Gå til innhold

Er alle muslimske gutter omskåret? Why?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en liten gutt i barnehagen til datteren min i dag, tuslet rundt rett etter bleieskift. Omskåret. Kan noen gi meg litt info om hvorfor? Hvordan kan forhud, som man er født med, være nødvendig å fjerne?

Anonymous poster hash: 6fcea...a41
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De dusjer vel ikke daglig, i de landene skikken ble oppfunnet i... Grei måte å slippe unna ost på ;)

Anonymous poster hash: 00f47...b55

Skrevet

Hmmm.

Jeg lurer på om jeg i det hele tatt ville ha kunnet SE at en liten gutt var omskåret, jeg?

Jeg har en gutt selv, og mann (nødvendigvis)...

Men om en liten gutt gikk naken rundt ville jeg vel neppe LAGT MERKE TIL at han var omskåret?

Min gutt er "delvis omskåret" av medisinske årsaker. Det var for trangt, og han fikk tilbakevendende infeksjoner. Har også en god venn som måtte omskjæres i voksen alder pga samme problem - og han er "litt" sint på foreldrene som lot være da han var liten, enda de vurderte det av nevnte årsak.

Jeg klarer ikke å opparbeide noe særlig sinne mot omskjæring av gutter, så sant det gjennomføres forsvarlig.

Anonymous poster hash: 18daa...8b6
Skrevet

Hmmm.

Jeg lurer på om jeg i det hele tatt ville ha kunnet SE at en liten gutt var omskåret, jeg?

Jeg har en gutt selv, og mann (nødvendigvis)...

Men om en liten gutt gikk naken rundt ville jeg vel neppe LAGT MERKE TIL at han var omskåret?

Min gutt er "delvis omskåret" av medisinske årsaker. Det var for trangt, og han fikk tilbakevendende infeksjoner. Har også en god venn som måtte omskjæres i voksen alder pga samme problem - og han er "litt" sint på foreldrene som lot være da han var liten, enda de vurderte det av nevnte årsak.

Jeg klarer ikke å opparbeide noe særlig sinne mot omskjæring av gutter, så sant det gjennomføres forsvarlig.

Anonymous poster hash: 18daa...8b6

Ja, det var jeg litt overrasket over selv, men det var faktisk veldig synlig med et raskt øyekast. 

Anonymous poster hash: 6fcea...a41

Skrevet

Det er et tegn på Abrahamspakten.

Anonymous poster hash: 69da3...089

Skrevet

Omskjæring har denne bakgrunn: Gud inngikk i sin tid en pakt med Abraham og hans sønn Ismail (før Isak ble født). Bibelen omtaler dette slik: "Jeg oppretter en pakt mellom meg og deg og dine etterkommere fra slekt til slekt, en evig pakt." (1. Mosebok, 7) Og videre: "Dette er den pakten dere skal holde, pakten mellom meg og dere og etterkommerne dine: Alle menn og gutter hos dere skal omskjæres." (1. Mosebok, 10). Muslimer regnes som Abrahams etterkommere, og pakten skal da gjelde for dem.

Slik er omskjæring av gutter blitt en tradisjon. Men det er ikke lovpålagt, som en obligatorisk handling. Det er ikke nødvendig etter sharia. (The Concise Encyclopædia of Islam, London 1989.) Hverken guttebarn som fødes til Islam, eller gutter og menn som velger å bli muslimer, må altså omskjæres.

Anonymous poster hash: d63c7...41b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...