Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #1 Skrevet 9. oktober 2014 Datteren min har en "skavank". Dette er det en av guttene i klassen som stadig nevner og kaller henne noe tilsvarende "brilleslange". (Er ikke synet det er noe i veien med men prinsippet blir det samme.) Jeg tror egentlig ikke han forstår hvor plagsomt datteren min synes dette er og hvor lei seg hun blir. Er det dårlig gjort av meg å ta ham tilside og fortelle at det han gjør er like ille for henne som at noen daglig skulle komentert at han er mørkhudet og kalt ham "pakkis" siden hans foreldre kommer fra Pakistan? De går i 1. klasse. Anonymous poster hash: 8cccf...9b5
Sint naken biltyv Skrevet 9. oktober 2014 #2 Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Tja, du kan jo si det. Men mulig foreldrene hans blir skikkelig sinte. Blir som om du skulle si, du er pakkis så hold kjeft eller noe. Jeg personlig hadde ikke gjort dette men ingen kan jo nekte deg... Endret 9. oktober 2014 av Sint naken biltyv
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #3 Skrevet 9. oktober 2014 Å være mørkhudet er vel neppe en skavank og ikke sammenlignbart med datteren din. Det må da være mulig å ordlegge seg på en annen måte? En 6 åring kan være ganske fornuftig om hn får forklart ting på en ordentlig måte. Det holder kanskje å forklare at datteren din ikke kan for 'skavanken' sin og at hun blir lei seg når han sier det han gjør. Om du har rett i at han ikke skjønner hvor sårende det er, holder nok det. Prøv det først du Anonymous poster hash: af7f8...290
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #4 Skrevet 9. oktober 2014 eh, JA! Det er dårlig gjort. det gjør deg til like ille som han. han er 6 år og DU er voksen (eller burde iallefall være det!( Du kan gjerne snakke med han og fortelle han at hun blir lei seg. Be han slutte med det. Snakk eventuelt med læreren så han/hun kan være obs på utfordringen også. Anonymous poster hash: 06f80...934
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 9. oktober 2014 #5 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg ville enkelt og greit bare sagt til ham at jenta di blir lei seg, og at det ikke er greit å si sånt til andre. Forklar ham at en slik oppførsel ikke aksepteres og at hvis det gjentar seg, så får det konsekvenser for ham. Du må jo ikke kalle han for pakkis Himmel og hav gutten er 6 år gammel.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #6 Skrevet 9. oktober 2014 Vi har snakket med læreren. Det hjelper ingenting. Hun oppfatter det også som at han ikke mener noe vondt med det. På en eller annen måte må vi jo få ham til å forstå hvordan det føles. Hadde det vært bedre om vi brukte eksempelet at noen komenterte at han er lang hver dag? Å bare fortelle at jenta blir lei seg holder ikke. Det virker det rett og slett som han ikke forstår. Anonymous poster hash: 8cccf...9b5
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #7 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg ville enkelt og greit bare sagt til ham at jenta di blir lei seg, og at det ikke er greit å si sånt til andre. Forklar ham at en slik oppførsel ikke aksepteres og at hvis det gjentar seg, så får det konsekvenser for ham. Du må jo ikke kalle han for pakkis Himmel og hav gutten er 6 år gammel. Jeg snakker ikke om å kalle ham for pakkis, jeg snakker om å gi ham det som sammenlikning. Det er en situasjon jeg tror han kunne forstått. Anonymous poster hash: 8cccf...9b5
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #8 Skrevet 9. oktober 2014 Bare si at om han kaller ungen din noe en gang til, så burde han sove med ett øye åpent for da kommer du i marerittene hans og tar han Burde virke Anonymous poster hash: 89144...bf0
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #9 Skrevet 9. oktober 2014 Bare si at om han kaller ungen din noe en gang til, så burde han sove med ett øye åpent for da kommer du i marerittene hans og tar han Burde virke Anonymous poster hash: 89144...bf0 Kan da ikke drive å true unger selv om de gjør noe litt dumt. Jeg liker gutten og har ikke noe ønske om at han skal bli redd eller få det vondt på noen måte, men akkurat dette er et problem som vi må finne en løsning på. Anonymous poster hash: 8cccf...9b5
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 9. oktober 2014 #10 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg ville enkelt og greit bare sagt til ham at jenta di blir lei seg, og at det ikke er greit å si sånt til andre. Forklar ham at en slik oppførsel ikke aksepteres og at hvis det gjentar seg, så får det konsekvenser for ham. Du må jo ikke kalle han for pakkis Himmel og hav gutten er 6 år gammel. Jeg snakker ikke om å kalle ham for pakkis, jeg snakker om å gi ham det som sammenlikning. Det er en situasjon jeg tror han kunne forstått. Anonymous poster hash: 8cccf...9b5 Jeg ville uansett ikke sagt noe sånt. I alle fall ikke i første omgang ;-)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #11 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg ville enkelt og greit bare sagt til ham at jenta di blir lei seg, og at det ikke er greit å si sånt til andre. Forklar ham at en slik oppførsel ikke aksepteres og at hvis det gjentar seg, så får det konsekvenser for ham. Du må jo ikke kalle han for pakkis Himmel og hav gutten er 6 år gammel. Jeg snakker ikke om å kalle ham for pakkis, jeg snakker om å gi ham det som sammenlikning. Det er en situasjon jeg tror han kunne forstått. Anonymous poster hash: 8cccf...9b5 Jeg ville uansett ikke sagt noe sånt. I alle fall ikke i første omgang ;-) Hva ville du gjort i første omgang da? (egentlig 3, omgang ettersom vi har forsøkt både å snakke med læreren og gutten selv allerede.) Anonymous poster hash: 8cccf...9b5
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #12 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg ville enkelt og greit bare sagt til ham at jenta di blir lei seg, og at det ikke er greit å si sånt til andre. Forklar ham at en slik oppførsel ikke aksepteres og at hvis det gjentar seg, så får det konsekvenser for ham. Du må jo ikke kalle han for pakkis Himmel og hav gutten er 6 år gammel. Jeg snakker ikke om å kalle ham for pakkis, jeg snakker om å gi ham det som sammenlikning. Det er en situasjon jeg tror han kunne forstått. Anonymous poster hash: 8cccf...9b5 Jeg ville uansett ikke sagt noe sånt. I alle fall ikke i første omgang ;-) Hva ville du gjort i første omgang da? (egentlig 3, omgang ettersom vi har forsøkt både å snakke med læreren og gutten selv allerede.) Anonymous poster hash: 8cccf...9b5 Hva med å snakke med guttens foreldre? Anonymous poster hash: 8c9bb...d66
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #13 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg ville enkelt og greit bare sagt til ham at jenta di blir lei seg, og at det ikke er greit å si sånt til andre. Forklar ham at en slik oppførsel ikke aksepteres og at hvis det gjentar seg, så får det konsekvenser for ham. Du må jo ikke kalle han for pakkis Himmel og hav gutten er 6 år gammel. Jeg snakker ikke om å kalle ham for pakkis, jeg snakker om å gi ham det som sammenlikning. Det er en situasjon jeg tror han kunne forstått. Anonymous poster hash: 8cccf...9b5 Jeg ville uansett ikke sagt noe sånt. I alle fall ikke i første omgang ;-)Hva ville du gjort i første omgang da? (egentlig 3, omgang ettersom vi har forsøkt både å snakke med læreren og gutten selv allerede.) Anonymous poster hash: 8cccf...9b5 Hva med å snakke med guttens foreldre? Anonymous poster hash: 8c9bb...d66 Kan forsøke. Treffer dem uansett på søndag. De vet om problemet, men muligens ikke hvor ekkelt datteren min synes det er. Anonymous poster hash: 8cccf...9b5
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #14 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg ville absolutt ikke ha nevnt ordet "pakkis", eller hvor foreldrene kommer fra. Det er jo det samme som å si "du ER jo pakkis, og det at foreldrene dine kommer fra et annet land gjør deg til noe rart". Du kan si at det er plagsomt og trist for henne, og at det ikk er noe hun kan noe for. Du kan si at det blir som om noen skulle plage ham for ting han ikke kan noe for, men dropp å kommentere hudfarge. Hudfarge og etnisk opprinnelse er uansett ikke en skavank! Anonymous poster hash: 3687c...33b
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #15 Skrevet 9. oktober 2014 Datteren min har en "skavank". Dette er det en av guttene i klassen som stadig nevner og kaller henne noe tilsvarende "brilleslange". (Er ikke synet det er noe i veien med men prinsippet blir det samme.) Jeg tror egentlig ikke han forstår hvor plagsomt datteren min synes dette er og hvor lei seg hun blir. Er det dårlig gjort av meg å ta ham tilside og fortelle at det han gjør er like ille for henne som at noen daglig skulle komentert at han er mørkhudet og kalt ham "pakkis" siden hans foreldre kommer fra Pakistan? De går i 1. klasse. Anonymous poster hash: 8cccf...9b5 En slik sammenlikning er både barnslig av deg, og noe en førsteklassing ikke vil forstå. Empati utvikles senere hos de fleste barn, så barn må ha klar beskjed om at noe rett og slett er forbudt. Trekk ham heller til siden og si at han ikke får lov til å kalle noen slike ting, og at dersom du hører at han har sagt dette igjen så må du i neste omgang ta en prat med læreren og foreldrene hans. Anonymous poster hash: c14af...429
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #16 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg ville enkelt og greit bare sagt til ham at jenta di blir lei seg, og at det ikke er greit å si sånt til andre. Forklar ham at en slik oppførsel ikke aksepteres og at hvis det gjentar seg, så får det konsekvenser for ham. Du må jo ikke kalle han for pakkis Himmel og hav gutten er 6 år gammel. Jeg snakker ikke om å kalle ham for pakkis, jeg snakker om å gi ham det som sammenlikning. Det er en situasjon jeg tror han kunne forstått. Anonymous poster hash: 8cccf...9b5 Nei, han vil ikke egentlig forstå hva du skal frem til, men sikkert nikke fordi han blir engstelig. Du må sette deg inn i hvilket nivå barn i den alderen er på. Anonymous poster hash: c14af...429
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå