Gå til innhold

Ble jeg syk av å trene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke trent på 18 år. Kjøpte meg tredemølle, og løp til jeg fikk en sånn ekkel følelse i pusten. Vanskelig å forklare, men det gjorde vondt å puste. Ikke i lungene, mer i brystkassen. Utover dagen ble dette verre, dagen etter hadde jeg kjempevondt i bihulene og halsen. Dagen etter der igjen var jeg enda verre, med ovennevnte symptomer + rennende nese og øyne.

Kan treningen ha gjort dette siden jeg var så elendig trent?

Anonymous poster hash: 12eb9...4c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, man må være smittet med forkjølelsesvirus for og bli syk. En lett treningsøkt kan gjøre at sykdom IKKE bryter ut. Men som du sa, du har ikke trent på 18!.

Er selv ok trent, men merker etter harde økter med tung pust at man blir "tørr" i halsen. Kan kjenne snev av det en dag etterpå. Men det går over. Slimhinnene blir rett og slett litt "tørre" av at man "hiver etter"pusten. Det kjennes. Og HAR man da allerede forkjølelsesvirus, blir det optimale forhold her og vokse seg til. I tillegg er kroppens immunforsvar veldig lavt etter en tung treningsøkt, derfor skal man heller ikke presse seg selv når man er litt forkjøla og godt trent.

Kle deg godt, om du ikke har feber, så hadde jeg tatt en ROLIG tur, som i ditt tilfelle vil være rask gange med litt oppoverbakke på tredemølla, og bli skikkelig god og svett, uten og bli andpusten/sliten i særlig grad. En forhøyet kroppstemperatur er bra for og ta knekken på bakterier og virus. Derfor vi får feber, og har man ikke badstue, kan man få opp tempen med lett aktivitet. Slik har jeg følt at jeg har blitt frisk/fortere frisk av forkjølelse i alle fall. Lykke til!

Anonymous poster hash: 620f7...c59
Skrevet

Nei, man må være smittet med forkjølelsesvirus for og bli syk. En lett treningsøkt kan gjøre at sykdom IKKE bryter ut. Men som du sa, du har ikke trent på 18!.

Er selv ok trent, men merker etter harde økter med tung pust at man blir "tørr" i halsen. Kan kjenne snev av det en dag etterpå. Men det går over. Slimhinnene blir rett og slett litt "tørre" av at man "hiver etter"pusten. Det kjennes. Og HAR man da allerede forkjølelsesvirus, blir det optimale forhold her og vokse seg til. I tillegg er kroppens immunforsvar veldig lavt etter en tung treningsøkt, derfor skal man heller ikke presse seg selv når man er litt forkjøla og godt trent.

Kle deg godt, om du ikke har feber, så hadde jeg tatt en ROLIG tur, som i ditt tilfelle vil være rask gange med litt oppoverbakke på tredemølla, og bli skikkelig god og svett, uten og bli andpusten/sliten i særlig grad. En forhøyet kroppstemperatur er bra for og ta knekken på bakterier og virus. Derfor vi får feber, og har man ikke badstue, kan man få opp tempen med lett aktivitet. Slik har jeg følt at jeg har blitt frisk/fortere frisk av forkjølelse i alle fall. Lykke til!

Takk for langt og utfyllende svar!

Akkurat nå er jeg for dårlig til å gå noe, sliter med å gjøre de enkleste ting. Skal komme i gang med treningen så snart jeg klarer!

Skrevet

Takk for langt og utfyllende svar!

Akkurat nå er jeg for dårlig til å gå noe, sliter med å gjøre de enkleste ting. Skal komme i gang med treningen så snart jeg klarer!

Man skal som sagt ikke presse seg, og det er forskjell på deg som er utrent og meg som er trent. Jeg kjenner kroppen min bedre, mtp hvordan den responderer på trening. Og kan skille sliten av treninga og sliten av sykdom bedre...Så du bør nok være sikker på at de er nærmest frisk før du starter igjen. Helt feberfri er alfa og omega! Så begynner du heller på nytt igjen, litt forsiktig. Trenger ikke ligge som et slips etter de første treningsøktene :) Legg heller til noen styrkeøvelser etterpå, og hold tredemølletempo mer moderat og ikke hold på så lenge :)Knallharde intervalløkter er ikke et must. Har trent meg opp til og løpe halvmarathon på ca 2t..Og jeg har ikke trent en eneste økt med intervall f.eks :) Ikke at 2t er superbra, men for MEG er det veldig bra.

Lykke til med nytt liv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...