Gå til innhold

Hvorfor slutte å amme, og begynne å gi morsmelkerstatning??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå mener jeg ikke hvis man mister melka, eller andre naturlige årsaker.

Jeg tenker mer på dere som velger å slutte å amme når ungen er mellom 6 - 12 måneder? Da ammes de jo mest bare morgen og kveld, alt ettersom. En skikkelig kosestund spør du meg:) Ikke sammenlignbart med amming annen hver time og hele natta i begynnelsen...

Jeg lurer på hva som er grunnen til at noen velger å slutte?

Jeg ammer enda min på 7,5 måneder, og noen sa til meg at ''nå har du jo vært veldig flink synes jeg! Nå kan du slutte å amme med god samvittighet!'' Og jeg tenkte bare: hvorfor skal jeg slutte så lenge det fungerer, det er jo ikke stress på noen som helst måte? Det er bare koselig, og det anbefales jo hvertfall å amme første året, og helst til andre leveår. Jeg ville ikke byttet det ut med morsmelkerstatning, bare ''fordi'' :-p Men kan noen forklare hvorfor de velger å gjøre det?

Anonymous poster hash: de969...412
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hatet å amme, så derfor sluttet jeg. 

Anonymous poster hash: cdf10...a43
Skrevet

Samme som over! Gruer meg til denne gangen også...

Anonymous poster hash: 7400a...f16

Skrevet

Alle har sine grunner til sine valg . Enten det er amming, søvn , kosthold etc. Tror vi kommer litt lenger hvis vi kan slutte å henge oss så opp i hva alle andre gjør, i det det er noe annet enn hva vi selv tenker .

Skrevet

Alle har sine grunner til sine valg . Enten det er amming, søvn , kosthold etc. Tror vi kommer litt lenger hvis vi kan slutte å henge oss så opp i hva alle andre gjør, i det det er noe annet enn hva vi selv tenker .

Jeg henger meg ikke opp i noe som helst. Jeg bare spør, for jeg aner ikke hvorfor. Jeg visste for eksempel ikke at det var flere som hatet å amme.... Og at flere slutter med det fordi de synes det er ille.

Skrevet

Sluttet stort sett fordi jeg mistet melka, men jeg hadde nok sluttet rett rundt hjørnet likevel (7 mndr). Jeg var lei av å amme, lei av et barn som var urolig ved brystet fordi det var så mye annet spennende å se på. Det var ikke kos i det hele tatt, bare styr og stress. Har savnet det i ettertid, og tenkt at det var ganske kos, men så vet jeg jo at jeg ikke egentlig syntes det, unntatt de gangene hun spiste rolig (skjedde kanskje 2-3 ganger pr uke). Jeg skal amme nestemann, så fremt jeg får melk og barnet vil ta brystet, men jeg kommer ikke til å amme "uansett hva". Jeg skal slutte å amme når jeg ikke orker mer, fordi det blir stress (var derfor jeg mista melka sist). 

Anonymous poster hash: c11c7...7b0
Skrevet

To av mine ville ikke ha morsmelk mer da de ble 7-8 mnd gamle. De blånektet, og etter flere uker der jeg forsøkte og de bare illskrek, kuttet jeg ammingen helt ut. Da gav vi mme i stede fram til de ble 1 år og kunne få vanlig kumelk.

Anonymous poster hash: dc1ec...95c
Skrevet

Etter fire måneder med å få til ammingen så orket jeg ikke mer. Gråt vær gang jeg la barnet til brystet, barnet skrek av sult, helsesøster som presset meg. Jeg var ikke en gang utenfor døren på de månedene fordi ammingen ikke fungerte.

Jeg fikk til slutt en så sterk reaksjon at jeg knakk sammen hos fastlegen min. Hun ringte direkte til helsesøster og kjeftet henne huden full pga ammepress.

Jeg ville bare det beste for barnet og hørte på helsesøster, men de fire månedene var et helvete. Da jeg gikk over til flaske var det som en drøm :)

Anonymous poster hash: b64c9...a89

Skrevet

Det vart stadig vanskeligare å overtale til å ta puppen frå ca 7 mnd med begge ungane. Ved 8 mnd var det berre å gi opp med eldste, minsta var nesten 10 mnd før det var slutt. Melka var der, men interressa var borte.

Skrevet

Sleit helt sinnsykt med amming. Pinte meg gjennom flere måneder med smerter og var utmattet og deppa. Fikk til slutt medisiner som fjernet smerten etter 3-4 mnd og ammet deretter uten smerter, men hadde lite melk, frem til 8 mnd. Følte rett og slett at jeg ikke orket mer. Håper det skal gå bedre med nestemann, vil jo gjerne oppleve denne ammekosen andre mødre snakker om.

Anonymous poster hash: a6216...6d3

Skrevet

Med første så ammet jeg hele tiden, gikk maks 10 min mellom, så følte jeg alltid satt med puppene på tur. Hun nektet å ta smokk, og brukte puppen som kos. Men 9 mnd gammel, så nektet hun å ta puppen mer, og jeg var glad til. For hadde ikke noe godt forhold til å amme.

Men nr 2, så mistet jeg melken, prøvde alt mulig rart, men det hjalp ikke.

Får jeg flere barn, så skal jeg ikke amme. Jeg orker bare ikke.

Jeg ble grovt seksuelt misbrukt som barn og, så det å gå gravid og amme, kjennes ikke bra ut, er som noen andre bruker kroppen min mot min vilje. Og jeg har nå prøvd å amme 2 ganger, og ikke trivdes med det. Så neste gang skal jeg ikke gjøre det. Heller bare fokusere på å kose meg med babyen.

Anonymous poster hash: df1e8...f96
Skrevet

Ja det må jeg også legge til, at på slutten av sommeren så var det veldig laber puppeinteresse. Da var det bare fast føde som gjaldt. Men gikk fint å amme morgen og kveld. Men den perioden er over nå, og jeg kan amme som mellommåltid på dagen, men som sagt så ammer jeg mest morgen og kveld uansett:) Men ville bare si at den perioden gikk faktisk over!!

Takk til alle som svarer, veldig interessant, og opplysende, å lese alle de forskjellige svarene!

HI

Skrevet

Sleit helt sinnsykt med amming. Pinte meg gjennom flere måneder med smerter og var utmattet og deppa. Fikk til slutt medisiner som fjernet smerten etter 3-4 mnd og ammet deretter uten smerter, men hadde lite melk, frem til 8 mnd. Følte rett og slett at jeg ikke orket mer. Håper det skal gå bedre med nestemann, vil jo gjerne oppleve denne ammekosen andre mødre snakker om. Anonymous poster hash: a6216...6d3

Kan jeg spørre hva slags medisiner du fikk? Og hva slags smerter de hjalp mot?

Anonymous poster hash: 9d7e2...7e2

Skrevet

Jeg elsket å amme, men da sønnen ble 10 mnd begynte han å bite meg i puppen mens han brøyt ut i latter. Da orket ikke mor mer, det var ufattelig vondt og han var tydelig ikke interessert lenger. Virket ikke som han savnet puppen en eneste dag etter det heller.

Anonymous poster hash: a6c19...cb1

Skrevet
Sleit helt sinnsykt med amming. Pinte meg gjennom flere måneder med smerter og var utmattet og deppa. Fikk til slutt medisiner som fjernet smerten etter 3-4 mnd og ammet deretter uten smerter, men hadde lite melk, frem til 8 mnd. Følte rett og slett at jeg ikke orket mer. Håper det skal gå bedre med nestemann, vil jo gjerne oppleve denne ammekosen andre mødre snakker om. Anonymous poster hash: a6216...6d3

Kan jeg spørre hva slags medisiner du fikk? Og hva slags smerter de hjalp mot? Anonymous poster hash: 9d7e2...7e2 [/

Først trodde jeg og andre at det ikke var sopp fordi canesten ikke funket og fordi barnet ikke hadde trøske. Etter mye om og men fikk jeg til slutt tablettkur mot sopp og da ga smerten seg etter ca 2-3 uker.

Smerten var som kniver når jeg ammet og mellom amming kjentes det ut som det brant inne i brystene, var helt forferdelig vondtM

Anonymous poster hash: a6216...6d3

Skrevet

Nå mener jeg ikke hvis man mister melka, eller andre naturlige årsaker.

Jeg tenker mer på dere som velger å slutte å amme når ungen er mellom 6 - 12 måneder? Da ammes de jo mest bare morgen og kveld, alt ettersom. En skikkelig kosestund spør du meg:) Ikke sammenlignbart med amming annen hver time og hele natta i begynnelsen...

Jeg lurer på hva som er grunnen til at noen velger å slutte?

Jeg ammer enda min på 7,5 måneder, og noen sa til meg at ''nå har du jo vært veldig flink synes jeg! Nå kan du slutte å amme med god samvittighet!'' Og jeg tenkte bare: hvorfor skal jeg slutte så lenge det fungerer, det er jo ikke stress på noen som helst måte? Det er bare koselig, og det anbefales jo hvertfall å amme første året, og helst til andre leveår. Jeg ville ikke byttet det ut med morsmelkerstatning, bare ''fordi'' :-p Men kan noen forklare hvorfor de velger å gjøre det?

Fordi det er digg med pappa som kan mate og gutt som legger skikkelig på seg :)

Anonymous poster hash: 0dbaa...00a

Skrevet

Jeg sluttet etter ellve måneder. Da hadde interessen dalt betydelig fra baby sin side og hun bare bet og blåste på puppen. Hadde egentlig bare planer om å redusere, men så ble det så lite melk at hele poenget forsvant.

Anonymous poster hash: 4c95a...81c

Skrevet

Med første så ammet jeg hele tiden, gikk maks 10 min mellom, så følte jeg alltid satt med puppene på tur. Hun nektet å ta smokk, og brukte puppen som kos. Men 9 mnd gammel, så nektet hun å ta puppen mer, og jeg var glad til. For hadde ikke noe godt forhold til å amme.

Men nr 2, så mistet jeg melken, prøvde alt mulig rart, men det hjalp ikke.

Får jeg flere barn, så skal jeg ikke amme. Jeg orker bare ikke.

Jeg ble grovt seksuelt misbrukt som barn og, så det å gå gravid og amme, kjennes ikke bra ut, er som noen andre bruker kroppen min mot min vilje. Og jeg har nå prøvd å amme 2 ganger, og ikke trivdes med det. Så neste gang skal jeg ikke gjøre det. Heller bare fokusere på å kose meg med babyen.

Anonymous poster hash: df1e8...f96

Så flott at du orket litt amming i det hele tatt med en sånn bakgrunn :-) :-)

Anonymous poster hash: 4c95a...81c

Skrevet

To av mine ville ikke ha morsmelk mer da de ble 7-8 mnd gamle. De blånektet, og etter flere uker der jeg forsøkte og de bare illskrek, kuttet jeg ammingen helt ut. Da gav vi mme i stede fram til de ble 1 år og kunne få vanlig kumelk.

Anonymous poster hash: dc1ec...95c

Akkurat det samme her. Ved 9 mnd var det fullstendig puppenekt. Det var for den saks skyld full flaskenekt også.

Så da ble det mme fra glass.

Da hadde hun bestemt seg for at hun var ferdig ned den type mat, og helst skulle spise selv...😄

Skrevet

Vi sluttet ved 10 måneder, da var puppen bare lek og tull og bitemotstand.

Anonymous poster hash: aa5d3...1e7
Skrevet

Det kan være grunner som:  - at babyen begynner å bite. - Babyen blir som et klister på mor og ønsker å die hele natta, noe som kan gå hardt utover mange med tanke på søvnkvalitet. - Det kan være babyen forsyner seg for grådig slik at det blir vanskelig begynne med fast føde. - Mor er tappet for krefter og går mye ned i vekt eller legger mye på seg under melkeproduksjonen, og mors helse etterhvert bør tas hensyn til. - mor har behov for å ha kroppen for seg selv, babyen begynner å bli uinteressert. - Mor har hatt gjenntatte brystbetennelser. I tillegg finnes det nok et godt knippe med andre grunner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...