Gå til innhold

Who`s next?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I løpet av året, har følgende yrkesgrupper fått gjennomgå: sykepleiere og leger (generelt helsevesenet, barnehagelærere og pedagoger, lærere og offshorearbeidere... Fellesnevnerene for disse arbeidsgruppene, er at de driver landet vi bor i og vi er avhengige av dem! 

Synes media burde skamme seg! Hvem er enig og hva blir den/de neste yrkesgruppene media angriper? Noen spm vet? :P

Anonymous poster hash: b92b2...29d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva? Har sykepleiere og leger blitt hengt ut i media? Kan du forklare litt nærmere?

Anonymous poster hash: 082d6...b61

Skrevet

Det er så mye lettere å sette fokus på andre, så slipper man å gå i dybden på seg selv... 

Anonymous poster hash: 83b2f...b42
Skrevet

Hva? Har sykepleiere og leger blitt hengt ut i media? Kan du forklare litt nærmere?

Ja. med glede. 

Det har vært veldig mye fokus på feilbehandlinger og for lange ventelister i helsevesenet. Sykepleiere i flere kommuner har fått endret sin turnus fra å jobbe hver 4 helg, til hver 3 helg. 

Nå går helseministeren ut og mener at det hele kan løses med å gi mer penger til rådighet til sykehusene, men fakta er at det er for få spesialiserte sykepleiere, sykepleiere generetl og det samme med leger. Vil absolutt si at det er å undervurdere og underbygge mistillit til yrkesgruppen... 

Dessuten går flere og flere sykepleiere som er spesialiserte over til private klinikker, som f. eks operasjonssykepleiere og intensivsykepleiere...

Media burde heller fronte arbeid innen helsevesenet som noe spennende (noe det er) og staten burde øke lønningene, i stdetfor å importere mange arbeidere/sykepleiere fra andre land som de betaler bolig og opphold for i tillegg til lønn...

De må begynne å tenke langsiktig, og tåle at det er trangt her og nå...

HI

Skrevet

Ja. med glede. 

Det har vært veldig mye fokus på feilbehandlinger og for lange ventelister i helsevesenet. Sykepleiere i flere kommuner har fått endret sin turnus fra å jobbe hver 4 helg, til hver 3 helg. 

Nå går helseministeren ut og mener at det hele kan løses med å gi mer penger til rådighet til sykehusene, men fakta er at det er for få spesialiserte sykepleiere, sykepleiere generetl og det samme med leger. Vil absolutt si at det er å undervurdere og underbygge mistillit til yrkesgruppen... 

Dessuten går flere og flere sykepleiere som er spesialiserte over til private klinikker, som f. eks operasjonssykepleiere og intensivsykepleiere...

Media burde heller fronte arbeid innen helsevesenet som noe spennende (noe det er) og staten burde øke lønningene, i stdetfor å importere mange arbeidere/sykepleiere fra andre land som de betaler bolig og opphold for i tillegg til lønn...

HI

Velsferdstaten Norge ble til pga god økonomi, men opprettholdes pga solide og kvaltetssikrede tjenester. 

Vi har et barnehagetilbud, et helsevesen og en velferd som vi i Norge burde sette mer pris på og være j***** takknemlig for om man sammenligner med resten av verden, men hva gjør vi?

Vi klager, sutrer og krever en effektiviseringen som går utover kvaliteten, bruker altfor mye penger på feil satsninger og tar oss vann over hodet når vi tror at lille Norge kan redde hele verden i form av u-hjelp (pengeutsendelser) og inntak av trengende. Dette er jo en av problemstillingene, samtidig blir det klaget på arbeidsutførelsen av et velutdannet helsevesen, som blir totalt utnyttet og overarbeidet, på grunn av feilkalkulert kapasitet og offshorearbeidere eller andre høytlønnede, som strengt tatt betaler for all velferden og godene vi har med den enorme skatten de betaler for å tjene det de gjør... Dette samfunnet holder på og gå i oppløsning, og "hvermannsen" ser ikke ut til å forstå alvoret, mye pga media som belyser og understreker feil ting og saker...

HI

Skrevet

Ja. med glede. 

HI

Velsferdstaten Norge ble til pga god økonomi, men opprettholdes pga solide og kvaltetssikrede tjenester. 

Vi har et barnehagetilbud, et helsevesen og en velferd som vi i Norge burde sette mer pris på og være j***** takknemlig for om man sammenligner med resten av verden, men hva gjør vi?

Vi klager, sutrer og krever en effektiviseringen som går utover kvaliteten, bruker altfor mye penger på feil satsninger og tar oss vann over hodet når vi tror at lille Norge kan redde hele verden i form av u-hjelp (pengeutsendelser) og inntak av trengende. Dette er jo en av problemstillingene, samtidig blir det klaget på arbeidsutførelsen av et velutdannet helsevesen, som blir totalt utnyttet og overarbeidet, på grunn av feilkalkulert kapasitet og offshorearbeidere eller andre høytlønnede, som strengt tatt betaler for all velferden og godene vi har med den enorme skatten de betaler for å tjene det de gjør... Dette samfunnet holder på og gå i oppløsning, og "hvermannsen" ser ikke ut til å forstå alvoret, mye pga media som belyser og understreker feil ting og saker...

HI

Og det hverken myndigheter eller hvermansen tar alvorlig nok er det med personlig ansvar for egen helse samt forebygging av sykdom og livsstilsproblemer.

Hadde de tatt tak i dette slik det burde tas tak i, laget ordninger hvor hvermansen måtte ta ansvar for egen helse, da ville man etter hvert ha spart enorme summer i helsevesenet!

For en del år siden viste forskning at for hver krone man bruker forebyggende så sparer man 10 kroner behandlende. Det er enorme summer!

I disse statsbudsjett-tider så burde gjerne politikerne være "next"... ;)

Anonymous poster hash: 56feb...6f5

Skrevet

Og det hverken myndigheter eller hvermansen tar alvorlig nok er det med personlig ansvar for egen helse samt forebygging av sykdom og livsstilsproblemer.

Hadde de tatt tak i dette slik det burde tas tak i, laget ordninger hvor hvermansen måtte ta ansvar for egen helse, da ville man etter hvert ha spart enorme summer i helsevesenet!

For en del år siden viste forskning at for hver krone man bruker forebyggende så sparer man 10 kroner behandlende. Det er enorme summer!

I disse statsbudsjett-tider så burde gjerne politikerne være "next"... ;)

Politikerne OG hvermansen next, skulle det stå :)

Skrevet

Trygdede glemte du. De har i alle år blitt pukka på og nå tilsier statsbudsjettet at de fleste selv bør velge døden dessverre. Forebygging meg midt i ræva (unnskyld, jeg har en usedvanlig dårlig dag), men skader og sykdom kan ramme alle! Nå skal du måtte blø for en hver krone staten bruker på deg i trygd. I tillegg skal man stå i kø, ikke få behandling osv osv...

Anonymous poster hash: 5895b...510

Skrevet

Trygdede glemte du. De har i alle år blitt pukka på og nå tilsier statsbudsjettet at de fleste selv bør velge døden dessverre. Forebygging meg midt i ræva (unnskyld, jeg har en usedvanlig dårlig dag), men skader og sykdom kan ramme alle! Nå skal du måtte blø for en hver krone staten bruker på deg i trygd. I tillegg skal man stå i kø, ikke få behandling osv osv...

Jeg beklager om jeg framstår kynisk nå (noe jeg garantert gjør!)! 

Trygdede mennesker som har påvist sykdom eller vansker, bør selvsagt ikke rammes og bør få den hjelp de trenger, men det er vanvittig mange trygdede i fht hvor lite dette landet faktisk er, så jeg ser den at staten vil prøve å sile ut hvem som virkelig kan bidra til samfunnet eller ikke.. En fryktelig uheldig konsekvens av masseinnvandring og generell snylting av staten på minimalt grunnlag... 

HI

Skrevet

Jeg beklager om jeg framstår kynisk nå (noe jeg garantert gjør!)!

Trygdede mennesker som har påvist sykdom eller vansker, bør selvsagt ikke rammes og bør få den hjelp de trenger, men det er vanvittig mange trygdede i fht hvor lite dette landet faktisk er, så jeg ser den at staten vil prøve å sile ut hvem som virkelig kan bidra til samfunnet eller ikke.. En fryktelig uheldig konsekvens av masseinnvandring og generell snylting av staten på minimalt grunnlag...

HI

Må være godt å ha noen å sparke på...

Skrevet

Hvorfor blir du provosert over forebygging???

Det er et faktum at livsstilsykdommer er hovedutgiftspost i helsevesenet. Altså, sykdommer som de fleste (ikke alle, men de fleste) kan unngå eller få i langt mildere grader.

Hadde det blitt brukt mye mer på forebygging og at hvermansen tok langt større ansvar for sin egen helse, så kunne man sluppet så enorme summer ut til behandling, man ville hatt kapasitet til å undersøke og behandle de som faktisk trenger det langt, langt raskere også, kanskje man til og med kunne unngått køer!

Mange kunne også unngått uføretrygd på denne måten!

Hvorfor er det noe å bli provosert over???

Hadde jeg brettet ut min livshistorie hva skader og sykdom angår samt min nåværende situasjon, så ville du forstått at jeg vet at ulykker og sykdom kan ramme alle. Men realiteten nå er at mange som blir rammet uten å ha gitt f... i egen helse, de må vente lenge, lenge på både undersøkelser og behandling. Fordi altfor mange tenker at helsevesenet ordner opp for dem hvis de skulle være så "uheldig" å bli syk av livsstilssykdommer.

Det er mange sykdommer man ikke kan gjøre noe for. Men for alle livsstilssykdommene - som er hovedutgiftspost for helsevesenet - så kan dette forebygges!

Vet hvordan det er å ha en dårlig dag, og vet hvordan det er å stå i kø for både undersøkelser og behandling. Synd du har en dårlig dag, men ingen grunn til å bli provosert når man snakker om forebygging.

Skrevet

Så når ingen gadd å diskutere med deg må du fortsette å predikere på dette? Til å ha et slikt innsyn du selv hevder å ha synes jeg det er en usedvanlig dårlig dag å velge en masse yrkesgrupper å sutre over, samtidig som du påpeker forebygging på helse og glemmer de trygdede som en utskjelt gruppe. Ikke provosert, men letter oppgitt over folks (eller din) dumskap og mangel på forståelse for de som i dag føler å ha fått hele verden slengt i tryne. Jeg skal sjekke bankkontoen i 2015 å se om jeg har råd til nødvendige medisiner eller om jeg må overlate mine barn til barnevernet! Så får vi snakke forebygging deretter... Fortsett gjerne å sparke, nå skal jeg sove

Skrevet

Så når ingen gadd å diskutere med deg må du fortsette å predikere på dette? Til å ha et slikt innsyn du selv hevder å ha synes jeg det er en usedvanlig dårlig dag å velge en masse yrkesgrupper å sutre over, samtidig som du påpeker forebygging på helse og glemmer de trygdede som en utskjelt gruppe. Ikke provosert, men letter oppgitt over folks (eller din) dumskap og mangel på forståelse for de som i dag føler å ha fått hele verden slengt i tryne. Jeg skal sjekke bankkontoen i 2015 å se om jeg har råd til nødvendige medisiner eller om jeg må overlate mine barn til barnevernet! Så får vi snakke forebygging deretter... Fortsett gjerne å sparke, nå skal jeg sove

Men herlighet, da.... det er ikke bare HI du diskuterer med. HI "predikerer" ikke og slenger ut alle svar i tråden selv.

Å si at jeg er dum og mangler forståelse blir bare latterlig! Jeg er dypt uenig i en del av det som er lagt frem av regjeringen i dag som forslag til statsbudsjett. Men i motsetning til deg så greier jeg å være det og samtidig ha et helhetssyn - også i dag, hvor jeg selv er en av de som blir rammet til neste år om dette går gjennom.

Jeg har IKKE sparket noen! Det er ingen motsetninger mellom å sympatisere med trygdedes økonomi og kommende økonomi og det å mene at forebygging er noe landet - dvs. myndighetene OG hver enkelt av oss - er plukka nødt til å satse på og ta ansvar for selv hvis velferdsstaten skal opprettholdes. Hvis ikke så er det hevet over enhver tvil at situasjonen for trygdede og pensjonister i fremtiden kommer til å bli langt, langt tøffere enn det den er i dag. Skal man ikke snakke forebygging - og viktigere, gjøre noe med det! - da vil det trygdede har hørt i dag synes som paradis om noen år, for velferdsstaten kan ikke fortsette i den retningen vi er på vei pr i dag. Så forebygging MÅ man snakke om, uansett om det er ubehagelig eller ei!

Men å kalle meg for dum og at jeg har liten forståelse for situasjonen, det faller på sin egen urimelighet.

Håper du får en bedre dag i morgen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...