Gå til innhold

Erfaringer med Montessoriskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente som har fått en veldig dårlig start I førsteklasse. Det virker som om de andre ikke skjønner seg på henne. Hun er veldig filosofisk, bruker mange "store ord" og har en utrolig empati og fantasi. men hun er dårlig motorisk. Hun klarer seg helt fint i hverdagen, men har vansker med å hoppe tau, hoppe strikk, sykle osv.

Vi skal i samtale med Fysio og ppt.

Hun har vært ute for stygge episoder i sin korte skolekarriere, og de andre behandler henne som luft.

Så lurer vi da på dette med Montessoriskolen. Vi vil jo gjerne at hun skal gå på skole i nærmiljøet, men ikke for enhver pris. Montessoriskolen ligger ikke langt unna oss, men det vil jo ikke være noen barn i gata som går der. Også lurer vi på om vi pusher henne enda mer i retning av å være "spesiell" om vi søker henne over fra 2. klasse.

Orker bare ikke se på at en person som ikke er A4 skal tvinges inn i A4 skolen. Det blir som at en firkantet kloss skal trykkes gjennom et rundt hull..

Anonymous poster hash: 6e5ef...12d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ei jente som har fått en veldig dårlig start I førsteklasse. Det virker som om de andre ikke skjønner seg på henne. Hun er veldig filosofisk, bruker mange "store ord" og har en utrolig empati og fantasi. men hun er dårlig motorisk. Hun klarer seg helt fint i hverdagen, men har vansker med å hoppe tau, hoppe strikk, sykle osv.

Hun har vært ute for stygge episoder i sin korte skolekarriere, og de andre behandler henne som luft.

Så lurer vi da på dette med Montessoriskolen. Vi vil jo gjerne at hun skal gå på skole i nærmiljøet, men ikke for enhver pris. Montessoriskolen ligger ikke langt unna oss, men det vil jo ikke være noen barn i gata som går der. Også lurer vi på om vi pusher henne enda mer i retning av å være "spesiell" om vi søker henne over fra 2. klasse.

Orker bare ikke se på at en person som ikke er A4 skal tvinges inn i A4 skolen. Det blir som at en firkantet kloss skal trykkes gjennom et rundt hull..

Hva med å fokusere mindre på at hun er så spesiell? Tror ikke det er bra for barna når foreldre poengterer det, i tillegg til at de blir misforstått av andre. Selv om hun er spesiell, blir hun nødt til å leve sammen med andre mennesker, kan ikke du heller hjelpe henne med å passe inn? Ellers kan livet hennes bli veldig ensomt i lengden. Been there done that.

Anonymous poster hash: 671a2...4ee

Skrevet

Har erfaring med flere Montessoriskoler, de fungerer svært ulikt. I likhet med de offentlige grunnskolene. Hvor i landet bor du?

Anonymous poster hash: 2aa95...8dc

Skrevet

Høres mer ut som steinerskolen hadde vært noe for henne. 

Anonymous poster hash: db8bd...029
Skrevet

Hva med å fokusere mindre på at hun er så spesiell? Tror ikke det er bra for barna når foreldre poengterer det, i tillegg til at de blir misforstått av andre. Selv om hun er spesiell, blir hun nødt til å leve sammen med andre mennesker, kan ikke du heller hjelpe henne med å passe inn? Ellers kan livet hennes bli veldig ensomt i lengden. Been there done that.

Det er nettopp derfor vi er usikre på Montessori.

Men hadde du sett hvordan hun har det på skolen.. Det ville gjort enhver mor desperat.

Og når hun er sammen med vennene sine hjemme går alt greit, hun er jo en vanlig jente. Men det er av en eller annen grunn vanskelig på nye arenaer.

Regner med at ppt kan hjelpe mer..

HI

Skrevet

Jeg tenkte kanskje at Montessori så mer kvalitetene i hver enkelt, uten å bli så annerledes enn Steinerskolen..

HI

Skrevet

Det er tidlig i første klasse ennå, jeg ville ikke tatt noen store avgjørelser før jul i alle fall.

Når det er sagt jobber jeg i skolen og ser selv at den slett ikke er for alle. Det er vanskelig å avgjøre _når_ det er riktig å flytte barnet.

Du kan begynne med å sjekke ut Montesorriskolen i nærheten. Dersom den ikke er bra gir jo svaret seg selv.

Krev at lærerne der hun er gjør sitt.

Anonymous poster hash: 27869...0db

Skrevet

Min sønn er og litt annerledes. Høres litt ut som din jente, og da ekstra vanskelig da han er gutt. Og jeg syntes skolestart i fjor var helt grusomt. Vi oppsøkte da den lokale Montessori skolen, men den var nylig startet opp. Og jeg likte ikke hun som skulle være klasseforstander. Så vi ventet for å se hvordan det gikk videre. Og nå går det så mye bedre. Han har fått noen få, veldig gode venner. Og trives så mye bedre. 

Så mitt tips er at du venter og ser hvordan det går framover. Går det fortsatt dårlig etter jul, så ta kontakt med Montessori skolen, så får du besøke de og se hvordan det er. Men mye kan endre seg på noen måneder. Håper virkelig ting kommer til å gå bedre for jenta di, er virkelig ikke gøy da de ikke har det bra.

Anonymous poster hash: 8c1e6...51e
Skrevet

Hvordan var hun i barnehagen da? Hva gjorde de for henne der?

Hvis hun sliter fysisk og motorisk, så kan dere hjelpe henne med det. Det krever en god del egeninnsats av dere foreldre. Innsats i forhold til motorikk vil dere nok ikke få noe mer av hvis dere bytter til montessorii uansett - det må dere foreldre bistå med.

Sykle, hoppe tau, spille ball, svømme, klatre i trær osv kan dere froeldre lære henne og terpe på. Gjerne hver eneste dag. Vi har selv en sønn som ikke er så sterk motorisk og vi har "trent" hver eneste dag siden han var tre år. Vi legger inn aktiviteter i hverdagen hele tiden; hinke, hoppe, balanseøvelser, sykler når vi har anledning. har meldt han på svømmekurs og skileik om vinteren. Nå går han på turn/tricking. Vi kjøpte trampoline for noen år siden for å gjøre "treningen" mer morsom:)

Anonymous poster hash: f948e...ab5
Skrevet

Min sønn er og litt annerledes. Høres litt ut som din jente, og da ekstra vanskelig da han er gutt. Og jeg syntes skolestart i fjor var helt grusomt. Vi oppsøkte da den lokale Montessori skolen, men den var nylig startet opp. Og jeg likte ikke hun som skulle være klasseforstander. Så vi ventet for å se hvordan det gikk videre. Og nå går det så mye bedre. Han har fått noen få, veldig gode venner. Og trives så mye bedre.

Så mitt tips er at du venter og ser hvordan det går framover. Går det fortsatt dårlig etter jul, så ta kontakt med Montessori skolen, så får du besøke de og se hvordan det er. Men mye kan endre seg på noen måneder. Håper virkelig ting kommer til å gå bedre for jenta di, er virkelig ikke gøy da de ikke har det bra.

Anonymous poster hash: 8c1e6...51e

Tusen takk for svar. Så godt å høre at det har løst seg for din sønn!

Vi tenker ikke å gjøre noe før tidligst til neste år, vi har bare antenner ute for ulike alternativ.

Vi har hatt møte med fysioterapeut i dag, og det var helt fantastisk!!! Hun var et unikum av et menneske, som hadde et varmt hjerte for de som ikke passet helt inn i malen. Som hun sa - så kjedelig om alle skulle være like..

Hun hadde observert klassen til datteren min, og det hun hadde lagt merke til var for en omsorg hun hadde for andre. Det var så godt å høre :) Jeg vet at samarbeidet vil bli godt med henne - fordi hun hadde fokus på ressurser heller enn problemer. Vi har hatt et svært dårlig møte med hjelpeapparatet hittil. Hvis nå saksbehandler fra ppt er like flott som fysioterapeut vil det bli så mye enklere for oss foreldre. Det hjelper ikke å være faglig sterk om du ikke evner å kommunisere med foreldrene..

Jeg krysser fingre for at vi opplever det samme som dere ❤❤❤

HI

Skrevet

Hvordan var hun i barnehagen da? Hva gjorde de for henne der?

Hvis hun sliter fysisk og motorisk, så kan dere hjelpe henne med det. Det krever en god del egeninnsats av dere foreldre. Innsats i forhold til motorikk vil dere nok ikke få noe mer av hvis dere bytter til montessorii uansett - det må dere foreldre bistå med.

Sykle, hoppe tau, spille ball, svømme, klatre i trær osv kan dere froeldre lære henne og terpe på. Gjerne hver eneste dag. Vi har selv en sønn som ikke er så sterk motorisk og vi har "trent" hver eneste dag siden han var tre år. Vi legger inn aktiviteter i hverdagen hele tiden; hinke, hoppe, balanseøvelser, sykler når vi har anledning. har meldt han på svømmekurs og skileik om vinteren. Nå går han på turn/tricking. Vi kjøpte trampoline for noen år siden for å gjøre "treningen" mer morsom:)

Anonymous poster hash: f948e...ab5

Vi har tatt henne med på aktiviteter som ballett og svømming, men kunne nok ha vært mer aktive hjemme. Vi går jo på skauen og sånn, og har kjøpt trampoline. Og kaster ball, sykler, hopper tau, ski og skøyter. Likevel sikkert ikke på langt nær nok. Det er mye fokus på kulturopplevelser i vår familie, og det har kanskje gått på bekostning av andre ting.

HI

Skrevet

Vi gikk over til Montesorriskole i mai i år for gutten vår. Vi bor i utlandet, og de første årene sendte vi han i det franske systemet (vi bor ikke i Frankrike, men fransk er morsmålet mitt, var en logikk bak). Det første året gikk bra, han var 3,5 år når han begynte, måtte lære seg skikkelig fransk og fikk mange venner. Andre året derimot ikk veldig dårlig.

Sosialt gikk det fremdeles bra i friminuttene, men i klassen ble han rett og slett sur på de andre pga bråk, han trakk seg unna resten av klassen og sluttet helt å føle med. Den ene læreren brukte litt energi på å få han med igjen, den andre stemplet han som lat og dum. Han var veldig anspent ved henting, man fikk følelsen at det var mye stress som måtte ut. Han sa han hatet skolen, ville ikke lære noe lenger, gråt masse på morgenen, det hele var hjerteskjærende for oss foreldre. Deretter begynte han å miste troen på andree barn, han ville aldri ha barn hjem for å leke.

Han har ingen diagnose, men barnepsykolog mener at han har høy IQ og er et veldig følelsomt barn.

Til slutt fant vi en liten Montessoriskole der vi bor som kjørte en prøveuke for å se om han passet hos de, og han fikk plass i mai. Det er som dag og natt. For det første er det mye mer ro i klassen, for det andre arbeider han på sitt eget nivå i stedet for å vente på andre, for det tredje er det ingen som behandler han som en rar skapning fordi han har mye fantasi, har leksikon kunnskap om en del ting og oppfører seg veldig veslevoksent. Han er godtatt som den han er. Sosialt treffer vi fremdeles noen av de gamle vennene, konfliktnivået ble mye lavere med en gang han sluttet å sitte med de i et klasserom. Også har han fått seg nye venner i den nye skolen.

Montessori pedagogikken er veldig basert på logikk og analytisk tenkning, og ligger rimelig langt unna Steiner. I vår skole er det mye fokus på matte og naturfag. Barna blir oppfordret til å vurdere seg selv, og de jobber mye med indre motivasjon. Ro og orden og også viktige begrep.

Pass imidlertid på å undersøke skolen godt, Montessori er ikke en beskyttet tittel, og hvilken som helst tulling kan starte en Montessoriskole.

Vi planlegger å sende gutten på vanlig skole når han er ca. 10 år, men inntil han er blitt stor nok til å skjerme seg selv og forstå at ikke alle er som han, synes vi det er greit at han slipper å bli mobbet og plaget.

Anonymous poster hash: 6879e...fe3

Skrevet

Anbefaler absolutt Montessori på det sterkeste. Det er veldig mange som har lite eller ingen kunnskap om pedagogikken. Ring din nærmeste Montessori skole. Be om et møte og de vil gi deg god informasjon. Så kam du ta en beslutning om din datter har det bedre der eller på den skolen hun allerede er på :)

Du kjenner ditt barn best :)

Anonymous poster hash: debaa...920

Skrevet

Jeg tenkte kanskje at Montessori så mer kvalitetene i hver enkelt, uten å bli så annerledes enn Steinerskolen..

HI

Hvis dere ønsker å komme til Steinerskolen er dere hvertfall velkomne :) Begge gangene, både da jeg begynte på Steinerskolen selv og da barna mine begynte der, ble jeg overraska over hvor normale folk var. Det er mest overflateting som får oss til å se veldig rare ut, men vi er ikke så gale som man skulle tro ;)

Anonymous poster hash: 1b7a3...65c

Skrevet

Montessori har en veldig god og fornuftig pedagogikk, kan absolutt anbefales!

Anonymous poster hash: 7d5cc...3d0

Skrevet

Du har nok virkelig bare ikke skjønt dette....

Til HI: Jeg synes det høres ut som en god ide. Datteren din skal få lov til å føle at hun kan være den hun er i hverdagen, og være stolt av og utvikle sine sterke sider. Har hørt mye bra om Montessorriskolen.

Anonymous poster hash: 877f5...74a

Skrevet

HI

Hvis dere ønsker å komme til Steinerskolen er dere hvertfall velkomne :) Begge gangene, både da jeg begynte på Steinerskolen selv og da barna mine begynte der, ble jeg overraska over hvor normale folk var. Det er mest overflateting som får oss til å se veldig rare ut, men vi er ikke så gale som man skulle tro ;)

Sønnen min begynte nettopp i en barnehage som tidligere var Steiner og jeg er veldig glad for at det ikke er Steiner lenger. De hadde ikke leker men bare kvister og treklosser. Og ingen bilder på veggene, alt skulle være hvitt og kjedelig. De ansatte ble glad når noen andre overtok og det ikke lenger var en Steinerbarnehage, fordi det var div de ikke kunne si og div de måtte gjøre (husker ikke nøyaktig hva). Så sønnen vår skal aldri gå på en Steinerskole! :)

Anonymous poster hash: c1f4f...59d

Skrevet

HI

Sønnen min begynte nettopp i en barnehage som tidligere var Steiner og jeg er veldig glad for at det ikke er Steiner lenger. De hadde ikke leker men bare kvister og treklosser. Og ingen bilder på veggene, alt skulle være hvitt og kjedelig. De ansatte ble glad når noen andre overtok og det ikke lenger var en Steinerbarnehage, fordi det var div de ikke kunne si og div de måtte gjøre (husker ikke nøyaktig hva). Så sønnen vår skal aldri gå på en Steinerskole! :)

Anonymous poster hash: c1f4f...59d

Jeg blir så trist når du kommer med sånne påstander om Steinerskolen uten å vite hva du snakker om. Farger er jo en viktig del av pedagogikken og ulike farger stimulerer ulike sider ved barna og blir brukt ved ulike alderstrinn. De er altså ikke hvite. Det ville rett og slett vært motstridende med pedagogikken. Jeg gidder ikke ta "ingen leker"-diskusjonen her nå. Men det er sant at de har et bevisst valg til hvilke leker de har. Jeg inviterer deg heller til å komme å se hvordan vi har det - og få et innblikk i hvorfor vi har det sånn og hvorfor vi velger slik vi gjør - enn å sitte hjemme og synse og mene.

Skrevet

Du har virkelig ikke peil på hva Steinerskole / bhg er. Da var dette en rimelig spesiell bhg av andre grunner og ikke en typisk steinerbhg. Er veldig glad vi går for steiner her i huset :) fantastiske folk og et åpent sinn .

Anonymous poster hash: 1268f...2d5

Skrevet

HI

Hvilken steinerskole kan du anbefale? Vurderer det selv, er ikke trådstarter.

Anonymous poster hash: b44b3...a4d

Skrevet

HI

Hvilken steinerskole kan du anbefale? Vurderer det selv, er ikke trådstarter.

Anonymous poster hash: b44b3...a4d

Vi hører til Nesodden og trives kjempegodt :) her ute er det kjempepopulært og det er en god tone mellom "steinere" og "ikke-steinere". Det er ikke så stort sprik mellom verdiene her ute og det er veldig hyggelig, så det er ikke sånn at naboen hever øyenbrynene når han hører du går på Steinerskolen her ;) skolen er også godt drevet virker det som. De har utvidet litt og jeg lurer på om de kanskje begynner med to klasser fra neste år (men jeg er ikke helt sikker..). I bhg her får de tre økologiske måltider om dagen, de ansatte har jobbet sammen lenge og miljøet er stabilt. De ansatte er engasjerte og jeg har bare gode ord å si :) ellers har jeg hørt mye positivt om barnehagene og skolene i Asker og Bærum spesielt, men de har jeg ikke erfaring med selv. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...