realkompetanse, da de hadde mye relevant erfaring. Men de fikk beskjed om at muligheten var så liten. Så det lureste var å ta generell studiekompetanse.

Jeg studerer til å bli vernepleier, går første året nå. Og i våres kull så var det ingen som kom inn med realkompetanse. Kjenner noen som hadde 15 år veldig relevant erfaring, som ikke kom inn.

Så det er virkelig ikke lett. Men ring studiestedet og hør, for det er nok store forskjeller rundt omkring.

Anonymous poster hash: 3e005...d45
Skrevet

Takk for svar vedr. matte 😊

Skrevet

Håper ikke folk kommer inn uten matte, dere skal tross alt kunne medikamentregning, og gjør dere feil kan dere ta livet av folk..

Hehe, det var å ta kraftig i. Du vet at medikamentregning er ganske enkelt eller? Jeg har store problemer med pensummatte, men medikamentregning er lett. Det er MANGE sykepleiere med elendige mattekunnskaper som overhode ikke har gjort feil på jobb for det. Snakk om å stigmatisere! Du treger ikke kunne likninger for å få til å regne ut medisindoser.

Anonymous poster hash: dd749...cd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...