Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #26 Skrevet 11. oktober 2014 Jeg er fullt klar over at smaken er som baken. Men jeg får helt fnatt av dagens lyserosa sukkersøte jentenavn (fortsåvidt også mange guttenavn) om dagen. Hva ER greia med alle vokalene som skal presses inn i et kort navn sammen med myke konsonanter (m,n,l)? De fleste navnene er kanskje greie nok i seg selv. Men når alle jentene i barnehagen har slike navn merker jeg at jeg får litt nok. (Og ja, det er helt sikkert mange som får fnatt av navna vi har valgt til våre barn Anonymous poster hash: c9341...60f Helt enig. Alle disse navnene som Eleah, Amilia, Minea og Ea (grøss) gir meg utslett. Jeg mener ikke at alle unger skal hete Gerd-Reidun, men det finnes da en mellomting mellom Eleana og Audhild. Anonymous poster hash: 33d95...204
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #27 Skrevet 11. oktober 2014 Skjønner veldig godt hva HI mener. De 25 første navnene er fine, så begynner det å gå inflasjon i vokaler og man blir svett. Var det Amalie, Emilie, Eulalia eller Amelia du sa? My point exactly! Anonymous poster hash: c9341...60f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #28 Skrevet 11. oktober 2014 Aud! Anonymous poster hash: 89ea7...87b Jeg synes faktisk at Aud er kult! Anonymous poster hash: c9341...60f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #29 Skrevet 11. oktober 2014 Men så kom med noen eksempler da, HI! Håpløst å synse noe som helst når vi ikke vet hva du mener. Anonymous poster hash: 956de...cbf Tja... Feks: Ea, Timea, Anea, olea, Leah, Linnea, Mathea, Thea, Emilie, Emilia, Emelie, Amalie, Emmeline, eveline, Emine osv osv... Anonymous poster hash: c9341...60f
☆☆☆ Skrevet 11. oktober 2014 #30 Skrevet 11. oktober 2014 Forstår kva du meinar, det er veldig mange vokalrike jentenamn på namnetoppen no. Mange av dei er fine, men den store mengda ungar som heiter det gjer det litt einsformig. Alle treng ikkje heite Hildur og Dagmar (som eg meinar har ein viss maskulin klang), men alle treng ikkje heite Emma og Linnea heller. Sjølv om både Emma og Linnea er fine namn i seg sjølv.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #31 Skrevet 11. oktober 2014 Jaja. Godt man er forskjellige. Anonymous poster hash: dee98...39c
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #32 Skrevet 11. oktober 2014 Jaja. Godt man er forskjellige. Anonymous poster hash: dee98...39c Enig...kunne aldri kalt dattern min Nova Diamante som en bekjent av min venninne. Anonymous poster hash: 215b0...274
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #33 Skrevet 11. oktober 2014 Skulle gjerne trykt ti ganger liker på hovedinnlegget her! Det har gått voldsom inflasjon i sukkersøte rosanavn i det siste. JA til tradisjonsrike navn! Så Ragna nevnt i tråden her, Randi, Sigrid, Ingrid, Astrid, Ingvild og mange andre i samme gate har så mye mer hold og tyngde, Marte, Mari , Hilde, Johanne også videre er i samme kategori. Disse vil i det lange løp stå seg mye bedre. Tror jeg. Håper jeg! Anonymous poster hash: 6cdc3...fee
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #34 Skrevet 11. oktober 2014 Hva er galt med navn med mange vokaler? Syns de "ruller" behagelig i munnen, og hvorfor er det feil? Og hvem er du som har bestemt at dette går under definisjonen sukkersøtt? Syns ikke det er sukkersøtt i det hele tatt, jeg. Selv synes jeg navn ala Sigrid, Magnhild, Vibeke, Kathrine er "harde." Men for all del, godt vi er forskjellige. Anonymous poster hash: 7178a...046
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #35 Skrevet 11. oktober 2014 Jaja. Godt man er forskjellige. Anonymous poster hash: dee98...39c Enig...kunne aldri kalt dattern min Nova Diamante som en bekjent av min venninne. Anonymous poster hash: 215b0...274 Seriøst?? Og hvordan i all verden kommer folk på disse navnene?? Anonymous poster hash: 05bc2...17e
☆☆☆ Skrevet 11. oktober 2014 #36 Skrevet 11. oktober 2014 Hva er galt med navn med mange vokaler? Syns de "ruller" behagelig i munnen, og hvorfor er det feil? Og hvem er du som har bestemt at dette går under definisjonen sukkersøtt? Syns ikke det er sukkersøtt i det hele tatt, jeg. Selv synes jeg navn ala Sigrid, Magnhild, Vibeke, Kathrine er "harde." Men for all del, godt vi er forskjellige. Anonymous poster hash: 7178a...046 Trur poenget til dei fleste er at det blir for mange av dei, og at større variasjon er meir spanande. Men dette har med mote å gjere, i perioden 1940-1975 var desse namna omtrent fråverande. Før dette igjen var dei populære. Det går i bølger. Gutenamn er mindre påverka av moter, men til gjengjeld er det langt færre namn "i sirkulasjon", det mest brukte gutenamnet er ofte mykke meir brukt enn det mest brukte jentenamnet i eit kull.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #37 Skrevet 11. oktober 2014 Hva er galt med navn med mange vokaler? Syns de "ruller" behagelig i munnen, og hvorfor er det feil? Og hvem er du som har bestemt at dette går under definisjonen sukkersøtt? Syns ikke det er sukkersøtt i det hele tatt, jeg. Selv synes jeg navn ala Sigrid, Magnhild, Vibeke, Kathrine er "harde." Men for all del, godt vi er forskjellige.Anonymous poster hash: 7178a...046 Trur poenget til dei fleste er at det blir for mange av dei, og at større variasjon er meir spanande.Men dette har med mote å gjere, i perioden 1940-1975 var desse namna omtrent fråverande. Før dette igjen var dei populære. Det går i bølger. Gutenamn er mindre påverka av moter, men til gjengjeld er det langt færre namn "i sirkulasjon", det mest brukte gutenamnet er ofte mykke meir brukt enn det mest brukte jentenamnet i eit kull. Kan godt stemme, det med mote. Men hva skal man gjøre da? Hvordan stopper man en trend? Jeg tror at man går lei av disse navnene med mange vokaler, etterhvert. Det er jo derfor man sier at det går i bølger. Uansett, jeg liker navnene med mange vokaler. De "ruller" som sagt så fint i munnen. Anonymous poster hash: 7178a...046
☆☆☆ Skrevet 11. oktober 2014 #38 Skrevet 11. oktober 2014 Hva er galt med navn med mange vokaler? Syns de "ruller" behagelig i munnen, og hvorfor er det feil? Og hvem er du som har bestemt at dette går under definisjonen sukkersøtt? Syns ikke det er sukkersøtt i det hele tatt, jeg. Selv synes jeg navn ala Sigrid, Magnhild, Vibeke, Kathrine er "harde." Men for all del, godt vi er forskjellige.Anonymous poster hash: 7178a...046 Trur poenget til dei fleste er at det blir for mange av dei, og at større variasjon er meir spanande.Men dette har med mote å gjere, i perioden 1940-1975 var desse namna omtrent fråverande. Før dette igjen var dei populære. Det går i bølger. Gutenamn er mindre påverka av moter, men til gjengjeld er det langt færre namn "i sirkulasjon", det mest brukte gutenamnet er ofte mykke meir brukt enn det mest brukte jentenamnet i eit kull. Kan godt stemme, det med mote. Men hva skal man gjøre da? Hvordan stopper man en trend? Jeg tror at man går lei av disse navnene med mange vokaler, etterhvert. Det er jo derfor man sier at det går i bølger. Uansett, jeg liker navnene med mange vokaler. De "ruller" som sagt så fint i munnen. Anonymous poster hash: 7178a...046 Likar mange av dei eg også. Men ikkje godt nok til å ville bruke dei, til det har eg blitt for lei av dei.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #39 Skrevet 11. oktober 2014 Synes mange av disse navnene er intetsigende, blodfattige og tannløse. Ufarliggjør og sukrer småjentene. Navn som Sigrid, Ingeborg, Ingrid, Astrid etc har mer substans. Anonymous poster hash: 2639f...c72
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #40 Skrevet 11. oktober 2014 Hva er galt med navn med mange vokaler? Syns de "ruller" behagelig i munnen, og hvorfor er det feil? Og hvem er du som har bestemt at dette går under definisjonen sukkersøtt? Syns ikke det er sukkersøtt i det hele tatt, jeg. Selv synes jeg navn ala Sigrid, Magnhild, Vibeke, Kathrine er "harde." Men for all del, godt vi er forskjellige. Anonymous poster hash: 7178a...046 Hvorfor skal navnet "rulle " behagelig i munnen? Prøv å si 20 sånne navn i rask rekkefølge, og du ender opp med å ikke ane hva du egentlig har sagt. Alle er kliss like og dønn kjedelige, fullstendig uten innhold. Undrer meg på om dette kan være noe av den samme trenden som handler om at en del mennesker ikke lenger verken hører forskjellen på, eller kan uttale kylling og skylling forskjellig. Gidder vi ikke engang å uttale et navn (eller hvilke som helst ord, forøvrig) med konsonanter? Hvordan uttaler du f.eks. Ragna? Uttaler du en tydelig G før N? Og hvorfor inneholder disse motenavnene ikke lenger bokstaven R? Fordi vi ikke gidder å anstrenge oss såpass at vi kan uttale en rulle-R, ja, dette gjelder jo selvsagt ikke for tradisjonelle områdene for skarre-R, men alle andre? Skarre-R øker sin utbredelse, sakte men sikkert, den har til og med blitt mote i noen helt vanlige rulle-R-områder. Grrrr! Språknerden i meg knurrer! Anonymous poster hash: 6cdc3...fee
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #41 Skrevet 11. oktober 2014 Aud! Anonymous poster hash: 89ea7...87b Jeg synes faktisk at Aud er kult! Anonymous poster hash: c9341...60f Ha ha, det heter jeg. Skal love deg at jeg ikke har møtt mange småjenter med samme navn. Selv liker jeg jentenavn som er mykere, antar det er de samme navnene du betegner som lyserosa. Anonymous poster hash: fc02e...c3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå