Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #1 Skrevet 10. oktober 2014 Sønnen min er over fire år. Forrige uke bestemte han seg endelig for å slutte med bleie. Siden har han vært kjempeflink til å gå å tisse på do når han får beskjed om det. Det har vært er par tisseuhell i barnehagen i forbindelse med utelek, men det er til å leve med. Jeg tenker at man må regne med noen uhell i starten. Men bæsjingen er et problem. Han NEKTER å gå på do for å bæsje. Han hyler som en gris og slår seg helt vrang. Så bæsjet han i buksa. Tre ganger har det skjedd idag. Jeg blitt helt matt. Dette tapper meg for min siste lille rest av energi (er gravid) Jeg er SÅ nær å gi opp. Hvordan har dere andre klart å gjennomføre bleieslutt? Anonymous poster hash: 46343...ed5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #2 Skrevet 10. oktober 2014 Her har vi en treåring som sluttet med bleie i sommer. Han har full kontroll og det er veldig få uhell i b.hagen Det vi også sliter litt med er denne bæsjingen.. Snakket en del med de i b.hagen om dette, det rådet de gav meg er at han blir klar for å bæsje i do den dagen han er klar! De sa jeg ikke skulle mase om det, spørre om han må bæsje og da skal han få lov å ha på seg bleie hvis han vil det. Vi har ikke mast om dette i det hele tatt og nå har han begynt å ville prøve å bæsje i do selv på eget initiativ Han får det enda ikke til så det blir jo å sette på han bleie, men det går iallefall i riktig retning Flere har foreslått potte, men det er jeg veldig lite lysten på å dra i hus... Håper det gav deg litt hjelp i riktig retning iallefall Mitt beste råd er: Ikke mas og lag for mye "fuss" rundt det! Lykke til! Anonymous poster hash: a65a5...773
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #3 Skrevet 10. oktober 2014 Men greia er jo at da må han gå med bleie hele tiden, for han nekter alltid for at han skal bæsje. Han klatrer å bæsje på do, for han har gjort det noen ganger. Men det virker ikke som han vil. Skal jeg gi opp beiesluttprosjektet og starte med bleie igjen? Anonymous poster hash: 46343...ed5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #4 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg merker at hele denne greia er i ferd med å sende meg inn i en depresjon. Jeg takler dette veldig dårlig. Jeg blir kjempelei meg hver gang han bæsjer på seg. Det tapper meg for energi. Jeg har lyst til å gi opp og begynne med bleie igjen. Men barnehagen sier at jeg ikke må gjøre det. Da ødelegger jeg visstnok alt. Jeg føler meg som verdens mest mislykkede mamma. Alle andre klarer å lære barna sine å gå på do, men ikke jeg :/ Anonymous poster hash: 46343...ed5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #5 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg merker at hele denne greia er i ferd med å sende meg inn i en depresjon. Jeg takler dette veldig dårlig. Jeg blir kjempelei meg hver gang han bæsjer på seg. Det tapper meg for energi. Jeg har lyst til å gi opp og begynne med bleie igjen. Men barnehagen sier at jeg ikke må gjøre det. Da ødelegger jeg visstnok alt. Jeg føler meg som verdens mest mislykkede mamma. Alle andre klarer å lære barna sine å gå på do, men ikke jeg :/ Anonymous poster hash: 46343...ed5 Det er helt normalt at de bruker lenger tid på bæsjingen, alle mine har også gjort det. Hvis han sluttet å tisse i bleia i forrige uke, synes jeg du skal ta det helt med ro med bæsjinga foreløpig. Det kommer! Som andre skriver, ville jeg tilbydd bleie eller potte til å bæsje i. Prøv å unngå at han holder seg, for da blir det hardt og alt blir bare verre. Gi evt. lactulose ved behov. Bruker han nattbleie? I så fall kan du kanskje håpe at han bæsjer i den på kvelden før han sovner eller om morgenen før han stelles - det er bedre enn i buksa. Ellers er det bare å skifte på ham og vaske klærne ved uhell. Kast de verste trusene for å gjøre det litt lettere for deg selv. Dette er ingenting å bli deprimert for alene - han blir renslig, og dette er helt normalt. Du er heller ikke den første som har en "stor" unge som ikke er helt renslig enda. Anonymous poster hash: d8ee4...90d
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #6 Skrevet 10. oktober 2014 Ja, jeg er jo livredd for at masingen vår skal føre til at han ikke tørr å bæsje i det hele tatt. Da blir det jo krise. Sånn var nemlig jeg da jeg var liten. Vi var mange turer på sykehuset for utredning og greier. Men mener dere at jeg i mellomtiden bare skal synes det er greit at han bæsjer i buksa? Er det en vaskejobb jeg bare må ta?? Så det er greit å dra frem vaskebøtta og vaske stol og gulv mange ganger om dagen, i tillegg til å dusje gutten og vaske klær? Jeg kommer jo ikke til å rekke annet.. Eller har jeg "lov" å insistere på at han må gå fast med bleie helt til han får kontroll på bæsjingen, selv om barnehagen fraråder det? Som sagt er det ikke noe alternativ å tilby han bleie bare når han skal bæsje. Han innrømmer aldri at han skal det før det er gjort. Anonymous poster hash: 46343...ed5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #7 Skrevet 10. oktober 2014 Stakkars gutt, burde vert bleiefri for lenge siden, min var 2,5 år Anonymous poster hash: 48144...799
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #8 Skrevet 10. oktober 2014 Stakkars gutt, burde vert bleiefri for lenge siden, min var 2,5 år Anonymous poster hash: 48144...799 Har du hørt om at barn er forskjellige? Anonymous poster hash: 8f0e8...fc1
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #9 Skrevet 10. oktober 2014 Ja, jeg er jo livredd for at masingen vår skal føre til at han ikke tørr å bæsje i det hele tatt. Da blir det jo krise. Sånn var nemlig jeg da jeg var liten. Vi var mange turer på sykehuset for utredning og greier. Men mener dere at jeg i mellomtiden bare skal synes det er greit at han bæsjer i buksa? Er det en vaskejobb jeg bare må ta?? Så det er greit å dra frem vaskebøtta og vaske stol og gulv mange ganger om dagen, i tillegg til å dusje gutten og vaske klær? Jeg kommer jo ikke til å rekke annet.. Eller har jeg "lov" å insistere på at han må gå fast med bleie helt til han får kontroll på bæsjingen, selv om barnehagen fraråder det? Som sagt er det ikke noe alternativ å tilby han bleie bare når han skal bæsje. Han innrømmer aldri at han skal det før det er gjort. Anonymous poster hash: 46343...ed5 Ja - en liten stund synes jeg du skal ta den jobben ja. Sjansen er stor for at det løser seg i løpet av noen uker. Han er 4 år og må egentlig slutte med bleier nå - dette må du ta. Så roser du masse for alt som kommer i do, både tiss og bæsj, og gir minst mulig oppmerksomhet ved bæsjing i buksa. Og - hvis han nå bæsjer mange ganger om dagen tipper jeg han er forstoppet, som følge av det som har skjedd. Da får man langt mindre kontroll på avføringen enn vanlig også, og det er ikke rart at han nekter for at han skal bæsje etc. Dermed bør det være førstepri å få orden på magen/systemet, og deretter prøve å få bæsjen i do, potte eller bleie. Anonymous poster hash: d8ee4...90d
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #10 Skrevet 10. oktober 2014 Takk. Akkurat hva jeg trengte å lese her jeg ligger og gråter fordi jeg synes det er en vanskelig situasjon. Gutten min har ofte fått kjipe kommentarer fra jevnaldrende, og synes tydligvis det er flaut med bleie. Vi har snakket ned lege og helsesøster opptil flere ganger. Dems råd er: ikke mas - det går seg til. Men jeg er ikke tålmodig nok. Jeg har for lite ork! Jeg orker rett og slett ikke denne vaskejobben nå mens jeg er gravid. Fortell meg heller hvordan du gjennomførte bleiesluttinga på din 2,5 åring! Gi meg råd, i stede for å synes synd på gutten min som har en så dårlig mamma. Anonymous poster hash: 46343...ed5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #11 Skrevet 10. oktober 2014 Mitt forrige innlegg var rettet til "stakkars gutt" ikke til deg som skrev siste innlegg. Det var konstruktivt og greit. Takk! Anonymous poster hash: 46343...ed5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #12 Skrevet 10. oktober 2014 3,5 åringen min har akkurat begynt å bæsje på do. Han har gått med truse og tisset på do i over 1 år, og jeg har måtte satt på bleie når han måtte bæsje. Lokket med mye men det virket ikke. Følte jeg hadde prøvd nesten alt, sitte på gulvet mens han satt på do, sunget, lest bok, spilt gitar, gått ut og latt han prøve alene etc... Etter at jeg lot det være en stund hang jeg opp en liste på do med 5 ruter i. I den første ruta tegnet jeg en gave han skulle få om han bæsjet på do og satte et klistremerke der. I den 5 ruta var en enda større gave som han virkelig ønsket seg. Etter mange forsøk uten å presse han, valgte jeg å presse litt nå. Mens han satt på do, snakket vi om å prøve ting noen ganger før man klarer det. Brukte mange eksempler han kunne kjenne igjen. Og ungen gjorde et ærlig forsøk og jaggu havne bæsjen i do! Det utrolig stolte ansiktsuttrykket kommer jeg aldri til å glemme. Stormende jubel og gaveutdeling. Fra den dagen, har han bæsja på do. Å sitte å bæsje kan ofte kreve litt trening. Jeg har lest en del om det, og det virker også som om det er gutta som kan slite mest der. Men øvelse gjør mester. Får du han til å prøve så er mye gjort bare der. Anonymous poster hash: f692e...824
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #13 Skrevet 10. oktober 2014 Ja, et belønningssystem er nok lurt! DET har jeg lyst til å prøve i morgen! TAKK! Forrige mandag sa jeg til han: "hvis du bæsjer på do nå, skal du få gå uten bleie i barnehagen." Da gjorde han det. Tirsdag sa jeg det samme: "du må bæsje på do nå, ellers må vi ta på bleie" Da gikk det også fint. Men så ble det full stopp. :/ I morgen skal jeg snakke med han om belønning. Anonymous poster hash: 46343...ed5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #14 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg tenkte også på belønningssystem. ALLE unger selger seg for en pris, du må bare finne ut hva han ønsker seg mest. Sett tingen på hylla og forklar ham at når han har bæsjet på do i f.eks 7 dager (lag et do-skjema dere krysser ut sammen for hver gang/dag) så skal han få tingen. Funker som gull Anonymous poster hash: 75cd6...77a
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #15 Skrevet 10. oktober 2014 4 barn. 3 hadde sluttet til de var 2 år, 1 sluttet ved 2 år og 4 mnd. Dette var noe vi bestemte. Brukt mange timer på badet for å si den sånn:p Innbiller meg at det er vanskeligere når de blir større. Har han en "fast" bæsjetid? La han sitte på do med bok/ipad slik at han kanskje glemmer at han sitter på do. Ellers som nevnt kan belønningssystem kan være en god ide:) Lykke til:) Anonymous poster hash: f1c01...f4c
SAE + MAE <3 Skrevet 10. oktober 2014 #16 Skrevet 10. oktober 2014 Da storebror sluttet med bleie hadde vi også belønningssystem. Kjøpte masse billige klistremerker og et billig album på Nille, og hver gang han husket at han måtte tisse fikk han klistre et klistremerke i albumet. Var stor stas! Men han sleit lenger med det å bæsje på do enn å tisse. Har fått høre at mange barn syns det er skummelt det og skulle "slippe bæsjen ut i det fri" kontra "tryggheten og nærheten" de har med bleia. Han har alltid vært veldig veldig glad i biler, så kjøpte sånne store pakker med biler (også Nille) og puttet i en kurv og fortalte han at hvis han turte og bæsje på do skulle han få plukke seg ut en bil. Han var jo superstolt de gangene han fikk bil, selv om det ble mye i bleia også.. Men det gikk bare bedre og bedre veldig fort og det gikk ikke lang tid før han gjorde alt han skulle på do. Da fikk han resten av bilene på en gang. Men enig med de over her, at man må ikke mase eller kjefte når de har uhell, for det tror jeg bare kan gjøre vondt værre. Men skjønner frustrasjonen din!!! Prøv og bit tennene sammen og pust med magen og ta det med et smil ovenfor han.. Det hjalp også her og si at bæsjen ble veldig glad for å få komme i do sammen med alle vennene sine hehe ;-)
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #17 Skrevet 10. oktober 2014 Etter min mening har du startet for sent med bleieskift- neste unge starter du tidligere. Etter min mening må man starte før de har så stor vilje stvde motsetter seg det, samt før de har det så travelt i lek at de ikke har tid tilmålte hå på do. Men - hvordan løse dette nå? - ha håndklær og klesskift tilgjengelig der dere oppholder dere - inne kan han kanskje gå i bokseren uten bukse? Skjer det uhell så skifter dere enkelt og greit og tørker med håndkle. Du trenger ikke full vaskeballet - bare zalospray eller tilsvarende. Minn han på å gå på do. Nå har du Gud hjelp i Barnehagen som håndterer det der. Dette tar en uke eller to så er dere der. Anonymous poster hash: 9359d...67d
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #18 Skrevet 10. oktober 2014 Barn er ulike, når man bør slutte med bleie varierer. 3 års alder er vel gjennomsnittet. Ikke alle er klare når de er 2 år. Viktig er å ikke presse de før de er klare, mange uhell vil påvirke mestringsfølelse negativt, som igjen gir dårlige ringvirkninger. Da er det bedre å vente. Synes det høres lurt ut med belønninger. Og vær flink til å sette han på do etter måltider osv. Spørr hyppig, og gjør det til noe morsomt! Bli med inn, syng em sang- ja hva en som får han til å slappe av og se på å bæsje i do som noe morsomt! Har han barnesete på do? Hos oss hjalp det å legge dopapir i do, eldste likte ikke pluppet:-) gjorde det noen uker så gikk det seg til! Anonymous poster hash: 573a1...18c
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #19 Skrevet 11. oktober 2014 Har samme problemet med min datter. Jeg har inntrykk av at det er fordi hun ikke vil sitte å gjøre det. Hun sier alltid at hun må stå fordi hun må bæsje;) Er også høygravid så forstår deg fryktelig godt! Men det er ikke du som gjør noe galt. Det går seg snart til:) Anonymous poster hash: ccbb8...b65
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #20 Skrevet 11. oktober 2014 God morgen! Vet dere hvem som har bæsjet på do idag?? Han ble kjempestolt, og syntes det var ordentlig morro. Nå krysser vi fingrene og håper at dette går bedre idag enn i går. Anonymous poster hash: 46343...ed5
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #21 Skrevet 11. oktober 2014 Så bra😄 Anonymous poster hash: ccbb8...b65
Gustav Klitt Skrevet 11. oktober 2014 #22 Skrevet 11. oktober 2014 Så bra at han ville i dag Ville bare si at vi hadde samme problem, men det ordnet seg da han fikk et "piano" som han kunne spille på mens han satt på do. Kan selvfølgelig ha vært tilfeldig, men pianoet ble faktisk fast tilbehør til nummer 2 i flere uker Lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #23 Skrevet 11. oktober 2014 Min nr tre strevde med å bæsje på do. Vi holdt på i flere uker med bæsj i trusen. Utrolig ekkelt! Trikset er å se etter tegn på at det nærmer seg, og så løpe på do med de før de rekker å gjøre det i buksen. Men nå var mine 2.5 år da. En 4-åring kan man jo snakke med på en helt annen måte. Ville gått for klistremerker eller noe. Anonymous poster hash: 023e2...e73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå