Gå til innhold

Overgangsstønaden reduseres til ett år

Anbefalte innlegg

Skrevet

i det nye statsbudsjettet (eller fra barnet får rett til barnehageplass). Skatteklasse 2 fjernes, slik at det blir dyrere å være hjemmeværende.

Hva tenker dere?

Jeg synes dette er gode virkemidler for å få flere i jobb.

Anonymous poster hash: 2e5cb...f7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hvis man vil være hjemme med barna så skal man straffes? ja det var en god ide

Anonymous poster hash: 46d3a...88a
Skrevet

Kjempe bra :-) Og endelig!

Anonymous poster hash: a0bf9...351

Skrevet

Så hvis man vil være hjemme med barna så skal man straffes? ja det var en god ide

En annen måte å se det på: hvis man ikke vil bidra til samfunnet, så blir man heller ikke belønnet av samfunnet.

Skrevet (endret)

Du straffes ikke, belønningen til deg forsvinner. Jeg støtter damer som lever på en lønn med mann og barn fordi de er valgt å være hjemmeværende og det passer deres familie best. Men når man er alenemor har man ikke mannens lønn, og bør bidra selv i stedet for å belaste staten for det.

Har selv vært alene med barna fra mellomste var 1,5 år og jobbet fra dag 1. Overhode ikke vanskelig å få det til å gå opp. Har nå to harmoniske skoleunger og en liten en som storesøsknene forguder. De to store synes det er spennende å være med mora på jobb, lurer ofte på hva jeg driver med, hvordan arbeidsdagen min er, om jeg er flink, funderer på hva de skal jobbe med når de blir store, og eldstemann har allerede luftet tanken om å begynne å gå med avisen om et par år for å JOBBE for egne lommepenger i tillegg til det han får hjemme (for å gjøre sin del av husarbeidet, ikke bare for å sitte på data hele dagen).

Mange alenemødre satt hjemme i 3 år uten å søke jobb. De FLESTE klarer å finne seg utdanning eller jobb innen 1 år. Hvis du ikke klarer det, så har du ikke leita godt nok eller hatt stor nok vilje til å finne arbeid eller utdanning.

En annen ting, du skriver "vi som VIL være hjemme med barna". Vel, når man er voksen og har ansvar for barn kan man ikke bare gjøre det man VIL, man må gjøre det man MÅ for å sørge for seg selv og barnet/barna. Du høres ut som han på Luksusfellen fra Alta, at han stakkars ble kjeftet på for at han valgte å jobbe kun 50% da de hadde enorm gjeld og ikke ville gå i full stilling for "da var han aldri hjemme". Latterlig å kreve noe av staten fordi man VIL et eller annet.

Endret av MrsRiddick
Skrevet

En annen måte å se det på: hvis man ikke vil bidra til samfunnet, så blir man heller ikke belønnet av samfunnet.

Ja, i motsetning til dem som ikke KAN bidra av diverse årsaker - sykdom og andre årsaker. Velferdsstaten er basert på at man hjelper dem som av en eller annen grunn ikke kan bidra til samfunnet, ikke dem som heller vil sitte hjemme i sofaen enn å pelle seg på jobb.

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Noen som vet hvordan det blir med de som allerede har innvilget for tre år? Eller en link til når det nye budsjettet skal være oppe å gå? :)

Jeg syns forsåvidt det er helt ok, ett år burde være nok til å komme seg ut i jobb, eller finne en løsning ang studier for bedre jobber i fremtiden. :)

Skrevet

Også slipper alenemødre det dårlige ryktet de har fått etter å ha sittet på ræva i tre år.

Skrevet

Jeg er alene til 3 små barn.  Har full jobb og overgangsstønaden på 5000 pr mnd hjelper mye på.  Har husleie på 12 000 alene og ikke minst er det jeg som betaler for barnehage på 6000 pr mnd. 

Anonymous poster hash: 97802...a2f
Skrevet

14.57, det er klart pengene kommer godt med, men det er jo uansett bare for en periode? Jeg har vært alene på OS selv, og alt av penger inn er jo positivt i en slik situasjon, men jeg skjønner godt at OS er en ytelse det er fristende å kutte i for Staten. Den er/var skummelt enkelt å spekulere i, man skal ikke ha store moralske bristen for å bli fristet til å svindle (har IKKE gjort det selv, lover).

Får du ikke dekket deler av barnehagen (jeg får dekket 64% av SFO)?

Anonymous poster hash: d61ce...f0c
Skrevet

Jeg er alene til 3 små barn.  Har full jobb og overgangsstønaden på 5000 pr mnd hjelper mye på.  Har husleie på 12 000 alene og ikke minst er det jeg som betaler for barnehage på 6000 pr mnd. 

Men tjener du ikke ganske dårlig hvis du har så mye som 5000 kroner i overgangstønad i tillegg?

Jeg hadde en lønn på 315.000 og da ble overgangsstønaden redusert til rundt 300 kroner. Men jeg hadde bare ett barn da. Dette er fire år siden.

Anonymous poster hash: aa852...30c

Skrevet

Skatteklasse 2 har jeg ikke hatt på over et år, og overgangsstønaden ble jo kuttet til et år fra 2012 (eller var det 13?)

Har jeg gått glipp av noe eller er det gammelt nytt som diskuteres?

Anonymous poster hash: 1d7ed...61a
Skrevet

Jeg er i skatteklasse 2 nå. Må jeg endre det eller skjer det av seg selv i 2015?

Anonymous poster hash: 4214c...dea

Skrevet

Jeg er i skatteklasse 2 nå. Må jeg endre det eller skjer det av seg selv i 2015?

Anonymous poster hash: 4214c...dea

Skatteklasse 2 forsvinner helt så tror nok ikke du trenger å gjøre noe siden den ikke vil eksistere

Anonymous poster hash: a6cc1...ef6

Skrevet

Jeg er alene til 3 små barn. Har full jobb og overgangsstønaden på 5000 pr mnd hjelper mye på. Har husleie på 12 000 alene og ikke minst er det jeg som betaler for barnehage på 6000 pr mnd.

Du har vel stønad til barnetilsyn også?

Anonymous poster hash: 8ab6a...1c0

Skrevet

Skatteklasse 2 forsvant med den gamle regjeringen og at det er arbeidskrav/skolekrav når man mottar os og barnet er over 1 år er gammelt nytt. Slik har det vært i 3år allerede.

Anonymous poster hash: d9f7f...fa3

Skrevet

Skatteklasse 2 forsvant med den gamle regjeringen og at det er arbeidskrav/skolekrav når man mottar os og barnet er over 1 år er gammelt nytt. Slik har det vært i 3år allerede.

Merkelig at mediene skriver om det under statsbudsjettet i dag da.

Skrevet

Skatteklasse 2 forsvant med den gamle regjeringen og at det er arbeidskrav/skolekrav når man mottar os og barnet er over 1 år er gammelt nytt. Slik har det vært i 3år allerede. Anonymous poster hash: d9f7f...fa3

Merkelig at mediene skriver om det under statsbudsjettet i dag da.Anonymous poster hash: 2e5cb...f7e

Beklaget, men jeg tok feil. Det var skatteklasse 2 for enslige som forsvant med den gamle regjeringen og nå forsvinner den også for ektepar.

Skrevet

Men aktivitetskravet til den som mottar overgangsstønad har et i noen år.

Selv om jeg er i full jobb og har en grei inntekt gruer jeg meg til den dagen jeg ikke får overgangsstønad lengre. Det er tøft å kun ha en inntekt. Jeg har de samme utgiftene som når vi var to, men bare halvparten av inntekten.

Konsekvensen blir at vi må flytte til et billigere sted (bor i Oslo nå), noe som betyr å flytte vekk fra barnas far, som igjen vil påvirke forholdet de kan ha til faren sin. Ikke spesielt positivt i mine øyne.

Anonymous poster hash: fe44a...d1a

Skrevet

Også slipper alenemødre det dårlige ryktet de har fått etter å ha sittet på ræva i tre år.

Du får ikke overgangsstønad uten minst å være i 50 % jobb eller studier. Jeg synes ikke det kan kalles å sitte på ræva når en minst har 50 % jobb og er alene med barn.

Skrevet

Selv om jeg er i full jobb og har en grei inntekt gruer jeg meg til den dagen jeg ikke får overgangsstønad lengre. Det er tøft å kun ha en inntekt. Jeg har de samme utgiftene som når vi var to, men bare halvparten av inntekten.

Konsekvensen blir at vi må flytte til et billigere sted (bor i Oslo nå), noe som betyr å flytte vekk fra barnas far, som igjen vil påvirke forholdet de kan ha til faren sin. Ikke spesielt positivt i mine øyne.

Ok, så regningen fra skillsmissen skal gå til felleskapet da eller?

Skrevet

Nå er det akkurat det som er det fine med velferdsstaten. Vi betaler skatt slik at vi kan få hjelp når vi trenger det, enten vi snakke sykepenger, skole til barna eller hjelp i en vanskelig økonomisk situasjon.

Det er forøvrig ikke mitt valg og bare ha en inntekt, på lik linje med at det sikkert ikke er noens valg å bli syk.

Skrevet

Nå er det akkurat det som er det fine med velferdsstaten. Vi betaler skatt slik at vi kan få hjelp når vi trenger det, enten vi snakke sykepenger, skole til barna eller hjelp i en vanskelig økonomisk situasjon.

Det er forøvrig ikke mitt valg og bare ha en inntekt, på lik linje med at det sikkert ikke er noens valg å bli syk.

Ja, en velferdsstat som ikke kan opprettholdes på grunn av slike ordninger. Det er en helt annen ting å bli syk. Det er de som blir syke som burde få støtte, ikke de som mener de er berettiget bare fordi de har en inntekt. Når man får barn er mulig skilsmisse noe man bør ta med i regnestykket. Å bli syk er for de fleste uforutsett, dagens statistikker tilsier at skullsmisse ikke er det. Dette kan du da ikke mene at skal likestilles?

Skrevet

Ja, en velferdsstat som ikke kan opprettholdes på grunn av slike ordninger. Det er en helt annen ting å bli syk. Det er de som blir syke som burde få støtte, ikke de som mener de er berettiget bare fordi de har en inntekt. Når man får barn er mulig skilsmisse noe man bør ta med i regnestykket. Å bli syk er for de fleste uforutsett, dagens statistikker tilsier at skullsmisse ikke er det. Dette kan du da ikke mene at skal likestilles?

Nei, det er selvfølgelig satt på spissen, men mener du at man kun kan få barn hvis man kan leve av en inntekt? For det er det du sier, selv om du muligens også har satt det på spissen.

De fleste av oss planlegger fremtiden ut fra situasjone i dag. Jeg planla barn fordi jeg trodde jeg hadde et bra ekteskap der det var rom, og økonomi for barn. Selvfølgelig er overgangen fra to til en inntekt stor. Det er heller ikke bare å rive barna bort fra det livet de kjenner. Jeg forsøker å la et samlivsbrudd gå minst mulig ut over barna.

Satt på spissen er det mye det samme, vi planlegger alle fremtiden vår ut fra dagens situasjon. Kjenner du noen som sparer penger til den tid de muligens kan bli uføretrygdet?

Forøvrig mener jeg andre ytelser, som for eks kontantstøtte, bør forsvinne lenge før overgangsstønaden. Vi trenger arbeidskraft, ikke en ytelse som fører til et steg tilbake for likestillingen og i stor grad hemmer integrering av enkelte grupper kvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...