Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #1 Skrevet 11. oktober 2014 Babyen min er nå 8 mnd og har siden han var 4 uker sovet lite og dårlig. Bare 3 ganger 30 min, hver eneste dag på dagtid. På natta kan han sove 2 timer i strekk. Han har melkeallergi og mest sannsynlig refluks. I det siste har han sovet opptil 2,5 t ved første dupp og 1 time ved andre dupp uten at jeg har noen forklaring på hvorfor. Han har alltid sovnet av seg selv uten vugging og trilling. Det er selvfølgelig deilig at han som aldri har sovet mer enn 30 min på dagtid har vist meg at han faktisk kan, selv om jeg ikke tar det for gitt enda etter bare 1-2 uker. På kveldstid er det derimot annerledes. Da vil han ikke legge seg og hyler når jeg legger han. Han har ikke puppen som søvnassosiasjon. Siste dagdupp prøver vi å få ferdig innen klokken 17 og han legger seg mellom 19:00-19:30. Han våkner alltid etter 30 min på kvelden og vil ikke sove igjen. Han tar det som dupp. Hvorfor? Har prøvd lengre tid mellom siste dupp og natt uten hell. Han våkner uansett. Om jeg da får han til å sove kan han sove i 2 timer. Han spiser forresten pupp ca 4 ganger etter han har lagt seg før det er morgen mellom 07:00 og 07:30. Hvorfor tar han legginga som dupp`? Anonymous poster hash: f66b7...917
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #2 Skrevet 11. oktober 2014 Han er 8 mnd. Sover dupp på opptil 3.5 timer... Han sover for mye. Kutt til en litt lengre dupp. Anonymous poster hash: 81532...f84
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #3 Skrevet 11. oktober 2014 Han er sånn når han sover bare 3x30 min også og da er han potte sur. Det er ikke hver dag han sover så lange dupper. Av 14 dager har det kanskje hendt 7 ganger. De dagene han sover lengre dupp er han så blid. Anonymous poster hash: f66b7...917
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #4 Skrevet 11. oktober 2014 De dagene han sover lengre dupper så sover han mer sammenhengende etter leggetid, men våkner altså etter 30 min hver kveld som alltid. Anonymous poster hash: f66b7...917
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #5 Skrevet 11. oktober 2014 Dere mangler rutiner. Babyen blir forvirret. Bestem dere for 1 eller 2 dupper. Ha faste leggetider. Vekk han hvis han sover for mye. Mine trenger ca 2 timer tilsammen på dagtid på den alderen. Når han våkner om kvelden tar dere han ikke opp av senga, men trøster han oppi den. Anonymous poster hash: f48b5...2a7
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #6 Skrevet 11. oktober 2014 Tar du baby opp og ut av soverommet om natta om han våkner? Eller begynner å styre med noe? Hos oss var det hvertfall veldig viktig at duppene var ute i vogn/i lyst rom etc. Og at natta var i et mørkt rom, og om hun skulle ha mat etc. så ga jeg henne på senga. Tok henne aldri ut av rommet (kun for å skifte bleie). Natta var natta. Anonymous poster hash: 8d645...e74
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #7 Skrevet 11. oktober 2014 Ironisk at en sier vi ikke har rutiner, når det er det alt dreier seg om hos oss. Tar han ikke opp igjen. Tar han kun opp av senga om han ikke roer seg for jeg lar ikke en hysterisk baby ligge om han ikke roer seg:) Anonymous poster hash: f66b7...917
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #8 Skrevet 11. oktober 2014 Mange gode svar sikkert, men kanskje ikke alle kommer fra folk som har erfart det samme som deg? Her opplever vi det samme nemlig. Hun må ha 3 dupper, enda! Om ikke hun får den 3. duppen så blir leggetiden en liten dupp. Det er helt rart! Når hun var 7 måneder gikk hun over til 2 dupper om dagen, og det gikk så og si helt av seg selv. Men nå er hun 10 måneder og har de siste 5-6 ukene måtte ha 3 dupper igjen! Jeg lar henne bare få det. Tar henne i bæretøy, og lar henne sove i 15 min... Anonymous poster hash: 848b6...78e
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #9 Skrevet 11. oktober 2014 Mange gode svar sikkert, men kanskje ikke alle kommer fra folk som har erfart det samme som deg? Her opplever vi det samme nemlig. Hun må ha 3 dupper, enda! Om ikke hun får den 3. duppen så blir leggetiden en liten dupp. Det er helt rart! Når hun var 7 måneder gikk hun over til 2 dupper om dagen, og det gikk så og si helt av seg selv. Men nå er hun 10 måneder og har de siste 5-6 ukene måtte ha 3 dupper igjen! Jeg lar henne bare få det. Tar henne i bæretøy, og lar henne sove i 15 min... Anonymous poster hash: 848b6...78e Nettopp:) Lar du hun sove i bæreselen ved siste dupp eller når hun våkner? Anonymous poster hash: f66b7...917
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #10 Skrevet 11. oktober 2014 Mange gode svar sikkert, men kanskje ikke alle kommer fra folk som har erfart det samme som deg? Her opplever vi det samme nemlig. Hun må ha 3 dupper, enda! Om ikke hun får den 3. duppen så blir leggetiden en liten dupp. Det er helt rart! Når hun var 7 måneder gikk hun over til 2 dupper om dagen, og det gikk så og si helt av seg selv. Men nå er hun 10 måneder og har de siste 5-6 ukene måtte ha 3 dupper igjen! Jeg lar henne bare få det. Tar henne i bæretøy, og lar henne sove i 15 min... Anonymous poster hash: 848b6...78e Nettopp:) Lar du hun sove i bæreselen ved siste dupp eller når hun våkner? Anonymous poster hash: f66b7...917 Jeg tar henne i bæreselen, også sovner hun der, som regel i 15 min:) Anonymous poster hash: 848b6...78e
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #11 Skrevet 11. oktober 2014 Mine har hatt en dupp på 1-1,5 time ved 9 mnd alder. Og ikke kunnet sove etter 14-1430 på den tida. Din sover jo altfor mye og ofte på dagen og altfor sent... Du må kutte ned på dagen og la det gå en stund. Anonymous poster hash: b9975...d31
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #12 Skrevet 11. oktober 2014 Min er 10 mnd, og vi har samme problem dersom vi lar han sove etter kl 14. All soving må være unnagjort før 14, ellers blir det bare rør på kvelden. Nå har han til og med begynt å bare sove en gang i løpet av dagen, som regel mellom 10-13, og aldri mer enn 2 timer. Og nå fungerer leggingen såååå mye bedre! Anonymous poster hash: ab2e6...5a8
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #13 Skrevet 11. oktober 2014 Mine har hatt en dupp på 1-1,5 time ved 9 mnd alder. Og ikke kunnet sove etter 14-1430 på den tida. Din sover jo altfor mye og ofte på dagen og altfor sent... Du må kutte ned på dagen og la det gå en stund. Anonymous poster hash: b9975...d31 Husk at ikke alle barn er like. Mitt barn sov bedre på natten desto mer hun sov på dagen. Sov opp til 5 timer på dagtid fra 8 mnd til hun var 13 mnd (fordelt på 2 dupper), smatidig som hun sov 12 timer hver natt. Jeg sier ikke at det er sånn for alle, men noen barn har behov for mer søvn enn 1,5 time på dagtid! Anonymous poster hash: 94d92...082
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #14 Skrevet 11. oktober 2014 Ville ikke latt han sove etter kl. 15 når han er så stor og legger seg såpass tidlig. Jeg ville også fått litt mer stuktur på sovingen på dagtid Anonymous poster hash: fd95f...566
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #15 Skrevet 11. oktober 2014 Mine har hatt en dupp på 1-1,5 time ved 9 mnd alder. Og ikke kunnet sove etter 14-1430 på den tida. Din sover jo altfor mye og ofte på dagen og altfor sent... Du må kutte ned på dagen og la det gå en stund. Anonymous poster hash: b9975...d31 Er ganske forskjellig bra barn til barn. Jeg er sikker på at HI gjør det som er riktig for hennes... Hun merker nok når barnet er trøtt og faktisk må ha søvn, og hva som skjer hvis han ikke får den søvnen, osv. Anonymous poster hash: 848b6...78e
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #16 Skrevet 11. oktober 2014 Søvn avler søvn, dere som syns han sover for mye Anonymous poster hash: fa4b6...1c5
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #17 Skrevet 11. oktober 2014 Mine har hatt en dupp på 1-1,5 time ved 9 mnd alder. Og ikke kunnet sove etter 14-1430 på den tida. Din sover jo altfor mye og ofte på dagen og altfor sent... Du må kutte ned på dagen og la det gå en stund. Anonymous poster hash: b9975...d31 Er ganske forskjellig bra barn til barn. Jeg er sikker på at HI gjør det som er riktig for hennes... Hun merker nok når barnet er trøtt og faktisk må ha søvn, og hva som skjer hvis han ikke får den søvnen, osv. Anonymous poster hash: 848b6...78e Greia er at når han våkner etter hver dupp så er det hylskriking og han ønsker så veldig å sove videre, men klarer ikke. Her hjemme har jeg en 2,5 åring som sikkert bråker for mye så han våkner og setter jeg han ut kan jeg banne på at det går noen forbi å bråker(bor i borettslag). Han har vært en solstråle de dagene han har sovet litt mer enn 30 min så det trenger han virkelig. Og han sover også mye bedre på kvelden de dagene han har hatt lange dupper. Har også lagt merke til at han våkner oftere etter leggetid om det går for lang tid mellom siste dupp og natta, så denne tror jeg ikke på. Merkelig også at samtlige i gravidgruppa jeg er med i på facebook har barn på samme alder som sover like mye på dagtid, like sent på dagen og like lang periode på natta. Bare at min våkner hele natta og sover bare 30 minutters dupper til vanlig på dagtid. Se hva jeg skriver angående at han de to siste ukene har sovet opptil 2,5 t første dupp. Jeg vekker han selvsagt ikke når han nå har begynt med det. Og det med å få struktur. Jeg legger til samme tidspunkt hver eneste dag. Har selvsagt prøvd å variere på 8 mnd for å se om ting har blitt bedre, men vi har både struktur og rutiner. Vanskelig å få med seg alt i hovedinnlegget. Anonymous poster hash: f66b7...917
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå