Gå til innhold

Glutenallergi og Cøliaki - det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Traff en ung dame som var allergisk mot det meste ifølge henne selv.

Hun hadde gøutenallergi, men ikke Cøliaki.

Er ikke det egentlig det samme?

Anonymous poster hash: 50efb...c64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, glutenallergi og cøliaki er ikke det samme.

Skrevet

Ja det er det samme. Kanskje hun mente glutenintoleranse. Da tåler man det dårlig, men er ikke allergisk.

Skrevet

Nei, det er ikke det samme.

Cøliaki er en tarmsykdom og ikke en allergi. Når man har denne sykdommen takler ikke tarmen gluten og blir ødelagt om du spiser det.

En allergisk reaksjon er noe helt annet, da er det kroppens immunforsvar som ikke virker som det skal. Da tolker kroppens immunforsvar det du er allergisk for som sykdom/fare og går til angrep. F.eks gir pollen snue eller melk diare.

Anonymous poster hash: 96c57...9b0

Skrevet

Her var det sprikende svar.

Om man googler glutenallergi, kommer det opp som Cøliaki ( glutenallergi)

???

Skrevet

Her var det sprikende svar.

Om man googler glutenallergi, kommer det opp som Cøliaki ( glutenallergi)

???

De som har tarmsykdommen cøliaki tåler jo ikke gluten så det er ikke så rart ordene brukes om hverandre.

Men om du googler definisjonen på allergi så er det noe helt annet enn hva som skjer i tarmen til en med cøliaki når de spiser gluten.

Din venninne har ikke cøliaki, så da ødelegges ikke tarmen hennes om hun spiser gluten. Men hun sier hun har en glutenallergi og opplever da antagelig ubehag ved å spise det, blir oppblåst, får magesmerter, diare e.l. Det går over når glutenet er ute av kroppen igjen. Det er noe helt annet enn at tarmtottene forsvinner og du ødelegger tarmen ved å spise gluten, som skjer når du har cøliaki.

Skrevet

Da kalles det intoleranse!

Anonymous poster hash: 3cc91...3aa

Skrevet

Det er et definisjonsspørsmål som det nok er uenighet om.

Jeg har flere med cøliaki rundt meg (både i familien og blant kollegaer/venner) og de bruker konsekvent ordet cøliaki, da vet alle at det er snakk om alvorlig sykdom som gjør at de ødelegger tarmen sin om de får i seg gluten.

Når folk bruker ordet glutenallergi kan det like godt være de med intoleranser, det er ikke farlig for dem å få i seg gluten, men de opplever en negativ reaksjon i kroppen som går over igjen når glutenet er ute av kroppen.

Det er stor forskjell på de to.

Skrevet

Glutenallergi uten cøliaki er forresten en egen diagnose, så du har ikke helt rett du heller.

https://helsenorge.no/sykdom/astma-og-allergi/matallergi/hveteallergi

Man kan f.eks ha såpass alvorlig allergi mot hvete at man får grunnstønad fra nav akkurat som de med cøliaki. De med hvetallergi reagerer ofte også på de andre kornslagene selv om de ikke har cøliaki.

Skrevet

Det er et definisjonsspørsmål som det nok er uenighet om.

Jeg har flere med cøliaki rundt meg (både i familien og blant kollegaer/venner) og de bruker konsekvent ordet cøliaki, da vet alle at det er snakk om alvorlig sykdom som gjør at de ødelegger tarmen sin om de får i seg gluten.

Når folk bruker ordet glutenallergi kan det like godt være de med intoleranser, det er ikke farlig for dem å få i seg gluten, men de opplever en negativ reaksjon i kroppen som går over igjen når glutenet er ute av kroppen.

Det er stor forskjell på de to.

Ja mange kaller intoleranse for allergi og det er ikke det samme. Legger merke til at mange sier melkeallergi når de mener laktoseintoleranse også, men det er to vidt forskjellige ting!

Skrevet

Nei. Cøliaki er glutenallergi, men all glutenallergi er ikke cøliaki. Akkurat som at alle sandaler er sko, men alle sko er ikke sandaler.

Jeg vet ikke 100% hva som skjer med en cøliaker som spiser hvetemel, men hvis jeg har forstått det riktig slutter polyppene(?) i tarmen å ta opp næring. Så du kan bli skikkelig dårlig. Har et familiemedlem som har det og vi må passe på å ikke dyppe smørkniven tilbake i smøret etter vi har smurt skiva vår og kan ikke kutte brød og grønnsaker på samme brett. Ellers kan det gå ordentlig galt. En med "bare" glutenallergi kan kanskje få litt vondt i magen og legge vekk brødskiver, men jeg har aldri møtt en "glutenallergiker" som ikke kan sleike på kniven jeg har brukt på skiva mi uten å dø ;)

Anonymous poster hash: c73e5...c50

Skrevet

Nei. Cøliaki er glutenallergi, men all glutenallergi er ikke cøliaki. Akkurat som at alle sandaler er sko, men alle sko er ikke sandaler.

Jeg vet ikke 100% hva som skjer med en cøliaker som spiser hvetemel, men hvis jeg har forstått det riktig slutter polyppene(?) i tarmen å ta opp næring. Så du kan bli skikkelig dårlig. Har et familiemedlem som har det og vi må passe på å ikke dyppe smørkniven tilbake i smøret etter vi har smurt skiva vår og kan ikke kutte brød og grønnsaker på samme brett. Ellers kan det gå ordentlig galt. En med "bare" glutenallergi kan kanskje få litt vondt i magen og legge vekk brødskiver, men jeg har aldri møtt en "glutenallergiker" som ikke kan sleike på kniven jeg har brukt på skiva mi uten å dø ;)

Tarmtottene brytes ned og tar ikke opp næring...

Skrevet

Tarmtottene brytes ned og tar ikke opp næring...

Ja, nemlig :) Tarmtotter, ikke polypper ;)

Skrevet

Glutenallergi er selvdiagnostisert og ikke reelt (se Folkeopplysningen på NRK nett-tv, en av episodene dreier seg om det), og det er veldig in for tida å være "glutenallergiker"

Cøliaki er en sykdom der tarmtottene brytes ned av gluten. Den kan påviser med prøve av tarmene. I verste fall ødelegges tarmen og man må holde seg helt unna alt som inneholder gluten

Anonymous poster hash: 97df7...1fa

Skrevet

Glutenallergi er selvdiagnostisert og ikke reelt (se Folkeopplysningen på NRK nett-tv, en av episodene dreier seg om det), og det er veldig in for tida å være "glutenallergiker"

Cøliaki er en sykdom der tarmtottene brytes ned av gluten. Den kan påviser med prøve av tarmene. I verste fall ødelegges tarmen og man må holde seg helt unna alt som inneholder gluten

Ca 1 prosent av norges befolkning har allergi for hvetemel og dette vises på blodprøve. De reagerer som regel også på de andre kornsortene og spiser derfor helt glutenfritt. Så alle er ikke selvdiagnotisert nei.

Men det tv-programmet var spennende, vi har jo alle noen "sånne" i omgangskretsen vår ;)

Skrevet

Underholdningsprogrammet Folkeopplysningen er vel ikke akkurat den beste kilden å bruke når man diskuterer helse...?!

Ikke enig i det du skriver. Jeg er under utredning for ulike ting for tiden, og spesialistene på sykehuset har innrømmet at det ikke er noen tvil om at jeg ikke tåler hvete.

Alle tester for cøliaki er negative.

Nå skal jeg testes for det som for enkelthets skyld kan kalles en hudvariant av cøliaki. Man tåler da ikke hvetemel, men man får ikke nødvendigvis ødelagte tarmtotter slik man gjør ved tradisjonell cøliaki. Om man får påvist denne diagnosen, som gjøres ved hudbiopsi, så trenger man ikke teste positiv på noen andre cøliakiprøver, heller ikke sjekke forholdene i tarmen. Behandlingen er å leve på en glutenfri diett tilsvarende det cøliakere gjør, og man får da også støtte for økte kostutgifter.

Så det finnes utallige varianter der ute som ikke nødvendigvis passer inn i de enkle A4-formene noen ønsker å presse alt inn i...

Jeg har sett utallige personer som ikke har cøliaki, men som likevel er blitt kvitt store helseproblemer (også objektivt observerbare) når de kuttet ut hvetemel. Spiller det da noen rolle hvilket navn man setter på det, hvis man blir kvitt helseplager med å holde seg unna hvetemel/gluten?

Anonymous poster hash: 42b72...e33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...