Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Er det vanlig med mye skrivefeil i 4. klasse? Jada, det er sikkert veldig individuelt.. Men jeg ser når mitt barn gjør lekser sammen med andre barn fra klassen (noe som er relativt ofte) så er det veldig mye skrivefeil blant de andre barna. Typiske feil som; snake (snakke), spile (spille) osv.. Er det helt vanlig for niåringer, eller er mitt barn bare svært god i å skrive norsk? Anonymous poster hash: b2a99...0a0
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 Ja, det er HELT vanlig. Anonymous poster hash: 7350c...2c1
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #3 Skrevet 8. oktober 2014 Det varierer så veldig. Det er helt vanlig med forskjeller blant barna.Jeg jobber i 4. klasse. Noen vet hvordan de staver sjokolade, andre gjør ikke. Ofte ser jeg slurvefeil, at det rett og slett går litt fort i svingene, og de glemmer å tenke seg om når de skriver. Så de kan det egentlig - men konsentrerer seg om noe annet mens de skriver (f.eks oppgaven). Særlig gjelder dette doble konsonanter. Anonymous poster hash: 595e0...5d6
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #4 Skrevet 8. oktober 2014 Som barn så slet jeg ekstremt med skrivefeil. Jeg hadde spesialundervisning hele siste halvdel av barneskolen. Men jeg leste bøker som ingen andre, og voksen bøker fra 10 års alder. Jeg skrev fortellinger bedre enn noen av de andre. Best i matte og en av de flinkeste i de fleste fag. Jeg sliter den dag i dag og, selv om jeg har gått på høyskole, og fortsatt leser mye bøker. Men jeg har selvfølgelig blitt mye flinkere, men det har og krevd mye. Så tror det er så forskjellig. Ser på min yngste på 7 år, har jo nesten aldri skrivefeil. Og det er jo bare 1 år siden han lærte seg å lese. Anonymous poster hash: b2d05...631
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #5 Skrevet 8. oktober 2014 Min fjerdeklassing har samme skrivefeilene. Mye skyldes latskap, han liker ikke norskleksene, men han har ikke innarbeidet i ryggmargen hvordan ord skrives. Anonymous poster hash: 738a2...fb3
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #6 Skrevet 8. oktober 2014 Ja, det er vanlig. De fleste skrivefeilene blir plukket av dem i løpet av mellomtrinnet, men ikke for alle så klart. Jeg har elever på 18 år som fortsatt skriver "di" f.eks. Det er ganske frustrerende. Anonymous poster hash: eed9d...bfd
valkyrien Skrevet 8. oktober 2014 #7 Skrevet 8. oktober 2014 Det kan ikke være uvanlig med slike skrivefeil hos 9-åringer, se bare hvordan voksne mennesker skriver her inne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå