Gå til innhold

Gave til legekontoret... korrupsjon?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet fra min egen bransje at man skal holde tungen beint i munnen når det kommer til gaver fra brukere.

Så da lurer jg på om det er noen som jobber ved legekontor, eller kan noe om reglene i forhold til dette.

 

Jeg har hatt en tung periode etter komplisert svangerskap, prematurfødsel, langt sykehusopphold, nytt svangerskap med påfølgende dødfødsel. Mitt fastlegekontor har i denne perioden vært helt fantastisk og støttet meg, veiledet og hjulpet meg masse med prøver, samtaler, timer på dagen nesten uansett behov. Jeg har derfor lyst til å vise min takknemlighet, men ønsker ikke sette dem i noen kinki situasjon. Jeg tenkte det kunne vært hyggelig å gi dem en kake el til fredagslunsjen, men lurer på om det er lov for dem å ta i mot.

 

Hos oss kan vi ikke ta i mot blomster og gaver personlig, men en bukett til alle ansatte på avdelingen, eller feks en kake til alle sammen, går an.

 

Jeg lurer ikke på hva folk synes om dette, og mener burde være rett, men hva som faktisk regnes som lovlige gaver/oppmerksomhet, og ikke :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber i helsevesenet, og avogtil får vi f.eks en eske konfekt, og det går helt greit (eller, vi jubler, jo :)) Jeg tror ikke at noe slikt som kake er "galt", er mer hvis det er snakk om penger eller ting. Hvis de på legekontoret har det som oss, er det stort klager å få, så litt positiv oppmerksomhet er veldig hyggelig! :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har jobbet på legekontor og det ville blitt tatt godt imot! Legene fikk stadig blomster som takk for god behandling. Ikke noe problem :-)

Skrevet

Oki. Tusen takk for tilbakemeldinger. Setter pris på det. Da skal jeg få fikset en kake til dem :)

Skrevet

Jeg gav konfekt til de på avdelingen på sykehuset da jeg var innlagt, det ble tatt godt imot.

 

Det er nok ingen forbud mot å gi en oppmerksomhet av en sånn karakter. Derimot er det endel retningslinjer de ulike bedrifter osv innfører som til tider er i overkant strenge. VELDIG HYGGELIG AV DEG I alle fall

Skrevet (endret)

Jeg jobber på legekontor og vi får til tider twist o.l. Ikke bare setter vi pris på noe søtt til kaffen, men spesielt takknemligheten pasienten viser oss, det gjør dagen vår bedre :-) Tipper det er tilfellet hos legen din også, de setter nok stor pris på at du sier/viser at du setter pris på jobben de gjør. De fleste legekontor er private, mye strengere i kommunalt/statlig helsevesen ;-)

Endret av Attpåklatt2015
  • 2 uker senere...
Gjest prøver1984
Skrevet

Jeg jobber på legekontor og er ofte pasienter kommer med twist, konfekt eske, hjemmelagete boller el konjakk til legene rundt juletider :)

 

En kjempe hyggelig tilbakemelding fra pasienter som gjør at.vi som jobber der føler.vi gjør noe riktig iallefall hehe

  • 3 uker senere...
Skrevet

Dersom noen skulle lure på regelverket her, er gaver helt greit (og vanlig), såfremt de ikke er "egnet til å påvirke helsepersonells tjenestlige handlinger på en utilbørlig måte", jf. helsepersonelloven § 9 første ledd, og gaven ikke har "mer enn en ubetydelig verdi", jf. bestemmelsens annet ledd.

 

Hvorvidt en gave er egnet til å "påvirke helsepersonells tjenestlige handlinger på en utilbørlig måte", må vurderes konkret i hvert tilfelle. Hva angår "ubetydelig verdi", følger av forarbeidene at dette i utgangspunktet er under 1000 kroner, men at verdien i "særlige tilfeller, f.eks. i forbindelse med en særskilt markering" kan være høyere.

Skrevet

Dersom noen skulle lure på regelverket her, er gaver helt greit (og vanlig), såfremt de ikke er "egnet til å påvirke helsepersonells tjenestlige handlinger på en utilbørlig måte", jf. helsepersonelloven § 9 første ledd, og gaven ikke har "mer enn en ubetydelig verdi", jf. bestemmelsens annet ledd.

 

Hvorvidt en gave er egnet til å "påvirke helsepersonells tjenestlige handlinger på en utilbørlig måte", må vurderes konkret i hvert tilfelle. Hva angår "ubetydelig verdi", følger av forarbeidene at dette i utgangspunktet er under 1000 kroner, men at verdien i "særlige tilfeller, f.eks. i forbindelse med en særskilt markering" kan være høyere.

Takker og bukker, da går jeg ut i fra at det skulle være innafor med noe godt til fredagskaffen :)

Skrevet

Med mindre du serverer en forgylt kake med legemiddel-logo på, er du nok godt innafor! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...