Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #1 Skrevet 11. oktober 2014 Hvordan lage boller som ligner de som er på bensinstasjoner og butikker? Noen med en bra oppskrift? Anonymous poster hash: e8525...580
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #2 Skrevet 11. oktober 2014 Har ikke en oppskrift til deg, men tror at det vil hjelpe å ha i "Bakerens beste", de som gir luftigere bakst og ferskere bakst. Anonymous poster hash: 94a44...780
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #3 Skrevet 11. oktober 2014 Har ikke en oppskrift til deg, men tror at det vil hjelpe å ha i "Bakerens beste", de som gir luftigere bakst og ferskere bakst. Anonymous poster hash: 94a44...780 Hvordan går det an å få ferskere bakst? Den skjønte jeg ikke. Ville prøvd å øke etterhevingstiden. Passe på at de hever til minst dobbel størrelse før de settes i ovnen. Da blir de luftigere og lettere. Husk at butikkboller er frosne deigemner som sikkert er tilsatt litt forskjellig for at de skal holde seg i fryseren, og at de skal klare å holde seg myke gjennom en hel dag i en bolledisk. Du kan spørre på butikken eller bensinstasjonen om du kan få varedeklarasjonen til bollene, og så kan du se hva du evt mangler i bollene. Anonymous poster hash: f44a5...057
skyblue Skrevet 11. oktober 2014 #4 Skrevet 11. oktober 2014 Du må smake disse: Denne FANTASTISKE oppskriften fant jeg i et ukeblad under overskriften "Lesernes beste". I beskrivelsen av bollene stod det at de blir like lette og luftige som kjøpeboller. Jeg ble nysgjerrig da jeg leste oppskriften, for både ingrediensene og fremgangsmåten er litt annerledes enn ved vanlig gjærdeig. Blant annet lages deigen med melis i stedet for sukker, og væsken skal gis et oppkok først. Dessuten trenger ikke deigen å heves før du triller ut bollene, men i stedet etterheves bollene lenge. Resultatet var enestående - dette er VERDENS BESTE BOLLER!!! Ingredienser: ♥ 1 liter melk ♥ 300 g smør ♥ 250 g melis ♥ 100 g gjær ♥ 0,5 ts kardemomme ♥ 1,5 kg hvetemel Pynt: ♥ melisdryss Fremgangsmåte: Kok opp melk, smør og melis. Avkjøl blandingen til den er fingervarm (37°C). Rør gjæren ut i væsken. Bland i kardemomme og hvetemel (se tips). Elt deigen til den er smidig. Trill ut bollene med en gang (ca 40 stk) og legg dem på bakepapirdekkede stekeplater. La dem heve lunt i 1 time. Stek bollene midt i ovnen ved 250°C i 7-10 min (se tips). Avkjøl. Sikt over melis før servering. Tips: ♥ Tilpass melmengden. Det kan hende du trenger litt mer enn det som er angitt i oppskriften. Deigen skal være god å trille og ikke løs og klissete. ♥ Det går fint å bruke denne deigen til å lage kanelboller, skolebrød, kringle og andre typer gjærbakst. Eneste du må tilpasse er steketemperaturen og steketiden. Steketemperaturen på 250°C er veldig varm, og passer best til vanlige hveteboller uten fyll. ♥ Bollene er fine å fryse. Sikt over melis etter at de er tint, slik at de ser delikate og nystekte ut.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #5 Skrevet 11. oktober 2014 Du må smake disse: Denne FANTASTISKE oppskriften fant jeg i et ukeblad under overskriften "Lesernes beste". I beskrivelsen av bollene stod det at de blir like lette og luftige som kjøpeboller. Jeg ble nysgjerrig da jeg leste oppskriften, for både ingrediensene og fremgangsmåten er litt annerledes enn ved vanlig gjærdeig. Blant annet lages deigen med melis i stedet for sukker, og væsken skal gis et oppkok først. Dessuten trenger ikke deigen å heves før du triller ut bollene, men i stedet etterheves bollene lenge. Resultatet var enestående - dette er VERDENS BESTE BOLLER!!! Ingredienser: ♥ 1 liter melk ♥ 300 g smør ♥ 250 g melis ♥ 100 g gjær ♥ 0,5 ts kardemomme ♥ 1,5 kg hvetemel Pynt: ♥ melisdryss Fremgangsmåte: Kok opp melk, smør og melis. Avkjøl blandingen til den er fingervarm (37°C). Rør gjæren ut i væsken. Bland i kardemomme og hvetemel (se tips). Elt deigen til den er smidig. Trill ut bollene med en gang (ca 40 stk) og legg dem på bakepapirdekkede stekeplater. La dem heve lunt i 1 time. Stek bollene midt i ovnen ved 250°C i 7-10 min (se tips). Avkjøl. Sikt over melis før servering. Tips: ♥ Tilpass melmengden. Det kan hende du trenger litt mer enn det som er angitt i oppskriften. Deigen skal være god å trille og ikke løs og klissete. ♥ Det går fint å bruke denne deigen til å lage kanelboller, skolebrød, kringle og andre typer gjærbakst. Eneste du må tilpasse er steketemperaturen og steketiden. Steketemperaturen på 250°C er veldig varm, og passer best til vanlige hveteboller uten fyll. ♥ Bollene er fine å fryse. Sikt over melis etter at de er tint, slik at de ser delikate og nystekte ut. Denne skal prøves, tusen takk Anonymous poster hash: b8d7a...593
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #6 Skrevet 11. oktober 2014 Du må smake disse: Denne FANTASTISKE oppskriften fant jeg i et ukeblad under overskriften "Lesernes beste". I beskrivelsen av bollene stod det at de blir like lette og luftige som kjøpeboller. Jeg ble nysgjerrig da jeg leste oppskriften, for både ingrediensene og fremgangsmåten er litt annerledes enn ved vanlig gjærdeig. Blant annet lages deigen med melis i stedet for sukker, og væsken skal gis et oppkok først. Dessuten trenger ikke deigen å heves før du triller ut bollene, men i stedet etterheves bollene lenge. Resultatet var enestående - dette er VERDENS BESTE BOLLER!!! Ingredienser: ♥ 1 liter melk ♥ 300 g smør ♥ 250 g melis ♥ 100 g gjær ♥ 0,5 ts kardemomme ♥ 1,5 kg hvetemel Pynt: ♥ melisdryss Fremgangsmåte: Kok opp melk, smør og melis. Avkjøl blandingen til den er fingervarm (37°C). Rør gjæren ut i væsken. Bland i kardemomme og hvetemel (se tips). Elt deigen til den er smidig. Trill ut bollene med en gang (ca 40 stk) og legg dem på bakepapirdekkede stekeplater. La dem heve lunt i 1 time. Stek bollene midt i ovnen ved 250°C i 7-10 min (se tips). Avkjøl. Sikt over melis før servering. Tips: ♥ Tilpass melmengden. Det kan hende du trenger litt mer enn det som er angitt i oppskriften. Deigen skal være god å trille og ikke løs og klissete. ♥ Det går fint å bruke denne deigen til å lage kanelboller, skolebrød, kringle og andre typer gjærbakst. Eneste du må tilpasse er steketemperaturen og steketiden. Steketemperaturen på 250°C er veldig varm, og passer best til vanlige hveteboller uten fyll. ♥ Bollene er fine å fryse. Sikt over melis etter at de er tint, slik at de ser delikate og nystekte ut. Herlig! Disse skal jeg prøve HI Anonymous poster hash: e8525...580
Milliun Skrevet 11. oktober 2014 #7 Skrevet 11. oktober 2014 Du må smake disse: Denne FANTASTISKE oppskriften fant jeg i et ukeblad under overskriften "Lesernes beste". I beskrivelsen av bollene stod det at de blir like lette og luftige som kjøpeboller. Jeg ble nysgjerrig da jeg leste oppskriften, for både ingrediensene og fremgangsmåten er litt annerledes enn ved vanlig gjærdeig. Blant annet lages deigen med melis i stedet for sukker, og væsken skal gis et oppkok først. Dessuten trenger ikke deigen å heves før du triller ut bollene, men i stedet etterheves bollene lenge. Resultatet var enestående - dette er VERDENS BESTE BOLLER!!! Ingredienser: ♥ 1 liter melk ♥ 300 g smør ♥ 250 g melis ♥ 100 g gjær ♥ 0,5 ts kardemomme ♥ 1,5 kg hvetemel Pynt: ♥ melisdryss Fremgangsmåte: Kok opp melk, smør og melis. Avkjøl blandingen til den er fingervarm (37°C). Rør gjæren ut i væsken. Bland i kardemomme og hvetemel (se tips). Elt deigen til den er smidig. Trill ut bollene med en gang (ca 40 stk) og legg dem på bakepapirdekkede stekeplater. La dem heve lunt i 1 time. Stek bollene midt i ovnen ved 250°C i 7-10 min (se tips). Avkjøl. Sikt over melis før servering. Tips: ♥ Tilpass melmengden. Det kan hende du trenger litt mer enn det som er angitt i oppskriften. Deigen skal være god å trille og ikke løs og klissete. ♥ Det går fint å bruke denne deigen til å lage kanelboller, skolebrød, kringle og andre typer gjærbakst. Eneste du må tilpasse er steketemperaturen og steketiden. Steketemperaturen på 250°C er veldig varm, og passer best til vanlige hveteboller uten fyll. ♥ Bollene er fine å fryse. Sikt over melis etter at de er tint, slik at de ser delikate og nystekte ut. Denne oppskriften bruker jeg også Anbefales!
skyblue Skrevet 11. oktober 2014 #8 Skrevet 11. oktober 2014 Får sjelden så mange som 40 boller da 😉 Og bruker vel nærmere 2 kg mel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå