Gå til innhold

Fødsel 2 mnd før termin. Våre rettigheteter?


Begemotik

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed i dag at babyen vår skal ut med keisersnitt senest om ei uke pga svangerskapsforgiftning. Det er 2 mnd før termin. Mest sannsynlig skal babyen ligge i kuvøse i noen uker og jeg blir ikke helt i form heller. Hvordan beregnes mammaperm og foreldrepenger osv da? Går jeg glipp av de 3 ukene som man skal ta ut før termin? Noen som hadde premature her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at du er sykemeldt, ellers kan du begynne permisjonen din nå. Du mister de tre ukene, men du skal kunne få pleie/ omsorgspenger eller hva det heter så lenge dere blir på sykehuset og så vil uttaket av foreldrepenger utsettes til dere skrives ut. Du bør få veiledning på nyfødtintensiven

 

 

LYKKE TIL må være stressende for deg dette. Går nok fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du får veiledning på sykehuset, opplevde det samme for noen år siden. Pleie og omsorgspenger for både deg og far i perioden barnet er innlagt på sykehus. Noe jeg synes var teit var at man mister de tre ukene med permisjon før termin om man føder før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre skriver så mister du de ukene før med permisjon, men så lenge barnet er innlagt på nyfødt så får en eller begge pleiepenger. Det kommer litt an på hva legene ser som nødvendig. Vi var heldige å få pleiepenger begge to så lenge gutten vår var innlagt(3mnd) fordi han hadde behov for oxygen hele tiden. Det var en diskusjon mot slutten hvorvidt min mann skulle fortsette å få pleiepenger fordi gutten vår ikke trengte like stort trykk på oksygenet rett før vi reiste hjem. De stoppet pleiepengene hans 16 dager før de stoppet mine. Så lenge du har pleiepenger bruker du ikke av permisjonen deres. Om dere ikke har søkt om permisjon allerede, så send en søknad og skriv i kommentarfeltet at dere ikke vet eksakt dato for når denne starter, fordi det er uvisst hvor lenge dere er innlagt, så ringer du bare inn til Nav når du vet dato, så fører de dette opp. Ihvertfall sånn vi gjorde det, og det har fungert greit. Om ikke mannen din får pleiepenger hele eller deler av tiden, så er jeg sikker på at en lege vil se det som god nok grunn for en hel eller delvis sykemelding for mannen din.
Ta gjerne kontakt om du har flere ting du lurer på i forhold til tiden som kommer. Hvor i landet er du fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...