Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #1 Skrevet 9. oktober 2014 Og at det var før i tida man ventet til 6 mnd? Anonymous poster hash: 91756...54a
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #2 Skrevet 9. oktober 2014 Det er anbefalt å vente til 6 mnd, men om babyen ikke er fornøyd med kun mm/mme kan man begynne tidligere, tidligst ved 4 mnd. Anonymous poster hash: 731b7...1c2
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 9. oktober 2014 #3 Skrevet 9. oktober 2014 Når jeg fikk nr 2 for 3 år siden var vi på matkurs på helsestasjonen og da skulle babyene ha mat ved 4 mnd alder.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #4 Skrevet 9. oktober 2014 Joda, de fleste babyer tåler fint å få litt fast føde når de er 4 mnd Men nå er det "moderne" og kun gi pupp til de er nesten 5 år og passe på at de ikke leker uten refleks, hjelm, redningsvest og knebeskyttere samtidig, og gi barna/babyen det daglige kveldsbadet i ren håndsprit. Anonymous poster hash: a4451...47f
Luksusdyret Skrevet 9. oktober 2014 #5 Skrevet 9. oktober 2014 Det er anbefalt å vente til 6 mnd, men om babyen ikke er fornøyd med kun mm/mme kan man begynne tidligere, tidligst ved 4 mnd. Anonymous poster hash: 731b7...1c2 Feil. Det er blitt forsket på at babyer har såkalt "smaksvindu" mellom 4 og 6 måneder, slik at flere av dem blir mindre kresne på mat når de blir eldre hvis de begynner med smaksprøvene tidligere. Og da mener jeg smaksPRØVER, ikke halvt glass med grønnsaker. "Jeg har vært skeptisk til myndighetenes råd om fullamming de første seks månedene helt siden det ble innført, sier Ragnhild Halvorsen. Hun var tidligere overlege ved Voksentoppen, en spesialavdeling for alvorlig astma og allergi som i dag er underlagt Rikshospitalet. Halvorsen sitter i Vitenskapskomiteen for mattrygghet og i legerådet til Norges Astma- og Allergiforbund. - Når barnet er 4 til 6 måneder, er det inne i en periode hvor det er nysgjerrig på mat og nye smaker. Ved å utsette introduksjonen av mat, kan barna lett bli kresne og sensitive for matvarer, sier Halvorsen. Med bakgrunn i at det finnes mye dårlig mat og drikkevann rundt omkring i verden, har Halvorsen full forståelse for at WHO anbefaler fullamming i seks måneder. - Rådene om fullamming støtter seg på WHOs prinsipper og er godt ment, men det skal sies at det var uenighet i norske fagkretser når disse rådene ble innført i Norge, sier Halvorsen. Hun mener at anbefalingene fører til at de som introduserer mat fra 4 måneders alder blir usikre og får dårlig samvittighet, og det er det ingen grunn til".
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #6 Skrevet 9. oktober 2014 Offisielle anbefalinger er fremdeles 6 mnd, men i og med at forskning mer og mer viser at det lønner seg å begynne ved 4 mnd, på grunn av gode effekt mot utvikling av allergi er det mange som gjør dette. Poenget er at mat bør introduseres når man ammer, noe mange slutter med eller trapper kraftig ned ved 6 mnds alder. Anonymous poster hash: 05bd2...e3e
Luksusdyret Skrevet 9. oktober 2014 #7 Skrevet 9. oktober 2014 Offisielle anbefalinger er fremdeles 6 mnd, men i og med at forskning mer og mer viser at det lønner seg å begynne ved 4 mnd, på grunn av gode effekt mot utvikling av allergi er det mange som gjør dette. Poenget er at mat bør introduseres når man ammer, noe mange slutter med eller trapper kraftig ned ved 6 mnds alder. Anonymous poster hash: 05bd2...e3e Det er vel nettopp det som ligger i ordet "introduksjon" - at nye smaker presenteres for barnet, samtidig som barnets hovedernæring ikke endres.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 9. oktober 2014 #8 Skrevet 9. oktober 2014 http://forskning.no/forebyggende-helse-mat-menneskekroppen-svangerskap-barn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks
IceNose Skrevet 9. oktober 2014 #9 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg begynte smått med smaksprøver av frukt og grønt fra sønnen min var 4 mnd og han er nå 1,5 år og han spiser ALT Det kan jo være tilfeldig og det men jeg synes det kan være noe logikk å hente der
Pobie Skrevet 9. oktober 2014 #10 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg har lest at man skal introdusere smaksprøver fra 4 måneders alder. Mindre fare for allergi når man introduserer mat tidlig. Vi har et vennepar som lot babyen smake på absolutt alt de spiste fra han var 4-5 måneder gammel, og nå som han er nesten 3 spiser han absolutt alt.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #11 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg begynte smått med smaksprøver av frukt og grønt fra sønnen min var 4 mnd og han er nå 1,5 år og han spiser ALT Det kan jo være tilfeldig og det men jeg synes det kan være noe logikk å hente der Tja. Jeg innførte fast føde for 10-åringen min da han var 4 mnd. Smaksprøver først, så mer etter hvert. Han spiste også alt mulig da han var 1-3 år gammel. Nå er han altså 10 år og blir bare mer og mer kresen. Jeg tror det med kresenhet ofte er en fase mange barn går gjennom. Jeg var selv kresen i den alderen, men spiste alt mulig som småbarn, og spiser det meste nå som voksen. Anonymous poster hash: eb48a...718
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #12 Skrevet 9. oktober 2014 Mine 3 eldste fikk ikke annet morsmelk før de var 6 måneder, og er altetende idag. Tror dettecer veldig individuelt. Anonymous poster hash: 4ba87...e28
Rose04 Skrevet 9. oktober 2014 #13 Skrevet 9. oktober 2014 Det er nok individuelt det om man blir kresen og ikke noe med hva de spiser og når de begynner med mat. Mine to ble fullammet til 6 mnd. Smakte omtrent ikke noe mat før det. De er nå 2 og 5 år og begge to spiser det meste. Må nok heller se ann babyen. Virker det som den trenger mer enn morsmelk fra 4 mnd, så gi litt annet. Virker den fornøyd, trenger man ikke gi noe. Smaksprøver nå og da er jo bra, men hvis man først begynner å gi ungen litt mat fra 4 mnd, går det ofte ikke mange ukene før de spiser 2-3 måltider og amming blir det naturlig nok mindre av da fordi ungen ikke orker like mye. Og det er jo bra å amme mye til iallfall 6 mnd.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #14 Skrevet 9. oktober 2014 Det som forskning viser nå er vel at morsmelk fortsatt bør være det babyen spiser seg mett på frem til 6 mnd, men at det i tillegg kan få smaksprøver, dvs noen få, små biter, av andre ting. Hele posjoner med grøt, er det ikke anbefalt at de skal ha så tidlig. Ingen av mine fikk noe annet enn morsmelk før de var 6 mnd, den ene er kresen og den andre spiser alt... Anonymous poster hash: b8b70...578
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 #15 Skrevet 9. oktober 2014 Then again. Jeg fullammet i 7 mnd. Har i dag en tenåring som elsker ting som fetaost, sushi og oliven, favorittmaten er fiskesuppe. Har aldri hørt han si "liker ikke" eller vært skeptisk til å smake. Så dette smaksvinduet er tydeligvis åpent litt lengre for enkelte ;-) Anonymous poster hash: 6c1db...ce4
Lille krøll Skrevet 10. oktober 2014 #16 Skrevet 10. oktober 2014 Fullammet i 10 mnd. Mini fikk noe prøver fra 6 mnd men ville ikke ha noe. Idag er hun 2 år og spiser alt forutenom poteter. Favoritter er indisk, taco, biff og tomat. Tror det er svært individuelt.
Elskerhøsten2014 Skrevet 10. oktober 2014 #17 Skrevet 10. oktober 2014 Min fikk mat fra han var 4mnd, nå er han 20mnd og spiser en god del,men er også ganske kresen,så er nok opp og ned det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå