Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #1 Skrevet 12. oktober 2014 så det igår. Dette er min store skrekk altså... Har gitt ungene og meg selv kur, skiftet og vasket alle senger og sengetøy, separert jakker osv vekk fra alt og alle så de kan dø derfra. jeg har gredd ungene med lusekam et tonn av ganger, men begge to sliter med skurv, så det er ikke lett å vite hva som er egg og skurv....! jeg trenger råd og hjelp, for jeg får panikk her! tør såvidt ikke sitte i sofaen. nei ingenting... hjelp meg jenter Anonymous poster hash: 00929...b9b
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #2 Skrevet 12. oktober 2014 Pust med magen, dette er virkelig ikke verdens undergang Vask sengetøy og håndklær på 60%, da dør lusa. Jakker og luer kan du om du ønsker ta i tørketrommelen i 10 min, da dør også lusa. Lusa lever ikke i sofaen, ikke tenkt på det engang. Gre ungene med lusekam annenhver dag frem til det er på tide å ta neste kur (er det 7-9 dager du skal vente før du kurer igjen?). Skift på sengene igjen når neste kur er tatt og du er mest sannsynlig kvitt lusa (helt til de evt blir smittet på skolen eller barnehagen igjen). Dette går helt fint, de fleste opplever dette en gang eller to. Husk å innformere foreldrene til de barna ungene dine leker mest med, greit at de også sjekker barna sine så dere slipper bli smittet på nytt neste uke fordi de ikke vet at de har lus. Gi også beskjed på skole/barnehage så de får satt opp en lapp om at foreldrene skal sjekke sine barn. Da min datter fikk lus ringte jeg mammaen til bestevenninnen og det viste seg at hun også hadde det, umulig å vite hvem som fikk det først men veldig greit at de ble behandlet samtidig så de slapp smitte hverandre igjen og igjen. Anonymous poster hash: d6033...8eb
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #3 Skrevet 12. oktober 2014 TAkk for godt svar! jeg var på apiteket igår for å kjøpe ny kur med lusemiddel, og da fikk jeg en ny type som nylig hadde kommet. https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=11325826&ref=search jeg brukte selv limicid(?) på meg, og denne nye til barna. Var veldig kjekk da hodet kun skulle sprayes med dette, i tørt hår, og en behandling var nok ( dog jeg skal ta flere for jeg har panikk....) Men hvordan se forskjell på skurv på kammen og evt egg da? når man ser på hodebunnen dems, og helt ved hår roten så ser jeg absolutt INGENTING "unormalt" der... Jeg har sjekket meg, og jeg fant INGENTING på meg.. ( selv om jeg klør som et udyr, men jeg tror det er psykisk, jeg skal bli sjekket av mamma ikveld). Men mener du at de ikke lever i sofaen i 24 timer eller noe? fikk høre det igår, og da "døde" jeg litt..... jeg har noia for alt dette og jeg lar ikke barna eller meg selv sitte med hodet inntil sofaen, for fikk høre ( av en frisør ) at de levde der i ca 24 timer og da vil de jo komme over på hodet igjen da! skal si ifra til skole og bhg imorgen! Anonymous poster hash: 00929...b9b
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #4 Skrevet 12. oktober 2014 ps : de dør hvis jeg lar jakkene henge et par dager uten å brukes? ( et par av de burde ikke gå i tørketrommel osv). Er ikke særlig kaldt ute heller , kanskje 10 grader... ull luene la jeg i frysa litt. og sengetøy osv har blitt tatt på 95 grader. Hysterisk, ja! trodde jeg måtte skifte på senga idag også? eller...? Anonymous poster hash: 00929...b9b
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #5 Skrevet 12. oktober 2014 dytt, flere gode og...raske tips? Anonymous poster hash: 00929...b9b
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #6 Skrevet 12. oktober 2014 kjære vene, for en panikk for ingenting. Vi har hatt lus i hus to ganger, bare ett av barna begge gangene. Vi gredde, tok lusekur og det var det. Lusa lever ikke lenge uten blod, det skal MYE til for å bli smittet av en lus som har gjemt seg i sengetøyet eller i en lue. Pust med magen, gre annenhver dag og husk at ingen dør av lus. Anonymous poster hash: 5c8c8...c34
Honningmelon Skrevet 12. oktober 2014 #7 Skrevet 12. oktober 2014 Lus lever utenfor hodet i max 48 timer. Lus som detter ut fra håret er ofte syke og svake og næringsliv døde, så at en lus som evt skulle falt ned på sofaen kryper opp i håret igjen, er veldig lite sannsynlig. Legg bort ting som luer, hjelmer osv i 48 timer, så er du trygg. Eller putter i fryseren noen timer.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #9 Skrevet 12. oktober 2014 Lus blir svakere og svakere for hver time som går uten næring, så selv om en lus kan leve i 24 timer i sofaen er den så redusert og svak av den aldri verden klarer å klatre opp i håret ditt og suge seg fast på nytt. Det er derfor smittefaren fra jakker og luer er veldig liten, lusa som evt sitter der er veldig svake. Lus smitter når barn sitter tett sammen over en bok, spill eller annen lek, da kryper lusa fra hode til hode. Du skal selvfølgelig ikke behandle hverken deg selv eller barna om du ikke ser flere lus, det er pga sånt hysteri og overbehandling at lusa er i ferd med å bli resistent! Anonymous poster hash: d6033...8eb
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #10 Skrevet 12. oktober 2014 har endevendt hodene deres og fått mitt sjekket idag og det er ikke ANTYDNING til noe idag. fant 3 døde i senga til dattra etter kur i løpet av natten. Da kom hysteriet igjen ( hadde endelig roet meg... men) nå er jeg redd igjen... Anonymous poster hash: 00929...b9b
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #11 Skrevet 12. oktober 2014 Hva er du redd for? Det er bare lus, de er ikke dødelige. De klør ja, men herregud dame. Anonymous poster hash: cf6b0...5f2
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #12 Skrevet 12. oktober 2014 jeg vet ikke, men jeg har alltid sett på lus som skrekken. Og fryktet så forferdelig. Og nå ble det reelt. Det er rett og slett en liten frykt. Krypdyr i håret... grusomt! Anonymous poster hash: 00929...b9b
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #13 Skrevet 12. oktober 2014 Men nå har du vært gjennom det! Du overlevde, det gikk helt fint, og det var ikke så ille som du hadde fryktet. Neste gang er det barnemark i magen ungene drar i hus, og du overlever det også Anonymous poster hash: d6033...8eb
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #14 Skrevet 12. oktober 2014 Men nå har du vært gjennom det! Du overlevde, det gikk helt fint, og det var ikke så ille som du hadde fryktet. Neste gang er det barnemark i magen ungene drar i hus, og du overlever det også Anonymous poster hash: d6033...8eb Nei fysj, ikke si slik!! * bank i bordet at det ikke skjer* vel, vet jo ikke om vi er kvitt det. For det virker litt for godt til å være sant. Ingen egg på noen. kun 3-4 levende lus, og deretter 3 døde ( etter kur da vel og merke) ... IKKE noe mer på noen av oss, og det er ikke mulig at det ikke er mer. Hehe... Anonymous poster hash: 00929...b9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå